بررسی گوشی Google Pixel 6a

45
0

در سه سال گذشته گوگل تلاش کرده است تا گوشی های پرچم ‌دار خود را در قالب گوشی های سری A دوباره به بازار ارائه دهد. این سری از گوشی های گوگل که با نام Google Pixel   شناخته می شوند از جمله خوش قیمت ترین گوشی های با کیفیت موجود در جهان به شمار می آیند. در گوشی Google Pixel 6a حتی همان تراشه Tensor سفارشی گوگل قرار داده شده است و با پیکسل های بالاتری که ارائه می دهد، به یک گوشی تمام عیار و عالی تبدیل شده است. Google Pixel 6a  با صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED خود به طور قابل توجهی دارای ظاهری جمع و جور است و با وزن 178 گرم (در مقایسه با 207 گرم وزن پیکسل 6) بسیار سبک تر به نظر می رسد. طراحی، ظاهر و احساسی که کاربر از کار کردن با آن دریافت می کند، تداعی کننده یک گوشی همراه ارزشمند و شیک می باشد، این در حالی است که از نظر استراتژیک هزینه ای که در قبال این کیفیت پرداخت می کنید، بسیار مقرون به صرفه می باشد. در نظر داشته باشید که در جعبه Pixel 6a شارژر وجود ندارد، البته با این موضوع در Pixel 6 و 6 Pro نیز مواجه شده بودیم. گوگل همچنین جک هدفون را برای اولین بار برای سری پیکسل A حذف کرده است.

 

گوشی Google Pixel 6a

  • بدنه : 152.2*71.8*8.9 میلی متر، 178 گرم; جلو شیشه ای ( گوریلا گلس 3 )، پشت پلاستیکی دو رنگ با نوار دوربین افقی، قاب آلومینیومی، IP67 مقاوم در برابر آب و گرد و غبار.
  • صفحه نمایش : 6.1 اینچ OLED، 60 هرتز، HDR، وضوح 1080*2400 px پیکسل، نسبت تصویر 20:9، 429 ppi.
  • چیپست : Google Tensor  (5 نانومتر): هشت هسته ای (2×2.80 GHz Cortex-X1 & 2×2.25 GHz Cortex-A76 & 4×1.80 GHz Cortex-A55)؛  Mali-G78 MP20
  • حافظه : 128 گیگابایت رم 6 گیگابایت؛ UFS 3.1.
  • سیستم عامل و نرم افزار : اندروید 12. 
  • دوربین عقب : عریض ( اصلی ) : 12.2 مگا پیکسل، f/1.7، 27 میلی‌متر، ( عریض )، 1/2.55 اینچ، 1.4 میکرومتر، PDAF دو پیکسل، OIS؛ زاویه بسیار عریض (Ultra wide angle  ): 12 مگاپیکسل، f/2.2، 17 میلی‌ متر، 114 درجه ( فوق عریض )، 1.25 میکرومتر.
  • دوربین جلو : 8 مگاپیکسل، f/2.0، 24 میلی‌متر ( عرض )، 1.12 میکرومتر.
  • فیلم‌برداری : دوربین عقب: 4K@30/60fps، 1080p@30/60/120/240fps; gyro-EIS، OIS؛ دوربین جلو : 1080p@30fps.
  • باتری : 4410mAh; شارژ سریع 18 وات، عمر باتری 24 ساعته ( در تبلیغات آمده )، USB Power Delivery 3.0.
  • متفرقه : قابلیت اثر انگشت ( زیر نمایشگر، اپتیکال )؛ NFC؛ اسپیکرهای استریو؛ nanoSIM + eSIM;

دوربین Pixel 6a سنسور آزمایش شده و واقعی Sony IMX 363 است و از همان سنسوری که از زمان Google Pixel 2 مورد استفاده قرار می گرفته، در این گوشی نیز استفاده می شود. درواقع این اولین باری نیز که گوگل از این سنسور در گوشی های خود استفاده می کند و بنابراین احتمالا نباید تعجب کنیم که Google Pixel 6a امسال سنسور متفاوت دیگری را دریافت نکرده است. همچنین این احتمال وجود دارد که همچنان شاهد استفاده از این سنسور در مدل هایی از گوشی های گوگل باشیم که از Google Tensor پشتیبانی می کنند. سری پیکسل A در طول تاریخ دوام باتری بسیار خوبی داشته است. گوگل این بار در Google Pixel 6a  کمی حجم باتری را کاهش داده است، اما با یک صفحه نمایش کوچک‌تر و تراشه Tensor ممکن است همچنان شاهد عملکرد قوی باتری این گوشی باشیم. همچنین امیدواریم که Google Pixel 6a  ضعف عملکرد حرارتی را که در 6 و 6 Pro شاهد بودیم برطرف کرده باشد. در ادامه بیایید جعبه گشایی Google Pixel 6a  را مورد بررسی قرار دهیم.  

جعبه گشایی Google Pixel 6a

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

Google Pixel 6a در پیکیجی باریک عرضه می ‌شود که درواقع بسیار کوچک‌تر از چیزی است که باید باشد. با خرید این سری از گوشی های گوگل دیگر آداپتور برق را در جعبه گوشی پیدا نخواهید کرد، بنابراین Pixel 6a با یک ابزار خروج سیم ‌کارت و کابل USB-C به C 1 متری ارائه می ‌شود. این که یک USB-C (male) به USB-C (female) “آداپتور تعویض سریع” برای انتقال داده ها از یک دستگاه Android یا iPhone دیگر از طریق کابل در جعبه قرار داده شده یک مزیت خوب به شمار می آید. حال بیایید به تست خود گوشی بپردازیم و طراحی، ظاهر و ساخت گوشی را مورد بررسی قرار دهیم، Google Pixel 6a یک گوشی بسیار جذاب و با کیفیت است، اگر قصد خرید این گوشی را دارید باید بدانید که یکی از با کیفیت ترین گوشی های بازار را در اختیار خواهید داشت. با این حال، بهتر است قبل از این که اقدام به خرید نمایید، اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید. 

طراحی، کیفیت ساخت، هندلینگ  Google Pixel 6a  

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

Google Pixel 6a بسیار شبیه به Pixel 6 و 6 Pro است، ظاهری کلی این گوشی ها با صفحه نمایش تخت و قاب یکنواخت در اطراف قاب بسیار آن‌ها را شبیه به یکدیگر کرده است. سری 5a  در گوشه ‌ها و لبه ‌ها طراحی نرم ‌تر و منحنی ‌تر داشت، اما گوشه‌ های سری 6a کمی زاویه دارتر بوده و دارای ظاهری مات ‌تر می باشند. به طور کلی، Google Pixel 6a  از نظر ظاهری گران‌ تر از آنچه هست به نظر می‌ رسد. ابعاد این گوشی هوشمند 152.2 x 71.8 x 8.9 میلی ‌متر و وزن آن 178 گرم است که تنها چند گرم از پیکسل 5a  سبک‌ تر می باشد. علاوه بر این، Pixel 6a دارای نشان IP67 مقاوم در برابر آب و گرد و غبار است. 

در حالی که اکثر دستگاه ‌ها و حتی در میان رده‌ ها از نمایشگرهای بزرگ‌ تر از 6.5 اینچ استفاده می‌ کنند، اما صفحه نمایش Pixel 6a نسبتا کوچک‌تر بوده و برای استفاده با یک دست قابل کنترل‌ تر است، اگرچه ممکن است برای رسیدن به نوار وضعیت همچنان نیاز به دو دست برای دسترسی بهتر داشته باشید، مگر اینکه دست های شما بزرگ‌تر از حد نرمال باشد! بعلاوه،  پنل 6.1 اینچی کوچک برای بسیاری از افراد یک اندازه ایده آل خواهد بود، چرا که زیاد نمی توان دستگاه‌ هایی با این اندازه و عملکردی در سطح پرچم ‌داران  Android/iOS را در بازار پیدا کرد و Google Pixel 6a می تواند یک گوشی منحصر به فرد در این زمینه به شمار بیاید. 

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

یک قسمت گرد در مرکز لبه بالایی نمایشگر وجود دارد که یک دوربین سلفی 8 مگا پیکسلی را در خود جای داده است که نسبت به گوشی ‌های پیکسل قبلی تغییری نکرده است. حسگرهای محیط و مجاورت کمی پایین‌ تر، دقیقاً زیر نمایشگر قرار دارند، در حالی که اسکنر اثر انگشت در سمت مقابل قرار گرفته است. همچنین شیشه روکش بالا گوریلا گلس 3 است. محل قرارگیری اسکنر اثرانگشت به خوبی انتخاب شده است و از قسمت پایین گوشی به اندازه کافی ارتفاع دارد و برای آن که بتوانید با انگشت شست خود آن را لمس کنید نیازی به تغییر مکان گوشی در دست خود نخواهید داشت و به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. با این حال، برخی از کاربران به این موضوع اشاره کرده ان که هنگام فشار دادن کلید پاور برای روشن کردن دستگاه و سپس اسکن انگشت شست، باید دست خود را جابه جا کنید. اگر بخواهید گوشی خود را با دو بار ضربه زدن یا lift-to-wake ، که هر دو به طور پیش‌ فرض در Pixel 6a فعال هستند، روشن کنید، به راحتی می توانید مشکل جا به جایی دست را در این مورد بر طرف نمایید.  

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

اگرچه قسمت پشتی گوشی، شبیه به پیکسل 6 است، اما المان های متمایز کننده ای نیز وجود دارد. قاب پشتی Pixel 6a از پلاستیک بسیار براق ساخته شده است که ظاهری منعکس کننده مانند شیشه دارد.

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

حتی در این سری از گوشی های گوگل برای نوار دوربین نیز از پلاستیک استفاده شده است. دوربین ها دارای لنزهای شیشه ای هستند و توسط یک نوار دوربین سیاه رنگ که عمدتا از پلاستیک ساخته شده است احاطه شده اند.

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

با این حال، قسمت های بالا و پایین نوار دوربین از فلز ساخته شده اند. در صورت عدم وجود قاب، باید مراقب خراشیده شدن پنل پشتی در صورت استفاده منظم از گوشی باشید. به علاوه، اثر انگشت شما زمانی که گوشی را در دست گرفته باشید به راحتی بر رو پلاستیک براق می افتد و باعث کدر شدن آن می شود. فریم گوشی از آلومینیوم ساخته شده و دارای روکش مشکی آنودایز شده است. همچنین چند دکمه فیزیکی در سمت راست، یک پورت USB-C در پایین و یک بخش نانوسیم تک در لبه سمت چپ پایین دستگاه وجود دارد. کلیدهای پاور و ولوم در قسمتی قرار گرفته شده اند که به راحتی قابل لمس می باشند و دیگر نیازی به نگرانی در مورد فشردن تصادفی این دکمه ها نخواهید داشت. پورت های بلند گو در پایین قاب و لبه بالایی صفحه نمایش وجود دارد، اما جک هدفون به صورت دائمی از سری A حذف شده است. در ادامه بررسی Google Pixel 6a قصد داریم به بررسی نمایشگر، استقامت باتری و اسپیکرها بپردازیم.

صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

Google Pixel 6a به یک پنل OLED 6.1 اینچی با نرخ تازه سازی 60 هرتز pedestrian مجهز شده است. رزولوشن 1080*2400 پیکسل با نسبت تصویر 20:9 و تراکم 429ppi برای این گوشی در نظر گرفته شده است که تصویر بسیار واضحی را ارائه می دهد. این پنل از HDR10+ نیز پشتیبانی می کند. دوربین سلفی به صورت پانچ در مرکز لبه بالایی پنل قرار دارد و همگی توسط صفحه گوریلا گلس 3 که از مقرون به صرفه ترین صفحه ها به شمار می رود محافظت می شوند. این صفحه نمایش حتی برای استفاده در زیر نور مستقیم خورشید نیز بسیار روشن خواهد بود. حداکثر روشنایی به دست آمده با استفاده از نوار روشنایی دستی 505 nits است، اما Pixel 6a در حالت تطبیقی ​​به 876 nits نیز دست یافته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کار با این صفحه نمایش در شرایط روشن بسیار راحت خواهد بود، همچنین در تاریکی نیز می توانید با نور ملایم کار کنید و برای استفاده در هنگام شب  تنها 2 نیت روشنایی مناسب را در اختیار کاربرد قرار می دهد. 

دقت رنگ

با میانگین دلتای 2.4 و حداکثر انحراف 5.6، حالت Adaptive رنگی ​​پیش ‌فرض ( بر اساس فضای رنگی DCI-P3 ) دارای دقت رنگی شگفت ‌انگیز با ته رنگی بسیار خفیف از رنگ های گرم است. همچنین رنگ ها بسیار زنده و دل‌نشین می باشند. رنگ‌بندی استفاده شده در  Google Pixel 6aبر اساس فضای رنگی sRGB و به صورت طبیعی است و هنگام کار با این گوشی رنگ های بسیار دقیقی را دریافت خواهید کرد.

 میانگین انحراف آن 1.3 با حداکثر دلتا 3 می باشد و در نتیجه، نمایه تقویت شده ( همچنین بر اساس sRGB ) رنگ‌ های کمی زنده ‌تر را با میانگین deltaE 1.6 و حداکثر انحراف 4 نشان می‌ دهد. 

اگرچه برخی از رقبا، گوگل در بسیاری از مواقع به دلیل نمایشگرهایی که نرخ تازه سازی بالاتری دارند شهر دارد، اما اکثر مصرف ‌کنندگانی که به دنبال دستگاهی در این رده قیمتی هستند، نرخ تازه‌ سازی استاندارد نمایشگر را عاملی منفی در نظر نمی گیرند ولی با این حال همانطور که گفته شد، نرخ تازه سازی 60 هرتز یک قابلیت استاندارد برای Google Pixel 6a  به شمار می رود و عامل مثبت و یا منفی نمی باشد.

عمر باتری

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

Google Pixel 6a  از باتری جامد 4410 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند. گوگل در تبلیغات خود به طور رسمی Pixel 6a را با استفاده از حالت Extreme Battery Saver به مدت 24 ساعت عمر باتری یا تا 72 ساعت باتری معرفی کرده است. اگرچه در هنگام تست ماندگاری باتری این گوشی در ابتدا نگران بودیم، اما عملیات نگهداری شارژ در Google Pixel 6a بسیار موفقیت آمیز و راضی کننده بود. Pixel 6a با تقریباً 20 ساعت پخش ویدیو، 15:23 ساعت مرور و 23:45 ساعت مکالمه، امتیاز کلی 94 را برای باتری خود به دست آورده است. همچنین تست های صورت گرفته بر روی نمایشگر نیز بسیار راضی کننده بودند. تست‌ باتری به کمک SmartViser، با استفاده از برنامه viSerDevice، انجام گرفت. 

سرعت شارژ

این نسل از Google Pixel فاقد شارژر در جعبه است. خوشبختانه ما شارژر رسمی 18 واتی USB-C PD گوگل را برای آزمایش سرعت شارژ در دسترس داشتیم و توانستیم در 30 دقیقه اول شارژ، به 42 درصد برسیم. در ادامه قصد داریم به مقایسه سرعت شارژ سایر گوشی های هوشمند در مقابل Google Pixel 6a بپردازیم، می توانید به صورت دقیق میزان عملکرد هر یک از گوشی ها را بر روی درصدهای ارائه شده مشاهده نمایید، در نظر داشته باشید که هر چه درصدهای مربوط به یک گوشی بالاتر باشد، عملکرد بهتری را ارائه می دهد. 

تست شارژ در30 دقیقه اول اتصال به شارژر (از 0٪)

  • Realme GT Neo3T : 95%
  • Poco F4 : 92%
  • شیائومی 11T : 86%
  • Apple iPhone SE (2022)  : 61%
  • ایسوس زنفون 9 : 57%
  • Apple iPhone 11 (18W) : 55%
  • Apple iPhone 13 : 54%
  • Nothing phone 1 : 48%
  • Samsung Galaxy A53 5G : 45%
  • Google Pixel 6a : 42%
  • Google Pixel 6 (18W)  : 41%

پس از آن، سرعت شارژ به سرعت کاهش می یابد و شارژ کامل در ساعت 1:51 ساعت انجام می شود. 

زمان مورد نیاز تا شارژ کامل (از 0%)

  • Poco F4  : 0:38h
  • Realme GT Neo3T  : 0:40h
  • Xiaomi 11T  : 0:41h 
  • Asus Zenfone 9 : 1:15h
  • Apple iPhone SE (2022)  : 1:18h
  • Samsung Galaxy A53 5G : 1:24h
  • Nothing phone 1 : 1:31
  • اپل آیفون 13 : 1:46h 
  • Google Pixel 6a : 1:51h
  • Google Pixel 6 (18W)  : 1:53h

اسپیکرهای استریو

اسپیکرهای Pixel 6a مانند بسیاری از دستگاه‌های دیگر ساخته شده‌ اند، بر روی این گوشی یک اسپیکری در پایین و یک اسپیکر دیگر در جلو وجود دارد.  این اسپیکرها پویا هستند و از کیفیت صدای خوبی برخوردار هستند. اگرچه اسپیکرهای Google Pixel 6a در مقایسه با پرچم داران برخی از گوشی های دیگر، پویا و واضح عمل نمی کنند، اما قطعاً از اسپیکرهای خوب و با کیفیت به شمار می روند. صدای خروجی بسیار بلند است و در ولوم های بالاتر نیز وضوح مناسبی دارد.

اندروید 12 و پنج سال پشتیبانی نرم افزاری

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

با توجه به اینکه هنوز چند هفته به انتشار اندروید 13 باقی مانده است، Google Pixel 6a  با اندروید 12 عرضه می شود. قرار است که Google Pixel 6a به همراه پیکسل 6 و 6 پرو، به‌ روزرسانی‌ های نسخه سیستم‌ عامل اندروید را به مدت سه سال و به‌ روزرسانی ‌های امنیتی را به مدت پنج سال از تاریخ انتشار دریافت کنند. Pixel 6a واجد شرایط دریافت سیستم عامل اصلی اندروید به ‌روزرسانی شده تا جولای 2025 و به‌ روزرسانی ‌های امنیتی تا جولای 2027 خواهد بود.  از آنجایی که Google Pixel 6a  یک گوشی از سری پیکسل است، به همراه 6a جزو اولین گوشی‌ هایی خواهند بود که پیش ‌نمایش‌ های بتا را برای نسخه‌ های اندرویدی آینده دریافت می‌ کند و از همین رو اگر به آن علاقه داشته باشید می توانید از آن لذت ببرید. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که اندروید 12 از روان ترین سیستم عامل های سری پیکسل نبود، زیرا پیکسل 6 و 6 پرو در چند ماه اول با اشکالات متعددی مواجه شدند. گوگل از آن زمان تا به حال فرصت داشته است تا اندروید 12 و عملکرد تراشه Tensor را اصلاح کند، بنابراین ما امیدوار هستیم که از نرم ‌افزار بسیار پیشرفته‌ تر و عملکردی روان‌ تر در این سری بهرهمند شویم.

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

زمانی که برای اولین با کار خود را با Pixel 6a، آغاز می کنید، گزینه‌ ای برای انتخاب زبان دستگاه و دستیار دسترسی یا ( accessibility assistance ) خواهید دید که می توانید در صورت نیاز آن را تنظیم کنید. همچنین به شما پیشنهاد می‌شود قبل از ورود به سیستم با حساب Google، داده‌ ها را با استفاده از ” آداپتور سوئیچ سریع ” از دستگاه دیگر به گوشی جدید خود انتقال دهید. سپس، از شما درخواست می شود که یک روش را برای قفل صفحه خود انتخاب کنید و اثر انگشت خود را ثبت کنید. پس از راه ‌اندازی یا رد کردن تنظیمات دستیار Google، باید انتخاب کنید که آیا می ‌خواهید از حرکات ناوبری برای پیمایش در برنامه ها استفاده کنید یا خیر. اگر این تنظیمات را رد کنید، به نوار پیمایش کلاسیک باز می ‌گردید و در صورتی که بعدا نظر شما عوض شد می توانید به راحتی از قسمت تنظیمات آن را تغییر دهید. در سمت چپ صفحه اصلی یک Google Feed و یک نوار جستجوی Google در پایین هر صفحه و صفحه اصلی وجود دارد و با کشیدن انگشت به سمت بالا ظاهر می شود. کشیدن انگشت به سمت پایین از هر نقطه ‌ای از صفحه، باعث می شود تا اعلان ‌ها به سمت پایین ‌کشیده شوند، بنابراین برای رسیدن به استاتوس بار نیازی به طی کردن مراحل زیادی نخواهید داشت. 

در بخش انتخاب والپیپر برای صفحه، می توانید از میان برخی از طرح های رنگی، تصویر پس زمینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین گزینه ای برای تغییر عرض و ارتفاع و همچنین فعال و غیرفعال کردن Dark Theme وجود دارد. شما از تنظیمات نمایشگر می‌ توانید تم تیره را با توجه به غروب و طلوع خورشید تنظیم کنید. برخی از ویژگی ‌های نرم ‌افزاری قابل توجه ‌تر در Pixel 6a توسط تراشه Google Tensor فعال شده‌ اند.

دستیار تایپ صوتی

 Assistant Voice Typing یکی از بهترین روش‌ ها برای این است که صدا را تقریباً آنی و بدون نیاز به اتصال اینترنت به متن رونویسی ‌کنید و برای این کار از قابلیت پردازش زبان استفاده می ‌کند. تایپ با Assistant به زبان ‌های انگلیسی، آلمانی و ژاپنی در دسترس است. استفاده از این ویژگی می تواند در بسیاری از مواقع که امکان تایپ و یا نوشتن متنی صوتی را ندارید، بسیار کاربردی است و همچنین یکی از مزایای مهم این گوشی هوشمند با شمار می رود. 

تنظیمات زیرنویس زنده

امکان ایجاد زیرنویس ‌ها به صورت زنده (Live) و ترجمه زنده (Live) نیز از دیگر ویژگی‌ های کاربردی این گوشی به شمار می آیند. ترجمه زنده و زیرنویس زنده به شش زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و ژاپنی در دسترس است. 

اپلیکیشن ضبط صدا

اگر علاقمند به ضبط سخنرانی ها یا جلسات متعدد هستید، برنامه ضبط صدا Pixel 6a ابزاری عالی با رونویسی فوری است که به همراه ویژگی های متنوع ویرایش ارائه می شود. حتی می توانید مصاحبه ها را با حذف متن رونویسی ویرایش کنید و با این کار بخش مربوطه را در فایل ضبط شده، به روز کنید. همچنین می توانید از فایل های ضبط شده خود در Google Drive بکاپ بگیرید. 

Call Screen

Google Pixel دارای برخی از ویژگی های تلفنی منحصر به فرد است که محبوب ترین آن‌ها Call Screen است. این اپلیکیشن به شما امکان می ‌دهد از دستیار Google درخواست کنید تا به تماسی از یک شماره نا شناس پاسخ دهد و سپس از آن تماس به صورت آنی رونویسی دریافت خواهید کرد. شما می ‌توانید تماس مورد نظر را به پست صوتی ارسال کنید یا شماره را مسدود کنید و به ‌عنوان spam در نظر بگیرید.

زیرنویس زنده و ترجمه تماس

زیرنویس زنده و آنی حتی برای تماس‌ های تلفنی نیز در دسترس است. در Pixel 6a می توانید حتی تماس‌ های خود را رونویسی ‌کنید و در صورت نیاز کلمات طرف مقابل را ترجمه نمایید. با این حال باید در نظر داشته باشید که ترجمه نهایی کاملاً دقیق نیست، اما متوجه موضوع کلی خواهید شد. Call Screen به طور خودکار برای همه کاربران Pixel در ایالات متحده به زبان انگلیسی در دسترس است. اما در کشورهای دیگری که این قابلیت در دسترس می باشد مانند استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و بریتانیا باید به صورت دستی فعال شود.

بررسی قابلیت لمسی و  Haptic feedbackدر Google Pixel 6a

ورودی لمسی در 6a نسبت به 5a به طرز چشمگیری بهبود یافته است. هنگام باز کردن قفل با اثر انگشت و حرکت بین منوها، تاچ گوشی و Haptic feedback عملکرد خوبی دارد. همچنین اعلان ‌های دریافتی و تماس‌ های تلفنی نیز به صورت روان قابل اجرا هستند. Haptic feedback به طور پیش فرض روی بالاترین میزان تنظیم شده است، اما می توانید شدت بازخورد لمسی را به صورت جداگانه برای آهنگ های زنگ، اعلان ها و بازخورد لمسی تنظیم کنید.

عملکرد Google Pixel 6a  

Google Pixel 6a از همان چیپست Google Tensor استفاده می ‌کند که حاصل همکاری گوگل و سامسونگ است. پیکربندی هسته‌ ای 2+2+4 در میان SoC های گوشی‌ های هوشمند با رویکردی متفاوت برای انجام وظایف منحصر به‌ فرد همچنان در دسترس است. اولین cluster یک جفت هسته Cortex-X1 با حداکثر سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز است، cluster دیگر با یک جفت هسته Cortex-A76 2.25 گیگاهرتزی بوده و cluster دیگر متشکل از چهار هسته Cortex-A55 با کلاک 1.8 گیگاهرتز است. تراشه Tensor به گونه ای تنظیم شده است که به جای حداکثر کردن کار هر دو هسته میانی Cortex-A76، با هسته های X1 به صورت کارآمدتر کار کند. پردازش گرافیکی نیز توسط Mali G78 MP20 20 هسته ای انجام می شود.

یکی از نقاط قوت Google Tensor TPU ( واحد پردازش تنسور ) این بود که از مدل جدیدی از یادگیری ماشینی برای پردازش اطلاعات استفاده می ‌کند. درواقع برای بهبود سرعت و دقت ورودی صوتی و قابلیت استفاده با Google Assistant از یک مدل پردازش جدید استفاده می شود. این قابلیت به HDRnet گوگل اجازه می ‌دهد تا با حداکثر سرعت  @ 60fps و به صورت 4k قادر به ضبط ویدیوها باشد و دقت رنگ بیشتری را ارائه دهد. عملکرد CPU چیپست Google Tensor با Snadpragon 888 قابل مقایسه است؛ با این حال نمی توان گفت که عالی ترین عملکرد را ارائه می دهد اما برای Google Pixel 6a بسیار عالی است.

 Pixel 6a به عنوان یک میان رده عملکرد فوق العاده ای را ارائه می کند. در این گوشی شاهد عملکرد بسیار عالی به همراه قیمت بسیار مناسب هستیم و Google تلاش کرده است تا بهترین کیفیت را به همراه قیمتی مناسب در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. 

تست پایداری عملکرد

یکی از مزایای قابل توجه در این گوشی این است که گوگل عملکرد حرارتی Google Pixel 6a  را نسبت به پیکسل 6 و 6 پرو بسیار بهبود بخشیده است. اگرچه 6a با استفاده کردن در حد متوسط نیز گرم می شود، اما پایداری آن بسیار خوب است. عملکرد Google Pixel 6a به طور پیوسته برای چند دقیقه اول بین 85٪ و 95٪ بود که تا حدود 8 دقیقه به طول انجامید و پس از آن به 80٪ رسید و در همین رنج نیز برای یک ساعت باقی ماند. با این حال، به طور کلی پایداری عملکرد Pixel 6 و 6 Pro در صورت فشار مداوم به 60٪ و کمتر کاهش می یابد.

بررسی دوربین دوتایی 12.1 مگا پیکسلی Google Pixel 6a  

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

در حالی که Pixels 6 و 6 Pro با یک سنسور دوربین اصلی 50 مگا پیکسلی و به روز شده عرضه شده است، Pixel 6a با استانداردهای مطمئن گوگل به همراه Sony IMX363 و IMX386 به ترتیب برای دوربین های اصلی و فوق عریض عرضه شد. این همان حسگر دوربین اصلی است که گوگل از زمان پیکسل 2 استفاده کرده است و علیرغم قدمت آن، گوگل با صرف تلاش های قابل توجهی در بخش نرم افزاری پردازش تصویر، همچنان از آن استفاده می کند. در حالی که دستگاه‌های پیکسل 6 ممتازتر دارای سنسور به‌ روز شده ای هستند، اما IMX363 نیز عملکردی عالی را برای گوشی میان رده 6a ارائه می دهد. قابلیت های جدیدی در مورد سخت افزار دوربین Google Pixel 6a  وجود ندارد، اما تراشه Tensor باعث شده تا بهره‌مندی از برخی ویژگی های جدید در Google Pixel 6a  در دسترس باشد و همچنین در Google Pixel 6a  تصاویر بسیار سریعتر از پیکسل 5a ضبط و پردازش می شوند. 

برنامه دوربین ساده و برای استفاده آسان است. حالت های مختلفی برای دوربین در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها پرتره، دید در شب و حالت های مختلف ویدیویی می باشد و چند حالت اضافی از جمله Photo Sphere، پانوراما و لنز نیز در دسترس است. 

کیفیت تصویر در روز

تصاویر دوربین اصلی که در روز ثبت شده اند، از حداقل نویز برخوردارند و سطح جزئیات معقولی دارند. یکی از ویژگی ‌های بارز دوربین‌ های پیکسل که همچنان در این سری نیز مشاهده می ‌شود، ظاهر کنتراست و نوردهی در سراسر تصاویر است. محدوده دینامیکی در این گوشی عالی است. محیط ‌ هایی که دارای نور پس ‌زمینه هستند به طرز فوق العاده ای ثبت می‌ شوند، با این حال، ممکن است متوجه حاشیه‌ هایی شوید که ناشی از تأثیر HDR+ است. دوربین Pixel 6a عملکرد بسیار خوبی را در نشان دادن جزئیات عکس هایی که در مناطق سایه دار ثبت شده اند، ارائه می دهد، اگرچه برخی ممکن است این استدلال را داشته باشند که برای آن که تصویر واقعی تر به نظر برسد باید سایه ها تیره تر شوند، اما با عملکرد عالی Google Pixel 6a می توان گفت که این فرضیه صحیح نیست. 

مطمئناً متوجه رندر رنگی متفاوت Pixel 6 Pro خواهید شد، برخی از تصاویر تا حدودی کمتر اشباع شده به نظر می رسند. در محدوده دینامیکی زاویه ها کمتر وضوح دارند و جزئیات نیز ممکن است به طور کامل قابل مشاهده نباشند. 

دوربین اولتراواید عملکرد مناسبی دارد. عکس ‌های بین دوربین‌ های اولتراواید و دوربین اصلی از نظر نمایش رنگ و کنتراست یکسان هستند. محدوده دینامیکی در اینجا محدودتر است و جزئیات نا واضح نیز وجود دارند. 

برنامه دوربین دارای یک زوم از پیش تنظیم شده 2X است. اگرچه Pixel 6a دوربین تله فوتو اختصاصی ندارد، اما عکس ‌های برش خورده از HDR+ و Super Res Zoom گوگل برای جبران آن در دسترس هستند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، عکس ها خوب هستند اما شگفت‌ انگیز نیستند. 

پرتره و سلفی

هنگام گرفتن عکس های پرتره دو گزینه وجود دارد. حالت 1X (بیشتر شبیه به 1.4X) که از طریق آن کمی در عکس برش داده می شود، این روش یک روش ایده آل برای گرفتن پرتره به شمار می آید. یک گزینه 2X نیز وجود دارد که فقط کمی بیشتر عکس ها را برش می‌ دهد، با این حال، اگرچه عکس‌ های 2X پتانسیل خوبی دارند، اما همچنان استفاده از حالت 1X برای ثبت پرتره ها یک روش ایده آل تر به نظر می رسد. 

افکت bokeh برای عکاسی یک افکت عالی است. اگرچه در هنگام گرفتن عکس هیچ گزینه ای برای تنظیم تاری وجود ندارد، اما عمق تصویر به خوبی در عکس های پرتره قابل مشاهده می باشد. شما می‌ توانید تصویر را مجدداً روی سوژه دیگری فوکوس کنید و در صورت تمایل سوژه را محو کنید، همچنین می‌توانید عمق و میزان تاری را به دلخواه تنظیم کنید.  دوربین جلو 8 مگا پیکسلی دارای میدان دید 84 درجه است و سلفی های جذابی ثبت می کند. HDR+ روی دوربین جلو نیز کار می ‌کند و عملکرد محدوده دینامیکی در محیط ‌ های دارای نور پس ‌زمینه عملکرد HDR+  بسیار عالی می باشد. رنگ ها و کنتراست با دوربین اصلی مطابقت دارد و گزینه روتوش چهره وجود دارد اما به صورت پیش فرض خاموش است. پرتره های سلفی نیز مناسب به نظر می رسند. برخلاف دوربین اصلی، دوربین جلو در هنگام گرفتن سلفی های پرتره عکس ها را کراپ نمی کند.

نور کم و دید در شب

زمانی که شما در شرایط کم نور هستید Pixel 6a به طور خودکار تشخیص می دهد و کلید Night Sight روی view finder ظاهر می شود. این به این معنی است که شما هرگز نیازی به کشیدن انگشت روی حالت Night Sight ندارید زیرا در صورت نیاز این قابلیت می تواند به طور خودکار فعال شود. همچنین می‌ توانید Night Sight را لغو کنید و یک عکس معمولی بگیرید. گرفتن عکس Night Sight به زمان عکاسی بیشتری نیاز دارد و سوژه های متحرک را خیلی خوب نمی گیرد، این موضوع می تواند یکی از دلایلی باشد که برخی ترجیح می دهند به جای عکاسی با  Night Sight یک عکس معمولی در نور کم بگیرند.

عکس هایی که در نور کم گرفته می شوند معمولاً از میزان روشنایی بسیار خوبی برخوردار هستند. رنگ ها به خوبی نمایش داده می شوند و دامنه پویا عالی است. اگر از Night Sight استفاده نمی کنید، Pixel 6a برای گرفتن عکس های بهتر قابلیت HDR+ را به شما ارائه خواهد داد. با این حال،  متوجه نویز بیشتر در نواحی تاریک ‌تر و قسمت ‌های سایه ‌دار خواهید شد. در نظر داشته باشید که نویز فقط هنگام زوم کردن روی تصاویر قابل مشاهده است.تصاویر حاصل از دوربین فوق عریض با HDR+ شبیه دوربین اصلی هستند. تفاوت اصلی در اینجا این است که دوربین فوق عریض نمی تواند جزئیات زیادی را ثبت کند و همچنین قادر به نمایش دادن نور کافی در محیط  های تاریک تر نیست اما دوربین اصلی به خوبی از پس این عکس ها بر می آید. با فعال کردن Night Sight، گاهی اوقات ممکن است به زمان ضبط طولانی تری نیاز داشته باشید، اما در برخی مواقع به اندازه یک عکس معمولی طول می کشد، این موضوع به میزان نور محیط در دسترس بستگی دارد. درواقع حالت Night Sight به شما کمک می کند تا با استفاده از پردازش های اضافی که بر روی عکس ها صورت می گیرد بتوانید عکس هایی با تثبیت بیشتر، افزایش نوردهی و کاهش نویز در اختیار داشته باشید. عکس‌ های به ‌دست ‌آمده با استفاده از این حالت واضح ‌تر و در بیشتر موارد روشن ‌تر، وضوح بهبود یافته هستند و نویز نیز در آن‌ها کمتر است اگرچه مقداری نویز همچنان وجود دارد. عکس‌های Night Sight Pixel 6a واقعاً عالی هستند و اگرچه دقیقاً با Pixel 6 Pro مطابقت ندارند، اما به اندازه کافی واضح هستند، با این حال، تفاوت زیادی در بین عکس های ثبت شده توسط این دو گوشی وجود ندارد و از همین رو اگر بخواهید عکس هار ثبت شده را تشخیص دهید تنها می توانید با نگاه کردن به مدل گوشی ها متوجه شوید و این بدان معنی است که Google Pixel 6a در بین میان رده ها عملکردی عالی دارد. اگر از Night Sight در 6a استفاده نکنید، باز هم عکس‌های کم نور شما عالی به نظر می ‌رسند. با این حال، توصیه می کنیم از استفاده از Night Sight با ultrawide غافل نشوید.

کیفیت ویدیو

 

Google Pixel 6a از دوربین اصلی قادر به ضبط ویدیوهای 4k با حداکثر سرعت 60 فریم در ثانیه و با دوربین فوق عریض با کیفیت 4K تا @ 30 فریم در ثانیه نیز ثبت می کند. ویدیوی حاصل با کمترین نویز و حتی نوردهی، عالی به نظر می رسد. اگرچه ویدئوی دوربین فوق عریض، کمی نا واضح تر از دوربین اصلی است، اما در رنگ ها و محدوده دینامیکی با دوربین اصلی سازگار است. 

Google Pixel 6a و مقایسه با رقیبان

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

Google Pixel 6a در ایالات متحده 449 دلار، در بریتانیا 399 پوند و در بازارهای اصلی اتحادیه اروپا 459 یورو قیمت دارد. همچنین در هند با قیمت 43999 روپیه موجود است. در این بازه قیمتی گوشی های بسیاری را می توانید پیدا کنید، یکی از رقیبان Google Pixel 6a که با قیمت کمتری به فروش می رسد، گوشی Nothing 1 است که از Pixel 6a ارزان ‌تر است. این گوشی دارای صفحه نمایش با نرخ تازه سازی بالاتر، عملکرد دوربین عالی و طراحی منحصر به فرد Glyph است که مطمئناً حتی در بین پرچم ‌داران نیز متمایز خواهد بود. اگر به دنبال یک گوشی هوشمند پرچم ‌دار و کوچک هستید، آیفون 12 مینی اپل هنوز هم یک انتخاب مناسب خواهد بود. با این حال، قیمت آن نسبت به 6a حدود 599 دلار بیشتر است. آیفون SE نیز وجود دارد، اما پیشنهاد می کنیم تنها در صورتی آن را خریداری کنید که اصرار داشته باشید یک آیفون داشته باشید؛ درواقع گوشی های بهتری برای خرید وجود دارند که امکانات بهتری را ارائه می دهند.

Samsung Galaxy A53 نیز یک گوشی هوشمند محبوب در ایالات متحده به شمار می رود که قیمت پایینی دارد. با خرید این گوشی می توانید ویژگی های بیشتر و امکانات سخت افزاری چشمگیر تری دریافت کنید. Samsung Galaxy A53 از صفحه نمایش با نرخ تازه سازی بالا، باتری بزرگ و IP67 برخوردار است، اما در نظر داشته باشید که دوربین Samsung Galaxy A53 عملکرد خوبی ندارد و Exynos 1280 امکانات مناسبی را ارائه نمی دهد. اگر دنبال یک پرچم ‌دار کوچک اندرویدی هستید، ذنفون 9 می تواند یک انتخاب مناسب برای شما به شمار بیاید. قیمت ذنفون 9 در حد Pixel 6a نیست، اما یک گوشی جمع و جور با صفحه نمایش 5.9 اینچی AMOLED با نرخ رفرش 120 هرتز و اسنپدراگون 8+ Gen 1 است. Realme GT Neo 3T نیز در همان قیمت Pixel 6a قرار دارد و عمر باتری عالی، صفحه نمایش AMOLED روشن با 120 هرتز و سرعت شارژ عالی را به کاربر ارائه می دهد. دوربین اصلی آن عملکرد خوبی دارد و می تواند به عنوان رقیب Google Pixel 6a  در نظر گرفته شود، با این حال، دوربین فوق عریض Realme GT Neo 3T ضعیف است. Nord 2T دارای دوربین قابل اعتماد و عملکرد عالی با تراشه Dimensity 1300 5G است. شارژ سریع 80 واتی نیز برای این گوشی در دسترس است، اما هیچ اقدامات امنیتی در برابر نفوذ ارائه نمی دهد.

آیا Google Pixel 6a ارزش خرید دارد یا خیر؟

گوشی Google Pixel 6a
گوشی Google Pixel 6a

پیش از آن که به بررسی نهایی Google Pixel 6a بپردازیم، باید مشکلی را مطرح کنیم که توسط  بررسی کنندگان Google Pixel 6a  فاش شده است. طبق بررسی های انجام شده تأیید شد که برخی از دستگاه‌ ها از طریق انگشتی که حتی در دستگاه ثبت نشده بود، مشخصات بیومتریک را تأیید کرده اند. به نظر می رسد که این مشکل رایج نیست، اما می تواند یک نقص امنیتی جدی برای دستگاه ایجاد کند. Google هنوز به این مشکل رسیدگی نکرده است، بنابراین سعی کنید برای مراقبت از گوشی و اطلاعات شخصی  خود، اقدامات لازم را انجام دهید. 

اما به صورت کلی، گوگل با ارائه Google Pixel 6a دوباره توانست ماهیت گوشی های پرچم دار پیکسل را به یک تلفن مقرون به صرفه تبدیل کند. اگرچه نمایشگر 60 هرتزی و سرعت شارژ آرام در این گوشی می تواند قابل بحث باشد، اما عملکرد کلی Google Pixel 6a  بسیار عالی است و می توانید با هزینه های مقرون به صرفه آن را خریداری نمایید. عرضه Google Pixel 6a  با Google Tensor در مقابل Snapdragon 765G سال گذشته و حفظ همان قیمت 449 دلاری، آن را به یک پیشنهاد عالی تبدیل کرده است. عملکرد دوربین و سیستم عامل خوب است و عمر باتری نیز یکی از مزایای Google Pixel 6a  محسوب می شود. به علاوه، گوگل مشکلات کاهش عملکرد را با Google Tensor در Google Pixel 6a  برطرف کرده است. مسلماً این گوشی هوشمند رقابتی ترین گوشی هوشمند گوگل است که مدت زیادی منتظر آن بودیم و می توانیم آن را از همه جنبه ها یک گوشی عالی در نظر بگیریم. 

مزایای Google Pixel 6a  در یک نگاه

  • طراحی جذاب و جمع و جور که گرانتر از آنچه هست به نظر می رسد.
  • صفحه نمایش AMOLED روشن و دقیق.
  • عملکرد پایدار خوب Google Tensor.
  • پشتیبانی گسترده و به روز رسانی سیستم عامل؛ به همراه قابلیت هایی مانند تایپ صوتی و پردازش زبان روی دستگاه که ویژگی های عالی به نظر می رسند.
  • دوربین همه کاره عالی

معایب Google Pixel 6a در یک نگاه

  • موارد مربوط به نقص امنیتی اثر انگشت قابل قبول نیستند.
  • نرخ تازه سازی 60 هرتز برای این محدوده قیمت قابل رقابت نیست.
  • جک هدفون از روی دستگاه حذف شده است.
  • شارژر داخل جعبه وجود ندارد

منبع : gsmarena

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس