محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت در سال 2022

86
0
محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت

آیا قصد دارید در جاوا اسکریپت برنامه ای را توسعه دهید؟ برای کدنویسی کارآمد به فریم ورکی (frameWork) از کتابخانه کد ها نیاز دارید. اما محبوب ترین Framework جاوا اسکریپت کدام است؟

در می 2021، Stack Overflow نظرسنجی توسعه دهندگان 2021 را انجام داد تا درباره ابزارهایی که توسعه ‌دهندگان استفاده می‌کنند، نحوه یادگیری آنها و نظراتشان درباره آنها مطلع شود. بیش از 80000 برنامه نویس در این نظرسنجی شرکت کردند که 69.7 درصد از آن ها توسعه دهندگان حرفه ای بودند.

جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی در این نظرسنجی است. این مقاله اطلاعاتی از جاوا اسکریپت و فریم ورک های آن را بررسی می کند. امیدوارم در سال 2022 از فناوری های روز مطلع باشید.

جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی است

جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی است
جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی است

طبق نظرسنجی Stack Overflow، جاوا اسکریپت همچنان جایگاه خود را به عنوان محبوب ‌ترین زبان برنامه ‌نویسی حفظ می‌کند و بیش از ۶۸ درصد از پاسخ‌ دهندگان اظهار داشتند که از آن به‌ طور گسترده استفاده می‌کنند. در کنار HTML و CSS، جاوا اسکریپت یکی از فناوری های اصلی مورد استفاده در وب است.

جاوا اسکریپت همچنین در محیط های توسعه دیگری مانند Node.js برای توسعه: Backend، Apache CouchDB و Adobe Acrobat استفاده می شود. کاربردهای جاوا اسکریپت به توسعه موبایل، بازی و دسکتاپ نیز گسترش یافته است.

پذیرش روزافزون آن را میتوان به این دلیل دانست که یادگیری و پیاده‌ سازی آن آسان است و از طرف جامعه توسعه‌ دهندگان حمایت زیادی دریافت می‌کند.

محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

در اکوسیستم جاوا اسکریپت، فهرست فریم ورک های جاوا اسکریپت همچنان در حال رشد است. Frameworks یا فریم ورک ها مجموعه ای از کد های جاوا اسکریپت از پیش ساخته شده است که برای آسان کردن توسعه استفاده می شود. هنگام انتخاب یک فریم ورک ویژگی های پروژه خود، آنچه فریم ورک در آن خوب است و فرآیند یادگیری آن را در نظر بگیرید.

در ادامه مقاله پنج فریم ورک محبوب جاوا اسکریپت آورده شده است.

 فریم ورک جاوا اسکریپت React Js

محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت React Js
محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت React Js

React از jQuery به عنوان محبوب ‌ترین فریم ورک وب در سال 2022 پیشی گرفت و بیش از 40 درصد از توسعه ‌دهندگان حرفه ‌ای گفته‌اند که به ‌طور گسترده از آن استفاده می‌کنند.

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز است که توسط فیسبوک توسعه یافته است که برای ایجاد رابط های کاربری بسیار پاسخگو استفاده می شود. مبتنی بر مؤلفه است به این معنی که می توانید از مؤلفه ها برای ایجاد رابط های کاربری پیچیده در مدت زمان کوتاهی استفاده مجدد کنید.

برای توسعه دهندگان جدید، یادگیری و استفاده از React در مقایسه با سایر فریم ورک ها مانند Angular آسان تر است. دارای اسناد گسترده، راهنما ها و جامعه در حال رشدی است که منحنی یادگیری را کاهش می دهد.

React دائما در حال تکامل است. این نکته می تواند یک نقطه ضعف باشد زیرا توسعه دهندگان باید به یادگیری مجدد ویژگی های جدید ادامه دهند. نمونه هایی از وبسایت های بزرگ ساخته شده با React عبارتند از: Airbnb، Dropbox، Asana و BBC.

محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت jQuery

محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت jQuery
محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت jQuery

jQuery دومین فریم ورک محبوب در لیست است. Jquery یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز است که برای ساده کردن تعامل با DOM (مدل شی پسند) استفاده می شود. این فریم ورک به شما کمک می کند تا DOM را به راحتی پیمایش کنید.

یادگیری jQuery آسان است. از سال 2006 وجود داشته است و به همین دلیل جامعه کاربران بزرگی دارد. jQuery با این حال نمی تواند با فریم ورک های دارای ویژگی های پیشرفته مقایسه شود. برای برنامه ‌های کاربردی ساده مفید است.

محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Angular

محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Angular
محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Angular

Angular (26.23%) بعد از jQuery (34.52%) سومین فریم ورک محبوب جاوا اسکریپت است. یک فریم ورک منبع باز است که توسط Google در سال 2016 راه اندازی شد.

میتوان از آن در قسمت جلو یا پشت برای ایجاد برنامه های تک صفحه پویا (SPA) و برنامه های وب پیشرو (PWA) با بارگیری سریع تر صفحه استفاده کرد.

Angular ویژگی ‌هایی مانند اتصال دو طرفه داده را ارائه می‌دهد که همگام ‌سازی بی ‌درنگ را امکان ‌پذیر می‌کند و از TypeScript پشتیبانی می‌کند. با این حال، منحنی یادگیری دشوار تری نسبت به React دارد. نمونه هایی از وبسایت های ایجاد شده با Angular عبارتند از: Freelancer، IBM و PayPal.

 فریم ورک جاوا اسکریپت Experss

محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Experss
محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Experss

Express (همچنین Express.js) با 23.6٪ در جایگاه چهارم در میان فریم ورک های وب قرار گرفت. یک فریم ورک جاوا اسکریپت حداقلی و سریع برای توسعه back-end است. این برنامه با Node.js، برای ایجاد سریع برنامه های کاربردی وب استفاده می شود.

Express یک راه آسان برای مدیریت مسیریابی، راه اندازی بسته های میان افزاری و یکپارچه سازی پلاگین ها است. با Express، می توانید API های RESTful را برای ادغام با سایر برنامه ها ایجاد کنید و فایل های HTML ایستا را به صورت پویا در وب ارائه دهید. نمونه هایی از شرکت هایی که از Express در پایگاه کد استفاده می کنند عبارتند از: Twitter، Intuit و Accenture.

 فریم ورک جاوا اسکریپت 5. Vue.js

 فریم ورک جاوا اسکریپت 5. Vue.js
فریم ورک جاوا اسکریپت 5. Vue.js

Vue.js پنجمین فریم ورک محبوب جاوا اسکریپت است. Vue.js یک فریم ورک متن باز است که برای بهبود ویژگی های فریم ورک های Front-end مانند Angular و React طراحی شده است. به عنوان مثال DOM مورد استفاده در React اتصال دو طرفه مانند Angular دارد.

با Vue.js، می توانید PWA و SPA را سریع و کارآمد بسازید. Vue.js اولین جاوا اسکریپت خوب برای مبتدیان است زیرا اسناد خوبی دارد و یادگیری آن آسان است. نمونه‌ هایی از وبسایت ‌هایی که با استفاده از Vue.js ساخته شده‌اند: Upwork، Adobe و Grammarly هستند.

Svelte محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Frontend است

Svelte محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Frontend است
Svelte محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Frontend است

شایان ذکر است که Svelte به ‌عنوان محبوب‌ ترین فریم ورک وب با 71.47 درصد از پاسخ‌ دهندگان در جایگاه اول قرار داشت و از React پیشی گرفت.

Svelte در مقایسه با React و سایر فریم ورک ها مانند Angular و Vue.js بسیار سریع تر است. این مسئله به این واقعیت مربوط می شود که Svelte کد را به جاوا اسکریپت Vanilla بهینه سازی شده کامپایل می کند و شما مجبور نیستید کد فریم ورک را ارسال کنید. با Sapper که مشابه Next.js در React و Svelte Native برای توسعه موبایل است، Svelte احتمالاً به محبوبیت خود ادامه خواهد داد.

نمونه هایی از شرکت هایی که از Svelte برای وبسایت های خود استفاده می کنند: NewYork Times، Nesta و Rakuten هستند.

AngularJS منفور ترین فریم ورک وب

در حالی که Svelte محبوب ترین فریم ورک است، AngularJS کمترین طرفدار را داشت. 76.82 درصد از پاسخ دهندگان از آن وحشت داشتند. شاید به این دلیل باشد که از دسامبر 2021، گوگل پشتیبانی طولانی مدت AngularJS را پس از ارائه بیش از سه سال متوقف کرد.

اگر از AngularJS در برنامه خود استفاده می کنید، باید به Angular یا سایر فریم ورک ها مهاجرت کنید زیرا با گذشت زمان، برنامه شما ممکن است به دلیل عدم به روز رسانی از کار بیفتد.

انتخاب یک فریم ورک مناسب جاوا اسکریپت

محبوبیت یک فریم ورک ممکن است نشان دهنده یک اکوسیستم توسعه بزرگ باشد که می تواند یادگیری را آسان تر کند. با این حال، این نباید تنها عاملی باشد که هنگام انتخاب یک فریم ورک در نظر می گیرید. همیشه در نظر داشته باشید که کجا می خواهید از آن فریم ورک استفاده کنید.

طراحی و ویژگی های برنامه را باید قبل از انتخاب در نظر بگیرید زیرا اهمیت بسیاری دارد. در مرحله بعد، در مورد فریم ورک تحقیق کنید تا در مورد ویژگی ها و پیچیدگی های آن بیاموزید.

این مقاله بر اساس نظرسنجی توسعه دهندگان StackOverflow در سال 2021، پنج فریم ورک محبوب جاوا اسکریپت را بررسی کرده است. یک شروع خوب برای تصمیم گیری در مورد کد نویسی با جاوا اسکریپت است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس