درس‌هایی که بازسازی مکس پین باید از نسخه‌ی سوم بگیرد

70
0
درس‌هایی که بازسازی مکس پین باید از نسخه‌ی سوم بگیرد

پس از 10 سال غیبت بالأخره قرار است شاهد بازگشت مکس پین باشیم. رمدی چندی پیش اعلام کرد که قصد بازسازی نسخه‌ی نخست و مکس پین 2 را برای PS5، Xbox Series X/S و PC دارد. بودجه‌ی ساخت و نشر بازسازی مکس پین بر عهده‌ی راکستار خواهد بود. و توسعه‌ی بازی را نیز رمدی انجام خواهد داد. یعنی درست به مانند عناوین اصلی. سازندگان همچنین اعلام کردند که ساخت بازی توسط موتور بازی‌سازی Northlight صورت خواهد گرفت. همان موتوری که از آن برای خلق بازی کنترل محصول 2019 استفاده کردند. با اول نیوز همراه شوید تا به درس‌هایی که بازسازی مکس پین باید از نسخه‌ی سوم بگیرد بپردازیم.

با این‌که بازسازی به خوبی دنباله‌ای برای مکس پین 3 نخواهد بود، ولی طرفداران هر خبری در خصوص این کارآگاه کهنه‌کار را به فال نیک می‌گیرند. چه بسا استقبال از این بازسازی منجر به خلق مکس پین 4 شود. در حال حاضر آخرین نسخه‌ی مکس پین برمی‌گردد به سال 2012 که شاهد نسخه‌ی سوم بودیم. سازندگان اگر می‌خواهند رضایت طرفداران را به دست آورند، می‌بایست نقاط ضعف و قوت مکس پین 3 را در بازسازی عناوین اصلی لحاظ کنند.

 

درس‌هایی که بازسازی مکس پین باید از نسخه‌ی سوم بگیرد

فضاسازی نوآر برای مکس پین بهتر است

بخش عمده‌ی داستان مکس پین 3 در سائو پائولوی برزیل جریان داشت. کشوری که به شلوغی، سرزندگی و آب و هوای آفتابی معروف است. این فضاسازی با 2 شماره‌ی نخست که در نيويورک سرد، غمگین و گرفته در جریان بودند زمین تا آسمان فرق می‌کرد. راکستار بنا داشت یک تضاد ایجاد کند و مکس را در محیطی غریبه و نا آشنا قرار دهد که حس تازگی را به مخاطب القا نماید. خب این ایده جواب داد، ولی مکس متعلق به این فضاها نیست.

فضاهای گرفته، خلوت و نا امید کننده مناسب مکس است. این فضاها بهتر وضعیت روانی مکس را تعريف می‌کنند. مکس به عنوان شخصی که همیشه نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بیند، جایی در خیابان‌های شلوغ و سرزنده‌ی برزیل ندارد. از آن‌جایی که رمدی قصد بازسازی عناوین نخست را دارد، بد نیست بر فضاسازی نوآر تأکید کند. هر 2 بازی غالباً در شب جریان داشتند و آب و هوای نامساعدی را به تصویر می‌کشیدند. همیشه یا شاهد بوران بودیم یا کولاک شدید برف. سازندگان با تأکید بر این فضاسازی حس نوستالژی طرفداران را برخواهند انگیخت.

 

درس‌هایی که بازسازی مکس پین باید از نسخه‌ی سوم بگیرد

تأکید بر روایت و شخصیت پردازی

با این‌که مکس ستاره‌ی بی چون و چرای بازی خواهد بود، ولی برای درخشش شخصیتش نیاز به افراد دیگری در کنارش دارد. به عنوان مثال در مکس پین 3 رائول پاسوس و جووانا مکس را همراهی می‌کردند. این 2 شخصیت با جوک‌ها و مثبت اندیشی خود فضا را تلطیف می‌کردند و در تضاد با شخصیت تلخ و منفی بین مکس قرار می‌گرفتند. هر 2 شخصیت از مکس جوان‌تر بودند و تجربیات ناراحت کننده‌ی مکس را پشت سر نگذاشته بودند، در نتیجه سعی می‌کردند به وی روحیه دهند و مانع از نا امیدی مطلق وی شوند.

در نهایت همراهان مکس از او مرد بهتری ساختند. ولی نباید از نقش شخصیت‌های منفی بازی هم غافل شویم. شخصیت‌هایی چون ویکتور برانکو که پیچیدگی ویژه‌ای داشتند و فراموش نشدنی هستند. این شخصیت‌ها مکس را به فکر فرو می‌بردند، این‌که چه می‌شود فردی به این درجه از پستی برسد که چنین اهدافی را دنبال کند.

شخصیت‌های فرعی می‌بایست به اندازه‌ی مکس چکش کاری شوند. از آنجا که رمدی نقشه راه را دارد و قرار است شاهد بازسازی باشیم، بد نیست که بحث شخصیت‌پردازی را تقویت کنند. و حتی اگر شد بر تجربه‌ی اصلی بیافزایند و آن را ارتقاء دهند.

 

مکس پین 3

سکانس‌های اکشن باید تماماً قابل بازی باشند

با این‌که داستان امر مهمی است، ولی رمدی نباید فراموش کند که بازی‌بازان علاوه بر داستان نوآر به دنبال اکشن خوب هم هستند. بازی‌های مکس پین در زمینه‌ی اکشن همیشه سرآمد بوده‌اند و اثرگذاری بالایی از خود نشان داده‌اند. مکس پین 3 این مقوله را به بهترین نحو پیاده‌سازی کرده بود. طوری که جابه‌جایی بین میان‌پرده و گیم پلی حس نمی‌شد. شما کنترل همه‌ی سکانس‌های اکشن مکس را در اختیار داشتید چه زمانی که از بالگرد آویزان بود و چه زمانی که بین زمین و هوا قرار داشت و توسط زیپ لاین حرکت می‌کرد. سازندگان باید از این ویژگی درس بگیرند و کنترل همه‌ی سکانس‌های اکشن را به دست مخاطب بدهند.

 

مکس پین

عناصر کلاسیک فراموش نشوند

مکس پین 3 مکانیک‌های زیادی را مدرن سازی کرد. به عنوان مثال سیستم کاورگیری به کار رفته بود و همچنین مکس سنگین‌تر و کندتر به نظر می‌رسید که نشان‌گر پا به سن گذاشتن وی بود. ولی از بین همه‌ی آن‌ها سکانس‌های ویژه‌ی اکشن و مُسکن‌ها باقی ماندند.

سازندگان در بازسازی مکس پین آزادند که تغییرات لازم را اعمال کنند. وفاداری به عناوین اصلی مهم است ولی نباید مدرن سازی را فراموش کنند. از طرفی تغییرات باید منطقی باشند. به عنوان مثال موضوع مُسکن‌ها در مکس پین 3 به این دلیل مورد قبول طرفداران واقع شد که با وضعیت جسمانی مکس جور در می‌آمد.

 

مکس پین 3

Bullet Time جزو لاینفک مکس پین است

مکانیک Bullet Time به نوعی امضای مجموعه‌ی مکس پین است. مکس پین 3 نیز به خوبی این مکانیک را پیاده‌سازی کرده بود. ما شاهد این مکانیک هیجان‌انگیز در لحظات اکشن و پرتنش بازی بودیم و گاهاً به صورت اتوماتیک فعال می‌شد.

سازندگان می‌بایست در بازسازی مکس پین Bullet Time را بهبود و ارتقاء بخشند. حس هیجان‌انگیز مکس پین 3 را می‌توانند به خوبی با سخت‌افزار جدید القا کنند. با توجه به سابقه‌ی رمدی و همچنین مکانیک‌های بازی کنترل، بعید است که مشکلی با پیاده‌سازی درست Bullet Time در بازسازی مکس پین داشته باشند. و انتظار می‌رود تجربه‌ای لذت‌بخش و بدون مشکل را ارائه دهند.

بازسازی مکس پین قرار است برای پلتفرم‌های PC, PS5, و Xbox Series X/S عرضه شود.

نظر شما در این خصوص چیست عزیزان؟ طرفداران مجموعه‌ی مکس پین هستید؟ برای بازسازی مکس پین مشتاق هستید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز این مطلب
رضا خلف چعباوی
نوشته شده توسط

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس