مقایسه واتس آپ و سیگنال : از کدام پیام رسان باید استفاده کرد؟ 

54
0
مقایسه واتس آپ و سیگنال

WhatsApp و Signal در میان برترین پیامرسان های فوری قرار دارند. از نظر شما مقایسه واتس آپ و سیگنال کدام بهتر است؟ 

مقایسه واتس آپ و سیگنال: ویژگی های مشترک 

 WhatsApp و Signal ویژگی های مشابه زیادی را به اشتراک می‌گذارند. آنها هر دو برنامه های پیامرسانی رایگان با رمزگذاری سرتاسری و پشتیبانی از پلتفرم های مختلف هستند. 

 در اینجا خلاصه ای از عملکردهای مشترک دو برنامه ارائه شده است: 

  1.  ناپدید کردن پیام ها 
  2.  رمزگذاری انتها به انتها 
  3.  رسانه های تایمر دار 
  4.  کنترل های اعلان 
  5.  همگام سازی بین پلتفرمی 
  6.  به‌روزرسانی وضعیت 
  7.  پشتیبان گیری از چت 

 هر دو برنامه دارای ویژگی های ایمنی داخلی هستند تا آدرس IP شما را پنهان کرده و مخاطبین جدید را با استفاده از یک شماره ایمنی منحصر به فرد تأیید کنند. 

 واتس‌اپ و سیگنال هر دو دارای پیام های ناپدید شونده هستند، که گزینه ای است که پس از گذشت مدت زمان مشخصی پیام ها را به طور خودکار حذف می‌کند. 

 در واتس‌اپ، می‌توانید انتخاب کنید که پیام هایتان پس از ۲۴ ساعت، ۷ روز یا ۹۰ روز ناپدید شوند. سیگنال کمی انعطاف پذیری بیشتری به شما داده و می‌توانید انتخاب کنید که آیا پیام هایتان پس از 30 ثانیه، 5 دقیقه، 1 ساعت، 8 ساعت، یک روز، یک هفته یا یک ماه ناپدید شوند. همچنین می‌توانید این گزینه را به طور کامل غیرفعال کنید یا یک محدودیت زمانی سفارشی ایجاد کنید. 

وقتی صحبت از اعلان های فشاری به میان می‌آید، کاربران واتس‌اپ این گزینه را دارند که اعلان ها را به طور کامل خاموش کنند یا پیش نمایش پیام ها را غیرفعال کنند. 

 Signal حریم خصوصی اعلان های شما را به سطح بعدی ارتقا داده و به کاربران اجازه می‌دهد انتخاب کنند تا اعلان ها فقط نام مخاطب را نمایش دهند، هم نام مخاطب و پیام، یا نه نام مخاطب و نه پیام. همچنین می‌توانید اعلان ها را به طور کامل مخفی کنید. 

 از نظر استفاده از چند دستگاه، می‌توانید از واتس‌اپ در حداکثر چهار دستگاه متصل به طور همزمان استفاده کنید. همچنین می‌توانید همزمان از Signal در حداکثر پنج دستگاه متصل استفاده کنید. 

 WhatsApp و Signal هر دو در سیستم عامل های iOS، Android، Windows و Mac در دسترس هستند. سیگنال برای لینوکس هم در دسترس است، اما متأسفانه هیچ پشتیبانی رسمی واتس‌اپ برای لینوکس در زمان نگارش این مقاله وجود ندارد. 

پلتفرم های پیام رسانی در مقایسه با یکدیگر 

 اکنون که شباهت های آنها را می‌دانید، در مورد تفاوت آنها چه چیزی می‌دانید؟ بزرگترین تفاوت بین برنامه ها نحوه جمع آوری داده ها است. 

 آنها دارای محدودیت اندازه های مختلف برای چت ها و تماس های گروهی هستند، اما از نظر کاربرپسندی مشابه هستند. 

 مقایسه واتس آپ و سیگنال: امنیت و حریم خصوصی 

 سیگنال اولین پلتفرم پیام رسان رایگان و منبع باز بود که رمزگذاری سرتاسر را ارائه کرد و از این پروتکل هم برای چت های یک به یک و هم برای چت های گروهی استفاده می‌کند. 

 همیشه اینطور نبوده است، واتس‌اپ از رمزگذاری انتها به انتها نیز استفاده می‌کند. اما برنامه ها با متادیتا به گونه ای متفاوت مدیریت می‌کنند. 

 هر زمان که برای شخصی پیامی ارسال می‌کنید، متادیتا نیز ارسال می‌کنید که شامل اطلاعاتی مانند زمان تحویل پیام شما و گیرنده آن است. هر دو پلتفرم پیامرسان از پروتکل رمزگذاری یکسانی استفاده می‌کنند که توسط Open Whisper Systems توسعه یافته است. 

 همانطور که MIT News اشاره می‌کند، رمزگذاری سرتاسر حریم خصوصی پیام های شما را تضمین می‌کند، اما این سیستم ها همیشه از ابرداده ها محافظت نمی‌کنند. اینجاست که یک تفاوت اساسی بین واتس‌اپ و سیگنال ایجاد می شود. 

 واتس‌اپ ممکن است اطلاعات حساب شما را با شرکت مادر خود متا به اشتراک بگذارد. این اطلاعات شامل شماره تلفن، استفاده از برنامه، اطلاعات دستگاه، آدرس IP و موارد دیگر است. انتشار این داده ها یک خطر حفظ حریم خصوصی است. 

 برعکس واتس‌اپ، Signal از ویژگی ای استفاده می‌کند که می‌تواند از ابرداده های شما محافظت کند، به نام Sealed Sender. این ویژگی اطلاعات مربوط به فرستنده را حتی از خود پلتفرم پنهان می‌کند. 

 طبق سیاست حفظ حریم خصوصی Signal، این برنامه برخی از اطلاعات حساب را جمع آوری می‌کند و در صورت انتخاب این ویژگی ممکن است به مخاطبین شما دسترسی پیدا کند. همچنین از یک سرویس شخص ثالث برای تأیید حساب شما با یک پین یکبار مصرف استفاده می‌کند. 

 سیاست حفظ حریم خصوصی همچنین می‌گوید: «سیگنال به هیچ وجه اطلاعات یا محتوای شخصی شما را نمی‌فروشد، همچنین اجاره دسترسی به آن نمی‌دهد یا از آنها کسب درآمد نمی‌کند.» 

 طبق سیاست حفظ حریم خصوصی WhatsApp، این پلتفرم با سایر شرکت های متا و ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث برای بهبود خدمات خود همکاری می‌کند. این شرکت ها ممکن است به اطلاعاتی که WhatsApp درباره شما جمع آوری می‌کند دسترسی داشته باشند. این سرویس از کوکی ها نیز استفاده می‌کند. 

 طبق صفحه App Store خود، واتس‌اپ ممکن است اطلاعات زیر را جمع آوری کرده و به هویت شما پیوند دهد: خریدها، اطلاعات مالی، مکان، اطلاعات تماس، مخاطبین، محتوای کاربر، شناسه ها، داده های استفاده، تشخیص ها و سابقه جستجو. 

در مقابل، فهرست اپ استور، سیگنال اشاره می‌کند که اطلاعات تماس را جمع آوری می‌کند اما این داده ها را به شخص شما مرتبط نمی‌کند. 

 به طور کلی، سیگنال به دلیل ویژگی های حفظ حریم خصوصی و سیاست های بسیار محافظه کارانه تر جمع آوری داده ها در مقایسه با WhatsApp، در رده حریم خصوصی برنده می‌شود. 

 تماس های تصویری و صوتی 

 تماس های ویدیویی و صوتی در واتس‌اپ و سیگنال به صورت سرتاسری رمزگذاری شده هستند، به این معنی که هیچکس، از جمله خود پلتفرم ها، نمی‌توانند به تماس های شما گوش دهند یا رهگیری کنند. 

 برای اطمینان از اینکه شخصی قادر به ردیابی موقعیت مکانی شما با استفاده از آدرس IP شما نیست، سیگنال و WhatsApp هر دو یک ویژگی ایمنی (رله تماس) را ارائه می‌دهند که تماس شما را از طریق سرورهای شرکت ارسال می‌کند. 

 هنگام استفاده از تماس های ویدیویی گروهی WhatsApp می‌توانید حداکثر ۳۲ شرکت کننده و در تماس صوتی گروهی حداکثر ۲۵۶ شرکت کننده داشته باشید. از سوی دیگر، می‌توانید یک تماس تصویری یا تماس صوتی گروهی سیگنال با حداکثر 40 شرکت کننده داشته باشید. 

 واتس‌اپ همچنین امکان راه اندازی چت های صوتی به سبک Discord را ارائه کرد که حداکثر ۳۲ شرکت کننده می‌توانند به آن ملحق شوند. 

محبوبیت و فراگیری  

 طبق آمار Statista، واتس‌اپ حدود 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. در همین حال، Business of Apps نشان می‌دهد که سیگنال در سال 2022 حدود 40 میلیون کاربر فعال داشته است. این بدان معنی است که WhatsApp به عنوان بزرگترین برنامه پیامرسانی در جهان بسیار محبوب تر است. 

 با این حال، اجازه ندهید این ارقام شما را گول بزنند. سیگنال توسط شخصیت های عمومی مانند ادوارد اسنودن تأیید شده است، که به خوبی در مورد تعهد پلتفرم به حریم خصوصی و امنیت کاربران خود صحبت می‌کند. 

 متأسفانه، پایگاه کاربری کوچکتر Signal به این معنی است که احتمالا اکثر مخاطبین شما و افرادی که می‌خواهید با آنها چت کنید، از این پلتفرم استفاده نمی‌کنند. 

 بنابراین، شما باید از طریق متقاعد کردن دوستان و خانواده خود برای آزمایش این پلتفرم و شروع استفاده از آن به جای واتس‌اپ، زحمت بکشید. 

 چت های گروهی 

 یک چت گروهی WhatsApp می‌تواند حداکثر 1024 نفر عضو داشته باشد و شما می‌توانید یک چت گروهی سیگنال با حداکثر 1000 نفر ایجاد کنید. اگر مدیر گروه در چت گروهی WhatsApp یا Signal هستید، می‌توانید افراد را به سادگی با به اشتراک گذاشتن یک پیوند با آنها دعوت کنید تا به چت بپیوندند. 

 هر دو پلتفرم پیامرسانی دارای تأییدیه سرپرست هستند که به مدیران چت گروهی اجازه می‌دهد تا قبل از اجازه عضویت به یک عضو، هر درخواست برای پیوستن به گروه را بررسی کنند. 

 در هر دو پلتفرم، مدیران می‌توانند اعضا را حذف کنند، اطلاعات گروه را ویرایش کنند و تصمیم بگیرند که چه کسی می‌تواند پیام ارسال کند یا تماس های صوتی و تصویری را در گروه برقرار کند. 

 کاربر پسند بودن 

 سیگنال کمی بیشتر از WhatsApp قابل تنظیم است و به شما امکان می‌دهد رنگ چت و نماد برنامه را تغییر دهید، همراه با گزینه هایی برای شخصی سازی پس زمینه و جابجایی بین حالت روشن و تاریک. 

از طرف دیگر، واتس‌اپ به شما امکان می‌دهد یک تصویر زمینه سفارشی انتخاب کنید و بین حالت روشن و تاریک جابجا شوید. پس از نصب، هر دو پلتفرم پیامرسان دارای یک فرآیند راه اندازی مستقیم هستند که شروع کار را برای کاربران آسان می‌کند. 

 از آنجایی که هر دو پلتفرم دارای ویژگی های مشابهی مانند به‌روزرسانی وضعیت هستند، پیمایش در آنها چالشی نخواهد بود. 

 پیام های تجاری 

 یکی از تفاوت های اصلی بین WhatsApp و Signal پشتیبانی از پیام های تجاری و کانال های پخش است. 

 کانال های واتس‌اپ، به ادمین ها اجازه می‌دهند پیام های پخش را برای دنبال کنندگان خود ارسال کنند. این کانال ها در سال 2023 راه اندازی شدند. علاوه بر این، واتس‌اپ بیزینس ویژگی هایی مانند پاسخ های خودکار، برچسب گذاری پیام در گروه های خاص و ابزار زمان بندی پیام را ارائه می‌دهد. 

 سیگنال شامل این ویژگی ها نمی‌شود، به این معنی که اگر به دنبال ارتباط با مشتریان خود هستید، ایده آل نیست. 

 آیا باید از واتس‌اپ استفاده کرد یا سیگنال؟ 

 نمی‌توان انکار کرد که سیگنال از نظر امنیت و حریم خصوصی بهتر از WhatsApp است. به نظر می‌رسد در این زمینه واتس‌اپ در حال رسیدن به سیگنال است و به طور مداوم ویژگی های ایمنی جدیدی را ارائه می‌کند، شیوه های جمع آوری داده ها بین برنامه ها بسیار متفاوت است. 

 اگر نگران امنیت و حریم خصوصی هستید، هیچ انتخابی بهتر از سیگنال وجود ندارد. 

 از نظر ما تنها ایراد این است: افرادی که قصد چت با آنها را دارید، کاربران سیگنال نباشند و باید برای متقاعد کردن آنها برای پیوستن به پلتفرم زمان صرف کنید و شاید منت بکشید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، WhatsApp یک برنامه پیام رسانی قوی است که اکثر افرادی که می‌شناسید احتمالاً در آن هستند. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس