دامنه چیست؟ راهنمای کامل نام دامنه (2023)

39
0
دامنه چیست؟

نام دامنه چیزی بیش از یک URL است. نام دامنه در واقع یک فروشگاه مجازی برای مشتریان آنلاین است تا فروشگاه، برند و محصولات شما را پیدا کنند. یک نام دامنه به یاد ماندنی می تواند به شما کمک کند از رقبا متمایز شوید و مشتریان برند شما را به خاطر بسپرند. یک نام دامنه با کیفیت می تواند حضور آنلاین شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. دامنه چیست؟

فروشگاه های فیزیکی باید برای افزایش جذب مشتری دکور و دیزاین فروشگاه خود را جذاب کنند. نام دامنه نیز برای فروشگاه های مجازی همین کار را انجام می دهد. در این مقاله در مورد نام دامنه، انواع آن و نحوه انتخاب یک نام دامنه مناسب توضیح می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دامنه چیست؟

دامنه (یا نام دامنه) یک URL وب (مخفف عبارتuniform resource locator) یا آدرس است. نام دامنه را بعد ازhttp:// یا www در یک رشته URL یا بعد از علامت @ در آدرس ایمیل قرار می گیرد.

یک نام دامنه معتبر به عنوان یک مقصد دیجیتالی برای کاربر عمل می کند. در واقع معادل آدرس خیابان یک فروشگاه است. وقتی دامنه‌ای را در مرورگر وب خود تایپ می‌کنید، شما به رایانه خود آدرس می دهید. گاهی اوقات، نام دامنه به سادگی نام برند است. به عنوان مثال Mikokos در Shopify، از mikokos.com به عنوان دامنه خود استفاده می کند.

برخی از برندها به این دلیل که نام دامنه مورد نظر آنها در دسترس نیست نام دامنه خود را با کلمات یا عبارات دیگری تکمیل می کنند. به عنوان مثال برند لباس شنا Viera، کلمه swim را به نام دامنه خود یعنی vieraswim.com کرده است.

بسته به صنعت و رقابت باید در مورد نام دامنه خود خلاق باشید. نام دامنه می تواند شامل استفاده از یک پسوند دامنه متفاوت مانند org یا cc یا کلمات دیگر در نام دامنه باشد.

به عنوان مثال اگر اتومبیل می فروشید، Cars.com قبلاً گرفته شده است. اما Cars[City].com را آزمایش کنید و ببینید آیا در دسترس است یا خیر.

در حالی که بعید به نظر می رسد که یک نام دامنه کوتاه یا پرطرفدار را بدون هزینه به دست آورید، اما کمی خلاقیت در انتخاب نام دامنه بسیار موثر است.

نام دامنه چگونه کار می کند؟

نام‌های دامنه، آدرس‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی هستند که به خاطر سپردن و استفاده از آن‌ها برای افراد آسان است. هنگامی که URL ها را در مرورگر خود وارد می کنید، دستگاه شما درخواستی را به شبکه جهانی سیستم نام دامنه (DNS) میزبان وب ارسال می کند. سپس شبکه DNS آدرس‌های IP منحصر به ‌فرد مرتبط با نام‌های دامنه تایپ‌ شده را پیدا می‌کند و دستگاه را به آن مقاصد مجازی یا وب‌سایت ‌ها هدایت می کند. هنگامی که شخصی نام دامنه شما را در مرورگر خود وارد می کند، به صفحه وب شما هدایت می شود.

یک نام دامنه برای هر وب سایت منحصر به فرد است و هیچ دو وب سایت یا کسب و کاری نام دامنه مشابهی ندارند. برای مثال http://website.com و http://website.org کاملا مجزا هستند.

بلوک‌های اصلی یک URL به صورت زیر تجزیه می‌شوند:

  • http://—پروتکل (از لحاظ فنی بخشی از دامنه نیست)
  • website.com یا website.org – دامنه ریشه
  • وب سایت – نام دامنه
  • com، edu،gov ، org – دامنه سطح بالا

برند مراقبتی Humankind با آدرس byhumankind.com دارای نام دامنه byhumankind نام دامنه و پسوند com است.

دامنه چیست؟
دامنه چیست؟

توجه داشته باشید که برخی از دامنه ها شامل www و برخی دیگر نیستند. همچنین ممکن است مواردی مانند shop.website.com یا blog.website.com را مشاهده کنید. کلمات blog و shop زیر دامنه هایی هستند که به عنوان مقصدهای مجزا از دامنه اصلی شما عمل می کنند.

هنگامی که می خواهید یک وب سایت تجارت الکترونیک با دامنه خود بسازید باید این کار را از طریق یک ثبت کننده دامنه انجام دهید. خوشبختانه ثبت کنندگان نام دامنه بسیاری برای انتخاب وجود دارد.

ثبت کننده ها به عنوان میزبان دامنه یا ارائه دهنده دامنه برای وب سایت شما عمل می کنند. در واقع URL شما را برای هر کاربر اینترنتی در جهان قابل دسترس می کند. ثبت کننده دامنه شما آدرسIP منحصر به فرد خود را به دامنه شما اختصاص می دهد.

علاوه بر این با خرید یک نام دامنه سفارشی می توانید آدرس های ایمیل استاندارد را تغییر دهید تا دامنه خود را در ایمیل خود قرار دهید. بنابراین به جای Sally@gmail.com می توانید از Sally@yourbusinessname.com استفاده کنید.

سرور نام دامنه و ارائه دهنده میزبانی

سرورهای نام دامنه و ارائه دهندگان میزبانی وب هر دو برای صاحبان دامنه ضروری هستند، اما عملکرد مختلفی را انجام می دهند. پس از فرآیند ثبت نام دامنه یک DNS نام های دامنه کاربر پسند را به آدرس های IP مربوطه خود ترجمه می کند. در همین حال ارائه دهندگان میزبانی وب فایل هایی را که صفحات وب سایت شما را تشکیل می دهند، ایمن می کنند و به کاربران اینترنت امکان مشاهده در آدرس شما را می دهند.

سرویس های میزبانی زیادی برای انتخاب وجود دارد. ارائه دهنده میزبانی وبی را انتخاب کنید که بتواند نیازهای ترافیک و عملکرد شما را برآورده کند.

انواع دامنه

بر اساس آخرین داده ها نزدیک به 350 میلیون نام دامنه در سراسر جهان ثبت شده است و این تعداد همچنان در حال افزایش است، زیرا کسب و کارها و افراد بیشتری دامنه را ثبت می کنند. با این وجود همه دامنه ها یکسان ایجاد نمی شوند. در اینجا برخی از پرکاربردترین انواع دامنه های امروزی آورده شده است.

دامنه های سطح بالا (TLD)

دامنه‌های سطح بالا شامل برخی از رایج‌ترین انواع دامنه‌هایی هستند که بدون شک هنگام جستجو در وب با آن‌ها برخورد کرده‌اید. زمانی که اینترنت برای اولین بار شروع به رشد کرد، com تنها وجود داشت. زمانی که مشاغل و افراد بیشتری شروع به ثبت دامنه کردند، گزینه های دیگری نیز معرفی شدند.

TLD های عمومی

دامنه‌های سطح بالای عمومی (به این دلیل نامگذاری شده‌اند که مختص یک کشور نیستند) رایج‌ترین دامنه‌ها و بیشترین درخواست‌ها هستند. و شامل موارد زیر است :

com : تقریبا 50٪ از دامنه های ثبت شده را نشان می دهد، com محبوب ترین دامنه های مورد استفاده امروز است. در صورت امکان داشتن com با نام تجاری خود بر سایر گزینه ها ارجحیت دارد.

Org : مخفف organization است.org ها نیز دامنه های سطح بالای محبوبی هستند. برای مثال org در میان سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه محبوب است. تقریباً به اندازه یک دامنه سطح بالای com است.

Net : اگرچه مانند گذشته محبوبیت زیادی ندارد، اما بسیاری از تبلیغ کنندگان و اپراتورهای شبکه از پسوند net استفاده می کنند. net به اندازه برخی از دامنه های سطح بالای موجود شناخته شده نیست.

TLD های حمایت شده

علاوه بر دامنه های سطح بالای عمومی، تعداد انگشت شماری از TLD های حمایت شده نیز برای اهداف و سازمان های خاص استفاده می شوند که شامل موارد زیر است :

edu : این دامنه سطح بالا عمدتاً برای مشاغل و سازمان های آموزشی استفاده می شود. برخلاف com و org که می‌توانند توسط هر کسی خریداری شوند، دامنه‌های سطح بالای edu فقط توسط مؤسسات و سازمان‌هایی که دارای اعتبار هستند ثبت می‌شوند. بسیاری از وب سایت های دانشگاه از پسوند edu استفاده می کنند. مزیت داشتن یک دامنه edu این است معتبر شناخته خواهید شد.

gov : این دامنه سطح بالا که برای سازمان ها و مؤسسات دولتی استفاده می شود، تا حد زیادی فقط برای استفاده دولتی است. اگرچه از نظر فنی راه‌هایی برای به دست آوردن چنین دامنه‌ای وجود دارد، اما نمی‌توانید پسوندهای gov را برای خرید در ثبت‌کننده‌های دامنه معتبر پیدا کنید. به شدت توصیه می شود که از gov برای مقاصد تجاری استفاده نکنید و از سایر گزینه های ذکر شده در بالا استفاده کنید.

البته دامنه های سطح بالای دیگری نیز وجود دارند که بسته به موقعیت مکانی شما در سراسر جهان متفاوت هستند.

کد کشوری TLD (ccTLD)

علاوه بر دامنه های سطح بالای عمومی بسیاری از کشورها از دامنه های کد کشوری نیز استفاده می کنند که با موقعیت جغرافیایی خاصی مرتبط هستند. امروزه 255 دامنه سطح بالای کد کشوری در حال استفاده است.

به عنوان مثال بسیاری از وب سایت های مستقر در کانادا از ca به جای com استفاده می کنند. در استرالیا، معمولاً وب‌سایت‌هایی با com.au می‌بینید. دامنه های چینی به استفاده از cn معروف هستند.

اگر شرکت شما در درجه اول به مشتریانی در یک منطقه خاص از جهان خدمات ارائه می دهد، دامنه های سطح بالای کد کشوری می توانند سرمایه گذاری مفیدی باشند. علاوه بر این بسته به نوع دامنه سطح بالای کد کشور، ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال eu به ثبت کنندگانی نیاز دارد که در اتحادیه اروپا زندگی یا مستقر باشند.

بسیاری از سازمان‌های بزرگ‌تر مانند آمازون، چندین ccTLD دارند. برای مثال Amazon.com تجربه متفاوتی نسبت به amazon.au استرالیا ارائه خواهد داد.

دامنه های سطح دوم (SLD)

دامنه سطح دوم رشته ای از متن است که قبل از .com یا org قرار می گیرد. دامنه های سطح دوم فقط به حروف محدود نمی شوند: برای مثال کنسرسیوم وب جهانی از دامنه w3.org استفاده می کند.

گاهی اوقات استفاده از اعداد در دامنه سطح دوم شما منطقی است، اما توصیه می کنیم در صورت امکان از اعداد و خط فاصله استفاده نکنید. به طور کلی یک دامنه سطح دوم بدون اعداد راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شود. علاوه بر این کسانی با موبایل از دامنه شما دیدن می کنند، مجبور نیستند صفحه کلید خود را برای اضافه کردن شماره یا خط فاصله تغییر دهند.

دامنه های سطح سوم

دامنه سطح سوم در سلسله مراتب نام دامنه بعد دامنه های سطح دوم قرار می گیرد. همانطور که در بالا ذکر شد، www رایج‌ترین دامنه سطح سوم است، اما احتمالاً موارد دیگر را هنگام جستجو در وب دیده‌اید.در مورد .co.uk، .uk ccTLD و co دامنه سطح سوم خواهد بود.

اگر تا به حال از ویکی‌پدیا در آمریکای شمالی دیدن کرده اید، احتمالاً به en.wikipedia.org هدایت شده‌اید که در آن en دامنه سطح سوم است. در این مورد en تضمین می کند که محتوا به زبان انگلیسی ارائه می شود.

دامنه های سطح سوم معمولاً برای تعیین یک سرور خاص یک وب سایت استفاده می شوند و می توانند برای تنظیم محتوای وب بر اساس مکان های جغرافیایی یا سایر اهداف برندسازی مفید باشند. Hubspot از blog.hubspot برای هدایت بازدیدکنندگان به محتوای وبلاگ خود استفاده می کند.

به طور معمول دامنه های سطح سوم به عنوان زیر دامنه نامیده می شوند. کسب‌وکارها اغلب زیر دامنه‌هایی ایجاد می‌کنند تا یک دامنه اصلی را به بخش‌های مختلف تقسیم کنند و هر کدام را برای هدف یا مخاطب خاصی تنظیم کنند.

چگونه می توان یک نام دامنه انتخاب کرد

هنگام انتخاب نام دامنه موارد زیر را در نظر بگیرید:

در دسترس بودن: نام دامنه را جستجو کنید تا ببینید در دسترس است یا خیر. Whois یک ابزار عالی است که می تواند برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد یک دامنه خاص مفید باشد. اگر شخصی به طور فعال از نام دامنه مورد نظر شما استفاده می کند و در دسترس نیست ممکن است بتوانید ببینید که مالک دامنه چه کسی است و درباره قیمت آن مذاکره کنید.

قیمت: نام دامنه عموماً رایگان نیست. البته برخی از ارائه دهندگان میزبانی با خرید هاستینگ، نام دامنه “رایگان” را ارائه می دهند، نام های دامنه اصلی حدود 10 تا 15 دلار در سال هزینه دارند. کلمات و عبارات رایج مانند headphones.com احتمالاً گرانتر از سایر کلمات معمولی است.

به خاطر سپردن آسان: نام دامنه همان چیزی است که افراد در مرورگر خود تایپ می کنند تا وب سایت شما را پیدا کنند. مهم است که مطمئن شوید نه تنها به خاطر سپردن آن آسان است، بلکه املای آن نیز آسان است به خصوص اگر yourbrand.com در دسترس نباشد.

برند : نام دامنه شما باید نشان دهنده نام تجاری شما است، به خصوص اگر فقط به صورت آنلاین محصولات خود را می فروشید. در صورت امکان نام تجاری خود را در نام دامنه خود قرار دهید. به عنوان مثال طراح مد تری دی سیانو یک وب سایت برای برند خود به آدرس terydc.com دارد.

دامنه چیست؟
دامنه چیست؟

نام گذاری فروشگاه آنلاین می تواند سخت باشد. هنگامی که یک تجارت الکترونیک را راه اندازی می کنید، مهم است که نام دامنه ای را انتخاب کنید که به راحتی به خاطر سپرده شود، اما همچنان به اندازه کافی منحصر به فرد باشد و مردم آن را با نام دامنه دیگر اشتباه نگیرند.

اگرچه ممکن است استفاده از املای خلاقانه یا تغییر در کلمات وسوسه انگیز باشد، چنین تاکتیک هایی در نهایت می تواند منجر به سردرگمی و کاهش نرخ تبدیل شوند. علاوه بر این باید نام دامنه ای را پیدا کنید که در دسترس باشد و در حد بودجه شما باشد.

شما حتی می توانید از نام دامنه خود برای افزایش اعتبار و اعتماد برند خود استفاده کنید. این دقیقاً همان کاری است که اندرو لیسیمور هنگام راه اندازی وب سایت خود برای فروش هدفون انجام داد. اندرو headphones.com را به عنوان نام دامنه خود انتخاب کرد، او این دامنه را از مالک اصلی نام دامنه خریداری کرد.

دامنه چیست؟
دامنه چیست؟
امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس