معرفی 5 تا از بهترین موتورهای بازی سازی برای توسعه دهندگان مبتدیان

50
0
بهترین موتورهای بازی سازی

اگر در توسعه بازی‌های ویدیویی تازه کار هستید، اینکه بدانید کدام موتور بازی مناسب است، می‌تواند کمی‌مشکل باشد. در اینجا پنج تا از بهترین‌های موتورهای بازی (Game Engines) برای مبتدیان در توسعه بازی‌های ویدئویی آورده شده است.

موتور بازی چارچوبی است که توسعه بازی را با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای طراحی شده برای توسعه بازی تسهیل می‌کند.

برخی از موتورهای بازی ممکن است این ابزارها را “گره” بنامند، برخی دیگر ممکن است آنها را API بنامند، اما باید بدانید که همه آنها با هم کار می‌کنند تا تجربه توسعه بازی شما را افزایش دهند.

در دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر کاربران بازی‌های ویدیویی و میزان زمان صرف شده برای بازی‌های ویدیویی بوده‌ایم. بنابراین، بدون شک یک بازار پر جنب و جوش برای بازی‌های ویدیویی جدید و هیجان انگیز وجود دارد.

اگر سابقه توسعه، بودجه کم و ایده بازی عالی دارید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید این مقاله را تا انتها بخوانید.

بهترین و پر استفاده ترین موتور بازی ساز: Unity

بهترین موتورهای بازی سازی: Unity
بهترین موتورهای بازی سازی: Unity

طبق گفته Unity Technologies، بیش از 71 درصد از کل بازی‌های موبایل از موتور آن استفاده می‌کنند و در مجموع پنج میلیارد دانلود در ماه از برنامه‌های ساخته شده با Unity ایجاد می‌شود.

این موتور بازی برای مبتدیان عالی است زیرا دارای یک مرکز منبع یادگیری است که مجهز به آموزش‌ها، پروژه‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی زنده است تا شما را در کمترین زمان از مبتدی به حرفه ای برساند.

Unity توسعه سه بعدی بازی را ارائه می‌دهد که در زمان واقعی انجام می‌شود. چندین گزینه اشتراک در دسترس است، اما Unity Personal تنها گزینه رایگان است.

این نوع اشتراک، دسترسی به تمام ویژگی‌های موتور، همراه با خدمات مبتنی بر “ابر” (cloud-based) را فراهم می‌کند. اشکال اصلی Unity Personal این است که نمی‌توانید لوگوی یونیتی را از بازی خود حذف کنید تا زمانی که به یکی از نسخه‌های پولی ارتقا دهید.

از سه ماهه اول 2022، یونیتی از نصب برای ویندوز و macOS با پشتیبانی پیش نمایش برای لینوکس خبر داد. با این حال، برای نصب و استفاده از یونیتی در هر یک از این سیستم‌عامل‌ها، باید مجموعه‌ای از الزامات وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، برای اجرای Unity در ویندوز، باید سیستم عامل نسخه 7 (SP1+)، 10 یا 11 را داشته باشید. برای macOS، سیستم عامل باید High Sierra 10.13+ باشد. برای لینوکس، سیستم عامل باید Ubuntu 20.04، Ubuntu 18.04 یا CentOS 7 باشد.

بعد از اینکه شرایط مورد نیاز سیستم را برآورده کردید، می‌توانید به صفحه دانلود Unity بروید، جایی که می‌توانید سه مرحله مورد نیاز برای راه اندازی موتور بازی را انجام دهید. این سه مرحله عبارتند از:

  • دانلود Unity Hub
  • انتخاب نسخه Unity
  • شروع پروژه

بهترین موتورهای بازی سازی: Unreal Engine

بهترین موتورهای بازی سازی: Unreal Engine
بهترین موتورهای بازی سازی: Unreal Engine

Unreal Engine یک موتور توسعه است و به خود می‌بالد که یکی از پیشرفته ترین ابزارهای ایجاد سه بعدی بلادرنگ است. با این حال برای مبتدیان عالی است و شما حتی یک بخش منبع یادگیری را در وب سایت آن پیدا خواهید کرد.

Unreal Engine علاوه بر اینکه یک موتور بازی است، برنامه‌های بلادرنگ دیگری مانند تجسم معماری، تجسم خودرو و فیلم‌های خطی و غیره ایجاد می‌کند.

Unreal Engine دارای سه قرارداد مجوز خاص است که به نحوه برنامه ریزی شما برای استفاده از ابزار بستگی دارد. این قراردادهای مجوز عبارتند از:

  • مجوز سازنده (Creator license)
  • مجوز انتشار (Publishing license)
  • مجوز سفارشی (Customized license)

مجوز سازنده کاملا رایگان است و هیچ حق امتیازی در آن ضمیمه نشده است. مجوز انتشار هم رایگان است، اما زمانی که بازی شما “موفق شود” یا به عبارتی becomes successful شود، به 5٪ حق امتیاز نیاز دارد. مجوز سفارشی شده گزینه ای برای کار با Unreal Engine برای ایجاد یک توافق نامه مجوز فقط برای شما است.

هر قرارداد مجوز دسترسی نامحدود به تمام ویژگی‌های Unreal Engine را فراهم می‌کند. Unreal دسترسی کامل به کد منبع C++ را فراهم می‌کند و به توسعه‌دهندگان بازی دسترسی آزادانه برای سفارشی‌سازی یا حتی گسترش کد Unreal Engine را می‌دهد.

همچنین یک ابزار Unreal Editor دارد که یک محیط توسعه است و امکان همکاری همه اعضای یک تیم توسعه بازی را فراهم می‌کند. این کار را از طریق ویرایش چند کاربره انجام می‌دهد.

مانند تمام موتورهای برتر بازی که این کار را انجام می‌دهند. Unreal Engine برخی از ویژگی‌های باکیفیت جهان‌سازی (world-building)، انیمیشن، رندر و گیم‌پلی را ارائه می‌دهد.

بهترین موتورهای بازی سازی: Godot

بهترین موتورهای بازی سازی: Godot
بهترین موتورهای بازی سازی: Godot

Godot یک موتور بازی متن باز رایگان برای استفاده است. نکته اصلی فروش Godot این است که از ابزارهای رایج استفاده می‌کند و به همین دلیل آن را برای مبتدیان ایده آل می‌سازد.

این موتور دارای یک ویرایشگر بصری است که به شما امکان ایجاد رابط کاربری سه بعدی و دو بعدی را می‌دهد و توسعه دهندگان بازی را قادر می‌سازد تا ویرایش زنده (live editing) را انجام دهند.

Godot صدها نود دارد تا نیازهای توسعه بازی شما را برآورده کند. با این حال، اگر موارد موجود به اندازه کافی نیازهای شما را برآورده نمی‌کنند، می‌توانید گره‌های سفارشی ایجاد کنید.

Godot روی چندین پلتفرم مانند ویندوز،macOS و لینوکس به خوبی کار می‌کند. این موتور همچنین امکان استقرار چند پلت فرم را فراهم می‌سازد.

در کنار منحنی یادگیری مسطح، نقطه‌ی فروش اصلی Godot این است که به توسعه‌دهندگان بازی گزینه‌های برنامه‌نویسی بیشتری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد. برخی از این گزینه‌ها عبارتند از:

بهترین موتورهای بازی سازی: GDScript (بسیار شبیه پایتون است)

  • C#
  • C++
  • Visual script
  • Rust
  • Nim
  • D

بهترین موتورهای بازی سازی: Defold

بهترین موتورهای بازی سازی: Defold
بهترین موتورهای بازی سازی: Defold

Defold نه تنها یک موتور بازی کاملا رایگان است، بلکه منبع باز هم هست؛ بنابراین، توسعه دهندگان بازی این گزینه را دارند که کد این موتور بازی را به دلخواه خود سفارشی کنند و حتی می‌توانند از مجموعه متنوعی از ویژگی‌های ساخته شده توسط سایر اعضای جامعه استفاده نمایند.

بنیاد دفولد (Defold Foundation) قول می‌دهد که همیشه موتور را آزاد نگه دارد و به کمک‌های مالی اعضای جامعه متکی است. Defold این موتور بازی‌های دو بعدی و سه بعدی را با تمرکز ویژه بر روی عملکرد ایجاد می‌کند.

Defold دارای یک ویرایشگر تصویری و ویرایشگر کد است که به توسعه دهندگان بازی اجازه می‌دهد تا منطق بازی خود را به زبان برنامه نویسی Lua بنویسند.

Defold منحنی یادگیری آسانی دارد و همچنین دارای یک بخش منبع یادگیری در وب‌سایت اصلی خود است که با آموزش‌ها و راهنماها برای شروع کار شما را آماده می‌کند. بیشتر اسناد Defold به صورت کتابچه راهنما موجود است و کار با آن را برای مبتدیان بسیار آسان می‌کند.

Solar2D

Solar2D
Solar2D

Solar2D (که قبلاً با نام Corona شناخته می‌شد) یک موتور بازی متن باز است. همانطور که از نام آن پیداست،Solar2D بازی‌های دو بعدی شگفت انگیزی را با استفاده از زبان برنامه نویسی Lua ایجاد می‌کند. این موتور بازی کاملاً رایگان است و دارای یک منبع بزرگ راهنما و آموزش می‌باشد که برای مبتدیان عالی است.

Solar2D صدها API برای اهداف توسعه بازی شما دارد، همچنین استفاده از ویژگی‌های شخص ثالث را از طریق افزونه‌ها تسهیل می‌کند. Solar2D بازی‌های چند پلتفرمی‌را برای سیستم‌هایی مانند زیر ایجاد می‌کند:

  • Android
  • IOS
  • Windows
  • macOS
  • Linux

سایر موتورهای بازی رایگان که می‌توانید استفاده کنید!

این موتورهای بازی رایگان به دلیل محبوبیت، ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند و منحنی یادگیری مسطحشان برای مبتدیان ایده آل هستند.

با این حال، بسته به بازی‌ای که قصد ساختن آن را دارید یا حتی اینکه می‌خواهید با آن بازی پس از ساخت چه کاری انجام دهید، ممکن است یک موتور بازی مناسب‌تر از دیگری باشد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک بازی دو بعدی بسازید،Solar2D یا Godot ممکن است گزینه بهتری نسبت به Unity باشند.

لیستی که در این مقاله ارائه شد بهترین موتورهای بازی رایگان در جهان است اما باید گفت که موتورهای بازی دیگری هم وجود دارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس