تهدید روسیه به انهدام ماهواره‌های غربی | استارلینک نابود می شود ؟

59
0
تهدید روسیه به انهدام ماهواره‌های غربی

یکی از مقامات روسیه اعلام کرده که ماهواره‌های تجاری غربی که در جنگ به اوکراین کمک می‌کنند، می‌توانند به هدفی قانونی برای حمله تبدیل شوند. در واکنش به این گفته، کاخ سفید هشدار داده که در صورت هرگونه حمله به زیرساخت‌های ایالات متحده، جواب متقابل و متناسب خواهد داد. در این خبر به بررسی تهدید روسیه به انهدام ماهواره‌های غربی می پردازیم.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، ماهواره‌های استارلینک یکی از بزرگترین حامیان اوکراین در میدان جنگ بوده‌اند. اگرچه اخیرا بحث‌هایی درباره نحوه تامین هزینه‌های استارلینک در اوکراین و همچنین اظهاراتی مبنی بر قطع این سرویس شده بود، اما بخاطر نقش مهمی که ماهواره‌های اسپیس ایکس در این جنگ دارند، قطع کردن آن‌ها از سوی این شرکت تقریبا غیرممکن است.

تهدید روسیه به انهدام ماهواره‌های غربی

اگرچه شاید اسپیس ایکس هیچ‌گاه استارلینک را در اوکراین قطع نکند، اما روش دیگری برای قطع این سرویس وجود دارد: منهدم کردن ماهواره‌ها! هم چین و هم روسیه به چنین موضوعی اشاره کرده‌اند اما روسیه رویکرد تهاجمی‌تری دارد و حالا مستقیما ماهواره‌های تجاری غربی که استارلینک هم جزو آن‌ها به حساب می‌آید را تهدید به نابودی کرده است.

به گفته خبرگزاری دولتی روسیه TASS، «کنستانتین ورونتسوف»، معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه هنگام صحبت در کمیته اول سازمان ملل چنین تهدیدی را اعلام کرد:

«می‌خواهم توجهات را بطور ویژه به گرایش بسیار خطرناکی جلب کنم که در جریان تحولات اوکراین وجود دارد. منظور من استفاده زیرساخت‌های غیرنظامی خارج از فضای جو از جمله تجهیزات تجاری در درگیری‌های مسلحانه توسط ایالات متحده و متحدانش است. زیرساخت‌های شبه مدنی شاید هدفی قانونی برای حمله‌ای تلافی‌جویانه تلقی شوند.»

منظور روسیه حمله و نابودی ماهواره‌های شرکت‌های غربی است و این کشور چنین توانایی را دارد. در حقیقت روسیه در سال 2021 با نابودی ماهواره‌هایش نشان داد که می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. با این حال، این‌گونه حملات خطرات زیادی به همراه دارند و می‌توانند زباله‌های فضایی زیادی ایجاد کنند.

این گفته مقام روس، واکنش ایالات متحده را در پی داشته. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در صحبت با خبرنگاران از عواقب چنین اقدامی از سوی روسیه گفت:

«فقط می‌خواهم این نکته را بگویم که هرگونه حمله به زیرساخت‌های ایالات متحده، با پاسخ روبه‌رو خواهد شد؛ پاسخی متناسب با تهدیدی که برای زیرساخت‌های ما ایجاد می‌شود.»

اگرچه ورونتسوف بطور مستقیم به اهداف روسیه اشاره نکرده، اما یکی از اهداف قابل پیش‌بینی این کشور، ماهواره‌های استارلینک متعلق به اسپیس ایکس هستند چرا که اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار روسیه قرار می‌دهند. از سایر اهداف احتمالی روسیه می‌توان به ماهواره‌های تحت کنترل Planet Labs و Maxar اشاره کرد.

با وجود تهدید روسیه، انتظار نداریم که این کشور دست به نابودی ماهواره‌های استارلینک بزند، چرا که چنین کاری احتمالا ایالات متحده را وارد جنگ مستقیم با روسیه می‌کند؛ اقدامی که آتش جنگ با اوکراین را شعله‌ورتر می‌کند.

منبع : tass

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس