تاریخچه بلک فرایدی و آنچه سال 2023 ممکن است به ارمغان بیاورد

206
0
تاریخچه بلک فرایدی

باربارا کان، استاد بازاریابی در دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا به یاد می‌آورد که صف‌های دور فروشگاه‌های بزرگ، دعوا بر سر محصولات و ازدحام جمعیت که از درهای ورودی خرده‌فروش‌ها بیرون می‌آمدند، همگی برای دوره بلک فرایدی بودند. اما در طول سال‌ها، آنچه بلک فرایدی را تعریف می‌کرد – دویدن به فروشگاه‌ها قبل از طلوع آفتاب برای خرید معاملاتی که فقط 24 ساعت طول می‌کشید – به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

کان می‌گوید از زمانی که معاملات بلک فرایدی باید با پیشنهادهای دوشنبه سایبری رقابت می‌کردند، زودتر در دسترس قرار می‌گرفتند، طولانی‌تر ماندند و به طور فزاینده‌ای به صورت آنلاین منتقل شدند. خریداران به جای اینکه تا بلک فرایدی منتظر بمانند، اکنون می توانند از معاملات در ماه نوامبر سیاه استفاده کنند، اصطلاح گسترده تری که کارشناسان برای توصیف تبلیغات یک ماهه منتهی به بلک فرایدی و دوشنبه سایبری استفاده می کنند.

کان می‌گوید: « بلک فرایدی قبلاً محرکی برای رفتن مردم به فروشگاه بود. “اما همانطور که به یک فصل تبلیغاتی عمومی تبدیل شد، بلک فرایدی خود جادوی خود – احساس فوریت خود را از دست داد.”

بلک فرایدی ، تعطیلات خرید که هر سال یک روز پس از روز شکرگزاری برگزار می شود، در روز جمعه، 24 نوامبر امسال برگزار می شود. از آنجایی که به سرعت در حال نزدیک شدن است (و برخی از خرده فروشان از قبل هاستینگ فروش های بلک فرایدی را آغاز کرده اند)، ما با کارشناسان در مورد تاریخچه پشت تعطیلات خرید صحبت کردیم و چگونگی تغییر آن در طول سال ها را ترسیم کردیم. کارشناسان همچنین در مورد آنچه که در طول فصل خرید تعطیلات 2023 انتظار می رود و آنچه از سال های گذشته آموختیم بحث کردند.

نگاهی به بلک فرایدی های سال های گذشته

حتی قبل از همه‌گیری کووید-19، نشانه‌هایی وجود داشت که هویت بلک فرایدی در حال تغییر از تجربه‌ای عمدتاً در فروشگاه‌ها به یک رونق خرید آنلاین بود. طبق اعلام فدراسیون ملی خرده فروشی، در سال 2019، برای اولین بار، بلک فرایدی به عنوان شلوغ ترین روز برای خرید آنلاین در صدر دوشنبه سایبری قرار گرفت. از آنجا، شرایط در سال 2020 تنها به خرده فروشان انگیزه داد تا با ترویج خرید آنلاین و تبدیل فروش های چند روزه به رویدادهای پس انداز چند ماهه، پیشنهادات بلک فرایدی معمولی خود را دوباره اختراع کنند. این تلاش‌ها به نفع خرده‌فروشان بود: طبق NRF، برای اولین بار، تعداد خریداران آنلاین بلک فرایدی در سال 2020 از مرز 100 میلیون نفر گذشت که 8 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشت. خرده‌فروشان با استراتژی‌های مشابه در سال‌های 2021 و 2022 به جمعه سیاه نزدیک شدند که منجر به روندهای مشابه شد.

طبق NRF از سال 2019، بلک فرایدی از سایبر دوشنبه از نظر کل خریداران آنلاین پیشی گرفته است، اگرچه طبق گفته Adobe مردم از نظر تاریخی بیشتر در دوشنبه سایبری نسبت به بلک فرایدی خرج کرده‌اند. دکتر راس استینمن، استاد روانشناسی مصرف کننده در دانشگاه وایدنر، می گوید: این ممکن است نتیجه پیام هایی در وب سایت های خرده فروش ها باشد که نشان می دهد دوشنبه سایبری آخرین فرصت خریداران برای استفاده از معاملات است، یا ساعت ها ثانیه شماری می کنند تا تمام شود. . فشار برای بررسی قبل از نیمه شب جنبه گیمیفیکیشن به فروش اضافه می کند و خریداران را در حین شکار معامله رقابتی تر می کند.

فراتر از خرید آنلاین، خرید زودهنگام، بلک فرایدی را همانطور که قبلا می دانستیم تغییر می دهد. تخفیف های منتهی به این رویداد به مردم زمان طولانی می دهد تا هزینه های خود را تقسیم کنند، که ممکن است منجر به افزایش کمتری در فروش در بلک فرایدی شود. این دقیقاً همان چیزی است که در بلک فرایدی 2021 اتفاق افتاد، اولین باری که رشد نسبت به سال گذشته تغییر کرد – طبق گفته Adobe، فروش 8.9 میلیارد دلار در مقایسه با 9 میلیارد دلار در سال 2020 بود.

پس از بلک فرایدی 2021، کارشناسان نظارت دقیقی بر تأثیر معاملات اولیه آغاز کردند. این امر به ویژه در پرتو دومین روز پرایم روز آمازون در اکتبر، که فصل خرید تعطیلات را آغاز کرد و باعث شد سایر خرده فروشان رویدادهای پس انداز مربوطه خود را ارائه دهند، بسیار مهم بود. با وجود بیش از یک ماه معاملات اولیه، فروش بلک فرایدی در سال 2022 دوباره به مسیر خود بازگشت – ادوبی تخمین می‌زند که مجموع آن‌ها حدود 9.12 میلیارد دلار باشد که باعث می‌شود بلک فرایدی 2022 دومین روز بزرگ هزینه‌های آنلاین در تاریخ ایالات متحده باشد، پس از دوشنبه سایبری 2022. چنین عملکرد مثبتی در سال گذشته تا حدی به لطف میزان مشارکت خریداران است. در طول دوره پنج روزه از روز شکرگزاری تا دوشنبه سایبری، رکورد 196.7 میلیون آمریکایی از فروشگاه‌ها و آنلاین خرید کردند که این بالاترین رقم از زمانی که NRF برای اولین بار ردیابی این داده‌ها را در سال 2017 آغاز کرد، است.

برخی رشد خرده فروشی را به تورم نسبت می دهند، اما بر اساس NRF میزان مشارکت خریداران در سال 2022 تاکید می کند که تقاضای مصرف کننده مسئول است. مردم بیشتر از همیشه تشویق به خرید در بلک فرایدی و دوشنبه سایبری می‌شوند، زیرا به لطف پیشنهادات درون فروشگاهی و آنلاین، زمان کافی برای مرور معاملات و تشنگی کلی برای فرصت‌های پس‌انداز با توجه به نگرانی‌های اقتصادی وجود دارد.

منتظر بلک فرایدی 2023 هستیم

در سال 2022، تورم بزرگترین مانع پیرامون بلک فرایدی و دوشنبه سایبری بود، و کارشناسان مطمئن نبودند که آیا نگرانی های اقتصادی خریداران بر اشتیاق آنها برای فروش بیشتر باشد. در نهایت، خریداران بیشتری نسبت به قبل از معاملات استفاده کردند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فروش جمعه سیاه و دوشنبه سایبری – و فروش کلی تعطیلات – در سال 2023 افزایش خواهد یافت. NRF انتظار دارد فروش کلی تعطیلات در نوامبر و دسامبر بین 3 تا 4 درصد افزایش یابد. در مقایسه با سال 2022، که نسبت به سال های گذشته سرعت کمتری دارد، اما با میانگین افزایش سالانه هزینه های تعطیلات 3.6 درصد از سال 2010 تا 2019 مطابقت دارد.

در ذهن کارشناسان شکی وجود ندارد که خرید آنلاین در بلک فرایدی امسال و همچنین در کل فصل تعطیلات غالب خواهد بود. و علاوه بر تحویل محصولات به درب منزل، کارشناسان می‌گویند خریداران همچنان از مزایای خرید آنلاین، گزینه‌های خرید از فروشگاه، و همچنین خرید از کنار خیابان در صورتی که بخواهند محصولات در همان روزی که آنها را خریداری می‌کنند در دست داشته باشند، استفاده خواهند کرد. کارشناسان می گویند که خرید از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

چگونه بلک فرایدی تبدیل به نوامبر سیاه شد

بلک فرایدی برخلاف Amazon Prime Day و Cyber ​​Monday به عنوان یک تجربه خرید حضوری آغاز شد. بلک فرایدی جمعه بعد از روز شکرگزاری رخ می دهد، روزی که بسیاری از کسب و کارها از نظر تاریخی تعطیلات با حقوق را برای کارمندان در نظر می گیرند. کان می‌گوید از آنجایی که مردم در خانه هستند، خرده‌فروشان شروع به کاهش قیمت کالاها کردند تا خریداران را به فروشگاه‌ها بکشانند و بر روی اقلام بزرگ مانند تلویزیون، لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی تخفیف ارائه کردند. او می‌گوید: «معاملات باید ارزش پریدن از رختخواب و دویدن به فروشگاه را داشته باشند، و شاید حتی برای مدتی در صف منتظر بمانند.»

کاترین کالن، نایب رئیس فدراسیون ملی خرده‌فروشی در بخش صنعت و بینش مصرف‌کننده، می‌گوید بلک فرایدی نیز در ابتدا قرار بود یک تجربه خرید اجتماعی باشد که مردم با هم در آن شرکت می‌کنند. خانواده ها و دوستان به صورت گروهی به فروشگاه ها می روند – در مقابل، خرید در روزهای پرایم آمازون و دوشنبه سایبری یک فعالیت انفرادی است که می توانید در تلفن، کامپیوتر یا تبلت خود انجام دهید.

در طول سال ها، خرده فروشان شروع به رقابت با یکدیگر کردند تا ببینند چه کسی می تواند زودتر در بلک فرایدی باز شود. کان می‌گوید برخی مانند Walmart، Target، Best Buy و Kohl’s حتی درهای خود را در روز شکرگزاری باز کردند تا «در مسابقه موش‌ها شرکت کنند تا ببینند چه کسی می‌تواند مردم را اول به فروشگاه‌هایشان بیاورد». این باعث شد که بلک فرایدی تبدیل به یک خرید پنج روزه آخر هفته شود که از روز شکرگزاری شروع می شود و در دوشنبه سایبری به پایان می رسد. و اکنون از آنجایی که بسیاری از خریدها در آن دوره به صورت آنلاین انجام می شود، کارشناسان از آن به عنوان «پنج سایبری» یاد می کنند. اما از آنجایی که این پنج روز به یک هفته و سپس چندین هفته گسترش یافت، کارشناسان تمام نوامبر را «نوامبر سیاه» نامیدند.

کالن می‌گوید، آخر هفته بلک فرایدی شروع فصل خرید تعطیلات زمستانی بود، در حالی که 24 دسامبر – یک روز قبل از کریسمس – پایان آن بود. اما از آنجایی که بسیاری از خرده فروشان در حال حاضر معاملاتی را بیش از یک ماه قبل از جمعه سیاه ارائه می دهند، این تقویم خرده فروشی در حال منسوخ شدن است.

«پیش از این، آخر هفته شکرگزاری واقعاً شروع فصل خرید بود. کالن می‌گوید اکنون، ما به آن به‌عنوان یک نیمه راه نگاه می‌کنیم. بلک فرایدی و دوشنبه سایبری رویدادهای شاخصی هستند که جایگاه بسیار مهمی هم برای مصرف کنندگان و هم برای خرده فروشان دارند، اما در یک زمینه وسیع تر از یک فصل خرید طولانی تر.

کالن می گوید که شروع فروش خیلی زود پاسخی به رفتار مصرف کننده است. خرده فروشان پس از مشاهده افزایش شدید خرید در اوایل تعطیلات، برنامه های خود را بر این اساس تنظیم کردند، روندی که نظرسنجی های NRF از آن پشتیبانی کرده است. در واقع، نیم یا بیش از نیمی از خریداران مورد بررسی سال‌هاست که می‌گویند از فروش زودهنگام قبل از روز شکرگزاری استفاده کرده‌اند. استینمن می‌گوید خریداران از فروش زودهنگام سود می‌برند زیرا به آن‌ها کمک می‌کند هزینه‌های خود را در چند هفته تقسیم کنند، و به آنها اجازه می‌دهد از «خرج‌های کلان» یا خرید متمرکز در طول تعطیلات با صورت‌حساب‌های هنگفت بعدی اجتناب کنند.

از آنجایی که بلک فرایدی و دوشنبه سایبری در حال حاضر پنج روز طول می کشد – یا در برخی موارد کل ماه نوامبر – خرده فروشان باید فروش خود را به صورت استراتژیک قالب بندی کنند تا مطمئن شوند که علاقه خریداران را حفظ می کنند. کالن می‌گوید برای انجام این کار، برخی از خرده‌فروش‌ها به‌جای ارائه فروش گسترده در سراسر ماه در سراسر ماه، معاملاتی را بر روی دسته‌های محصولات مختلف در طول روزها یا هفته‌های خاص تبلیغ می‌کنند.

با تمام آنچه گفته شد، آیا خرید حضوری در بلک فرایدی مرده است؟ کارشناسان می گویند نه، اما این دیگر چیزی نیست که تعطیلات را تعریف می کند. استینمن می‌گوید اکنون، بخش اصلی خریدارانی که در بلک فرایدی به‌صورت حضوری از فروشگاه‌ها بازدید می‌کنند، کسانی هستند که در سنت غوطه‌ور هستند. آن‌ها بلک فرایدی را از دریچه‌ای تجربی می‌بینند، می‌خواهند زمانی را با خانواده و دوستان خود در حین مرور معاملات بگذرانند و تمایلی به کنار گذاشتن آن گردش سالانه با هم ندارند.

چگونه بلک فرایدی بر فصل خرید تعطیلات تأثیر می گذارد

کالن می‌گوید در حالی که بلک فرایدی و دوشنبه سایبری با فصل خرید تعطیلات بزرگ‌تر در هم تنیده شده‌اند، اما به یکدیگر وابسته نیستند. به عنوان مثال، وقتی NRF از خریداران در مورد میزان خرج کردن آنها در آخر هفته شکرگزاری در سال 2021 نظرسنجی کرد، نسبت به سال 2020 اندکی کاهش یافت. اما فروش در کل فصل خرید تعطیلات – که NRF به عنوان دوره از 1 نوامبر تا 31 دسامبر تعریف می کند. – نسبت به سال قبل 14.1 درصد رشد داشته است.

بلک فرایدی و دوشنبه سایبری نیز بر تقویم خرده فروشی در سراسر جهان تأثیرگذار هستند. در حالی که آمریکایی‌ها بلک فرایدی و دوشنبه سایبری را با روز شکرگزاری مرتبط می‌دانند، بیش از 20 کشور – از جمله بریتانیا، ایتالیا، سوئد و مکزیک – میزبان فروش‌های مشابه هستند، برخی از آنها با وجود اینکه روز شکرگزاری را جشن نمی‌گیرند، از همین نام استفاده می‌کنند. و رویدادهای خرید بلک فرایدی در سراسر جهان در همان روز برگزار می‌شود – برای مثال، خرده‌فروشان در کانادا، فروش بلک فرایدی را در همان روزی که در ایالات متحده برگزار می‌شوند، برگزار می‌کنند، علی‌رغم اینکه این کشور دومین دوشنبه ماه اکتبر را به عنوان تعطیلات شکرگزاری خود به رسمیت می‌شناسد. کان می‌گوید این به میراث و وزن بلک فرایدی می‌گوید: معاملات درب منزل و تجربه خرید اجتماعی ساخته شده برای فصل تعطیلات.

بلک فرایدی چگونه نام گرفت؟

نانسی کوهن، مورخ و استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، می‌گوید که اصطلاح « بلک فرایدی » در اصل هیچ ارتباطی با خرید نداشت. این یک وحشت مالی در سال 1869 را توصیف کرد که ناشی از سرمایه‌گذاران جی گولد و جیم فیسک بود که قیمت طلا را بالا بردند و در نهایت باعث سقوط بازار شدند. کوهن می‌گوید از زمان پیدایش قرن نوزدهم، اصطلاح « بلک فرایدی » عموماً برای توصیف سایر رویدادهای بد یا موقعیت‌های منفی، مانند عدم حضور کارگران در محل کار خود در روز بعد از روز شکرگزاری، استفاده شده است.

اولین باری که « بلک فرایدی » به طور خاص به خرید روز بعد از روز شکرگزاری اشاره کرد در دهه 1950 بود. پلیس فیلادلفیا از هجوم مردمی که برای خرید به شهر می‌آیند، روز بعد از روز شکرگزاری شکایت کرد و آن را « بلک فرایدی » نامید، زیرا مجبور بودند جمعیت را کنترل کنند. از آنجا، این اصطلاح برای توصیف خرید در آن روز استفاده می شد و هر سال که می گذشت، شتاب بیشتری می گرفت.

کوهن می‌گوید در ابتدا، خرده‌فروشان از نام « بلک فرایدی » ناراحت بودند، زیرا این اصطلاح بار معنایی منفی داشت. تلاش‌هایی برای نامیدن آن به جای «جمعه بزرگ» انجام شد، اما در نهایت شکست خورد. خرده فروشان سپس روایت را تغییر دادند و به این نتیجه رسیدند که بلک فرایدی زمانی است که قرار است «در سیاه» باشند، یک عبارت مالی که سودآوری و رونق یک تجارت را توصیف می کند، برخلاف «در قرمز» یا در کسری. .

کوهن می‌گوید ایده قرار دادن بلک فرایدی به‌عنوان تعطیلات خرید بین دهه‌های 1970 و 1980 “به جلو کشیده شد”، که او آن را به خرده‌فروشانی نسبت می‌دهد که رقابت بین یکدیگر را برانگیختند و همچنین معاملاتی را که ارائه می‌دادند گسترش دادند.

به‌طور کلی، کوهن می‌گوید: «هیچ لحظه تعیین‌کننده‌ای وجود نداشت که باعث شود جمعه سیاه را « بلک فرایدی » بنامیم. این واقعاً تکامل زبان و تعریف، شیوه‌های خرده‌فروشی و پاسخ مصرف‌کنندگان به آن است.»

با کارشناسان ما ملاقات کنید

در Select، ما با کارشناسانی کار می کنیم که بر اساس آموزش و/یا تجربه مرتبط، دانش و اختیارات تخصصی دارند. ما همچنین اقداماتی را انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که همه توصیه‌ها و توصیه‌های تخصصی به‌طور مستقل و بدون تضاد منافع مالی نامشخص ارائه می‌شوند.

. باربارا کان استاد مارکتینگ در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا است.

. کاترین کالن معاون صنعت و بینش مصرف کننده در فدراسیون ملی خرده فروشی است.

. نانسی کوهن مورخ و استاد دانشکده بازرگانی هاروارد است.

. دکتر راس استینمن استاد روانشناسی مصرف کننده در دانشگاه وایدنر است. او همچنین به عنوان هماهنگ کننده یک خرده بین رشته ای در فرهنگ مصرف عمل می کند. او در تدریس و تحقیق خود بر جنبه های زمینه ای، نمادین و تجربی مصرف تمرکز دارد.

چرا به انتخاب اعتماد کنیم؟

زوئی مالین یکی از ویراستارهای به‌روزرسانی در Select است که از سال 2020 درباره بلک فرایدی و دوشنبه سایبری گزارش داده است. او راهنمای خرید بلک فرایدی و دوشنبه سایبری انتخاب، و همچنین تاریخچه بلک فرایدی و دوشنبه سایبری انتخاب، به‌علاوه انواع فروش تعطیلات را نوشت. مقالات برای این قطعه، مالین درباره تاریخچه بلک فرایدی تحقیق کرد، با چهار متخصص صحبت کرد و به داده‌های منابعی مانند فدراسیون ملی خرده‌فروشی و Adobe Analytics اشاره کرد.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس