نحوه استفاده از قانون یک سوم در عکاسی

43
0
قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم یکی از اولین قوانین عکاسی است که در مورد آن خواهید شنید. بنابراین در اینجا این است که آن چیست و چگونه از آن به درستی استفاده کنید. 

  • از قانون یک سوم برای ایجاد عکس های پویا با ترکیب بندی متعادل استفاده کنید. 
  •   شبکه را در دوربین دیجیتال خود فعال کنید تا قانون یک سوم را به راحتی اعمال کند. 
  •   به یاد داشته باشید شرایط مختلف ممکن است برای عکس های بهتر نیاز به شکستن قانون یک سوم داشته باشند. 

قانون یک سوم اولین قانون عکاسی است که هر مبتدی در نهایت بیشتر از آن استفاده می کند. به طور خلاصه، این روشی است که با کمک یک شبکه نه مربعی که چشم بیننده را به سمت هدف جلب می کند، عکس های خود را بهتر قاب کنید. بنابراین، بیایید ببینیم قانون یک سوم چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنید. 

قانون یک سوم چیست؟ 

قانون یک سوم یک هدف اصلی برای ترکیب بندی بهتر عکس های شما دارد: تعادل. 

این یکی از اساسی ترین دستورالعمل های عکاسی است. تصور کنید کادر خود را به سه بخش افقی و سه بخش عمودی توسط دو خط افقی و دو خط عمودی تقسیم کنید. هر عنصر جالب در یک صحنه باید در امتداد یکی از این خطوط یا در یکی از تقاطع‌های آنها قرار گیرد تا عکس‌های پویاتر داشته باشند. 

بهترین راه برای تصور آن به عنوان یک الگوی تیک تاک در بالای عکس شما است. 

قانون یک سوم کار می کند زیرا علم می گوید که چشمان ما به طور طبیعی به سمت اجسامی کشیده می شوند که کمی خارج از مرکز هستند تا مرکز تصویر. چهار نقطه متقاطع موثرترین نقاط خارج از مرکز مورد توجه بصری هستند. 

یک نکته جالب توجه: این اصطلاح برای اولین بار در کتاب John Thomas Smith Remarks on Rural Scenery که در سال 1797 منتشر شد، ذکر شد. قوانین اساسی دیگری نیز برای عکاسی وجود دارد که از ریاضیات و روانشناسی به عاریت گرفته شده است. 

نحوه استفاده از قانون یک سوم در دوربین 

قانون یک سوم قانون سختی نیست که باید به آن پایبند باشید. قرار دادن سوژه اصلی عکس خود دور از مرکز همیشه عکس زیباتری به شما نمی دهد. 

قانون یک سوم را می توان برای هر موضوعی اعمال کرد و به شما کمک می کند قبل از کلیک کردن روی شاتر به ترکیب خود فکر کنید. این می‌تواند عکس‌های زمزمه‌دار شما را بهبود بخشد. همچنین می‌تواند یک میانبر سریع برای گرفتن عکس در زمانی که وقت فکر کردن و کادربندی صحنه را ندارید، باشد. 

از Grid در دوربین دیجیتال یا موبایل خود استفاده کنید 

تقریباً همه دوربین‌ها، از جمله دستگاه اندروید یا iOS شما، قانون شبکه یک سوم را روی نمایشگرهای الکترونیکی و منظره یاب خود دارند. ممکن است مجبور شوید آن را فعال کنید. برای انجام این کار، به تنظیمات دوربین خود بروید و گزینه فعال کردن خطوط شبکه را پیدا کنید. برخی از تولید کنندگان چندین گزینه مختلف را شامل می شوند. 

در اینجا نحوه فعال یا غیرفعال کردن Grid از تنظیمات دوربین آیفون (به طور پیش فرض فعال است). 

  1. تنظیمات را باز کنید. 
  1. به پایین لیست بروید و به دوربین بروید. 
  1. در گروه Composition، جابجایی Grid را فعال کنید. 

نحوه استفاده از Grids و Crop Overlay در فتوشاپ و لایت روم 

همیشه می‌توانید عکس‌های خود را در هر نرم‌افزار ویرایشی برش دهید و با قانون یک سوم آن‌ها را بهبود ببخشید. فتوشاپ و لایت روم دارای پوشش های راهنمای برش هستند که شامل قانون شبکه یک سوم است. برای قرار دادن جالب ترین عناصر در امتداد خطوط متقاطع از این شبکه برای برش تصویر خود استفاده کنید. 

همچنین می توانید تنظیمات شبکه را برای ایجاد یک پوشش سفارشی کنید. 

نحوه نمایش گرید در فتوشاپ 

در فتوشاپ، از میانبر صفحه کلید Ctrl + K (Mac: Command + K) برای باز کردن Preferences استفاده کنید. از لیست سمت چپ روی Guides, Grid & Slices کلیک کنید و تنظیمات بخش Grid را به صورت زیر تغییر دهید: 

  1. خط شبکه هر 100 درصد. بخش های فرعی 3. 
  1. روی OK کلیک کنید. 
  1. Ctrl + ‘ (Command + ‘) را فشار دهید تا هر بار شبکه را روی عکس تغییر دهید. 

شما همچنین با استفاده از پرکاربردترین ابزار فتوشاپ، یعنی Crop، شبکه را دریافت می کنید. هنگامی که روی آن در جعبه ابزار کلیک می کنید (یا C را فشار می دهید)، فوراً یک شبکه قانون یک سوم روی تصویر شما قرار می دهد. 

نحوه نمایش گرید در لایت روم کلاسیک 

لایت روم با “راهنماهای برش” برای محصولات دقیق تر به شما کمک می کند. عکس خود را باز کنید و مراحل زیر را دنبال کنید. 

  1. به ماژول Develop بروید. 
  1. گزینه Crop Overlay (یا از میانبر صفحه کلید R) در پانل سمت راست را انتخاب کنید. 
  1. روی Tools > Crop Guide Overlay > Thirds کلیک کنید تا شبکه در بالای عکس شما نمایش داده شود. 

می‌توانید ترکیب خود را در برابر قانون یک سوم بررسی کنید یا با برش عکس، آن را برای تعادل بهتر تغییر دهید. 

قانون یک سوم در عمل 

بیایید راهنماها را برای دو سناریو رایج اعمال کنیم: مناظر و پرتره. 

مناظر طبیعی 

متعادل کردن عکس‌های منظره اغلب دشوار است – نمی‌توانید چیزی را برای ایجاد یک نقطه کانونی قوی حرکت دهید. قانون یک سوم به ایجاد جذابیت بصری کمک می کند. به عنوان مثال، می توانید افق را با یکی از خطوط متقاطع تراز کنید. هنگام عکاسی از مناظر از قرار دادن افق در وسط کادر خودداری کنید. معمولاً قرار دادن افق در خط پایین بهترین کار برای نشان دادن وسعت آسمان است. 

عناصر دیگر در عکس (به عنوان مثال، یک درخت یا یک خانه) را می توان در نزدیکی یکی از چهار نقطه متقاطع قرار داد. 

پرتره ها 

در حالی که اکثر پرتره ها سوژه را در وسط کادر نگه می دارند، شما می توانید با قرار دادن سوژه خود دور از مرکز، پرتره های جالبی ایجاد کنید. چشم ها همیشه نقاط جالب توجه هستند، بنابراین باید آنها را در امتداد تقاطع شبکه ها قرار دهید. 

همچنین سعی کنید محور بدن فرد را در امتداد یکی از خطوط شبکه عمودی تراز کنید. از جهت نگاه استفاده کنید تا فرد را روی خط عمودی راست یا چپ قرار دهید. 

زمانی که از قانون یک سوم استفاده نکنید 

قانون یک سوم بر حرکت طبیعی چشمان ما تأثیر می گذارد. این می‌تواند یک روش پیش‌فرض برای استفاده باشد، و با بهتر شدن در عکاسی این کار را انجام خواهید داد. اما به یاد داشته باشید که صحنه باید ترکیب را دیکته کند و نه برعکس. 

اینها قوانین سخت و سریعی نیستند، اما موقعیت های زیادی وجود دارد که باید از استفاده از قانون یک سوم اجتناب کنید. 

1. وقتی می خواهید قاب را پر کنید 

رایج ترین جایگزین برای قانون یک سوم، قرار دادن نقطه کانونی عکس در مرکز است. برای مثال، عکس‌های متقارن مانند پرتره، به فوکوس فوری و مستقیم روی سوژه اصلی نیاز دارند. در چنین شرایطی می توانید با خیال راحت کادر را با جسم خود در نقطه مرگ پر کنید. 

برخی عکس‌ها، مانند معماری یا بخشی از یک ساختمان با الگوی تکرار شونده، می‌توانند بیش از یک نقطه تمرکز داشته باشند. اگر برخی از آنها روی خطوط متقاطع قرار بگیرند، می توانید قانون یک سوم را نادیده بگیرید. 

2. برای عکس های مربع شایسته اینستاگرام 

قرار دادن یک عنصر جالب در مرکز مرده عکس برای عکس های مربعی خوب کار می کند. سپس عنصر از هر چهار گوشه به یک اندازه فاصله دارد و تقارن ایجاد می کند. 

3. در عکس های با پس زمینه شلوغ 

زمانی که پس‌زمینه عکس‌تان مشغول است، می‌توانید قانون یک سوم را بشکنید. به عنوان مثال، یک مزرعه گل یا یک جمعیت در یک نمایشگاه. از عمق میدان کم استفاده کنید و هدف اصلی را در مرکز قرار دهید. 

4. وقتی خطوط پیشرو بهتر کار می کنند 

خطوط پیشرو یکی دیگر از تکنیک های ترکیب بندی است. در این عکس آهنگی چشم بیننده را به نقطه ای دور از مرکز کادر هدایت می کند. اگر از قانون یک سوم برای ثبت عکس استفاده می کردید، نگاه شما با علف ها و درختان به سمت خانه در دوردست سفر نمی کرد. 

نگاه کردن به همه چیز از پشت شبکه ممکن است قانون یک سوم را در حافظه عضلانی شما ایجاد کند. اما همیشه سعی کنید ترک کنید و ترکیبات مختلف را امتحان کنید. ایده پشت عکس بر هر چیز دیگری پیروز می شود – اگر داستان در عکس ضعیف باشد، قانون یک سوم کار نخواهد کرد. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس