تاریخچه کامل اینترنت اکسپلورر

89
0
تاریخچه کامل اینترنت اکسپلورر

اگر اینترنت اکسپلورر را دوست داشته باشید و یا از آن متنفر باشید باید این را بدانید که، به همراه آن میراثی طولانی وجود دارد که نحوه مرور ما را در وب تغییر داده است.

در 15 ژوئن 2022، مایکروسافت سرانجام اینترنت اکسپلورر بسیار بد خلق شده را از بین برد. با این حال، علی رغم انتقاداتی که داشت، اینترنت را به میلیون ها نفر معرفی کرد. همانطور که ویندوز در دهه 90 و 2000 بیشترین سهم را از رایانه های شخصی را به خود اختصاص داد، مرورگر از پیش فرض نصب شده روی ویندوز نیز اینکار را انجام داد.

با این حال، با گذشت زمان، جایگزین های بهتری مانند Mozilla Firefox و Google Chrome ظاهر شدند. در نهایت، حتی مایکروسافت مرورگر دیگری به نام Microsoft Edge را توسعه داد و اینترنت اکسپلورر را به عنوان مرورگر اصلی اینترنت ویندوز جایگزین کرد.

بنابراین، به عنوان آخرین دست آورد، اجازه دهید به گذشته برگردیم و به برنامه ای که Internet Explorer (IE) بود نگاه بیندازیم.

اینترنت اکسپلورر 1 (1994 تا 1995)

اینترنت اکسپلورر 1 (1994 تا 1995)
اینترنت اکسپلورر 1 (1994 تا 1995)

اولین نسخه اینترنت اکسپلورر در سال 1994 متولد شد، زمانی که Thomas Reardon از کد Source مرورگر Mosaic که توسط Spyglass,Inc توسعه داده شده بود استفاده کرد. مایکروسافت سپس مجوز این نرم افزار را از Spyglass, Inc با پرداخت هزینه سه ماهه و حق امتیاز حاصل از فروش غیرویندوز خود دریافت کرد.

مایکروسافت اولین نسخه را اینترنت اکسپلورر، همراه با Microsoft Plus نامگذاری کرد! بسته اضافی برای ویندوز 95. تیم شش نفره اولیه سپس مرورگر را برای انتشار اینترنت اکسپلورر 1.5 توسعه دادند که اکنون به صورت رایگان در تمام سیستم عامل های ویندوز گنجانده شده است.

این باعث شد که Spyglass از مایکروسافت شکایت کند زیرا این حرکت از نظر قسمت فنی قرارداد آنها ایراد داشت. این دعوا را با 8 میلیون دلار حل و فصل شد، در حالی که Spyglass قبلا راضی بود که برای محاسبه فروش بر روی ویندوز نیازی به حسابرسی مایکروسافت ندارند.

اینترنت اکسپلورر 2 (1995 تا 1996)

این نسخه دومین نسخه مایکروسافت برای مرورگر اینترنتی آنهاست و همچنین اولین نسخه ای بود که از مکینتاش و پاور پی سی اپل پشتیبانی می کرد. مایکروسافت همچنین اینترنت اکسپلورر 2 را توسعه داده است، بنابراین می تواند تا 24 زبان از جمله چینی، ژاپنی و کره ای را پشتیبانی کند.

برخی دیگر از ویژگی‌های معرفی شده با IE2 که هنوز هم از آنها استفاده می‌کنیم عبارتند از پروتکل‌های SSL، کوکی‌های HTTP، پروتکل‌های SMTP و POP و Bookmark ها.

اینترنت اکسپلورر 3 (1996 تا 1997)

علیرغم اینکه IE1 و IE2 با ویندوز رایگان عرضه می‌شوند، مایکروسافت نتوانست رقیب برتر مرورگر خود، Netscape Navigator را از قدرت کنار بزند. با این حال، انتشار IE3 در سال 1996 در نهایت یک ضربه ناک اوت به آنها وارد کرد.

این نسخه از پلاگین های Netscape پشتیبانی می کند، بنابراین به کاربران اجازه می دهد مرورگر خود را مطابق نیاز خود سفارشی کنند. همچنین این اولین مرورگر اینترنت اکسپلورر است که با ActiveX و فریم‌ها سازگار است. فناوری‌هایی که امروزه هنوز از آن استفاده می‌کنیم.

اینترنت اکسپلورر 4 (1997 تا 1999)

نسخه چهارم اینترنت اکسپلورر اولین نسخه ای بود که تجربه دسکتاپ را با اینترنت ادغام کرد و بدین ترتیب Windows Active Desktop را فعال کرد. این ویژگی مشابه ویجت های ویندوز 11 است که در آن کاربران می توانند محتوای آنلاین را از طریق IE4 به دسکتاپ خود اضافه کنند.

در طول انتشار آن، جنگ مرورگرها ابتدا داغ شد و منجر به شکایت دولت ایالات متحده از مایکروسافت به دلیل اقدامات انحصاری خود شد، که این شکایت شامل بسته‌ بندی IE با ویندوز و سخت‌تر کردن نصب مرورگرهای رقیب مانند Netscape Navigator و Opera بود.

اگرچه ماکرو سافت در دادگاه منطقه ای پرونده را باخت، با دستور قاضی به جدایی مایکروسافت، این شرکت درخواست داد و دادگاه عالی ایالات متحده با درخواست تجدید نظر برای مجازات کمتری موافقت کرد. مایکروسافت سپس با وزارت دادگستری آمریکا صحبت کرد و این پرونده را حل و فصل کرد و از دولت خواسته بود API خود را با شرکت های شخص ثالث به اشتراک بگذارد.

اینترنت اکسپلورر 5 (1999 تا 2001)

اگرچه IE5 هیچ ویژگی اولیه جدیدی را برای مرورگر به ارمغان نیاورد، اما یک پیشرفت تدریجی برای IE4 بود. همچنین این مرورگر اینترنت اکسپلورری بود که گسترده‌ ترین پشتیبانی را داشت، جایی که برای Windows 3.1، Windows NT 3.0، Windows 95، Windows NT 4.0، Windows 98، Mac OS، Mac OS X، Solaris و HP-UX در دسترس بود. همچنین در ابتدا با Windows 98 SE، Windows 2000 و Window ME همراه شد اما به زودی به نفع IE6 حذف شد.

این مرورگر درست قبل از انتشار نسخه بعدی تا 80 درصد از سهم بازار مرورگرها را به خود اختصاص داد.

اینترنت اکسپلورر 6 (2001 تا 2006)

اینترنت اکسپلورر 6 (2001 تا 2006)
اینترنت اکسپلورر 6 (2001 تا 2006)

این نسخه از اینترنت اکسپلورر به یکی از محبوب ترین مرورگرهای تمام دوران تبدیل شد و 90 درصد بازار را به خود اختصاص داد. اگر سایر نسخه‌های اینترنت اکسپلورر را در اوج خود بگنجانید، مایکروسافت 95 درصد از تمام مرورگرهای مورد استفاده در سطح جهان را تامین کرده است، بنابراین پیروزی خود را در اولین جنگ مرورگرها تثبیت کرد.

با وجود آن، این نسخه جایی است که برای اولین بار شکاف هایی در نمای آن ظاهر می شوند. اینترنت اکسپلورر 6 دارای مشکلات امنیتی متعددی بود که به چندین اصلاح نیاز داشت. اگرچه این مشکلات منحصر به اینترنت اکسپلورر نبودند، اما به دلیل سهم گسترده ای که در بازار داشت، بیشترین آسیب را دید.

همچنین دارای چندین باگ بود که باعث میشد نسبت به سایر مرورگرهای رقیب از توانایی کمتری برخوردار باشد. برخی از این موارد آنقدر بد بودند که اگر کدی در یک وب سایت نوشته می شد، باعث از کار افتادن IE می شد. همه این مسائل منجر به ظهور Mozilla Firefox به عنوان یک جایگزین بهتر در سال 2004 شد و از آن زمان تاکنون به طور مداوم با مایکروسافت رقابت می کند و صدمین نسخه خود را در ماه May سال 2022 منتشر کرد.

اینترنت اکسپلورر 7 (2006 تا 2009)

با معرفی Tab های Mozilla Firefox به مرورگرهای رایج، اینترنت اکسپلورر نیز آن را با نسخه هفتم خود معرفی کرد. اما این بار می‌توانید Tab ها را از طریق کشیدن و رها کردن و پیش‌نمایش همه Tab های باز خود نیز مدیریت کنید.

مایکروسافت همچنین امنیت را با کاهش یکپارچگی اینترنت اکسپلورر بهبود بخشید، بنابراین قابلیت read و write آن را به پروفایل کاربر محدود کرد. این عمل تضمین می کند که مسائل امنیتی کشف نشده یا حل نشده تأثیر قابل توجهی روی کاربر نخواهد داشت.

IE7 همچنین اولین مرورگری است که دارای قابلیت Delete Browsing History است که حافظه پنهان، تاریخچه، کوکی ها، داده های ذخیره شده و رمزهای عبور شما را با یک کلیک پاک می کند. اگر از ترمینال عمومی یا کافی نت استفاده می کنید، می توانید از این برای پاک کردن اطلاعات خود در مرورگر استفاده کنید.

اینترنت اکسپلورر 8 (2009 تا 2011)

این نسخه از IE با Windows XP Service Pack 2 و Windows Vista سازگار است. این مرورگر همچنین در ویندوز 7 گنجانده شده است. این مرورگر با معرفی چندین ویژگی جدید، ثبات، حریم خصوصی و امنیت را بیشتر می کند.

برخی از این موارد عبارتند از مرور InPrivate، که به شما امکان می دهد بدون برجای گذاشتن هیچ ردی در مرورگر خود در اینترنت گشت و گذار کنید، و بازیابی خودکار Tab-Crash، که تضمین می کند زمانی که یک صفحه وب از کار می افتد فقط Tab مختص به آن تحت تأثیر قرار می گیرد و نه کل پنجره مرورگر.

همچنین دارای چندین پیشرفت تدریجی است که امکان تجربه کاربری یکپارچه از جمله شتاب دهنده ها، نوار مورد علاقه، فیلترهای SmartScreen و موارد دیگر را فراهم می کند.

اینترنت اکسپلورر 9 (2011 تا 2012)

این یکی دیگر از نسخه های کوتاه مدت اینترنت اکسپلورر است که تنها یک سال منتشر شد تا اینکه نسخه بعدی جایگزین آن شد. با این وجود، چندین پیشرفت را با خود به همراه داشت. اینها شامل رابط کارآمدتر، موتور جاوا اسکریپت سریعتر، پشتیبانی بهبودیافته CSS، سازگاری با اجزای مختلف HTML5 و محافظت لایه ای از بدافزار است.

IE9 پشتیبانی از ویندوز XP را قطع کرد اما سازگاری با ویندوز ویستا و ویندوز 7 را حفظ کرد.

اینترنت اکسپلورر 10 (2011 تا 2013)

IE10 در اصل برای ویندوز 8 و زبان طراحی مترو آن طراحی شده است. با این حال، هنوز با ویندوز 7 سازگار است، اما ویندوز ویستا دیگر پشتیبانی نمی شود.

این یکی دیگر از ارتقاء تدریجی نسخه قبلی اینترنت اکسپلورر با چند ویژگی جدید است. با این حال، یکی از ویژگی‌های برجسته این نسخه، ادغام آن از Adobe Flash بود، بنابراین عملکرد نرم‌تر، کاهش مصرف انرژی و افزایش امنیت را در زمانی که وب‌ سایت‌ها دارای محتوای فلش هستند را ممکن می‌سازد.

اینترنت اکسپلورر 11 (2013 تا 2015/2022)

اینترنت اکسپلورر 11 (2013 تا 2015/2022)
اینترنت اکسپلورر 11 (2013 تا 2015/2022)

IE11 آخرین نسخه اینترنت اکسپلورر است که تا کنون منتشر شده است، و اگرچه هنوز هیچ ویژگی مهم جدیدی اضافه نکرده است، عملکرد آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اگرچه اینترنت اکسپلورر از نظر بسیاری از کاربران کند و عقب مانده است، در درجه اول به دلیل عملکرد ضعیف IE6، از آن زمان بهبود یافته است.

در یک Benchmark توسط SitePoint در سال 2013، اینترنت اکسپلورر 11 در سه مورد از چهار آزمایش Chrome 30 و Firefox 26 برتری دارد. یکی دیگر از معیارهای SitePoint در سال 2015، IE11 را با Microsoft Edge، Google Chrome و Mozilla Firefox مقایسه کرد. این بار IE11 در دو مورد از سه آزمایش در رتبه آخر قرار گرفت، اما همچنان در سومین آزمایش رتبه دوم را به خود اختصاص داد – این در حالی است که IE دیگر به طور فعال به نفع Microsoft Edge توسعه پیدا نمی کند.

اگرچه اینترنت اکسپلورر زمانی که Microsoft Edge در سال 2015 منتشر شد دیگر به طور فعال توسعه نیافته بود، اما این شرکت IE را تا سال 2022 زنده نگه داشت. این به این دلیل است که برخی از مشتریان شرکتی در ارتقای سیستم خود با مشکل مواجه هستند، بنابراین مایکروسافت مجبور شد به مدت هفت سال از آن پشتیبانی کند و به آنها زمان کافی برای تغییر به Microsoft Edge را بدهد.

زمان خداحافظی با اینترنت اکسپلورر فرا رسیده است

اینترنت اکسپلورر 28 سال کار خیره کننده ای داشت و آن را در سیستم عامل های مختلف ویندوز از ویندوز 3.1 تا ویندوز 10 نصب کرده و استفاده کردیم. اگرچه مرورگر اینترنت اکنون شهرت بدی دارد که عمدتاً به دلیل شکست های IE6 در زمان اوج خود به وجود آمده است، اما ما نمی توانیم تاثیر عظیمی را که آن به جای گذاشت را نادیده بگیریم.

این مرورگر چندین فناوری را معرفی کرد که امروزه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله کوکی‌ها، پروتکل‌های SSL، بازیابی خودکار Tab-Crash و غیره. و علیرغم نا کامی‌های آن، نمی‌توانیم حداقل سه نسل از اینترنت را بدون اینترنت اکسپلورر پیدا کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس