انتشار کرنل لینوکس ورژن 5.19 با 7 ویژگی جدید

33
0
انتشار کرنل لینوکس ورژن 5.19

انتشار کرنل لینوکس ورژن 5.19 آخرین نسخه هسته لینوکس، سرانجام با چندین ویژگی جدید و بهبود اجزای هسته موجود منتشر شد.

نسخه جدیدی از هسته لینوکس وارد شده است. مانند اکثر به روز رسانی ها، نسخه 5.19 دارای یک ویژگی جذب عنوان نیست. درعوض، مملو از پیشرفت‌ های احتمالی مختلف است که لینوکس را در بین سخت ‌افزارهای جدید و قدیمی کارآمدتر می‌کند.

شاید 5.19 نسخه ای باشد که شما را شگفت زده کند. اما اگر نمی‌خواهید غافلگیر شوید، در این مقاله مواردی وجود دارد که باید انتظار آن را داشته باشید.

1-انتشار کرنل لینوکس ورژن 5.19: افزایش عملکرد مرتبط با ARM

لینوکس روی دستگاه‌های مختلف ARM اجرا می‌شود، اما این تجربه در مقایسه با عملکرد لینوکس روی دستگاه‌های اینتل کمرنگ است. در حالی که فاصله زیادی بین این دو وجود دارد، پیشرفت همچنان ادامه دارد. پشتیبانی ARM به سطحی رسیده است که لینوس توروالدز این نسخه از هسته را با استفاده از لپ ‌تاپ ARM، مک ‌بوک ایر اپل M2، آزمایش و منتشر کرد. تشکر ویژه از تیم Asahi که برای راه‌اندازی لینوکس بر روی Apple Silicon تلاش کرده‌ اند.

در اخبار نیمه مرتبط Apple M1، درایورهای کنترلر Apple M1 NVMe و Apple eFuse در هسته ادغام شده اند.

2- رفع گرمای بیش از حد و تخلیه باتری اینتل

برخی از لپ ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های اینتل در زمان تعلیق، سریع ‌تر از حد انتظار تخلیه باتری را تجربه کرده‌ اند. صاحبان اغلب از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ غافلگیر می شوند، به خصوص هنگامی که دستگاه را از کیف بیرون می آورند. آخرین هسته شامل رفع این مشکلات برای Skylake اینتل (راه اندازی شده در سال 2015) از طریق CPU های Comet Lake (راه اندازی شده در سال 2019) است. حالا لپ‌ تاپ‌ها باید خنک بمانند و مدت بیشتری استراحت کنند.

همچنین پشتیبانی از درایور بیکار لینوکس برای پردازنده های Intel Alder Lake وجود دارد. درایور اینتل p-state نیز بهبودهای زیادی را دریافت می کند. درایور P-state مربوط به بهینه سازی مصرف برق است و به طور خاص به بهینه سازی ولتاژ و فرکانس CPU مربوط می شود.

این چیز هایی که گفته شد همه ی اخبار مربوط به اینتل نیستند. پردازنده‌های Raptor و Alder Lake از محدودیت میانگین توان در حال اجرا (RAPL) پشتیبانی می‌کنند. این روشی برای محدود کردن حداکثر توان متوسط ​​است، فشار کمتری بر اجزای رایانه وارد می‌کند و به سیستم اجازه می‌دهد خنک‌ تر کار کند.

3- پشتیبانی از معماری CPU LoongArch

لینوکس 5.19 به اجرا در دستگاه هایی که از معماری CPU LoongArch استفاده می کنند نزدیک تر است. این کد از شرکت چینی Loongson گرفته شده است که به دلیل سیستم های مبتنی بر MIPS64 شناخته شده است. می توانید LoongArch را به عنوان MIPS64 و RISC-V توصیف کنید. برخی از کدهای هسته LoongArch از کد MIPS مجددا استفاده می کنند.

اما هنوز هم لینوکس نمی‌تواند روی سخت ‌افزار واقعی LoongArch خیلی سریع اجرا شود، زیرا کد درایوری وجود دارد که به موقع برای این نسخه ادغام نشده است.

4-انتشار کرنل لینوکس ورژن 5.19: پیشرفت های گرافیکی

بدون در نظر گرفتن سخت افزار شما، پیشرفت های گرافیکی وجود دارد. اولین مورد مربوط به تغییرات در زیرسیستم Direct Rendering Manager است که به طور گسترده ای از GPU های AMD بهره می برد و در عین حال تجربه سخت افزار اینتل و برخی از تراشه های GPU ARM را نیز بهبود می بخشد. این شامل نزدیک به نیم میلیون خط کد بوده است.

5-انتشار کرنل لینوکس ورژن 5.19: شبکه های اضافه شده متعدد

Linux Kernel 5.19 پشتیبانی BIG TCP را اضافه می کند که امکان اندازه بسته های TSO/GRO بزرگتر را برای ترافیک IPv6 فراهم می کند. سرعت شبکه اکنون می تواند به 400 گیگابیت بر ثانیه برسد. این به افرادی که مراکز داده و سایر زیرساخت‌ های مبتنی بر ابر را مدیریت می‌کنند، کسانی که وظیفه آنها مدیریت حجم قابل توجهی از ترافیک شبکه است، کمک خواهد کرد. بقیه ما می توانیم با یادگیری اینکه TCP مخفف چیست و چه کاری انجام می دهد، شروع کنیم.

این نسخه همچنین یک مؤلفه فضای کاربر برای مدیریت MultiPath TCP (MPTCP) اضافه می کند. اگر در مدیریت سیستم کار نمی کنید، این به طور مستقیم بر شما تأثیر نمی گذارد (به غیر از وب سایت هایی که احتمالاً سریعتر بارگذاری می شوند).

درایورهای شبکه نیز بهبودهایی دریافت کرده اند. درایور ATH11K کوالکام را در نظر بگیرید که پشتیبانی از شبکه بی‌ سیم را به دست آورده است. سپس درایور بی سیم Realtek RTW89 وجود دارد که اکنون از دستگاه های Realtek 8852ce 5GHz پشتیبانی می کند. پشتیبانی از مودم های MediaTekT700 و Renesas RZ/V2M نیز آغاز شده است.

همچنین یک درایور جدید برای pureLiFi وجود دارد. LiFi یک فناوری شبکه مبتنی بر نور است که در آن داده‌ها با استفاده از جریانی از نور که دستگاه به سیگنال الکترونیکی تبدیل می‌شود و سپس به داده برمی‌گردد، منتقل می‌کند. این یک فناوری است که فعلاً بر اکثر ما تأثیری نمی گذارد، اما می توانید آن را در قسمت “cool” ثبت کنید.

اگر روی دستگاه‌ های اینترنت اشیا کار می‌کنید، ممکن است از دانستن اینکه دریافت ‌های اینترنت اشیای کم مصرف WFX Wi-Fi آزمایشگاه سیلیکون اکنون یک درایور در هسته دارند خوشحال خواهید شد.

لوازم جانبی تازه فعال شده

صفحه کلید مکانیکی بی سیم Keychron اکنون دارای کلیدهای تابعی است. و هسته لینوکس اکنون از نگاشت دکمه و پیمایش بومی روی صفحه‌ کلید Lenovo ThinkPad TrackPoint II پشتیبانی می‌کند و همچنین به مالکان اجازه می‌دهد از دکمه میانی استفاده کنند. بنابراین اگر یکی از این صفحه ‌کلیدها را قبل از تغییر به لینوکس خریداری کرده ‌اید و متوجه می‌شوید که آن‌ها هم کار نمی ‌کنند، به‌ زودی پس از رسیدن نسخه 5.19 به توزیع ‌تان، دوباره آن‌ها را وصل کنید.

اگرچه Lenovo ThinkPad X12 TrackPoint کاملاً یک لوازم جانبی نیست، که به عنوان mouse nub نیز شناخته می شود که در وسط برخی از صفحه کلیدها ظاهر می شود، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. پد لمسی Google Whiskers نیز تحت نسخه 5.19 کار می کند.

درایور Wacom اکنون می تواند قلم ها را با سه دکمه کنترل کند. همچنین از نشانه های زمانی قلم و لمس پشتیبانی می کند. از طرف دیگر، اگر از تبلت ها و قلم های Huion استفاده می کنید، پشتیبانی UC-Logic اکنون از تعداد بیشتری از این دستگاه ها پشتیبانی می کند.

فشرده سازی بهتر

اکنون هسته از سیستم عامل فشرده zstd پشتیبانی می کند. zstd یک الگوریتم فشرده سازی داده بدون تلفات است که در ابتدا در فیس بوک توسعه یافته است. این کاملا درست است که هم اکنون ما به نقطه ‌ای رسیده ‌ایم که شرکت ‌های مختلف برای بهتر کردن هسته لینوکس سرمایه ‌گذاری می ‌کنند. در واقع این روش فشرده سازی یک جزء حیاتی که موجب کاهش سرعت دانلود و مدت زمان انتظار است.

آیا زمان Linux Kernel 5.19 فرا رسیده است؟

در حالی که می توانید Kernel 5.19 را مستقیماً نصب کنید، روش بهتر این است که منتظر بمانید تا آخرین نسخه به عنوان به روز رسانی سیستم به توزیع شما برسد. این نسخه از هسته بهتر خواهد بود که تست و پیکربندی شود تا آماده کار باشد.

برخی از توزیع‌ها هسته‌ های جدید را نسبتاً سریع ارائه می‌کنند، مانند فدورا، و توزیع‌های انتشاری مانند Arch Linux. دیگران تمایل دارند هسته های جدید را برای نسخه اصلی بعدی توزیع ذخیره کنند، همانطور که در مورد اوبونتو این قضیه وجود دارد. اما اگر رایانه و تجهیزات جانبی شما از قبل کار می کنند، انتظار چندان سخت نیست،اگر شما به این مسئله توجه چندانی ندارید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس