تحریم روسیه توسط تیک تاک: TikTok آپلود ویدیو های جدید در روسیه را متوقف کرد!

61
0
تحریم روسیه توسط تیک تاک

TikTok کاربران روسیه را از آپلود ویدیوهای جدید در این سرویس منع کرده است. در این مقاله به بررسی دلیل تحریم روسیه توسط تیک تاک و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری به دلیل آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، فعالیت های خود را در روسیه به اتمام رسانده یا کاهش داده‌اند. اکثر آنها پس از اعمال تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه مجبور به انجام این کار شده اند.

با این حال، اپلیکیشن تیک تاک، متعلق به شرکت چینی ByteDance، است و چندان تحت تأثیر این تحریم ها قرار نگرفته است، زیرا چین تا امروز در زمینه جنگ میان روسیه و اوکراین اعلام بی طرفی کرده است. با این وجود، پلت فرم محبوب تیک تاک بارگذاری ویدیو و لایو استریم را در روسیه به حالت تعلیق درآورده است.

چرا تحریم روسیه توسط تیک تاک صورت گرفته است؟

ممنوعیت انتشار اخبار جعلی در روسیه

مانند جنگ های قبل در طول تاریخ، هر دو طرف درگیری می خواهند اطلاعات را به طور لحظه ای از مناطق درگیری مخابره کنند. به همین دلیل، پارلمان روسیه در 4 مارس 2022 قوانین کیفری خود را اصلاح کرد، بخشی از این تغییرات شامل حبس برای انتشار “اخبار جعلی” می باشد.

به گزارش رویترز، دومای دولتی روسیه در بیانیه‌ای اظهار کرد: «اگر انتشار اخبار جعلی منجر به عواقب جدی شود، تا 15 سال زندان برای فرد خاطی در پی خواهد داشت».

علاوه بر این، رئیس مجلس گفت: ” از فردا، این قانون مجازات را برای افرادی که اقدام به دروغ پراکنی کرده و اظهاراتی داشته اند که باعث بدنامی نیروهای مسلح ما شود، اعمال می شود.”

مجلس این مصوبه را تصویب کرد و پوتین روز بعد آن را امضا کرد.

پاسخ تیک تاک به روسیه

تحریم روسیه توسط تیک تاک
تحریم روسیه توسط تیک تاک

از آنجایی که فضای رسانه های اجتماعی به طور چشمگیری به میدان نبرد اطلاعاتی بین طرف های موافق و مخالف تبدیل می شوند، کاربران روسی TikTok که مخالف دولت پوتین هستند ممکن است به زودی مورد اعمال قانون جدید قرار گیرند. به همین دلیل، این شرکت تصمیم گرفت لایو استریم و آپلود ویدیو در داخل روسیه را متوقف کند.

TikTok در بیانیه‌ای اشاره کرد:

مهم ترین اولویت ما امنیت کارمندان و کاربران ما است و با توجه به قانون جدید «انتشار اخبار جعلی» روسیه، چاره‌ای جز تعلیق لایو استریم و آپلود محتوای جدید در سرویس ویدیویی خود در روسیه نداریم، در حالی که پیامدهای امنیتی این موضوع را بررسی می‌کنیم.

به همین دلیل، کاربران در روسیه نمی توانند پست های جدیدی منتشر کنند. با این حال، آنها می توانند برای تماشای ویدیوها و ارسال پیام به یکدیگر به برنامه دسترسی داشته باشند.

تاثیر تحریم روسیه توسط تیک تاک

این ممنوعیت آپلود ویدیو در TikTok پس از قطع دسترسی فیس بوک و توییتر در روسیه دنبال می شود. این اتفاق پس از آن رخ داد که هر دو شرکت رسانه های دولتی روسیه را در راستای اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا محدود کردند.

همچنین YouTube درخواست‌هایی برای بازگرداندن دسترسی به حساب‌های دولتی دریافت کرد، اگرچه هنوز توسط مقامات روسیه مسدود نشده است.

با این ممنوعیت ها، روسیه به آرامی به سمت انزوای دیجیتال پیش می رود. طبیعی به نظر می رسد که روسیه علیه شرکت های آمریکایی مانند متا و توییتر اقدام کند. با این حال،بسیارتعجب برانگیز است که TikTok، یک شرکت چینی نیز گرفتار این مشکل شده است.

تصمیم TikTok برای توقف آپلود ویدیو از داخل روسیه قطعا برای حفظ امنیت کاربرانش گرفته شده است. با این حال، این به این معناست که سازندگان و اینفلوئنسرهای روسی نمی‌توانند ویدیوهای جدیدی منتشر کنند و در نتیجه درآمد آنها را قطع می‌کنند. این اتفاق می تواند ضررهای مالی بسیاری را برای افراد به همراه داشته باشد.

همچنین بر توانایی افراد ساکن در روسیه برای به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات خود – فارغ از موضوع جنگ – تأثیر می گذارد.

در حالی که این تصمیم می تواند از برخی از شهروندان محافظت کند، در مقابل می تواند بسیاری از افراد را از جامعه جهانی دور کند.

اثرات تحریم روسیه توسط تیک تاک

از آنجایی که بسیاری از دولت ها روسیه را به طور قابل توجهی تحریم کرده اند، مردم روسیه اولین کسانی هستند که از اثرات این تحریم ها رنج می برند. اکنون در روسیه فیس بوک و توییتر دیگر در دسترس نیستند،و TikTok هم عملکرد محدودی دارد. نتفلیکس به طور کامل از روسیه خارج شد و درآمد استریمرهای روسی Twitch قطع شده است.

با گسترش تحریم‌ها، به احتمال زیاد پلتفرم‌های بیشتری در روسیه از دسترس خارج می‌شوند، چه از طریق اقدامات دولت‌های خارجی یا به واسطه فیلترینگ مقامات روسی. اگر درگیری در اروپای شرقی هرچه زودتر به طور مسالمت آمیز حل نشود، این روند ممکن است برای مدت زیادی ادامه یابد.

5/5 - (4 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس