معرفی و بررسی نسل بعدی جنگنده TF-X ترکیه

40
0
نسل بعدی جنگنده TF-X ترکیه

اولین نمونه اولیه TF-X، برنامه‌ای که در ترکیه با نام Milli Muharip Ucak (هواپیمای رزمی ملی) شناخته می‌شود، اکنون در مرحله مونتاژ خود قرار دارد و بخش عمده‌ای از بدنه و بال‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در حالی که سایبان کابین خلبان نصب شده، اما جنگنده کابین خلبان خود را هنوز دریافت نکرده است. اندازه این جت از جمله نکات قابل‌توجه آن است، اما این برنامه مطمئناً با موانع مهمی روبه‌رو خواهد شد؛ به‌خصوص اگر ترکیه بخواهد در دهه 2030 از آن استفاده کند. در این خبر به بررسی جنگنده نسل بعدی TF-X ترکیه می پردازیم.

نسل بعدی جنگنده TF-X ترکیه

جنگنده TF-X با طول 18 متری و طول بال 11 متری خود، کمی کوچک‌تر از F-22 Raptor و تا حدودی بزرگ‌تر از F-35 Joint Strike Fighter نیروی هوایی ایالات متحده است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که نمونه اولیه آن قرار است در 18 مارس 2023 (27 اسفند) عرضه شود.

نسل بعدی جنگنده TF-X ترکیه
نسل بعدی جنگنده TF-X ترکیه

به‌طور کلی، جدول زمانی عرضه TF-X تا حدودی به تعویق افتاده است. هنگامی که یک ماکت در اندازه این جنگنده در نمایشگاه هوایی پاریس سال 2019 به نمایش گذاشته شد، «تمل کوتیل»، رئیس و مدیرعامل TUSAS گفته بود که هدف آنها دستیابی به اولین پرواز با نمونه اولیه در سال 2025 است. همچنین آنها امیدوار بودند که اولین نمونه‌های تولید‌شده در اوایل سال 2028 در دسترس قرار بگیرند.

اکنون، اولین پرواز قرار است در سال 2025 یا 2026 انجام شود و اولین نمونه‌های تولیدشده در اوایل دهه 2030 باید تحویل نیروی هوایی ترکیه شود.

برنامه TF-X اولین‌بار در دسامبر سال 2010 با هدف توسعه یک هواپیمای جنگی بومی نسل پنجم راه‌اندازی شد. از همان ابتدا قرار بود که این جنگنده ویژگی‌های مخفی کاری، سیستم‌های اویونیک پیشرفته و عملکردی در سطح بالا را ارائه کند.

thedrive

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس