مقایسه پروکسی و VPN: تفاوت چیست و کدام را باید استفاده کنید؟

45
0
مقایسه پروکسی و VPN

مردم از VPN و سرورهای پروکسی برای پنهان کردن IP خود استفاده می‌کنند، اما تفاوت آنها چیست؟ مقایسه پروکسی و VPN را در ادامه بخوانید.

مقایسه پروکسی و VPN

 ابتدا، بهتر است توضیح دهیم که چرا ما در وهله اول پروکسی و VPN را با هم مقایسه می‌کنیم. دلیل مقایسه آنها این است که هر دو به یک هدف مشترک می‌رسند: آنها آدرس IP شما را از وبسایت هایی که بازدید کردید پنهان می‌کنند. 

 هنگامی که از یک وبسایت بازدید می‌کنید، می‌تواند از آدرس IP شما یک ایده کلی در مورد موقعیت مکانی شما بدست آورد. پروکسی ها و VPN ها با دادن آدرس IP خود به وبسایت به جای آدرس شما، این اطلاعات را پنهان می‌کنند. 

 در مورد اینکه چرا مردم می‌خواهند آدرس IP خود را مخفی کنند، بستگی به این دارد که کاربر با ناشناس بودن خود می‌خواهد به چه چیزی برسد. اینجاست که بحث پروکسی در مقابل VPN مطرح می‌شود. هر دو به یک هدف مشابه دست می‌یابند، نحوه اجرای آن تعیین می‌کند که کدام یک برای شما بهترین است. 

 پروکسی چیست؟ 

مقایسه پروکسی و VPN

پروکسی یک “واسطه” است که بین شما و وبسایت هایی که بازدید می‌کنید قرار می‌گیرد. به طور معمول، شما سرورهای پروکسی را به صورت آنلاین در یک وبسایت پیدا می‌کنید. روی آنها کلیک می‌کنید، وارد وبسایتی می‌شوید که می‌خواهید بازدید کنید، و شما را به آنجا می‌برد. سرورهای پروکسی آدرس وب را که به آن می‌دهید گرفته، سپس به آن وبسایت متصل می‌شوند و محتوای آن را بارگذاری می‌کنند. سپس این جزئیات را ارسال می‌کند، بنابراین شما می‌توانید وبسایت را مرور کنید. 

 مزیت اصلی سرورهای پروکسی این است که شما مستقیماً به وبسایت متصل نمی‌شوید، بنابراین آدرس IP خانه شما را نمی‌بیند. در عوض، آدرس IP سرور پروکسی را می‌بیند و مکان شما را مخفی نگه می‌دارد. 

 وقتی وارد یک سایت پروکسی شوید، از شما می‌پرسند که می‌خواهید سرور پروکسی از کدام کشور باشد. می‌تواند وبسایت ها و سرویس ها را فریب دهد تا فکر کنند از آن کشور در حال مشاهده هستید. اگر می‌خواهید به یک وبسایت دسترسی داشته باشید، اما در کشور شما مسدود شده است، می‌توانید به جای آن از یک سرور پروکسی واقع در کشور آن وبسایت استفاده کنید. وقتی وبسایت بررسی می‌کند که اهل کدام کشور هستید، مکان سرور پروکسی را به جای موقعیت مکانی شما می‌بیند. سپس به سرور پروکسی اجازه دسترسی به وبسایت و جزئیات را به شما می‌دهد. 

 انواع مختلفی از سرورهای پروکسی وجود دارد. بیشتر اوقات، از یک پروکسی فوروارد برای دسترسی به محتوا استفاده می‌کنید، اما ممکن است لازم باشد هر از گاهی از انواع دیگر پروکسی استفاده کنید. 

شرح انواع سرور پروکسی 

 Forward Proxy 

 بین کلاینت و اینترنت قرار می‌گیرد و از طرف مشتری داده ها را از اینترنت بازیابی می‌کند. برای ناشناس ماندن، اجرای سیاست دسترسی و دور زدن سانسور استفاده می‌شود. 

 Reverse Proxy 

 جلوی وب سرورها قرار گرفته و درخواست های مشتری را به این سرورها هدایت می‌کند. برای تعادل بار، شتاب وب و امنیت بیشتر استفاده می‌شود. 

 Transparent Proxy 

 درخواست های کاربر را بدون نیاز به پیکربندی مشتری رهگیری می‌کند. برای فیلتر کردن محتوا، ذخیره سازی حافظه پنهان و اجرای سیاست های شبکه استفاده می‌شود. 

 Anonymous Proxy 

 حریم خصوصی را با پنهان کردن آدرس IP کاربر از وبسایت ها و خدمات اینترنتی افزایش می‌دهد. به حفظ ناشناس بودن آنلاین کمک می‌کند. 

 Distorting Proxy 

 آدرس IP کاربر را مخفی می‌کند و یک آدرس IP نادرست به سرویس های اینترنتی ارائه می‌دهد. در نتیجه به نظر می‌رسد درخواست از یک مکان متفاوت است. 

 High Anonymity Proxy 

 آدرس IP کاربر را پنهان می‌کند و خود را به عنوان پروکسی سرور مقصد معرفی نمی‌کند. سطح بالایی از حریم خصوصی و امنیت را ارائه می‌دهد. 

 SOCKS Proxy 

 هر نوع ترافیکی را مدیریت می‌کند، نه فقط ترافیک HTTP. معمولا برای مدیریت ترافیک از برنامه هایی مانند تورنت استفاده می‌شود. 

 Residential Proxy 

 از آدرس های IP اختصاص داده شده به آدرس های واقعی استفاده می‌کند که احتمال مسدود شدن یا پرچم گذاری توسط وبسایت ها کمتر است. اغلب برای اسکرپینگ وب و تأیید تبلیغات استفاده می‌شود. 

مزایای سرورهای پروکسی 

 اگر فقط می‌خواهید یک وبسایت را رفع انسداد کنید، یک سرور پروکسی می‌تواند این کار را به سادگی و به سرعت انجام دهد. نیازی به نصب چیزی نیست. فقط از یک وبسایت پروکسی رایگان بازدید کنید و یکی را در کشوری که می‌خواهید از آن بازدید کنید انتخاب کنید. این یک راه حل خوب ولی کوتاه مدت برای آن وبسایتی است که شما را به دردسر می‌اندازد. 

 از آنجایی که سرورهای پروکسی را می‌توان به صورت آنلاین یافت، می‌توانید از هر سیستم عاملی از آنها استفاده کنید. نیازی به نصب هیچ نرم افزاری نیست. فقط آنلاین شوید و یک سرور پیدا کنید! 

 معایب سرورهای پروکسی 

 اگر می‌خواهید به چیزی بیش از بازدید ناشناس از یک وبسایت دست یابید، متاسفانه یک سرور پروکسی نمی‌تواند به شما کمک کند. حتی اگر فقط از سرورهای پروکسی برای مرور وب استفاده کنید، متوجه خواهید شد که استفاده طولانی مدت کند و تشدید کننده خواهد بود. اگر می‌خواهید اتصال خود را برای بیش از چند وبسایت ناشناس کنید، باید سرورهای پروکسی را از دست بدهید. 

 VPN چیست؟ 

در ظاهر، VPN ها بسیار شبیه به سرورهای پروکسی کار می‌کنند. داده های شما به یک سرور می‌رود، به مقصد منتقل شده، یک پاسخ دریافت کرده و به شما تحویل می‌دهد. با این حال، تفاوت اصلی بین VPN و سرور پروکسی این است که اطلاعات شما در وهله اول چگونه به سرور منتقل می‌شود. 

 هنگامی که از VPN استفاده می‌کنید، ابتدا نرم افزار VPN را روی رایانه شخصی خود نصب می‌کنید. وقتی آن را روشن می‌کنید، نرم افزار داده هایی را که به سرور VPN ارسال می‌کنید رمزگذاری می‌کند و اطلاعات شما را برای چشمان کنجکاو غیرقابل خواندن می‌کند. این “تونل” نامیده می‌شود و به تصور آن مانند یک تونل فیزیکی در دنیای واقعی کمک می‌کند. 

 اگر ماشین خود را در جاده باز رانندگی می‌کنید، هر کسی در کنار جاده می‌تواند ببیند چه کسی در ماشین شما است، مدل آن، و شماره پلاک. اگر تمام مسیر را از طریق یک تونل به مقصد خود برانید، هیچکس خارج از تونل نمی‌تواند بگوید چه کسی ماشین را رانندگی می‌کند یا چه مدلی است. 

 مزایای VPN 

 همانطور که می‌توانید تصور کنید، VPN ها برای پنهان کردن فعالیت شما به صورت آنلاین فوق العاده هستند. در مقابل، یک سرور پروکسی تا زمانی که داده های شما به خود سرور نرسد، فعالیت شما را ناشناس نمی‌کند. به این معنی که اگر کسی از قبل به داده های شما نگاه می‌کند (مانند هکرها یا ISP شما) می‌تواند کارهای شما را ببیند. از آنجایی که VPN یک تونل از رایانه شخصی شما ایجاد می‌کند، هیچ کس – حتی ISP شما! – نمی‌تواند آنچه را که ارسال می‌کنید ببیند. 

 این بدان معنی است که شما می‌توانید یک اتصال امن و رمزگذاری شده در هر کجا که دوست دارید داشته باشید. ممکن است از قبل بدانید که چگونه هکرها می‌توانند هویت افراد را از طریق شبکه های عمومی سرقت کنند، اما با یک VPN، لازم نیست نگران این موضوع باشید. اگر کسی اتصال شما را کنترل کند، زباله های رمزگذاری شده بی فایده را می‌بیند. 

 معایب VPN 

 متأسفانه، این ابزار خوب ارزان نیست. البته VPN های رایگان وجود دارد، و اگر برای کارهای اساسی باشد، می‌توانند کار راه بنداز باشند. با این حال، دلایلی وجود دارد که چرا VPN های رایگان آن را قطع نمی‌کنند، بنابراین اگر فقط بهترین ها را می‌خواهید، باید هزینه آن را بپردازید. 

 نه تنها این، بلکه رایانه شما باید تمام داده های شما را هنگام خروج رمزگذاری کند. این بدان معناست که برای استفاده از VPN باید نرم افزاری را روی رایانه شخصی خود نصب کنید. در حین استفاده، ممکن است متوجه کاهش عملکرد شوید زیرا رایانه شما قبل از ارسال داده ها را رمزگذاری می‌کند. 

 مقایسه پروکسی و VPN: کدام یک برای شما بهترین است؟ 

 هر دو فناوری برای محافظت از هویت شما مفید هستند، اما کدام یک برای شما بهتر است؟ 

 مزایای پروکسی نسبت به VPN 

 اگر می‌خواهید به یک وبسایت مسدود شده در منطقه خود دسترسی پیدا کنید و سعی نمی‌کنید داده های خود را از کسی پنهان کنید، استفاده از سرور پروکسی اشکالی ندارد. گزینه های اصلی رایگان هستند و تقریباً در هر رایانه یا دستگاهی می‌توانید از آنها استفاده کنید. 

 اگرچه آنها برای حفظ حریم خصوصی بهترین نیستند، اما اگر هیچ اقدام حساسی انجام نمی‌دهید، به عنوان مثال، تماشای برنامه های نتفلیکس کشور دیگری عالی هستند. 

 مزایای VPN نسبت به پروکسی 

 حین انجام مرور طولانی مدت یا اقدامات حساس، یک VPN راه بهتری است. اینها یک اتصال امن و ناشناس با لایه های حفاظتی اضافی برای ایمن نگه داشتن شما ارائه می‌دهند. 

 مدیریت امور مالی یا ارسال اطلاعات شخصی از طریق اتصال Wi-Fi عمومی معمولاً خطرناک است، اما VPN به شما این امکان را می‌دهد که هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، مهم نیست در کجا هستید. گزینه هایی که ارزش استفاده از آنها را دارند ارزان نیستند، اما اگر در مورد پنهان نگه داشتن خود به صورت آنلاین جدی هستید، متوجه خواهید شد که یک VPN سرمایه گذاری ارزشمندی است. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس