بهترین مرورگر ویندوز 11 | مقایسه گوگل کروم و مایکروسافت اج

118
0
بهترین مرورگر ویندوز 11

با ورود یک سیستم عامل جدید، میدان نبرد جدیدی شکل می گیرد، بنابراین وقت آن رسیده است که بررسی کنیم که کدام یک بهترین مرورگر ویندوز 11 هستند: گوگل کروم یا مایکروسافت اج.

بهترین مرورگر ویندوز 11

ویندوز 11 یک تغییر هیجان انگیز برای کاربران ویندوز بوده است. علاوه بر تغییرات رابط کاربری بسیار، در این ویندوز تمرکز زیادی هم بر متقاعد کردن کاربران ویندوز 11 برای استفاده از مایکروسافت اج به عنوان مرورگر اصلی خود صورت گرفته است. شکی نیست که مایکروسافت اج در مقایسه با گذشته خیلی پیشرفته تر شده، اما آیا به اندازه ای خوب است که بتواند جایگزین گوگل کروم که مدت زمان طولانی به عنوان محبوب ترین مرورگر وب در ویندوز بوده، شود؟

مقاله های زیر را هم بخوانید:

عدم اتصال گوگل کروم به اینترنت

متوقف کردن بروزرسانی خودکار گوگل کروم در ویندوز

هم گوگل کروم و هم مایکروسافت اج چندین آپدیت قابل توجه دریافت کرده اند که ویژگی های جدیدی را معرفی کرده و ویژگی های موجود را بهبود بخشیده است. اما با افزایش محبوبیت ویندوز 11، بسیار مهم است که بدانید بهترین مرورگر وب ویندوز 11 کدام است.

مقایسه گوگل کروم و مایکروسافت اج

همه به دنبال یک مرورگر سریع هستند، اما زمانی که باید بین دو مرورگر وب قدرتمند که هر دو از یک موتور جستجوی وب استفاده می‌کنند، یکی را انتخاب کنید (در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد)، انتخاب کردن ممکن است کمی پیچیده شود.

بهترین مرورگر ویندوز 11
بهترین مرورگر ویندوز 11

برای ارزیابی دقیق عملکرد گوگل کروم و مایکروسافت اج، ما آنها را با استفاده از یک ابزار سنجش استاندارد صنعتی WebXPRT 3 آزمایش کردیم. ما این آزمایش ها را بر روی یک نصب صحیح و تمیز از (بدون برنامه های افزودنی فعال) گوگل کروم و مایکروسافت اج اجرا کردیم و نتایج بسیار نزدیک به هم بود. مایکروسافت اج امتیاز 104 را کسب کرد و گوگل کروم امتیاز 100 را بدست آورد که فاصله چندانی از هم ندارند.

بهترین مرورگر ویندوز 11
بهترین مرورگر ویندوز 11

ما تست Basemark Web 3.0 را روی Chrome و Edge نیز انجام دادیم. Basemark Web 3.0 برای یافتن مشکلات عملکرد وب در سمت مشتری و محدودیت های مرورگر طراحی شده است. نتایج ما نشان می دهد که Chrome (با رتبه 481) در مقایسه با Edge (با رتبه 329) بهتر عمل می کند.

زمان بارگذاری سریع و حداقل زمان واکنش و پاسخ دهی بسیار مهم است، Chrome و Edge هر دو عملکرد وب فوق العاده ای را در ویندوز 11 ارائه می دهند.

گوگل کروم در مقایسه با مایکروسافت اج: از نظر مصرف RAM

گوگل کروم محبوبتر از مایکروسافت اج است، اما مصرف بالای RAM همیشه یک موضوع بسیار ناامیدکننده در مورد آن بوده است. حتی سرسخت ترین حامیان Chrome نیز موافق این موضوع هستند که گوگل باید این مشکل را به طور جدی برطرف کند. خوشبختانه، گوگل اخیراً چندین آپدیت منتشر کرده که به بهبود این مشکل در گوگل کروم کمک کرده است.

بهترین مرورگر ویندوز 11
بهترین مرورگر ویندوز 11

برای آزمایش میزان استفاده از RAM گوگل کروم و مایکروسافت اج، مرورگرهای خود را ریست کردیم و هفت تب یکسان را در هر مرورگر به طور جداگانه باز کردیم و مصرف RAM و CPU را از طریق Task Manager اندازه گیری کردیم.

گوگل کروم تقریباً 850 مگابایت تا 950 مگابایت مصرف کرد. در مقابل، Edge تنها 650 مگابایت تا 700 مگابایت RAM مصرف کرد. Chrome نسبت به آخرین باری که این دو مرورگر را با هم تست کردیم، بسیار بهتر عمل کرده است، اما با این حال مایکروسافت اج برای RAM محدود مصرف کمتری دارد و عملکرد را نیز به خطر نمی اندازد.

گوگل کروم در مقایسه با مایکروسافت اج: از نظر موتور جستجوی وب

بهترین مرورگر ویندوز 11
بهترین مرورگر ویندوز 11

گوگل کروم و مایکروسافت اج هر دو بر اساس پروژه منبع باز Chromium ساخته شده اند. آنها اساساً موتور جستجوی وب مشابهی دارند، اما هر کدام به گونه ای طراحی شده اند که به روش خاص خود مطرح شوند و با بقیه فرق داشته باشند. به دلیل همین موتور جستجوی وب Chromium، هر دو مرورگر معیارهای عملکرد نسبتاً مشابهی دارند.

گوگل کروم در مقایسه با مایکروسافت اج: از نظر رابط کاربری

گوگل کروم و مایکروسافت اج هر دو دارای عناصر رابط کاربری که توسط Chromium ارائه می شوند، هستند.

در ویندوز 11، Edge دارای طراحی تمیز و شفافی است که از رابط کاربری جدید بیشترین استفاده را می کند. به عنوان مثال، منوی زمینه کلیک راست در Edge نیمه شفاف است و برخی از المان ها مانند نوار وظیفه Edge رنگ خود را بسته به رنگ پس زمینه تغییر می دهند. این ظاهر جدید همچنین دارای گوشه های گرد و رابط کاربری ساده شده ای است که تجربه کاربر را در اولویت قرار می دهد.

بهترین مرورگر ویندوز 11
بهترین مرورگر ویندوز 11

از سوی دیگر، Chrome همچنان از طراحی رابط کاربری کلاسیک خود استفاده می کند. برای استفاده از حالت تاریک در Chrome، باید تنظیمات شخصی سازی را از طریق تنظیمات ویندوز 11 تغییر دهید. اما در Edge، می توانید آن را مستقیماً از طریق مرورگر فعال کنید.

هم Edge و هم Chrome تم های مختلفی را ارائه می دهند که به مرورگر شما ظاهر دلخواهتان را می دهد.

گوگل کروم در مقایسه با مایکروسافت اج: از نظر ویژگی ها

گوگل کروم واقعاً هیچ ویژگی ای ارائه نمی دهد که باعث شود نسبت به بقیه برتری داشته باشد. سالهای سال دیگر هم که بگذرد، شما همچنان تنها از عملکرد اولیه مرورگر وب برخوردار خواهید شد. اما، افزونه های زیادی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند تا بهترین استفاده را از گوگل کروم داشته باشید. قابل ذکر است که برای بهره وری بیشتر، ترکیب برنامه های Google Suite مانند Drive، Docs، Translate با گوگل کروم بسیار فوق العاده عمل می کند. تقریباً هیچ ویژگی وجود ندارد که باعث شود Chrome نسبت به رقبای خود مانند Edge، Brave، Vivaldi یا حتی Opera منحصر به فرد و خاص شود.

از سوی دیگر، مایکروسافت اج چندین ویژگی منحصر به فرد را ارائه می دهد که سطح تجربه جستجوی وب شما را در ویندوز 11 بالا می برد. می توانید صفحات وب خود را در مجموعه های مختلف دسته بندی کنید تا اطلاعات و تحقیقات وب خود را تحت کنترل داشته باشید. حتی یک ویژگی عملکرد اختصاصی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا حالت بهره وری را فعال کنید و مصرف منابع سیستم را محدود کنید.

یکی دیگر از ویژگی های جالب مایکروسافت اج، یک افزونه خرید است که به شما این امکان را می دهد تا هنگام خرید آنلاین در هزینه های خود صرفه جویی کنید. این افزونه به طور خودکار کدهای کوپن قابل اجرا در سایت هایی را که بازدید می کنید پیدا می کند و به شما کمک می کند تا هوشمندانه خرید کنید. حتی یک حالت خواندن سه بعدی دارد که حواس پرتی را به حداقل می رساند و به عنوان یک ابزار با قابلیت دسترسی آسان عمل می کند.

کاملاً واضح است که مایکروسافت اج مرورگر کاربردی تر و با ویژگی های بیشتری است.

گوگل کروم در مقایسه با مایکروسافت اج: از نظر حریم خصوصی و امنیت

حریم خصوصی در دنیای دیجیتال موضوع بسیار مهمی است. خیلی مهم است که کاربران بتوانند بر داده های خود کنترل داشته باشند. Chrome و Edge هر دو تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی جامعی را ارائه می‌کنند که کاربران می توانند مطابق با نیازهای خود آن را شخصی سازی کنند.

بهترین مرورگر ویندوز 11
بهترین مرورگر ویندوز 11

پیش از این، تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی در Google Chrome خیلی کامل و جامع نبودند، اما آپدیت های اخیر گزینه هایی را ارائه داده که این بخش به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. می توانید بازرسی های ایمنی را اجرا کنید، کوکی ها و داده های سایت را مدیریت کنید، و حتی یک سطح امنیتی بین سطح پیشرفته، استاندارد و بدون محافظت را انتخاب کنید.

بهترین مرورگر ویندوز 11
بهترین مرورگر ویندوز 11

با این حال، این تنظیمات به راحتی قابل دسترسی نیستند. در واقع اینگونه به نظر می رسد که گوگل نمی خواهد کاربرانش حریم خصوصی و تنظیمات امنیتی خود را مدیریت کنند.

در مقابل، مایکروسافت اج دارای یک صفحه تنظیمات واضح و کاملاً تعریف شده ای است که به راحتی می توان در آن جستجو کرد و اطلاعات واضحی را در مورد تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی به کاربران خود ارائه می دهد. می توانید جلوگیری از ردیابی و ده ها تنظیمات دیگر را شخصی سازی کنید تا بتوانید داده های خود را تحت کنترل داشته باشید. Edge حتی برای تقویت امنیت سایبری، محافظت داخلی Microsoft Defender SmartScreen را نیز ارائه می دهد.

Chrome تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی مناسبی را ارائه می کند، اما به نظر می رسد Edge کنترل بیشتری بر حریم خصوصیتان به روشی ساده‌ تر، در اختیارتان قرار می دهد. مدیریت و درک این تنظیمات حتی برای غیر فنی ترین کاربران نیز ساده است.

Edge در ویندوز 11 بهتر می شود

گوگل کروم بیش از یک دهه است که در راس همه مرورگرها قرار دارد، اما برای همگام شدن با رقبای خود نیاز است که نوآوری داشته باشد. عملکرد بهتر، ویژگی های جدیدتر و تنظیمات جامع حریم خصوصی باعث شده که Edge بهتر از Chrome باشد.

مایکروسافت اج مرورگر پیشنهادی مایکروسافت در ویندوز 11 است و شاید بهتر باشد که امسال دیگر آن را امتحان کنید. Edge از روزهای اولیه خود که جانشین اینترنت اکسپلورر بوده، مسیر زیادی را طی کرده است و اکنون به کاربران خود یک تجربه وبگردی واقعا منحصر به فرد را نوید می دهد.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس