معرفی و بررسی خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

123
0
خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

بیش از 2 دهه از حضور کیا اپتیما در بازار کشورمان می‌گذرد. در این سال‌ها، مشتریان ایرانی با نسل‌ دوم (اتاق MG)، نسل سوم (اتاق TF) و نسل چهارم (JF) این خودروی کره‌ای، آشنا شده‌اند. اما از ابتدای سال 1397 خورشیدی، که ایالات متحده از توافق برجام خارج شد، تحریم‌ها نیز دوباره شروع شد که دو نتیجه بسیار مهم داشت؛ اولا کیا از بازار ایران رفت. دوما واردات خودرو متوقف شد. در این مطلب به معرفی و بررسی خودرو کیا K5 (اپتیما 2023) می پردازیم.

خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

خوشبختانه در نیمه دوم سال 1401، واردات خودرو با شرایط جدید، مجددا آغاز شده و فروش اولین سری خودروهای وارداتی به ایران، قرار است تا پایان سال 1401 آغاز شود. خودروهای وارداتی به ایران، در دو گروه قیمتی، شامل خودروهای زیر 10 هزار دلار و خودروهای 10 تا 20 هزار دلار هستند و براساس برنامه‌ریزی وزارت صمت، اولویت واردات با خودروهای 10 هزار دلار است که از آنها با نام «خودرو اقتصادی» یاد می‌شود. ولی بعد از آمدن این گروه از خودروها، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، خودروهای 10 تا 20 هزار دلار نیز بتدریج وارد کشورمان می‌شوند. در میان این خودروها، یک نام بسیار معروف به چشم می‌خورد: کیا اپتیما.

خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)
خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

کیا اپتیما از همان روز اول تولدش، در بازار کره جنوبی با نام کیا K5 فروخته می‌شد اما پس از آمدن نسل پنجم اپتیما (اتاق DL3) در سال 2019، کیا تصمیمی انقلابی گرفت و در همه بازارها و در همه کشورهای جهان، این خودرو را با همان نام اصلی خود، یعنی کیا K5 معرفی کرد. کیا K5 با اینکه در سال 2019 معرفی شده اما ورودش به بازار جهانی از مدل 2021 شروع شده است. البته نسخه وارداتی به ایران، که در سال 1402 توسط کوشا خودرو به کشورمان می‌آید، احتمالا از مدل 2023 خواهد بود.

طراحی ظاهری کیا K5

پس از آنکه هیوندای از سدان میان سایز و پرفروش خود یعنی سوناتا رونمایی کرد، کیا نیز از قافله عقب نمانده و نسل جدید اپتیما را با طراحی و نامی متفاوت معرفی کرد.

خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)
خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

جلوپنجره خودرو ارتباط عمیق‌تری با چراغ‌های جلو پیدا کرده و نمای جدیدی از زبان طراحی جدید کیا را به نمایش می‌گذارد. ورودی‌های سپر جلو نیز در هماهنگی با فرم جدید کاپوت و چراغ‌های دی‌لایت که طرحی شبیه ضربان قلب دارد، چهره‌ای خشن به کیا K5 بخشیده است. البته طرح چراغ‌های جلو تاحدی یادآور میتسوبیشی گالانت 1999 بوده که البته نقطه ظعف محسوب نمی‌شود.

هرچند شیب سقف کیا K5 حتی نسبت به نمونه قبلی کمی بیشتر شده اما این خودرو همچنان یک سدان بوده و به رده خودروهای لیفت‌بک وارد نشده است. کیا اعلام کرده که این خودرو از پنجره‌های بدون فریم و تجهیزات کرومی نصب شده روی نمای جانبی بهره‌مند شده که البته این قطعات در حاشیه شیشه عقب نیز به چشم می‌خورند.

خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)
خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

طرح عقب با چراغ‌های به هم پیوسته و خروجی مصنوعی اگزوز را نمی‌توان به زیبایی نمای جلو دانست هرچند که به واسطه نوار کرومی و طرح شیشه عقب، این بخش نیز در مجموع طرح زیبایی دارد.

نسخه پایه کیا K5 در کره جنوبی با رینگ‌های 16 اینچی عرضه خواهد شد اما خریداران می‌توانند رینگ‌های 17، 18 و حتی 19 اینچی هم برای تریم‌های گران‌تر این خودرو سفارش دهند. این رینگ‌ها با رنگ‌های متنوعی شامل خاکستری روشن یا تیره و مشکی براق قابل عرضه خواهد بود.

طراحی کابین کیا K5

فضای داخلی کیا K5 نیز همچون بدنه آن طراحی اسپرت دارد. مواردی همچون فرمان D کات (در تریم‌های GT و GT-Line)، سردنده با طرح جدید که بنابر اعلام کیا از اهرم‌های هواپیما الهام گرفته، نمایشگر اطلاعات سرگرمی، تریم متالیک قطعات، دوخت متضاد چرم صندلی‌ها و قطعاتی با ظاهر شبیه چوب روی داشبورد حس و حالی متفاوت به فضای داخلی این خودرو اعطا کرده‌اند.
نمایشگر اطلاعات سرگرمی به صورت استاندارد 8 و در نسخه سفارشی 10.3 اینچی بوده و از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند.

خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)
خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

به لطف سامانه ایمنی Kia Drive Wise، هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار اضطراری با قابلیت شناسایی عابرپیاده، دستیار حرکت بین خطوط و هشدار راننده در قالب این مجموعه به صورت استاندارد ارائه می‌شود. علاوه‌براین در صورت سفارش مشتری مواردی شامل پایش نقطه کور، هشدار برخورد با ترافیک پشت سر، کروزکنترل تطبیق‌پذیر هماهنگ با مسیریاب و دستیار حرکت در بین خطوط نیز به این مجموعه اضافه می‌شود.
یکی از موارد تازه‌ای که در کیا K5 به چشم می‌خورد، ریموت دستیار هوشمند پارکینگ است. به کمک این فناوری، با تنها فشار دادن دکمه روی ریموت می‌توان خودرو را به صورت خودکار از محل پارک به بیرون هدایت کرد.

خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)
خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

کیا K5 بزرگتر از نسخه قبلی بوده و طول، عرض و ارتفاع آن برابر با 4.90، 1.86 و 1.44 متر است که نسبت به نسل قبل در طول و عرض به ترتیب 50 و 25 میلی‌متر افزایش و در ارتفاع 20 میلی‌متر کاهش ابعاد را تجربه می‌کند. با توجه به افزایش 45 میلی‌متری فاصله میان محورها که اکنون به 2.85 متر رسیده، می‌توان انتظار داشت که فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم شده باشد.

کاهش ارتفاع مرکز ثقل، افزایش سختی سازه و سیستم تعلیق بهسازی شده به افزایش کیفیت سواری و کاهش سروصدای ناشی از جاده منجر شده که البته بخشی از این بهبود را باید به افزایش استفاده از فولاد در سازه کیا K5 مربوط دانست. اکنون که صحبت از صدا به میان آمد، بد نیست بدانید K5 به صورت استاندارد به شیشه جلو با عایق آکوستیک مجهز شده است.

آپشن ها و امکانات کیا K5 جی تی

تریم‌‌های ساده‌تر کیا K5 به پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ مجهز شده‌اند که 180 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند اما تریم GT پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ را در اختیار دارد که 290 اسب‌بخار قدرت و 422 نیوتن‌متر را از طریق جعبه‌دنده هشت سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌کند. سیستم تعلیق اسپرت، رینگ‌های 19 اینچی، فرمان اسپرت با پدال‌های تعویض دنده برای فرماندهی به جعبه‌دنده هشت سرعته و نورپردازی LED داخلی جزء امکانات ویژه تریم GT به شمار می‌آید.

اما مهمترین آپشن تریم GT را باید پکج GT1 دانست که 4 هزار دلار ارزش داشته و شامل چراغ‌های LED جلو، تهویه صندلی‌های جلو، تنظیم برقی ده‌گانه صندلی شاگرد، تنظیم برقی دوگانه گودی کمر، گرم‌کن فرمان، نمایشگر 10.25 اینچی به همراه مسیریاب و سیستم صوتی استریو به همراه 12 بلندگو می‌شود.

خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)
خودرو کیا K5 (اپتیما 2023)

پکیج GT1 در حوزه دستیارهای ایمنی نیز کامل ظاهر می‌شود چراکه سامانه‌های هشدار برخورد از جلو با قابلیت شناسایی دوچرخه‌سوار، کروزکنترل تطبیق‌پذیر هماهنگ با مسیریاب، دستیار حرکت در بزرگراه و دستیار پیشگیری از برخورد در عقب در هنگام پارک نیز در این تریم از کیا K5 نصب می‌شود.

موارد جزئی زیادی نیز برای نصب در این خودرو قابل سفارش بوده که می‌توان از میان آن‌ها قفل رینگ‌ها (60 دلار)، توری محفظه بار (50 دلار)، روکش محفظه بار (30 دلار)، چراغ LED روی در صندوق (110 دلار)، کفپوش (155 دلار)، پکیج محافظ رنگ (200 دلار) و چرخش آینه‌ها به سمت پایین در هنگام دنده عقب (350 دلار) را نام برد.

مشخصات فنی کیا K5

آن‌طور که کیا اعلام کرده، K5 با دو پیشرانه به بازار خودروی آمریکای شمالی وارد خواهد شد. اولی پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر که در نسل فعلی نیز نصب شده و 178 اسب‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه که با جعبه‌‌دنده 8 سرعته اتوماتیک جفت شده را می‌توان در تمام تریم‌های کیا K5 (به جز GT) سفارش داد.

اما گزینه جدید را باید پیشرانه چهارسیلندر 2.5 لیتری توربوشارژر دانست که همراه با تریم GT عرضه می شود و 290 اسب‌بخار قدرت و 422 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل بنابر اعلام کیا نزدیک به 6 ثانیه است. جعبه‌دنده این مدل از نوع هشت سرعته دوکلاچه و یا هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور خواهد بود.

به غیر از پیشرانه‌های فوق، دو پیشرانه 2 لیتری توربو و 2.5 لیتری تنفس طبیعی که هر دو چهار سیلندر بوده و به ترتیب 150 و 195 اسب‌بخار قدرت و 192 و 246 نیوتن‌متر گشتاور تولید می کنند نیز بسته به بازار هدف در نسل جدید کیا K5 عرضه خواهند شد. پیشرانه‌های مذکور را می‌توان به همراه جعبه‌دنده‌های شش یا هشت سرعته اتوماتیک سفارش داد. ضمناً نسخه هیبرید K5 نیز به زودی معرفی خواهد شد اما کیا فعلاً از اعلام مشخصات فنی این مدل خودداری کرده است.

K5 اولین سدان دیفرانسیل جلوی ساخت کیا بوده که اکنون به صورت آپشن در تریم‌های LXS و GT-Line با سیستم چهار چرخ متحرک نیز عرضه می‌شود. کیا هنوز اعلام نکرده که آیا این سامانه روی تریم GT نیز نصب می‌شود یا خیر.

قیمت کیا K5 در ایران

کیا K5 مدل 2023 در بازار ایالات متحده، حدود 25 هزار دلار قیمت دارد. اما همین خودرو با اندکی تغییرات در لیست ویژگی‌ها و آپشن‌هایش، حدود 76 هزار درهم در امارات متحده، فروخته می‌شود که معادل تقریبی 20 هزاردلار است. پس با این وجود، قیمت کیا K5 کوشا خودرو، احتمالا عددی فراتر از 1.5 میلیارد تومان خواهد بود.

bama

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس