آیا هوش مصنوعی ChatGPT شغل شما را خواهد گرفت؟

42
0
هوش مصنوعی ChatGPT

اتوماسیون و هوش مصنوعی قول می‌دهند که روش کار بسیاری از افراد را متحول کنند، اما نگران نباشید – شما هنوز برای مدت طولانی صاحب شغلتان خواهید بود. هوش مصنوعی ChatGPT همه نشانه های تغییر دهنده بازی های تکنولوژیکی را دارد. اما آیا ChatGPT شغل شما را خواهد گرفت؟

یک ربات چت با استفاده از یادگیری ماشینی و حجم وسیعی از داده ها، به شیوه ای فوق العاده واقع بینانه با کاربران تعامل دارد.

اما این مدل ایجاد شده توسط OpenAI بسیار بیشتر از انجام مکالمات مجازی است. این می‌تواند محتوایی مانند شعر یا مقالات، کد اشکال زدایی، پاسخ به سوالات و موارد دیگر را تولید کند.

این یک پیشرفت هیجان انگیز است. اما در سطح شخصی، نگران کننده است – به ویژه در مورد تأثیر آن بر امنیت شغلی.

اگر فناوری به سطحی برسد که بتواند کار شما را به خوبی یا بهتر از شما انجام دهد، برای امرار معاش چه کار می‌کنید؟

اکثر مردم تمام دوران حرفه ای خود را صرف کار در یک زمینه کرده اند. آیا قرار است همه آنها نجار یا ماساژور شوند؟ اگر چنین است، آیا رقابت برای آن نقش ها شدید نخواهد بود؟ چگونه زنده خواهیم ماند؟

این فکر به تنهایی برای ایجاد یک حمله عصبی کامل کافی است.

اما استراحت کنید! در صورت نیاز داخل کیسه کاغذی نفس بکشید.

هیچ چیز به اندازه ای که خیال می‌کنید ناامید کننده نیست.

هواپیماها دارای سیستم پیچیده ای از خلبان خودکار هستند و در طول پرواز، بیشتر توسط رایانه کنترل می‌شوند، اما خلبانان در آنجا نشسته اند و هر زمان که نیاز باشد، کنترل های رایانه را تنظیم می‌کنند.

بله، در یک مقیاس زمانی به اندازه کافی طولانی، فناوری در نهایت نقش فعلی شما را بر عهده خواهد گرفت. با این حال، بعید است که این اتفاق به این زودی رخ دهد.

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و شما (امیدوارم) مدت ها قبل از اینکه ماشین ها برای کار شما بیایند بازنشسته شده‌ باشید.

و قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، قدرت ابزارهایی مانند ChatGPT به شما این امکان را می‌دهد که نقش خود را با کارایی و اثربخشی بسیار بیشتری انجام دهید.

در این بخش، به برخی از مشاغلی که احتمالاً تحت تأثیر ChatGPT هستند نگاهی می‌اندازیم و امنیت آنها را در مقیاس 1-10 ارزیابی می‌کنیم که 1 به معنای عدم امکان جایگزینی با ماشین آلات و ۱۰ به معنای خطر شغلی برای شما است.

آیا شغل شما از ChatGPT ایمن است؟

متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو

اولین منطقه نگرانی ما در مورد آینده مشاغل SEO است.

بدون شک ChatGPT وجود دارد و برنامه های مشابه نحوه کار متخصصان سئو را تغییر می‌دهند. اما این بهینه سازی موتور جستجو است – تغییر ثابت است.

در حال حاضر توسط برخی از متخصصان این صنعت به کار گرفته شده است. از تحقیق و استراتژی کلمات کلیدی گرفته تا ایجاد محتوا و گزارش، ChatGPT پتانسیل بالایی را نشان می‌دهد. اما این بدان معنا نیست که برای کار شما آمده است.

برای یک چیز، مهم نیست که برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی چقدر قدرتمند می‌شوند، آنها هرگز انسان نخواهند بود، به این معنی که هرگز توانایی خلاقانه یا ویژگی های ذهنی ما را نخواهند داشت (اگرچه ChatGPT در حال تولید آثار خلاقانه چشمگیر است). سیستم های هوش مصنوعی کنونی هم به آموزش هدایت شده از سوی انسان ها و هم به کمک انسانی برای آموزش نیاز دارند، که دانش آنها را از رویدادهای جاری و اخیر محدود می‌کند و کار تولید شده توسط انسان ها را به بخشی اصلی از نحوه عملکردشان تبدیل می‌کند. همچنین نیاز به بررسی کننده واقعیت انسانی دارد.

فراموش نکنیم که اکنون، گوگل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را خلاف دستورالعمل های خود می‌داند. اگرچه، استفاده از الگوریتم های تشخیص ضد هوش مصنوعی بی خطر نیست.

اکثر کسب و کارهایی که به اندازه کافی بزرگ هستند که یک متخصص سئو را استخدام کنند، نباید مایل به خطر تأثیر منفی پرچم گذاری به عنوان هرزنامه باشند.

سئوی ماشین محور برای تطبیق اطلاعات متناقض و تعیین دقیق آن مشکل دارد.

برای آینده قابل پیش بینی، به نظر می‌رسد انسان ها بر تلاش های سئو مبتنی بر هوش مصنوعی، ارائه ورودی خلاقانه، ارائه جهت استراتژیک و انجام تنظیمات بر اساس تغییر جزر و مد جستجو، نیاز خواهند داشت.

خطر: 2/10.

برنامه نویسان

برنامه نویسی یک مسیر شغلی رایج و اغلب پرسود است.

اما یکی از ویژگی های کلیدی که در بحث های مربوط به ChatGPT مطرح می‌شود، توانایی آن در نوشتن کد است. تصورش را بکنید – کدی که کد جدیدی را می‌نویسد، هرگز یک اعشار یا براکت بسته را فراموش نمی‌کند. به نظر می‌رسد یک بازی خانگی است.

علاوه بر این، ChatGPT توانایی قبولی در امتحانات گواهینامه را نشان داده است، که می‌تواند سطح مشاغل سطح ابتدایی را بالا ببرد و پیدا کردن موقعیت را برای توسعه دهندگان جوان دشوارتر کند.

فقط یک مشکل کوچک وجود دارد: چت ربات OpenAI هنوز با توانایی نوشتن کدهای پیچیده فاصله دارد. مطمئناً، می‌تواند «Hello, World!» را مدیریت کند. اما به گفته کارشناسان صنعت، کشف برنامه های کاربردی دشوارتر هنوز کاملاً دور از ذهن است.

همچنین این واقعیت وجود دارد که Stack Overflow ChatGPT را پس از استفاده از آن برای پاسخ دادن به سوالات ممنوع کرد.

این بدان معنا نیست که بر روی کاری که برنامه نویسان انجام می‌دهند تأثیری نخواهد داشت.

همانطور که ربات چت و سایر موارد مشابه آن یاد می‌گیرند و بهبود می‌یابند، نیاز به ایجاد کد مانند توابع عمومی، انجام ارزیابی های کیفیت و اشکال زدایی کدهای موجود را به طور فزاینده ای بر عهده خواهند گرفت. این به نوبه خود، توسعه دهندگان انسانی را آزاد می‌کند تا روی معماری پیچیده تر تمرکز کنند.

علاوه بر ساده سازی کدنویسی و کاهش ضایعات، کدنویس های هوش مصنوعی همچنین می‌توانند مشاغل جدیدی را در این زمینه ایجاد کنند، از جمله مجریان سریع کد و حامیان توسعه دهنده.

تمام قدرت برنامه نویسی اضافی احتمالاً باعث ایجاد مشاغل جدید برنامه نویسی می‌شود که هیچکس هنوز به آن فکر نکرده است.

اگر یک چیز از قانون مور آموخته باشیم، این است که رشد فناوری به صورت تصاعدی است. به ازای هر درِی که بسته می‌شود، چندین درب جدید باز می‌شود.

ذهنی باز داشته باشید و به یادگیری ادامه دهید.

خطر: 4/10.

متخصصان پرداخت به ازای کلیک

به طور کلی، به نظر نمی‌رسد متخصصان PPC چندان نگران تأثیر ChatGPT و سایر فناوری ‌های هوش مصنوعی بر امنیت شغلی خود باشند.

اگر تا به حال یک کمپین PPC راه اندازی کرده باشید، حداقل از قدرت هوش مصنوعی یا چیزی بسیار شبیه به آن استفاده کرده اید. قوانین خودکار را می‌توان به عنوان یک نوع ابتدایی هوش مصنوعی در نظر گرفت که در آن قوانینی را برای موارد استفاده معمول ایجاد می‌کنید.

استفاده از چندین مورد از این قوانین با هم در فرآیندی به نام لایه بندی خودکار، گام مهمی برای اطمینان از اینکه حساب PPC شما در مواجهه با یک باگ یا رویداد غیرمعمول تخلیه نمی‌شود، است.

امکاناتی که ChatGPT به حوزه PPC ارائه می‌دهد، فقط ادامه همین فلسفه است. هوش مصنوعی فرآیند مناقصه را بر اساس روش های یادگیری آماری مبتنی بر اطلاعات لحظه ای خودکار می‌کند. همچنین احتمالاً بسیاری از کارهای دستی از مدیریت کمپین خارج خواهد شد.

درست مانند سئو، بسیار بعید به نظر می‌رسد که ChatGPT یا هر یک از رقبای آن به زودی کارگران انسانی را از معادله خارج کنند. علاوه بر جنبه خلاقانه، متخصصان PPC انسانی یک وظیفه را انجام می‌دهند که هیچ برنامه ای در حال حاضر قادر به انجام آن نیست: هدایت کشتی.

انسان ها مشتریان، برند و ارزش های خود را درک می‌کنند. این بدان معناست که برای آینده قابل پیش بینی، فرد باید مسیر منطقی را برای هر کسب‌وکاری ترسیم کند.

به همین ترتیب، یک انسان باید به هوش مصنوعی آموزش دهد که چه تصمیمی باید بگیرد، و همچنین تشخیص دهد که وقتی اوضاع از مسیر خارج می‌شود چه اشتباهی رخ داده است.

خطر: 2/10.

نویسندگان

همانطور که احتمالاً می‌توانید تصور کنید، این یکی از زمینه های مورد توجه شخصی خاص است. وقتی ChatGPT و امثال آن می‌توانند در زمان کمتری تیتر بهتر، سریع تر و مؤثرتر ارائه دهند، افرادی مثل من که به ایجاد کلمه نوشتاری وابسته هستند، چه کاری انجام می‌دهند؟

زمانی که کامپیوترها دیالوگ های نامفهوم را بیرون می‌دادند، این موضوع چندان نگران کننده نبود، یا همان “Sunspring”، فیلم کوتاه 2016 که کاملاً توسط هوش مصنوعی نوشته شده است. سپس ChatGPT را دریافت کردیم.

پرسجو برای طرح یک فیلم ترسناک در مورد یک ساعت جیبی خالی از سکنه، خلاصه ای فوق العاده منسجم (و جالب) را نشان داد. این بدان معناست که حتی کار نوشتن خلاقانه نیز ممکن است در خطر باشد.

تا زمانی که پرسجو دوم برای یک فیلم ترسناک درباره یک گورستان خالی از سکنه انجام دهید. که ChatGPT را وادار می‌کند تا خلاصه ای مشابه با نقاط کمی متفاوت به شما ارائه دهد.

آیا تصویب قوانین کپی رایت به اندازه کافی متفاوت است؟ آره. اما این بدان معنا نیست که فرمولی و بدون الهام نیست.

بنابراین، خلاقیت نوعی سپر را برای نویسندگان فراهم می‌کند، اما در مورد نویسندگی غیرخلاق، روزنامه نگاران، وایت پیپر و غیره چطور؟ مطمئنا ChatGPT یک نگرانی در آن زمینه ها است.

در حال حاضر، نحوه آموزش سیستم های هوش مصنوعی به این معنی است که آنها به آخرین رویدادها دسترسی ندارند، که آنها را برای اخبار فوری و پیشرفت های جدید نامناسب می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد ارتباط و همدلی با نسخه نوشته شده توسط یک فرد زنده ممکن است بسیار دشوار باشد، به خصوص در روزنامه نگاری و کارهای خلاقانه که صدا، تفاوت های ظریف، احساسات و سبک اهمیت دارند.

چندین کار معمولی دیگر برای نوشتن وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند بسیار موثر انجام دهد، مانند ایجاد توضیحات محصول، کپی تبلیغات، خلاصه ویدیو و سایر کارهای وقت گیر و تکراری.

به احتمال زیاد هوش مصنوعی تعداد زیادی از نویسندگان را بیکار خواهد کرد، البته روزی که به طور کامل جایگزین آنها شود، بسیار دور است.

خطر: 4/10.

فروشندگان حرفه ای

شکی نیست که داده های بزرگ و هوش مصنوعی می‌توانند برای متحول کردن فرآیند فروش استفاده شوند. از هدف گیری دقیقتر تا پیش بینی رفتار، سؤال کمی وجود دارد که بتوان از آن برای آسان‌تر و کارآمدتر کردن فروش استفاده کرد.

احتمالاً قبلاً تأثیر آن را در زندگی خود دیده اید زیرا خرده فروشان عادت های خرید شما را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند تا پیش بینی کنند. این کارت های پاداش فروشگاهی و کلیدهای تخفیف فقط به یک دلیل وجود دارند: جمع آوری داده های شما برای تجزیه و تحلیل.

الان هم مدتی است که ادامه دارد. در سال 2012، داده کاوی Target حاملگی یک دختر نوجوان را قبل از اینکه پدرش حتی از آن مطلع شود شناسایی کرد. از آن زمان بهتر هم شده است.

مطمئناً، این بدان معنی است که شغل فروش از در خارج می‌شود، درست است؟ خیر اصلا اینطور نیست.

قانون گذاران، به ویژه آنهایی که در اروپا هستند، با بسیاری از بزرگترین شرکت های فناوری که از الگوریتم ها و هوش مصنوعی با قوانین متمرکز بر حریم خصوصی و حفاظت از مصرف کننده استفاده می‌کنند، به شدت انتقاد می‌کنند. گوگل ردیابی کاربران را کاهش می‌دهد. کوکی های شخص ثالث از بین می‌روند. جهش های تکنولوژیک به جلو در هوش مصنوعی ممکن است در کاربرد آنها در فروش و بازاریابی برای مدت طولانی محدود باشد.

به علاوه، از هر فروشنده ای در مورد مهم ترین چیز برای بستن معاملات بپرسید، و از هر ده نفر، ۹ نفر به شما چیز یکسانی را خواهند گفت: اعتماد کنید. اعتماد با روابط شخصی شروع می‌شود، چیزی که حتی متقاعد کننده ترین هوش مصنوعی ممکن است هرگز نتواند آن را تکرار کند.

البته، این بدان معنا نیست که ChatGPT و موارد مشابه در فروش استفاده نمی‌شود. اکثر بخش های فروش در حال حاضر از یک ابزار CRM استفاده می‌کنند تا به آنها کمک کند تا به دنبال مشتریان بالقوه و خودکارسازی بازاریابی باشند. چت‌بات های تعبیه شده در وبسایت ها، جمع آوری اطلاعات را آسانتر از همیشه کرده‌اند.

تقریباً مانند هر زمینه دیگری که مورد بحث قرار گرفت، ChatGPT قول می‌دهد که چهره فرآیند فروش را تغییر دهد و کار اداری را خودکار کند، اما هرگز جایگزین تعامل واقعی انسانی نخواهد شد.

خطر: 1/10.

مربیان

اگر مردم ماشین های سرد و بی توجهی بودند، هیچ راه بهتری برای آموزش آنها وجود نداشت. اما انسان ها کامپیوتر نیستند و آموزش چیزی فراتر از انتقال دانش است.

هیچ برنامه نویسی، اصلاح الگوریتم و پردازش داده ها هرگز نمی‌تواند جایگزین چیزهای ناملموس انسانی مانند صبر، مهارت های نظم و انضباط، صمیمیت و نگرانی واقعی برای رفاه دانش آموزان شود.

تقریباً مانند فروش، صرف نظر از پیشرفت های فناوری، غیرقابل تصور به نظر می‌رسد که ChatGPT یا ابزار هوش مصنوعی دیگر بتواند جایگزین مربیان انسانی شود.

اما باز هم، این بدان معنا نیست که نحوه انجام کارها را تغییر نخواهد داد. از درجه بندی تا پیگیری پیشرفت، توسعه برنامه های یادگیری شخصی تا بهبود دسترسی، فرصت های زیادی برای استفاده از این فناوری جدید هیجان انگیز در این زمینه وجود دارد.

خطر: 1/10

وکلای دادگستری

در نگاه اول، به نظر می‌رسد این قانون حوزه‌ای است که هوش مصنوعی در آن گام های بزرگی برداشته است. بالاخره قانون به جز مجموعه ای از دستورالعمل های مدون چیست؟

چرا نمی‌توان از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل اسناد قانونی، تصمیمات و سوابق استفاده کرد، سپس آن دانش را در پرونده های دنیای واقعی اعمال کرد؟

عامل انسانی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

یکی از دلایل اصلی علیه حداقل مجازات اجباری در محاکمات جنایی این است که هر موقعیتی منحصر به فرد است.

این در مورد محاکمات مدنی، دادرسی طلاق، ورشکستگی یا سایر مسائل حقوقی هم صادق است. از آنجایی که حوزه حقوقی با افراد سروکار دارد، نه مطلق، همیشه احتمالاتی وجود خواهد داشت که حتی عمیق ترین هوش مصنوعی نیز نمی‌تواند آنها را توضیح دهد.

با توجه به نحوه آموزش ChatGPT، با استناد به یک استدلال حقوقی بر اساس تحقیقات آن، حداقل 12 ماه گذشته پرونده ها و تصمیمات مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این می‌تواند در برخی شرایط فاجعه بار باشد. به این موارد تمایل آن به اشتباه گرفتن مسائل را اضافه کنید، این ابزار ممکن است بیش از ارزش آن در یک حرفه حقوقی دردسرساز شود.

فناوری مشابه ChatGPT می‌تواند در نقش هایی مانند تحقیق و بورس تحصیلی، قراردادها و فرم های خودکار و حتی تسریع فرآیند قضایی برای حوزه حقوقی مفید باشد، اما ماشین ها قادر به صدور قضاوت نیستند.

همچنین تضمین نمی‌شود که آنها عاری از تعصبات باشند، که در نگاه اول به نظر می‌رسد مزیت اصلی آنها نسبت به انسان ها باشد. بسته به نحوه آموزش، ChatGPT و سایر ربات های چت در معرض سوگیری مجموعه داده ها و دقت کمتر از 100 درصد هستند.

این بدان معنی است که نقش قاضی در خطر جایگزینی با رایانه نیست.

خطر: 1/10.

هوش مصنوعی هنوز برای این مشاغل آماده نیست

ChatGPT و سایر برنامه هایی که از یادگیری ماشین و داده های بزرگ در تعقیب هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، می‌توانند ابزارهای فوق العاده ای باشند. آنها در کاهش یا حتی حذف بسیاری از کارهای روزمره که باید انجام دهید، نوید بزرگی نشان می‌دهند.

ما قبلاً این فناوری را در جنبه های دیگر زندگی خود پذیرفته‌ایم – به سادگی به محبوبیت الکسا و سیری یا هر یک از مارک های ربات جاروبرقی نگاه کنید که هزاران نفر به آسانی وارد زندگی خود کرده‌اند.

چرا نباید امیدوار باشیم که ماشین های هوشمندتر زندگی کاری ما را نیز آسانتر کنند؟ زیرا آنها این کار را خواهند کرد.

با این اوصاف، احتمالاً در چند سال یا چند دهه آینده، برخی از صنایع با ماشین آلات جایگزین می‌شوند. اینها شامل موقعیت هایی مانند پذیرش، بسیاری از مشاغل خدمات مشتری، مشاغل رانندگی از جمله رانندگان تاکسی و کامیون داران و سربازان است.

همچنین نگرانی هایی در مورد نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT توسط افراد یا شرکت های بی‌وجدان وجود دارد. از تقلب دانشجویان در کالج گرفته تا چکیده های علمی جعلی، اینکه آیا ابزارهای هوش مصنوعی باعث آسیب می‌شوند بستگی زیادی به نحوه استفاده ما از آنها دارد. برخی از کارفرمایان ممکن است سریعتر از دیگران تلاش کنند و هزینه ها را با هوش مصنوعی کاهش دهند. اما احتمالاً به دلیل دقت، اخلاقیات و مسائل سیاسی نیز شاهد مقاومت است.

یک چیز قطعی است – به ازای هر موقعیتی که جایگزین می‌کنند، هزینه آن را به روش‌های دیگری پرداخت می‌کنند و فرصت‌ها و صنایع جدیدی را در حین حرکت ایجاد می‌کنند.

هنوز نترسید که ChatGPT چه معنایی برای حرفه شما دارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس