بررسی ویژگی های جدید Chrome 104 که اکنون در دسترس است

149
0
ویژگی های جدید Chrome 104

روند کند انتشار کروم با نسخه 104 مرورگر محبوب گوگل ادامه دارد. این به‌روزرسانی، که در 2 آگوست 2022 منتشر شد، شامل آزمایش‌های بارگیری صفحه، ابزارهای اشتراک‌گذاری صفحه نمایش بهتر، و تعداد انگشت شماری از تغییرات رابط کاربری برای دستگاه‌های Chromebook است. در این مقاله به بررسی ویژگی های جدید Chrome 104 می پردازیم.

ویژگی های جدید Chrome 104

در روزهای اولیه اینترنت، مرورگرها یک صفحه کامل را به یکباره بارگذاری می کردند. مرورگرها و وب‌سایت‌ها در نهایت به سمت «lazy loading بارگذاری تنبل» رفتند، جایی که برخی از محتواها تا زمانی که قابل مشاهده نباشند بارگیری نمی‌شوند. با این حال، Chrome فقط در صورتی محتوای تعبیه شده را بارگیری می کند که صفحه به طور خاص اجازه دهد.

گوگل در حال تست آزمایشی به نام “LazyEmbeds” است که برخی از محتوای تعبیه شده را به صورت خودکار بارگذاری می کند، بدون اینکه صفحه آن را درخواست کند. این آزمایش قرار است با 1٪ از افراد شروع شود که از Chrome 104 پایدار استفاده می کنند.

ضبط منطقه(بخش) برای برنامه های وب

ویژگی های جدید Chrome 104
ویژگی های جدید Chrome 104

کروم اکنون این قابلیت را دارد که ترک‌های (tracks)ویدیویی را که خود ضبط کرده‌اید را برش دهد. این ویژگی “Region Capture” نام دارد و به شما امکان می دهد انتخاب کنید کدام قسمت از صفحه را می خواهید ضبط یا به اشتراک بگذارید.

مثالی که گوگل ارائه می دهد برای ویدئو کنفرانس است. همیشه می‌توانید انتخاب کنید کدام برگه را به اشتراک بگذارید، اما اکنون می‌توانید ناحیه صفحه‌ای را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید نیز انتخاب کنید. این می تواند به ویژه برای پنهان کردن کنترل های کنفرانس ویدیویی در هنگام اشتراک گذاری صفحه مفید باشد.

کروم‌بوک‌ها یک «منوی شروع» جدید دریافت می‌کنند

ویژگی های جدید Chrome 104
ویژگی های جدید Chrome 104

گوگل مدتی است که در حال کار بر روی اصلاح رابط سیستم عامل کروم است. یکی از بزرگترین تغییرات مربوط به راه‌انداز اپلیکیشن است. اکنون بیشتر شبیه منوی استارت ویندوز است.

«Productivity Launcher لانچر بهره‌وری» جدید مانند منوی استارت ویندوز در گوشه‌ای از صفحه نمایش شناور است. دارای نوار جستجوی گوگل و میانبر دستیار در بالای صفحه است. می توانید برای مرتب سازی بر اساس نام یا رنگ آیکون، کلیک راست کنید یا روی هر جایی کلیک کنید و نگه دارید. این یک پیشرفت بسیار بزرگ نسبت به لانچر قدیمی است.

تم‌های روشن و تاریک خودکار برای دستگاه‌های Chromebook

ویژگی های جدید Chrome 104
ویژگی های جدید Chrome 104

کروم‌بوک‌ها برای مدتی تم‌های تیره و روشن «غیر رسمی» دارند. خوشبختانه، این عملکرد به همراه قابلیت تغییر خودکار تم ها به کانال پایدار می رسد.

قبلاً، تم ها فقط در صورتی در دسترس بودند که پرچم ویژگی را فعال کرده باشید. قابلیت تعویض خودکار تم ها در شب و روز وجود نداشت. اکنون، درست مانند ویندوز و macOS، کروم‌بوک‌ها دارای تم‌های روشن و تاریک هستند.

بهبود سینی (Tray) سیستم برای دستگاه‌های Chromebook

ویژگی های جدید Chrome 104
ویژگی های جدید Chrome 104

گوگل همچنین سینی (Tray) سیستم را در کروم‌بوک‌ها اصلاح می‌کند. این ناحیه ای است که ساعت، باتری و Wi-Fi را نشان می دهد. Chrome OS 104 تاریخ را به System Tray اضافه می کند و یک ویجت تقویم جدید را با خود می آورد.

اکنون ساعت برای نشان دادن تاریخ در سمت چپ تقسیم شده است. هنگامی که تاریخ را انتخاب می کنید، یک ویجت تقویم بزرگ و زیبا دریافت می کنید. می‌توانید روی یک تاریخ در تقویم کلیک کنید تا روی گزینه «باز کردن در تقویم Google» کلیک کنید. گوگل همچنین طراحی نوتیفیکیشن ها را کمی تغییر داده است.

چه چیز جدیدی است؟

گوگل اکنون هر چهار هفته یکبار تمام نسخه های کروم را منتشر می کند، به این معنی است که ویژگی های  splashy (پاشش) بزرگ به این اندازه زیاد نیستند. اگرچه هنوز اتفاقات زیادی در زیر سطح (surface) وجود دارد. می‌توانید در مورد بسیاری از این تغییرات در سایت توسعه‌دهنده Google و همچنین در وبلاگ Chromium مطالعه کنید. ما در اینجا چند تغییر را برجسته(هایلایت) می کنیم:

. تأیید پرداخت امن اکنون به کاربران اجازه می دهد از ذخیره داده های کارت اعتباری خود برای خریدهای بعدی خودداری کنند.

. وقتی کوکی‌ها با ویژگی صریح Expires/Max-Age تنظیم می‌شوند، مقدار آن اکنون به بیش از 400 روز محدود نمی‌شود.

. ویژگی object-view-box به نویسندگان این امکان را می دهد که بخشی از تصویر را انتخاب کنند که باید داخل کادر محتوای عنصر جایگزین شده هدف بکشد(draw).

. Fullscreen Companion Window به برنامه های وب اجازه می دهد تا محتوای تمام صفحه و یک پنجره بازشو را در چندین صفحه قرار دهند.

. اکنون بلوتوث وب با یک خط مشی مجوزها قابل کنترل است.

چگونه گوگل کروم را به روز کنیم

Chrome به‌روزرسانی را به‌طور خودکار در دستگاه شما نصب می‌کند. برای بررسی فوری و نصب به‌روزرسانی‌های موجود، روی آیکون منوی سه نقطه کلیک کنید و روی Help > About Google Chrome کلیک کنید.

منبع : howtogeek

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس