موتور فوتونیک آیفون 14 چیست؟

52
0
موتور فوتونیک آیفون 14

اپل با آیفون 14 یک ویژگی جدید عکاسی به نام Photonic Engine را معرفی کرد. اما موتور فوتونیک آیفون 14 چه کاری انجام می دهد؟

عکاسی محاسباتی

اگر به عکاسی با گوشی هوشمند علاقه مند هستید، احتمالاً اصطلاح عکاسی محاسباتی را شنیده اید. عکاسی محاسباتی استفاده از الگوریتم ها و نرم افزارها برای گرفتن عکس های بهتر از طریق دوربین های گوشی های هوشمند است. به این ترتیب آیفون شما می تواند در حد یک دوربین DSLR یا بدون آینه عکس های خارق العاده ای بگیرد.

موتور فوتونیک اپل یک تکنیک عکاسی محاسباتی است که فرآیند عکاسی در فضاهای کم نور را بهبود میدهد. در این صورت میتوانید عکس های بهتری ثبت کنید. این ویژگی به آیفون کمک می کند تا رنگ بهتر، جزئیات بیشتر و روشنایی بالاتری را در عکس ها ثبت کند.

طبق گفته اپل با این ویژگی جدید عملکردی دو برابر بیشتر در نور متوسط تا کم خواهید داشت. با این حال تاثیر این ویژگی بسته به دوربین متفاوت است. به عنوان مثال اپل می گوید دوربین اولتراواید آیفون 14 پرو و پرو مکس تا 3 برابر بهبود خواهد یافت. اما کیفیت تصاویر در دوربین اولتراواید آیفون 14 یا 14 پلاس 2 برابر بهتر میشود.

Photonic Engine چگونه کار می کند؟

طبق گفته اپل Photonic Engine کیفیت عکس‌های گرفته‌ شده از همه دوربین‌های آیفون را با استفاده از فناوری Deep Fusion به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. Deep Fusion نیز یک تکنیک عکاسی محاسباتی است که اپل در iOS 13.2 برای سری آیفون 11 معرفی کرد. از آن زمان به بعد این ویژگی در تمام آیفون های جدید به جز نسل دوم آیفون SE وجود داشت.

Deep Fusion از 9 عکس گرفته شده با سطوح مختلف نوردهی استفاده می‌کند و برای تولید بهترین عکس آن ها را ترکیب میکند. این فناوری به صورت پیکسل به پیکسل پردازش را انجام میدهد تا بهترین عناصر از هر یک از ۹ عکس را برای استفاده در عکس نهایی انتخاب کند.

این فناوری به آیفون کمک می کند نویز را کاهش دهد و جزئیات را بهبود بخشد. اپل ادعا می‌کند Deep Fusion در مراحل اولیه ثبت تصویر می‌تواند بافت‌های ظریف را حفظ کند، رنگ بهتری ارائه دهد و جزئیات بیشتری را حفظ کند.

کدام آیفون‌ها دارای موتور فوتونیک هستند؟

Photonic Engine فقط در سری آیفون 14 موجود است که شامل آیفون 14، آیفون 14 پلاس، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس می شود. احتمالاً در مدل‌های آینده آیفون به شکل فعلی یا ارتقا یافته در دسترس خواهد بود، اما متأسفانه با آیفون‌های قدیمی‌تر سازگار نیست. دلیل آن احتمالا تغییر سخت افزار دوربین سری آیفون 14 نسبت به سری آیفون 13 است. آیفون 14 از همان دوربین آیفون 13 پرو استفاده می کند با کمی ارتقای نرم افزاری.

نحوه استفاده از موتور فوتونیک

برخلاف Night Mode و ویژگی‌های مشابهی که می‌توانید به صورت دستی فعال یا غیرفعال کنید، Photonic Engine در پس ‌زمینه کار می‌کند و آیفون در صورت نیاز به ‌طور خودکار از آن استفاده میکند. در واقع نمی توانید Photonic Engine را به صورت دستی در گوشی خود فعال یا غیرفعال کنید. اگر در محیطی با نور نه چندان روشن عکس می گیرید که برای حالت شب به اندازه کافی تاریک نیست، Photonic Engine برای بهبود عکس فعال میشود.

آیا هنوز از حالت شب و Smart HDR استفاده می کنید؟

Photonic Engine جایگزین حالت شب یا Smart HDR در آیفون نمی شود. هنوز هم می‌توانید این دو ویژگی عکاسی محاسباتی را به‌ صورت دستی فعال کنید یا آن را طوری تنظیم کنید که در صورت تشخیص محیطی با نور کم یا روشن ب ه‌طور خودکار آیفون این دو ویژگی را فعال کند. آیفون به طور خودکار میزان روشنایی یک محیط را بررسی میکند و سپس از Photonic Engine، Night Mode یا Smart HDR استفاده می کند.

بهبود عکاسی در نور کم

گرفتن عکس های عالی در نور کم به خصوص با دوربین های گوشی های هوشمند چالش برانگیز است. اپل ویژگی های جدیدی را برای عکاسی در نور کم ارائه داده است. Photonic Engine تنها یکی از بسیار ویژگی‌های هیجان‌انگیز است که با سری آیفون 14 معرفی شد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس