معرفی 18 تا از مهمترین اصطلاحات طراحی گرافیک که باید بدانید

67
0
اصطلاحات طراحی گرافیک

اگر به تازگی در دنیای طراحی گرافیک شروع کرده اید، مطمئن شوید که با این اصطلاحات طراحی گرافیک آشنا هستید.

مهمترین اصطلاحات طراحی گرافیک

مانند سایر مشاغل، طراحی گرافیک نیز واژگان خاص خود را دارد. اگر با یک طراح برای پروژه خود کار می کنید، ممکن است برخی اصطلاحات را بشنوید که بی معنی باشند. به طور مشابه، اگر به تازگی طراحی را شروع کرده اید، ممکن است با اصطلاحات فنی مواجه شوید که هنوز نمی دانید.

این مقاله ضروری ترین اصطلاحاتی را که در زمینه طراحی گرافیک با آن مواجه خواهید شد فهرست و توضیح می دهد.

Analogous مشابه

اصطلاحات طراحی گرافیک
اصطلاحات طراحی گرافیک

طراحان از این اصطلاح برای تعریف یک الگوی رنگ خاص استفاده می کنند. اگر سه رنگ را انتخاب کنید که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند، یک طرح رنگ مشابه ایجاد می کنید.

به عنوان مثال، آبی، آبی-بنفش و بنفش یک الگوی رنگ مشابه را تشکیل می دهند. در اینجا آبی اولیه، بنفش ثانویه و آبی-بنفش یک رنگ سوم است.

Complementary مکمل

مکمل همچنین یک اصطلاح فنی برای توصیف یک طرح رنگ است. وقتی طراحان دو رنگ را از چرخه رنگ انتخاب می کنند که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، می گویند که این یک طرح رنگ مکمل است.

به عنوان مثال، جفت هایی مانند آبی و نارنجی، قرمز و سبز، بنفش و زرد و غیره، رنگ های مکمل هستند.

Die Cut دی کات

برش قالب برای رسانه های فیزیکی اعمال می شود. این فرآیند یک اثر منحصر به فرد ایجاد می کند، زیرا شامل برش قسمت های مختلف یک طرح است.

این برش ها شامل اشکال خلاقانه و الگوهای مختلف است. برش قالب بخشی از جریان کار تکمیلی برای بسیاری از فرآیندهای طراحی چاپی است.

Flat Design طراحی تخت

خواهید دید که طراحان رابط کاربری (UI) از این اصطلاح زیاد استفاده می کنند. این شامل ایجاد طرحی با تصاویر دو بعدی، لبه های تیز، فضای باز زیاد و طرح های رنگی روشن است.

رویکرد طراحی تخت به سادگی برعکس طرح هایی است که سعی در تقلید از دنیای واقعی دارند. به جای ایجاد گرافیک پیچیده، طرح های مسطح یک ایده را به گونه ای نشان می دهند که خلاقانه تر و کمتر آشفته باشد.

Hex Codes کدهای هگز

طراحان گرافیک و توسعه دهندگان وب از کدهای هگز برای تعریف رنگ ها در CSS و HTML استفاده می کنند. برنامه های طراحی مدرن نیز از این سیستم کدگذاری رنگ استفاده می کنند.

کد هگز یک رنگ با رشته ای شش رقمی را نشان می دهد. به عنوان مثال، #E50914 کد هگز برای رنگ قرمز منحصر به فرد در لوگوی نتفلیکس است.

Kerning

وقتی صحبت از تایپوگرافی و فاصله کاراکترها می شود، طراحان از اصطلاح کرنینگ استفاده می کنند. به فضای خالی بین اعداد متوالی، حروف یا کاراکترهای دیگر اشاره دارد.

طراحان ممکن است کرنینگ را برای بهبود خوانایی حروف در هنگام ایجاد طراحی وب، برنامه، تبلیغ یا هر گرافیک دیگری تنظیم کنند. این به تعادل فضای سفید بین شخصیت ها کمک می کند و باعث می شود برای خوانندگان دلپذیرتر به نظر برسد.

Knolling

طراحان از این اصطلاح برای بیان چگونگی ظاهر شدن اشکال، تصاویر یا محصولات در یک طرح یا عکس استفاده می کنند. Knolling طرح ها را متقارن تر و منظم تر می کند.

برای دستیابی به این اثر، طراحان اشیاء را روی یک پس زمینه (بک گراند) متضاد قرار می دهند و یک نگاه از بالا به پایین به صحنه ارائه می دهند. همه اشیاء در زاویه 90 درجه قرار گرفته اند و باعث می شود طراحی به شکل رضایت بخشی سازمان یافته به نظر برسد.

Leading پیشرو

Leading به فاصله خطوط اشاره دارد. این مقدار فضای خالی بین دو خط مبنا پیوسته است. یک پیشروی متعادل و مناسب برای خوانایی آسان بلوک‌های متن ضروری است.

باندهای سربی ماشین‌های تحریر منشأ این اصطلاح هستند. ماشین‌های تحریر از نوارهای سربی برای پخش یکنواخت خطوط متن استفاده می‌کردند.

Logomark

اصطلاحات طراحی گرافیک
اصطلاحات طراحی گرافیک

طراحان گرافیک در کسب و کار لوگوسازی از این اصطلاح برای گرافیک یا تصاویری که نشان دهنده یک برند هستند استفاده می کنند. لوگومارک نوعی لوگو است که حاوی نام برند نیست.

در عوض، یک شکل، شی، تصویر یا تصویر برای برند صحبت می کند. پرنده توییتر، آشیانه نستله و سیب اپل نمونه های خوبی از لوگومارک هستند.

Orphans

زمانی که طراحان به چیدمان بلوک های متنی اشاره می کنند، اغلب از این اصطلاح استفاده می شود. orphan یک کلمه یا جمله کوتاه ناخوشایند است که در انتهای یک بلوک متنی باقی می ماند.

در بیشتر موارد، آنها به تنهایی روی یک ستون، خط یا صفحه جدید می نشینند. هدف طراحان حذف کودکان بی سرپرست برای حفظ زیبایی محتواست.

Pantone

اصطلاحات طراحی گرافیک
اصطلاحات طراحی گرافیک

هرکسی که گرافیک دیجیتال، رسانه های چاپی، مد و محصولات مصرفی طراحی می کند از سیستم تطبیق پنتون (PMS) برای بازتولید رنگ ها استفاده می کند. این استاندارد جهانی برای کدگذاری رنگ است و به هر رنگی شماره خاص خود را برای مرجع می دهد.

به عنوان مثال، Pantone 16-1349 Coral Rose است، در حالی که Pantone 18-4143 نشان دهنده Super Sonic است.

Raster

طراحان اغلب از این اصطلاح برای بیان نوع گرافیکی که ایجاد می کنند استفاده می کنند. آنها همچنین می توانند از اصطلاح تصویر بیت مپ استفاده کنند که در اصل نام دیگری برای یک گرافیک شطرنجی است.

یک گرافیک شطرنجی از پیکسل های مستطیلی تشکیل شده است. هر پیکسل رنگ، سایه، شفافیت و اشباع مشخصه خود را دارد. تغییر اندازه یک تصویر شطرنجی اغلب کیفیت بصری آن را کاهش می دهد.

Rule of Thirds قانون یک سوم

قانون یک سوم تکنیکی است که طراحان گرافیک برای یافتن نقاط کانونی هر طرحی از آن استفاده می کنند. برای اعمال قانون یک سوم، باید تصویر را به یک شبکه سه در سه تقسیم کنید.

سپس، موضوع تصویر را با نقاط متقاطع و خطوط شبکه تراز مجدد کنید. این تکنیک به شما کمک می کند تا یک تصویر بزرگ را به درستی اندازه یا برش دهید.

Saturation اشباع

اشباع به خلوص یا شدت هر رنگی اشاره دارد. وقتی اشباع را افزایش می دهید، طراحی شما شدیدتر به نظر می رسد. اما، اگر اشباع را کاهش دهید، طرح کمتر زنده می شود و تقریباً سفید به نظر می رسد.

Scale مقیاس

اصطلاحات طراحی گرافیک
اصطلاحات طراحی گرافیک

مقیاس اندازه نسبی بین اشیاء و اشکال را در هر طرحی توصیف می کند. تنظیم مقیاس یک شی می تواند بر نحوه دید مخاطبان شما از طراحی شما تأثیر بگذارد.

به سادگی با تنظیم مقیاس اشیاء در یک طرح، می توانید دیدگاه بیننده را تغییر دهید، آنچه را که ابتدا توجه او را جلب می کند انتخاب کنید و حتی داستانی را تعریف کنید.

Script Type

انواع اسکریپت فونت هایی هستند که بر اساس دست خط مدرن یا سنتی ساخته شده اند. این تایپ‌ فیس‌ها متن‌های خط شکسته را تقلید می‌کنند.

اگر طراحان نیاز دارند طراحی را شخصی‌تر، ظریف‌تر یا غیررسمی‌تر کنند، از نوع اسکریپت استفاده می‌کنند.

Bleed

طراحان گرافیک برای اطمینان از اینکه لبه‌های آن هنگام چاپ بریده نمی‌شوند، ریزش طرح را تنظیم می‌کنند. این اصطلاح هنگام ایجاد طرح های فیزیکی بسیار مهم است.

برخی از طراحان طرح‌های خود را بزرگ‌ تر از آنچه که نیاز دارند می‌سازند، که به جلوگیری از هرگونه تغییر بصری هنگام چاپ کمک می‌کند.

Triadic سه گانه

طراحان زمانی که می خواهند اشیاء موجود در یک طرح زنده تر به نظر برسند از الگوهای رنگی سه گانه استفاده می کنند. رنگ های سه گانه به طور مساوی روی چرخه رنگ قرار می گیرند و باعث می شود هیچ رنگی بر دیگری غلبه کند.

به عنوان مثال، قرمز، زرد و آبی یک طرح رنگی سه گانه است.

با این اصطلاحات طراحی گرافیک آشنا شوید

اگر به تازگی طراحی را یاد می گیرید، یا اگر با یک طراح گرافیک همکاری می کنید، واژه نامه طراحی گرافیک بالا ممکن است مفید باشد.

با این حال، این یک لیست همه چیز و همه چیز از اصطلاحات طراحی نیست. چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد، بنابراین هنگام بحث یا طراحی گرافیک برای پروژه های خود باید کنجکاو و خلاق باشید.

makeuseof

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس