10 تا از بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان

118
0
بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان

Debian و Ubuntu را دوست دارید، اما می خواهید جایگزینی مناسب برای نیازهای خود داشته باشید؟ در اینجا لیستی از بهترین توزیع‌های لینوکس مبتنی بر دبیان وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

سیستم عامل دبیان استاندارد، یکی از پایدارترین توزیع‌ها در اطراف، و شاخه محبوب اوبونتو، گزینه‌های عالی و همه جانبه‌ای برای توزیع لینوکس هستند، اما اگر نیازهای تخصصی‌تری دارید، ممکن است یک جایگزین لینوکس دبیان بخواهید.

در اینجا لیستی از بهترین توزیع‌های مبتنی بر دبیان وجود دارد که ویژگی‌های قوی و محیطی پایدار را به کاربران لینوکس ارائه می‌دهند.

1.بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Ubuntu

بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Ubuntu
بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Ubuntu

اوبونتو بر اساس برخی معیارها محبوب ترین توزیع لینوکس دبیان دسکتاپ است و دلیل خوبی هم دارد. این یک رابط کاربری گرافیکی دوستانه ارائه می دهد و از گسترده ترین پشتیبانی درایور برخوردار است. بسیاری از کاربران لینوکس، چه تازه واردان و چه متخصصان، آن را دوست دارند زیرا فقط کار می کند. همچنین به طور گسترده در سرورها، به ویژه توسط ارائه دهندگان ابری مانند آمازون استفاده می شود.

اوبونتو مبتنی بر Debian Unstable است و به طور موثر از آن یک عکس فوری می گیرد و آن را برای استفاده عمومی صیقل می دهد. نسخه‌های پشتیبانی طولانی‌مدت (LTS) به‌روزرسانی‌ها را به مدت پنج سال از زمان انتشار اولیه تضمین می‌کنند و از ثبات سیستم اطمینان می‌دهند.

2. Pop!_OS

Pop!_OS
Pop!_OS

Pop!_OS یک نسخه اصلاح شده از اوبونتو است که توسط System76 برای سری رایانه های شخصی از پیش نصب شده لینوکس طراحی شده است. با این حال، برای استفاده از آن نیازی به داشتن دستگاه System76 ندارید. می‌توانید Pop!_OS را مانند سایر توزیع‌های لینوکس مبتنی بر دبیان دانلود و نصب کنید.

System76 این سیستم عامل را برای STEM و کارهای خلاقانه ایده آل قرار می دهد. دسکتاپ دارای تعدادی میانبر و ژست های حرکتی است تا باز کردن و جابجایی بین پنجره ها را آسان تر کند. شما می توانید پنجره ها را کاشی کاری کنید و به راحتی آنها را روی هم قرار دهید.

Pop!_OS همچنین برای علم داده، تولید رسانه، مهندسی و بیوانفورماتیک «ابزارهایی» را ارائه می‌کند که ابزارهای نرم‌افزاری محبوبی مانند Blender، R و Jupyter و غیره را در کنار هم قرار می‌دهد.

این توزیع ویژگی های ویژه ای را برای دارندگان System76 ارائه می دهد. می‌توانید با استفاده از ابزار ویژه‌ای که فقط برای کاربران System76 ارائه شده است، به‌روزرسانی‌های میان‌افزار را برای دستگاه خود دانلود کنید.

3.بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Q4OS

بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Q4OS
بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Q4OS

وقتی به توزیع لینوکس دسکتاپ مبتنی بر دبیان فکر می کنید، احتمالاً به اوبونتو فکر می کنید. Q4OS قصد دارد دسکتاپ منشعب تر (leaner)، پست تر(meaner) و جایگزین مناسبی برای اوبونتو باشد.

جایی که اوبونتو مبتنی بر Debian Unstable است، Q4OS نسخه پایدار را ردیابی می کند. دسکتاپ پیش‌ فرض KDE Plasma است، اما توسعه‌دهندگان این گزینه را می‌دهند تا دسکتاپ‌ها، از جمله دسک‌تاپ Trinity را با استفاده از ابزار “lookswitcher” توزیع تغییر دهند. حتی امکان اجرای پلاسما و ترینیتی در کنار هم در Q4OS وجود دارد.

اگر چه ممکن است به نظر می رسد که به KDE به عنوان یک محیط دسکتاپ «مینیمالیستی» اشاره می کنیم، اما این ممکن است در مورد رایانه های مدرن بیشتر از دسکتاپ صحبت کند.

4. SparkyLinux

SparkyLinux
SparkyLinux

به نظر می رسد که با انتشار توزیع های لینوکس، برخی از مردم فکر می کنند که چیزهای زیادی در خود دارند و توزیع های “حداقل” لینوکس را منتشر می کنند. SparkyLinux روش دیگری برای ایجاد یک توزیع دسکتاپ “مینیمالیستی” است.

مانند Q4OS، SparkyLinux به طور پیش فرض تجربه دسکتاپ سبک وزن را از طریق محیط LXQt هدف قرار می دهد، اگرچه تصاویر با Xfce و KDE نیز در دسترس هستند. این به جای اوبونتو بر پایه دبیان است.

همچنین می‌توانید سایر انواع دسکتاپ سفارشی را نصب کنید: GameOver متمرکز بر بازی، چندرسانه‌ای برای صدا، تصویر و توسعه وب، و Rescue برای تعمیر سیستم غیر قابل بوت کردن. نسخه MinimalCLI بدون سرور X نیز موجود است.

SparkyLinux به شما این امکان را می دهد که بسته به اینکه به پایداری یا آخرین نرم افزار نیاز دارید، یک نسخه “stable پایدار” یا نسخه “rolling غلتان” را نصب کنید.

5.بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Zorin OS

بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Zorin OS
بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Zorin OS

Zorin OS یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان از طریق اوبونتو است که تلاش می کند یک رابط آشنا برای کاربران ویندوز ارائه دهد. ایده این است که انتقال به لینوکس برای افرادی که به ویندوز و macOS عادت دارند آسانتر شود.

بسیاری از مردم همچنین دوست دارند لینوکس را روی رایانه‌های قدیمی‌تر نصب کنند، و Zorin OS نسخه «Lite لایت» را فقط برای این منظور ارائه می‌کند. وب سایت آنها حتی ویندوز 11 و نیاز آن به ماژول TPM 2.0 را بررسی می کند که بسیاری از رایانه ها، حتی کامپیوترهایی که در چند سال گذشته ساخته شده اند، فاقد آن هستند.

می‌توانید ظاهر رابط را تغییر دهید تا با سبک سیستم‌عاملی که به آن عادت کرده‌اید مطابقت داشته باشد، خواه ویندوز باشد یا macOS. حتی می توانید برنامه های ویندوز را مستقیماً در Zorin OS نصب کنید. همچنین دارای درایورهای NVIDIA و ATI برای بازی است و توانایی ادغام با گوشی‌های هوشمند را به روشی که ویندوز و macOS می‌توانند ، دارد.

6. Devuan

Devuan
Devuan

Devuan یک فورک از Debian است که پس از تغییر سیستم اولیه خود از سیستم قدیمی Unix System V به systemd ایجاد شد، حرکتی که به دلایل مختلف در جامعه لینوکس بحث برانگیز بود، از ادعای پف کردن (bloat)نرم افزار تا رفتار توسعه دهندگان ، پتانسیل یک کشت تک سیستمی و تسلط بر پروژه توسط Red Hat (جایی که سرچشمه گرفته است).

تعدادی از توسعه دهندگان دبیان پروژه را ترک کردند و Devuan را برای ترویج آنچه که “آزادی اولیه” می نامند، راه اندازی کردند، و نسخه ای از Debian را منتشر کردند که از systemd استفاده نمی کند. به‌طور پیش‌ فرض، Devuan از سیستم sysvinit استفاده می‌کند، اما شما می‌توانید دیگر موارد را انتخاب کنید.

7.بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Kali Linux

بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Kali Linux
بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: Kali Linux

بسیاری از کسب و کارها لینوکس را بر روی سرورهای خود اجرا می کنند زیرا ایمن است، اما امنیت خوب نیست مگر اینکه واقعاً کار کند. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان ها از تست کننده های نفوذ استفاده می کنند تا سعی کنند به سیستم های خود نفوذ کنند. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه این کار را انجام دهید، کالی لینوکس توزیع کننده شما است.

کالی لینوکس با صدها ابزار تست نفوذ مانند Nmap همراه است. این ابزار یک جعبه ابزار کامل تست نفوذ را در یک دسکتاپ لینوکس دوستانه به شما می دهد. مستندات نیز گسترده است، با “دستورات” نشان می دهد که چگونه می توان با سیستم عامل کاری را انجام داد.

ما وکیل نیستیم، اما شما فقط باید تست نفوذ را روی ماشین‌ها و شبکه‌هایی که متعلق به خودتان هستید یا در غیر این صورت اجازه دارید امتحان کنید.

8. MX Linux

MX Linux
MX Linux

MX Linux یک توزیع سبک وزن لینوکس است که سعی می کند حد وسطی بین توزیع های مینیمالیستی و بزرگ مانند اوبونتو باشد.

به طور پیش فرض، از دسکتاپ Xfce با گزینه های اضافی KDE Plasma و Fluxbox استفاده می کند.

توزیع جانشین توزیع اصلی MEPIS و همچنین antiX است. نام ترکیبی از هر دو نام پروژه است. هدف توسعه دهندگان این توزیع این است که آن را هم روی ماشین های قدیمی و هم جدیدتر به خوبی اجرا کنند.

9.بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: KDE Neon

بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: KDE Neon
بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان: KDE Neon

تقسیم کار معمول در دنیای لینوکس این است که توسعه دهندگان محیط دسکتاپ توزیع های دسکتاپ و لینوکس را فقط بسته بندی می کنند، اما KDE وارد بازی توزیع لینوکس با KDE Neon شده است، نسخه‌ای از اوبونتو که برنامه‌های دسکتاپ و KDE آن‌ها مانند برنامه ترسیم Krita را به نمایش می‌گذارد.

صفحه اصلی نوید آخرین نسخه دسکتاپ KDE Plasma را می دهد، مانند توزیع اصلی اوبونتو، نسخه پشتیبانی طولانی مدت در دسترس است.

10. Deepin

Deepin
Deepin

دیپین خود را به عنوان “برترین توزیع لینوکس از چین” با هدف مخاطبان جهانی توصیف می کند.

این توزیع دسکتاپ خود را دارد، Deepin Desktop Environment، همراه با مجموعه ای از برنامه های کاربردی خود، از جمله نصب کننده بسته. رابط کاربری جذاب است، در حالی که سیستم اساسی مبتنی بر دبیان است.

چیزهای زیادی برای کاوش در دنیای دبیان

حتی در دبیان و اوبونتو، شما مجبور نیستید سیستم عامل سرمایه(stock) را انتخاب کنید. افراد زیادی از انعطاف ‌پذیری لینوکس برای تغییر این سیستم‌ها به آنچه می‌خواهند استفاده کرده‌اند، و سیستم‌های مبتنی بر دبیان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

توزیع‌های لینوکس بی‌شماری برای کاوش وجود دارد و افراد بیشتری در آینده از پایگاه کد دبیان/اوبونتو استفاده خواهند کرد. به خاطر داشته باشید که داشتن تعداد زیادی سیستم عامل به صورت رایگان می تواند منجر به پرش توزیع شود.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس