تست نفوذ خودکار چیست و چگونه کار می کند؟

73
0
تست نفوذ خودکار

ایمن نگه داشتن شبکه به صورت آنلاین بسیار مهم است و تست نفوذ خودکار یکی از راه های ممکن برای انجام این کار است.

شبکه شما آنقدرها هم که فکر می کنید امن نیست و باید حواستان به مهاجمان سایبری باشد. هر کسی می‌تواند در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر باشد و این به شما بستگی دارد که در صورت بروز حملات، دفاعی قوی در برابر حملات ایجاد کنید.

تنها تصمیمی که برای ایمن سازی شبکه خود با آزمایش نفوذ انجام می دهید، می تواند در برابر حمله ای مضر باشد.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد مزایای تست نفوذ و نحوه عملکرد تست نفوذ بحث می کنیم، با ما همراه باشید.

تست نفوذ خودکار چیست؟

تست نفوذ خودکار چیست؟
تست نفوذ خودکار چیست؟

تست نفوذ خودکار فرآیند استفاده از ابزارهای تست پیشرفته برای ارزیابی معماری امنیتی یک سیستم است. با اجرای منظم آن برای جلوگیری از تهدیدات و حملات سایبری در مسیر خود، بیشترین بهره را از تست نفوذ خودکار می‌برید.

تست نفوذ خودکار شکل پیشرفته ای از تست نفوذ دستی است. با استفاده از یادگیری ماشینی و الگوریتم ها برای یافتن نقص در سیستم ها، آسیب پذیری ها را به سرعت برجسته می کند.

مزایای تست نفوذ خودکار چیست؟

مزایای تست نفوذ خودکار چیست؟
مزایای تست نفوذ خودکار چیست؟

ارزیابی آسیب‌پذیری‌های موجود در شبکه یا برنامه‌های کاربردی وب با آزمایش نفوذ خودکار به شما کمک می‌کند از مجرمان سایبری جلوتر بمانید.

هنگامی که حفره ها (loopholes) را شناسایی کردید، آنها را برای جلوگیری از نفوذ مسدود می کنید. این یک اقدام پیشگیرانه امنیتی سایبری برای محافظت از سیستم شما پیش از موعد است.

نفوذ خودکار به دلیل اثربخشی به یک تکنیک رایج در برابر حملات سایبری تبدیل شده است. بیایید به برخی از مزایای آن نگاه کنیم.

1. شناسایی خطرات

تست‌های نفوذ خودکار به شما کمک می‌کنند بیشتر (اما نه همه) خطرات امنیتی در شبکه خود را شناسایی کنید. در پایان آزمایش، شما یک نمای کلی از تمام خطرات، از خطرناک ترین تا کم خطرترین را دارید.

این ارزیابی پایه آزمایش شما است زیرا از طریق روش اسکن آسیب‌پذیری، دید کلی از آسیب‌پذیری‌های شبکه‌تان را به شما می‌دهد. شما می توانید استراتژی های دفاعی را با اولویت بندی فوری ترین نیازها راه اندازی کنید.

2. ارزیابی توانایی برای جلوگیری از حملات سایبری

تست نفوذ خودکار به شما کمک می کند تا میزان پاسخگویی شما و تیمتان به حملات سایبری را اندازه گیری کنید. یک ارزیابی کامل در این زمینه، نقاط ضعف امنیت سایبری شما را به عنوان نقاط قوت به منصه ظهور می رساند.

نتایج ارزیابی به شما نشان می دهد که کجا باید پیشرفت کنید و کجا باید خودتان را برای انجام یک کار خوب تا کنون تحسین کنید.

3. ایجاد اعتماد

نقض امنیت برای سازمان ها خطرناک است زیرا می تواند منجر به افشای داده های خصوصی شود. با تست نفوذ خودکار، می توانید با اطمینان به مشتریان خود اطمینان دهید که داده های آنها ایمن است.

ایمن سازی داده های مشتری در حفظ وجهه و شهرت شرکت شما بسیار موثر است. این موضوع باعث می شود که مردم در تجارت با شما راحت تر خواهند بود.

4. جلوگیری از خرابی شبکه

خرابی شبکه بر جریان کار تأثیر می گذارد و باعث ضرر مالی می شود. تست نفوذ کمک می کند تا سیستم شما در شرایط خوبی قرار گیرد و مشکلاتی که ممکن است منجر به خرابی شبکه شود را حل می کند.

همانند اکثر اقدامات پیشگیرانه امنیت سایبری، تست نفوذ خودکار زمانی سودمندتر است که به طور منظم آن را انجام دهید. شما این فرصت را خواهید داشت که تهدیدات سایبری را در ابتدا قبل از تشدید آنها خنثی کنید.

تست نفوذ خودکار چگونه کار می کند؟

تست نفوذ خودکار چگونه کار می کند؟
تست نفوذ خودکار چگونه کار می کند؟

تست نفوذ خودکار برای اطمینان از امنیت شبکه یا برنامه شما ایده آل است. هنگامی که به درستی انجام شود، فرآیند تست نفوذ خودکار تمام دستگاه ها و پورت ها را در سیستم های شبکه محیط هدف با استفاده از ابزارهای منتخب تست نفوذ بررسی می کند.

اما تست نفوذ خودکار دقیقا چگونه کار می کند؟ در ادامه می خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم.

1. مرحله برنامه ریزی

مرحله برنامه ریزی شامل شناسایی سیستم هایی است که می خواهید آزمایش کنید و بهترین راه برای اجرای آزمایش است. هدف در اینجا شناسایی نقص های شبکه شما است.

برای داشتن یک تشخیص دقیق، باید دامنه و اهداف آزمایش مورد نظر را مشخص کنید. ایده کلی پشت این مرحله این است که به شما کمک کند اطلاعات لازم را در شبکه، نام دامنه و احتمالاً سرور ایمیل خود جمع‌آوری کنید. این موضوع برای کشف آسیب پذیری های احتمالی در سیستم شما مورد نیاز است.

2. مرحله اسکن و شناسایی

در این مرحله، باید درک کاملی از نحوه پاسخگویی برنامه های کاربردی شبکه به تلاش های مختلف نفوذ داشته باشید. استفاده از تجزیه و تحلیل کد استاتیک یا تجزیه و تحلیل کد پویا نقطه خوبی برای شروع است.

تحلیل کد ایستا روشی برای رفع اشکال با بررسی کد منبع شبکه قبل از اجرای برنامه است. این به تخمین نحوه عملکرد شبکه شما هنگام شروع اسکن کمک می کند. با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل استاتیک، می توانید کل کد برنامه را در یک پاس اسکن کنید.

تجزیه و تحلیل پویا فرآیند بررسی کد منبع یک برنامه در حال اجرا است. در اینجا، نرم افزار کامپیوتر خود را با استفاده از پردازنده های واقعی یا مجازی تجزیه و تحلیل می کنید.

با روش تجزیه و تحلیل پویا، می توانید عملکرد یک برنامه را در زمان واقعی نظارت کنید که مفیدتر است.

در مقایسه با تجزیه و تحلیل استاتیک، تجزیه و تحلیل پویا روشی کاربردی تر برای اسکن سیستم شما است. این موضوع به شما یک نگاه در زمان واقعی به نحوه عملکرد شبکه شما می دهد.

3. مرحله دستیابی به دسترسی و دستیابی به هدف

پس از انجام اسکن و شناسایی، گام بعدی دستیابی به دسترسی و شروع به دستیابی به هدف است. در این مرحله از تکنیک های مختلفی مانند اسکریپت نویسی متقابل سایت و تکنیک های درب پشتی (backdoor techniques) برای کشف حفره های امنیتی احتمالی استفاده می شود.

به عنوان یک آزمایش کننده نفوذ، باید از آسیب پذیری های شناسایی شده با افزایش امتیازات، سرقت داده ها و رهگیری ترافیک سوء استفاده کنید. همچنین باید میزان آسیبی که چنین بهره برداری می تواند ایجاد کند را درک کنید.

4. مرحله نقض و حفظ کنترل

هدف از مرحله نقض و حفظ کنترل این است که ببینیم آیا می توان از آسیب پذیری برای ایجاد حضور مداوم در سیستم شما استفاده کرد یا خیر. در این مورد، شما باید یک حمله مخرب را تقلید کنید تا به پایگاه داده خود نفوذ کرده و دسترسی کامل به آن را حفظ کنید.

این نوع حملات توصیه شده آنهایی هستند که می توانند با ماندن در سیستم شما برای ماه ها قبل از سرقت مهم ترین سوابق شما، مانند شماره کارت اعتباری، رمز عبور، ایمیل ها و اسناد خصوصی، یک تهدید پیشرفته را تقلید کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، می توانید مطمئن شوید که در سیستم امنیتی شما نقض شده است.

5. مرحله تجزیه و تحلیل و گزارش پزشکی قانونی

پس از گذراندن مراحل اولیه با موفقیت، باید از سیستم خارج شوید. اکنون گزارشی دارید که مراحل مختلف آزمون را به تفصیل شرح می دهد. این شامل چگونگی، مکان، زمان و احتمالاً دلیل موفقیت آمیز بودن تست نفوذ است.

  • مسائلی که باید در اینجا مطرح کنید عبارتند از:
  • آسیب پذیری های خاصی که مورد سوء استفاده قرار گرفتند.
  • داده های حساسی که در معرض آنها قرار گرفتید.
  • مدت زمانی که در سیستم صرف کرده اید شناسایی نشده است.

همچنین می‌توانید گزارش را به یک متخصص امنیت سایبری ارائه دهید تا به پیکربندی و احتمالاً اصلاح آسیب‌پذیری‌ها برای محافظت در برابر حملات آینده کمک کند.

شما و تیمتان باید برای مقابله با حفره های موجود در شبکه خود وارد عمل شوید.

جلوگیری از حملات سایبری با تست نفوذ خودکار

امنیت سایبری یک تلاش مستمر است. تست نفوذ خودکار به شما کمک می‌کند در برابر آسیب‌پذیری‌هایی که عملکرد سیستم شما را تهدید می‌کنند هوشیار بمانید.

از آنجایی که مجرمان سایبری از انواع ابزارهای پیشرفته برای حملات خود استفاده می کنند، نمی توانید تنها با تکنیک های دستی امنیت سایبری با حرکات آنها مبارزه کنید. شما با استفاده از ابزارهای خودکار امن تر هستید؛ زیرا آنها مؤثرتر، سریع تر و عمدتاً پیاده سازی آسان تری دارند.

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس