فدورا (Fedora) در لینوکس چیست؟ تمام آنچه باید بدانید

101
0
فدورا (Fedora) در لینوکس

فدورا (Fedora) در لینوکس برجسته است و نرم افزارهای پیشرفته را ارائه می دهد و لینوکس را به طور کلی بهبود می بخشد. در این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید توضیح داده شده است.

فدورا (Fedora) در لینوکس

در کنار Arch و Debian، فدورا یکی از “سه توزیع بزرگ” لینوکس است. این توزیع برگرفته از Red Hat Linux، این به یک توزیع اصلی مبتنی بر RPM برمی ‌گردد.

فدورا به خاطر فناوری‌های پیشرفته، جدیدترین نرم‌افزار و به ‌روزرسانی ‌های مکرر شهرت دارد. همچنین یکی از معدود توزیع‌ های بزرگی است که از GNOME سهام استقبال می‌ کند. اخیراً توزیع با صفحه خوش آمد گویی، پشتیبانی Flatpak و امکان فعال کردن مخازن شخص ثالث در راه اندازی  مورد استقبال کاربران بیشتری قرار گرفته است.

اطلاعات اولیه و مشخصات

در اینجا خلاصه ای از اطلاعات اولیه فدورا و مشخصات مدرن مربوطه آورده شده است:

فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

فدورا تعدادی پیش‌ فرض قابل توجه دارد که توزیع ‌کنندگان مدرن باید به آن ‌ها توجه کنند، از جمله PipeWire، Wayland، و Btrfs.

تاریخچه فدورا

تاریخچه فدورا از تاریخچه Red Hat جدا نشدنی است. این توزیع در ابتدا با نام “فدورا لینوکس” و سپس “فدورا کور” شناخته می شد و در نهایت فقط به فدورا اکتفا کرد.

فدورا لینوکس یک مخزن شخص ثالث برای لینوکس اصلی Red Hat بود، در حالی که Fedora Core یک نسخه رایگان از لینوکس Red Hat Enterprise بود که توسط جامعه نگهداری می شد. امروزه، فدورا از لینوکس Red Hat Enterprise بالا تر  است و به عنوان پیش‌ نمایش خوبی از آنچه در نسخه پولی Workstation در آینده خواهد آمد، عمل می‌کند.

در حالی که فدورا یک پروژه اجتماعی است، آشکارا توسط Red Hat، که اکنون متعلق به IBM است، تامین مالی می شود.

تاریخچه فدورا

تاریخچه فدورا از تاریخچه کلاه قرمزی جدا نشدنی است. این توزیع در ابتدا با نام “فدورا لینوکس” و سپس “فدورا کور” شناخته شد و در نهایت فقط به فدورا اکتفا کرد.

فدورا لینوکس یک مخزن شخص ثالث برای لینوکس اصلی Red Hat بود، در حالی که Fedora Core یک نسخه رایگان از لینوکس Red Hat Enterprise بود که توسط جامعه نگهداری می شد. دانلود، فدورا از لینوکس Red Hat Enterprise بالادست است و به عنوان پیشنمایش خوبی از آنچه در نسخه پولی Workstation در آینده خواهد آمد، عمل می‌کند.

در حالی که فدورا یک پروژه اجتماعی است، توسط Red Hat، که اکنون متعلق به IBM است، تامین مالی می شود.

ویژگی های قابل توجه فدورا

با چنین سابقه طولانی، دستاوردهای فدورا بی شمار است. خوشبختانه، این توزیع در حال حاضر چیزهای زیادی دارد، بنابراین دلیلی برای بازگشت به تاریخ باستان برای نکات برجسته وجود ندارد.

  1. ارسال با Stock GNOME 

یکی از بزرگترین جذابیت های فدورا، استفاده آن از دسکتاپ Stock GNOME است.

شما فکر می کنید با توجه به اینکه GNOME یکی از دو محیط دسکتاپ لینوکس “بزرگ” است و توزیع های بسیار زیادی آن را ارسال می کند، GNOME موجود رایج خواهد بود، اما نه. امروزه بیشتر توزیع ‌هایی که GNOME را ارسال می‌کنند شامل تغییرات زیادی هستند که سعی می ‌کنند GNOME را با قراردادهای رابط کاربری گرافیکی دهه 90 مطابقت دهند.

فدورا این کار را نمی کند. درعوض، یکی از تمیزترین و به ‌روزترین نمونه ‌های GNOME را در خارج از تصویر فوری توسعه سیستم‌عامل GNOME فقط برای VM ارائه می ‌کند.

Download: Fedora Workstation (Free & Open Source)

  1. کاربر پسند

در حالی که بسیاری از توزیع‌ها برای کمک به کاربران جدید با نصب ‌کننده‌های گرافیکی و صفحه ‌های خوش آمد گویی فراتر از آن هستند، هیچ ‌کس واقعاً انتظار نداشت فدورا Open-source استوار به آن ملحق شود. اما این کار انجام شد. فدورا علاوه بر فایل‌های RPM از Flatpak خارج از جعبه پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، اکنون می توانید مخازن شخص ثالث را در حین راه اندازی فعال کنید. پس از نصب، با یک صفحه خوش ‌آمدگویی مفید و خطی مواجه می‌شوید که اصول UI، حرکات و میانبرها را توضیح می‌دهد.

فدورا مدرن که به طور سنتی به عنوان توزیعی برای کاربران لینوکس در نظر گرفته می‌شود، در حال جمع‌آوری توصیه ‌های رایج است و برخی از افراد حتی آن را اوبونتو جدید می‌ نامند.

Download: Fedora Silverblue (Free & Open Source)

  1. نرم افزار پیشرفته را ارائه می دهد

فدورا هر شش ماه یکبار بدون نسخه LTS به ‌روزرسانی می‌شود، بنابراین شما همیشه آخرین به‌ روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنید و آخرین نسخه همیشه نسخه پرچم‌ دار است.

فراتر از ارتقاهای مکرر، فدورا در حال شکست دادن بیشتر رقبای خود در حمل و نقل نرم افزارهای پیشرفته و Open-source به عنوان پیش فرض است. این اولین توزیع بزرگی بود که از ext4 به Btrfs، از X11 به Wayland و از PulseAudio به PipeWire تغییر کرد.

Download: Fedora Kinoite (Free & Open Source)

  1. فدورا قابل اعتماد است

در حالی که معمولاً توزیعی را نمی بینید که به عنوان پیشرفته و قابل اعتماد شناخته می شود، اما اغلب توزیع هایی را مشاهده نمی کنید که توسط IBM حمایت می شوند.

هنگامی که فدورا تغییرات اساسی را مانند نمونه های بالا معرفی می کند، نشانه خوبی است که آن فناوری ها در نهایت برای بهترین زمان آماده هستند. سپس متوجه توزیع ‌های دیگر می ‌شوید که به آرامی دنباله روی می ‌کنند.

اگر می‌خواهید در لبه خونریزی باشید، نسخه‌های توسعه ‌دهنده فدورا مانند Rawhide وجود دارد که در این مقاله پوشش داده نشده است.

نسخه های فدورا

فدورا سه نسخه معمولی و دو نسخه رسمی “نسخه در حال ظهور” را ارائه می دهد. با این حال، تنها دو مورد از این پنج مورد برای استفاده در دسکتاپ هستند. ما از طعم های متمرکز بر سرور و اینترنت اشیا صرف نظر خواهیم کرد.

  1. Workstation
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

Fedora Workstation نسخه دسکتاپ شاخص این پروژه است. این دارای یک دسکتاپ GNOME stock و پشتیبانی از Flatpak خارج از جعبه است.

Download: Fedora KDE Plasma Desktop Spin (Free & Open Source)

  1. Silverblue

نسخه در حال ظهور Fedora Silverblue یک نوع تغییر ناپذیر از Workstation فدورا است. تفاوت عمده این است که کاربران احتمالاً در نصب RPM با مشکل مواجه می شوند، زیرا Flatpak قالب بسته بومی Silverblue است.

Download: Fedora XFCE Desktop Spin (Free & Open Source)

  1. Kinoite

Kinoite یک نسخه جدید فدورا است که هنوز در صفحه اصلی فهرست نشده است. Kinoite به سادگی یک جایگزین با طعم پلاسمای KDE برای Silverblue است.

Download: Fedora LXQt Desktop Spin (Free & Open Source)

Fedora Spins

مانند بسیاری از توزیع‌ها، فدورا انواع دانلودهای جایگزین را با مجموعه ‌ای از محیط‌ های دسکتاپ ارائه می‌کند. فدورا این گونه ها را “Spins” می نامد.

  • دسکتاپ پلاسما KDE
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

KDE Plasma Spin فدورا بیشتر پیش‌ فرض‌های KDE را دست نخورده باقی می‌ گذارد، فقط تصویر زمینه و نماد راه ‌انداز برنامه را تغییر می ‌دهد و برای باز کردن/راه‌اندازی دوبار کلیک کنید.

Download: Fedora KDE Plasma Desktop Spin (Free & Open Source)

  • دسکتاپ XFCE
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

Fedora XFCE Spin از چیدمان رابط سنتی به سبک BSD/Mac استفاده می کند. برای یک محیط دسکتاپ سبک وزن بسیار زیبا به نظر می رسد.

Download: Fedora XFCE Desktop Spin (Free & Open Source)

  • دسکتاپ LXQt
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

فدورا بدون توقف در محیط های دسکتاپ “سه بزرگ”، LXQt را نیز ارائه می دهد. این جایگزین مبتنی بر Qt برای LXDE یک تجربه ساده مانند ویندوز XP را ارائه می دهد.

Download: Fedora LXQt Desktop Spin (Free & Open Source)

  • دسکتاپ MATE-Compiz
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

با گذشت زمان، MATE-Compiz Spin فدورا برای کسانی که آرزوی روزهای شکوه اوبونتو GNOME 2 و جلوه های دسکتاپ پر زرق و برق را دارند، عالی است.

Download: Fedora MATE-Compiz Desktop Spin (Free & Open Source)

  • دسکتاپ Cinnamon
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

با کمال تعجب، فدورا یک چرخش با Cinnamon، دسکتاپ داخلی Linux Mint ارائه می دهد.

این تکرار از Cinnamon دارای برند فدورا، رنگ برجسته آبی، نوار وظیفه باریک، و به ویژه فاقد XApps Mint است. علیرغم این تغییرات، استفاده متفاوت از Cinnamon نسبت به لینوکس Mint مایه طراوت است.

به غیر از SOAS، این تنها چرخش فدورا است که تصویر زمینه پیش ‌فرض فدورا 36 را ارسال نمی‌کند.

Download: Fedora Cinnamon Desktop Spin (Free & Open Source)

  • دسکتاپ LXDE
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

برای کسانی که نسخه اصلی LXQt مبتنی بر GTK را ترجیح می دهند، فدورا شما را با یک چرخش پوشش می دهد. LXDE یکی دیگر از دسکتاپ های سبک وزن است که از نسخه های قدیمی ویندوز مدل شده است.

Download: Fedora LXDE Desktop Spin (Free & Open Source)

  • دسکتاپ SOAS (شکر روی یک چوب)
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

پس از اتمام تمام محیط های دسکتاپ که نام آن ها را شنیده اید، فدورا همچنان با چرخش SOAS تحت تاثیر قرار می دهد. شاید بهتر آن را با نام Sugar on a Stick بشناسید که همانطور که از نامش پیداست Sugar on a bootable USB stick است.

محیط دسکتاپ یادگیری اولیه زمانی که به عنوان سیستم عامل برای پروژه OLPC (یک لپ تاپ برای هر کودک) انتخاب شد، به طور گسترده ای شناخته شد.

Download: Fedora SOAS Spin (Free & Open Source)

  • دسکتاپ i3 Tiling Window Manager
فدورا (Fedora) در لینوکس
فدورا (Fedora) در لینوکس

درست است، فدورا حتی یک چرخش مدیر پنجره کاشی کاری دارد، بنابراین اکنون شما نیز می توانید در r/unixporn پست بگذارید. جدا از شوخی، i3 یکی از محبوب‌ ترین WM‌های کاشی ‌کاری در سراسر جهان و نقطه شروعی عالی برای ورود به دنیای WM‌های کاشی ‌کاری مبتنی بر صفحه ‌کلید است.

این دسته از دسکتاپ‌های فرعی راندمان صفحه ‌نمایش عالی، سربار سیستم کمتر و سرعت تعامل کاربر را از طریق میانبرهای مبتنی بر صفحه ‌کلید افزایش می‌دهند.

Download: Fedora i3 Tiling WM Spin (Free & Open Source)

فدورا برای چه کسی است؟

فدورا نه تنها یک توزیع اصلی است، بلکه در چند سال گذشته کاملاً کاربرپسند شده است. این یک ترکیب نادر است، زیرا Arch قطعا کاربر پسند نیست و دبیان چند سال پیش یک نصب کننده گرافیکی اضافه کرد.

اگر از طرفداران GNOME هستید، فدورا تنها توزیع کننده بزرگی است که نسخه به روز وانیلی GNOME را ارسال می کند. کاربران مک و جوانانی که با دستگاه های تلفن همراه بزرگ شده اند نیز ممکن است از GNOME قدردانی کنند. و کاربران لپ ‌تاپ عاشق ژست‌ های لمسی Wayland برای کنترل فضای کاری خواهند شد.

فدورا یک انتخاب پیشرو در میان دسکتاپ های لینوکس است و می توان مواردی را برای کاربران جدید لینوکس و حتی گیمرها ایجاد کرد تا آن را انتخاب کنند.

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس