معرفی 4 گزینه برای جایگزین Google Photos | بررسی Self-hosting

58
0
جایگزین Google Photos 

Google Photos یک پلتفرم عالی برای ذخیره و پشتیبان ‌گیری از تصاویر و ویدیوهای شما است. اما شما می توانید با استفاده از این برنامه ها سرور رسانه ای خود را بر روی لینوکس میزبانی کنید. در این مقاله به بررسی جایگزین Google Photos  می پردازیم.

جایگزین Google Photos 

کاربران تلفن های هوشمند هر سال صدها، اگر نگوییم هزاران عکس می گیرند، و بسیاری از آنها به Google Photos برای آپلود و ذخیره رایگان عکس های فوری تعطیلات خود به طور خودکار اعتماد کرده اند. این سرویس در سال 2021 ارائه فضای ذخیره ‌سازی نامحدود را متوقف کرد، به این معنی که کاربران باید یا پول نقد را به Google واریز می‌کردند یا راه ‌حل دیگری را پیدا می‌کردند – یا با انتقال به ارائه‌ دهنده دیگری یا Self-hosting این مشکل را برطرف میکردند.

در اینجا برخی از بهترین گزینه‌های Self-hosting Google Photos برای ایجاد سرور رسانه خود در لینوکس آورده شده است.

Self-hosting چیست؟

Self-hosting به معنای راه اندازی وب سروری است که به صورت فیزیکی در محل خود شما قرار دارد. می ‌تواند به سادگی یک وب‌ سایت ثابت، یا به پیچیدگی مجموعه ‌ای مدیریت ‌شده از نرم‌افزارهای جریان، VPN، مجموعه‌های اداری و گالری‌های عکس باشد. Self-hosting یک سرگرمی سرگرم کننده است و به راحتی می توان به آن پرداخت. یک پروژه شروع خوب Self-hosting سایت WordPress خود در خانه است.

آنچه برای Self-hosting نیاز دارید یک راه حل پشتیبان گیری و ذخیره سازی عکس 

الزامات نسبتاً ابتدایی هستند و برای اکثر این پروژه ها، تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد، یک نام دامنه و رایانه ای است که بتواند لینوکس را اجرا کند. یک Raspberry Pi ارزان قیمت برای این کار مناسب است.

یکی دیگر از پیش نیازهای مهم، یک سرور رسانه ای قابل اعتماد برای میزبانی فایل های رسانه ای شما، مشابه Google Photos است.

سایت PiGallery 2

همانطور که از نام آن پیداست، PiGallery 2 با در نظر گرفتن Raspberry Pi طراحی شده است – اما برای اجرای آن نیازی به Raspberry Pi ندارید. هر دستگاه لینوکس این کار را انجام می دهد، و نصب با Docker با docker-compose ساده است – اگرچه اگر دوست دارید دست خود را کثیف کنید و با Node.js راحت باشید و بسته های npm را از منبع بسازید، می توانید نصب مستقیم انجام دهید.

نکته اصلی فروش PiGallery 2 سادگی و سرعت آن است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نرم افزار را به سمت فهرست راهنمای حاوی تصاویر خود ببرید و می توانید از طریق مرورگر در هر دستگاهی به کتابخانه عکس خود دسترسی پیدا کنید.

گالری ها به صورت خودکار ساخته می شوند و زیرشاخه ها به عنوان آلبوم عمل می کنند. همه عکس ها با منطق کامل بولی و کلمات کلیدی از جمله تاریخ، مکان و موضوع قابل جستجو هستند. عملکرد با مجموعه‌های عکس تا 100000 عکس فوق‌العاده است، تا زمانی که هر گالری کمتر از 5000 عکس جداگانه داشته باشد.

PiGallery 2 با هیچ نوع نرم‌افزار همگام ‌سازی یا برنامه تلفن همراه همراه نیست، بنابراین به راهی برای گرفتن عکس‌ها از تلفن خود روی Pi (یا هر رایانه دیگری که استفاده می‌کنید) نیاز دارید. یکی از راه های انجام این کار استفاده از SyncThing برای همگام سازی فایل های خود در چندین دستگاه است.

سایت Nextcloud Photos

جایگزین Google Photos 
جایگزین Google Photos 

Nextcloud اغلب اولین چیزی است که Self-hosting ها روی سرور خود نصب می کنند. این برنامه تقریباً برای هر چیزی که فکرش را بکنید از جمله مجموعه های اداری، پخش کننده های موسیقی، کنفرانس ویدیویی و البته گالری عکس ارائه می شود.

با استفاده از کلاینت‌ های موبایلی که هم برای اندروید و هم برای iOS در دسترس هستند، عکس‌ها به ‌طور خودکار و بدون ورودی اضافی از طرف کاربر روی سرور آپلود می‌شوند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در برنامه تلفن همراه، از طریق مرورگر یا، به لطف WebDAV، از طریق مدیر فایل مشاهده کرد که بر کامپیوتر دسکتاپ شما قرار دارد.

هنگام دسترسی به Nextcloud Photos از طریق مرورگر، عکس‌ها در یک صفحه پیمایش بی‌ نهایت با تصاویر کوچک ایجاد شده در پرواز نمایش داده می‌شوند. این می تواند به طرز دردناکی کند باشد.

Nextcloud، همراه با Nextcloud Photos، با افتخار در اکثر مدل‌های Raspberry Pi اجرا می‌شود. 

سایت PhotoPrism

PhotoPrism یک گالری تصاویر فوق‌العاده مناسب است و می‌توانید آن را با استفاده از Docker و docker-compose نصب کنید.

با استفاده از کتابخانه TensorFlow Google، PhotoPrism قادر است تصاویر را به محض ظاهر شدن در سرور شما برچسب گذاری و دسته بندی کند، آلبوم های فوری ایجاد کند و حتی چهره افراد در عکس های شما را تشخیص دهد. برچسب‌گذاری تصویر و یادگیری ماشینی روی سرور شما انجام می‌شود و هیچ داده‌ای به Google منتقل نمی ‌شود. اگر این نیاز شما به حفظ حریم خصوصی را برآورده نمی کند، می توانید به راحتی ویژگی های یادگیری ماشین را با ویرایش docker-compose خاموش کنید.

عملکرد جستجوی PhotoPrism چشمگیر است و فیلترهای کشویی را برای تاریخ ها، مکان ها، افراد، مدل های دوربین و حتی رنگ غالب در یک تصویر ارائه می دهد.

یکی دیگر از ویژگی های عالی نقشه است. PhotoPrism داده‌های مکان را از فراداده‌های هر تصویر (در صورت موجود بودن) استخراج می‌کند و ریز عکس‌های هر یک را در مکانی که گرفته شده است قرار می‌دهد – در واقع نقشه‌ای از جهان را ایجاد می‌کند!

PhotoPrism هنوز در حال توسعه است و ویژگی های جدیدی به طور منظم اضافه می شود. در حال حاضر، تنها از یک حساب کاربری پشتیبانی می کند و هیچ برنامه همگام سازی خودکار یا موبایلی وجود ندارد. توسعه دهندگان استفاده از برنامه موبایل PhotoSync را برای آپلود و مشاهده تصاویر توصیه می کنند.

سایت Piwigo

جایگزین Google Photos 
جایگزین Google Photos 

Piwigo هم به عنوان یک سرویس پولی وجود دارد – با پشتیبانی و فضای ذخیره ‌سازی کامل، با برنامه‌هایی که از 45 دلار در ماه شروع می‌شود، و به‌عنوان یک نسخه رایگان و Self-hosted که می‌توانید با سخت ‌افزار خود در خانه اجرا کنید.

نصب به سادگی دانلود یک فایل زیپ شده در DocumentRoot سرور شما، از حالت فشرده خارج کردن آن و پر کردن جزئیات پایگاه داده در مرورگر است.

می‌توانید عکس‌ها را با استفاده از مرورگر وب آپلود کنید و با افزودن دستی آنها به آلبوم‌ها، برچسب ‌گذاری و جابجایی آنها، آنها را مدیریت کنید. می توانید کلمات کلیدی را برای کمک به جستجو اضافه کنید و عملیات را روی چندین فایل به صورت دسته ای انجام دهید.

به طور پیش‌فرض، Piwigo عکسی را با وضوح تمام صفحه نمایش نمی‌دهد، زیرا قسمتی از نمایشگر را برای اطلاعاتی مانند نام فایل، اندازه، اطلاعات آلبوم و برچسب‌ها در نظر می‌گیرد.

اکنون می توانید جایگزین Google Photos خود را در خانه میزبانی کنید!

عکاسی یک سرگرمی عالی است که تقریباً همه تجهیزات لازم برای آن را دارند. با تسلط بر ترکیب بندی، نورپردازی و پردازش تصاویر، خود را از سایر عکاسان آماتور متمایز کنید.

منبع : makeuseof

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس