اوبونتو 24.04 به زودی عرضه می شود: آیا باید ارتقا دهید؟

33
0
اوبونتو 24.04

اوبونتو 24.04، “Noble Numbat” دارای گنوم 46 با ترفندهای رابط و برنامه Files به روز شده است. 

  •   ارتقا را بر اساس وضعیت کاربر موجود، تمایل به انجام یک نصب تمیز و پشتیبان‌گیری از فایل‌های مهم خود قبل از ارتقا در نظر بگیرید. 
  •   برای اطمینان از رفع اشکالات، ممکن است ترجیح دهید منتظر نسخه 24.04.1 اوبونتو باشید که چند ماه پس از انتشار اولیه عرضه می شود. 

آخرین نسخه نسخه اصلی LTS اوبونتو، نسخه 24.04، در آوریل 2024 ارائه خواهد شد. اگر کاربر فعلی هستید، آیا ارزش ارتقا دارد؟ من به شما چیزهای جدید در این نسخه را نشان می‌دهم و به شما کمک می‌کنم تصمیم بگیرید که آیا اکنون ارزش ارتقا دارد یا بعداً. 

چه چیزی در اوبونتو 24.04 جدید است؟ 

اگر کاربر فعلی اوبونتو هستید، نسخه جدید – “Noble Numbat” – با چند ترفند تجربه ای آشنا به دسکتاپ را ارائه می دهد. 

اوبونتو 24.04 دارای گنوم 46 خواهد بود، اما با تغییراتی در رابط پیش‌فرض آن، به‌خوبی، Ubuntu-ey را بیشتر می‌کند. منوی تنظیمات بازنگری شده است. می توانید به سرعت آن را از گوشه سمت راست بالای صفحه اجرا کنید. برنامه Files نیز با عملکرد جستجوی بهبود یافته به روز شده است. 

فروشگاه نرم افزاری خود اوبونتو نیز برای این نسخه به روز شده است. 

آیا باید به اوبونتو 24.04 ارتقا دهید؟ 

با ویژگی های جدید در اوبونتو 24.04، ممکن است از خود بپرسید که آیا ارزش ارتقا دارد یا خیر. نکات اصلی که باید در نظر بگیرید این است که آیا قبلاً یک کاربر موجود اوبونتو هستید یا فقط کنجکاو هستید و آیا مایل به نصب تمیز هستید یا خیر. 

اگر می‌خواهید آخرین نسخه اوبونتو را امتحان کنید، می‌توانید به سادگی یک تصویر نصب دریافت کنید و آن را در رسانه‌ای که می‌خواهید آن را نصب کنید استخراج کنید. سپس برنامه نصب را از رسانه زنده مانند سایر توزیع های لینوکس اجرا کنید. 

با این روش می‌توانید یک ارتقاء در محل انجام دهید، اما چند اخطار وجود دارد. اول، تنظیمات موجود شما ممکن است باعث شود کارها آنطور که انتظار می رود کار نکنند. دوم، اغلب باگ‌هایی در نسخه جدید سیستم‌عامل، از جمله موارد اوبونتو، وجود دارد. 

اگر فکر می کنید که یک منوی تنظیمات جدید به اندازه کافی قانع کننده است که در اولین روزی که به طور رسمی در دسترس است نصب کنید، یا حتی یک نسخه پیش از انتشار روزانه اوبونتو را دریافت کنید، بهتر است یک نصب تمیز سیستم عامل را انجام دهید. (اگر از نسخه بتا اوبونتو استفاده می کنید، احتمالاً اشکالاتی در آن وجود دارد، بنابراین احتمالاً نباید به آن اعتماد کنید.) 

عیب اصلی این مسیر این است که هنگام بازنویسی همه فایل‌های خود را از دست خواهید داد، بنابراین باید قبل از ارتقا، آنها را بایگانی کنید و پس از اتمام کار، آنها را بازیابی کنید. 

هشدار 

مهم نیست از چه روشی برای ارتقا استفاده می کنید، در صورتی که مشکلی در فرآیند نصب پیش بیاید، باید از فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. 

اگر نمی‌خواهید فایل‌های موجود خود را مختل کنید و صبورتر هستید، فقط می‌توانید محکم بنشینید تا اولین نسخه چند ماه پس از انتشار نسخه جدید ارائه شود. ابزار ارتقای اوبونتو پس از انتشار 24.04.1 تنها 24.04 را در دسترس کاربران 22.04 قرار می دهد. این به تیم توسعه زمان کافی می‌دهد تا احتمالاً اشکالات لحظه آخری را که در زمان انتشار ناگزیر از بین می‌رفتند، برطرف کنند. 

نسخه های قدیمی اوبونتو هنوز یک گزینه هستند 

نسخه‌های جدید سیستم‌عامل‌ها با چند پیچیدگی عرضه می‌شوند که باید در زمان انتشار برطرف شوند، و اوبونتو، علی‌رغم اینکه توزیع لینوکس مورد علاقه من است، از این قاعده مستثنی نیست. 

به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران رایانه می‌خواهند به این دلیل نگرش «اگر خراب نیست، آن را تعمیر نکنید» نسبت به ارتقاء سیستم عامل اتخاذ کنند. با توجه به StatCounter، احتمالاً به همین دلیل است که نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز همچنان باقی مانده‌اند. 

از آنجایی که نسخه‌های LTS پشتیبانی پنج ساله پیش‌فرض را دریافت می‌کنند، شما زمان دارید تا تصمیم بگیرید که آیا ارتقا ارزش آن را دارد یا خیر. با یک اشتراک اوبونتو پرو، 12 سال فرصت دارید. اگر واقعاً می خواهید از یک سیستم عامل برای مدت طولانی استفاده کنید، اشتراک برای استفاده شخصی نیز رایگان است. 

اگر ماشین قدیمی‌تری دارید، ممکن است بخواهید به هر حال از نسخه قدیمی‌تر استفاده کنید، زیرا این دستگاه برای سخت‌افزار ملایم‌تر خواهد بود. شما باید به یک صفحه دانلود ویژه در وب سایت اوبونتو بروید. برای این منظور احتمالاً یک نوع سبک وزن مانند Xubuntu را می خواهید. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس