مقایسه کارت گرافیک TDP و TGP: تفاوت چیست؟

44
0
مقایسه کارت گرافیک TDP و TGP

این دو اصطلاح مشابه هستند اما چیزهای کمی متفاوت را اندازه می گیرند. در اینجا نحوه تشخیص تفاوت وجود دارد. در ادامه مقایسه کارت گرافیک TDP و TGP را بخوانید.

اگر از رایانه شخصی خود برای بازی استفاده می کنید، GPU احتمالاً یکی از مهم ترین اجزای سازنده شما است. با عرضه جدیدترین GPU های سری 40 انویدیا و پردازنده های گرافیکی سری 8000 AMD تا حدودی در افق، صحبت های زیادی در مورد مصرف انرژی این پردازنده های گرافیکی نسل بعدی وجود دارد.

همچنین مطلب بهترین کارت گرافیک 2022: تمام GPU های برتر برای بازی و بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲ را بخوانید.

اگر به دنبال انتخاب یک GPU جدید هستید، انرژی مورد نیاز آن چیزی است که باید در نظر داشته باشید. وقتی صحبت از مشخصات به میان می‌آید، سازندگان اغلب دوست دارند با اصطلاحات و اعداد بازی کنند، به‌ویژه وقتی صحبت از مصرف برق به میان می‌آید و کاربران بین دو رتبه‌بندی مشابه تضاد دارند: TDP و TGP.

TDP چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

TDP مخفف Thermal Design Power است و حداکثر توانی است که سخت افزار سیستم (مانند GPU شما) می تواند در یک سناریوی واقعی دریافت کند. این همچنین اغلب به معنای حداکثر مقدار گرمای تولید شده توسط جزء است که سیستم خنک کننده آن می تواند در شرایط دنیای واقعی از بین ببرد.

به طور کلی با توان مورد نیاز قطعه خاصی که خنک می شود محاسبه می شود. به همین دلیل، TDP یک اصطلاح کلی است که در سراسر تجهیزات جانبی رایانه شخصی، از جمله پردازنده هایی که مصرف انرژی خود را نیز در TDP اندازه گیری می کنند، پراکنده می بینید.

TGP چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

TGP مخفف Total Graphics Power است و در حالی که از نظر معنایی شبیه TDP است، اصطلاحی است که بیشتر مختص پردازنده‌های گرافیکی است. اساساً قدرت مورد نیاز یک کارت گرافیک از منبع تغذیه را نشان می دهد.

مقایسه کارت گرافیک TDP و TGP
مقایسه کارت گرافیک TDP و TGP

در حالی که TDP اغلب به معنای حداکثر مصرف انرژی یک جزء است، TGP به معنای همان چیزی است، به جز به طور خاص برای کارت های گرافیک. به این ترتیب، اگر دو مشخصات مشابه TDP و TGP را دیدید، فوراً مطمئن خواهید شد که کدام یک نشان دهنده GPU است.

عکس

اصطلاح مشابه دیگری که در اطراف آن شناور خواهید دید TBP یا Total Board Power است. این دقیقاً مشابه TGP است. تنها تفاوت بین این دو این است که انویدیا ترجیح می دهد وات کارت را در TGP نشان دهد در حالی که AMD از TBP استفاده می کند.

مقایسه کارت گرافیک TDP و TGP: اندازه‌گیری دقیق‌تر چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، اگر دو لیست را مشاهده کردید، یکی در TDP و دیگری در TGP، TGP یکی به رتبه قدرت واقعی GPU اشاره دارد. در مورد دقت، در بیشتر موارد، هر دو اعداد برای یک کارت گرافیک یکسان خواهند بود، بنابراین می توانید هر کدام از آنها را انتخاب کنید.

همانطور که گفته شد، بهتر است همیشه به دنبال رتبه بندی TGP یا TBP باشید، زیرا این به سادگی مختص GPU است و جایی برای شک یا حدس زدن باقی نمی گذارد. این چیزی است که باید کاملاً در مورد آن مطمئن باشید، مگر اینکه از هزینه های گزاف این پردازنده های گرافیکی نسل بعدی ناراحت نباشید.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، راندمان برق این کارت ها است. حداقل در مورد انویدیا، معماری جدید Ada Lovelace به طور قابل توجهی بهتر از مدل قبلی خود است، به این معنی که شما عملکرد بیشتری در هر وات کارت خود دریافت می کنید.

آیا باید بین TGP یا TDP انتخاب کنید؟

تا آنجا که به تصمیمات مربوط به قدرت کارت گرافیک شما مربوط می شود، TGP تنها چیزی است که برای تعیین اینکه آیا PSU شما می تواند کارت را مدیریت کند یا خیر، نیاز دارید. برای تکرار، این اصطلاح قطعی است که به طور خاص برای GPUها در مورد مصرف برق به کار می رود.

مقایسه کارت گرافیک TDP و TGP
مقایسه کارت گرافیک TDP و TGP

اکثر کارت‌های گرافیک دارای حداقل توصیه رتبه‌بندی PSU هستند که کاربران برای اجرای صحیح کارت‌ها باید به آن پایبند باشند. اگر از مشخصات جدیدتر ATX 3.0 PSU استفاده نمی‌کنید، ممکن است مجبور شوید چند حلقه برای اجرای کارت خود انجام دهید.

با این حال، تا زمانی که پس از محاسبه کل مصرف برق رایانه شخصی خود، از جمله TGP کارت گرافیک، فضای سر کافی داشته باشید، PSU شما همچنان به خوبی کار می کند. TGP همچنین به شما کمک می کند تا بازده انرژی GPU خود را تعیین کنید.

کامپیوتر خود را به درستی روشن کنید

رتبه بندی TDP اجزای مختلف که با هم جمع شده اند، کل توان مورد نیاز PSU را برای کارکردن رایانه شخصی خود به شما می دهد. اگر از پردازنده‌های گرافیکی سری 40 انویدیا یا محصولات رقیب AMD استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم حداقل یک PSU 800 واتی داشته باشید تا همه چیز را درست تامین کند.

به هر حال، دانستن میزان انرژی که رایانه شما می کشد، کلید ساختن یک سیستم خوب است که بتواند از سخت افزار خود بیشترین استفاده را ببرد. در عین حال، دانستن امتیاز PSU به شما کمک می کند تا قطعات خود را ایمن نگه دارید، فضای بالایی برای اورکلاک داشته باشید و شاید حتی مقداری در هزینه خود صرفه جویی کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس