نقد و بررسی انیمیشن لایتیر 2022 Lightyear ؛ انیمیشنی فراتر از سرگرمی !

233
0
نقد و بررسی انیمیشن لایتیر 2022 Lightyear

زمان آن فرا رسیده است که با لایتیر (Lightyear)، جدیدترین انیمیشن علمی تخیلی اکشن و ماجراجویی پیکسار، به بی نهایت و فراتر برویم. این استودیوی انیمیشن ده ها سال است که از سال 1995 با انیمیشن Toy Story شروع به کار کرده است. نقد و بررسی انیمیشن لایتیر 2022 Lightyear را در اول نیوز بخوانید.

در آن فیلم اندی دیویس، یک کودک شش ساله نقش اصلی را بر عهده داشت که برای تولدش فیگور اکشن Buzz Lightyear دریافت می کند. اکنون ایتیر انیمیشنی است که به صورت خاص برای باز لایتر ساخته شده است و به نحوی حضور این فضانورد را در دنیای اسباب بازی ها تثبیت می کند.

البته، باز لایتر اسباب بازی محبوب اندی نیز بوده و اگر هنوز مطمئن نیستید که آیا اسباب بازی محبوب شما در سری انیمیشن های داستان اسباب بازی ها هست یا نه؛ بهتر است نگاهی به انیمیشن لایتیر بیندازید و پس از آن درک خواهید کرد که چرا این شخصیت این‌قدر محبوب و دوست داشتنی است!

انیمیشن لایتیر یک ماجراجویی سرگرم ‌کننده و هیجان ‌انگیز است که مملو از طنز، اکشن و سکانس های جذاب می باشد.

نقد و بررسی انیمیشن لایتیر 2022 Lightyear
نقد و بررسی انیمیشن لایتیر 2022 Lightyear

لایتیر یک انیمیشن منحصر به فرد و آموزنده !

از داستان اسباب‌ بازی ها همیشه به عنوان یک انیمیشن فوق‌ العاده یاد می شود و مانند هر فرنچایز دیگری که شروع قدرتمندی دارد، این انیمیشن هم کار خود را قوی شروع کرد. اما، قسمت های آینده آن نیاز داشتند تا به نحوی داستان و فضای خلاقانه ای را دنبال کنند تا بتواند در بین طرفداران به محبوبیت برسند.

پس از پایان قسمت 3، داستان اسباب بازی 4 توانست تأثیر خوبی را بر روی مخاطبان بگذارد و شخصیت وودی Woody نیز از آن پس با توجه بیشتری مواجه شد.سوالی که در اینجا برای خیلی ها پیش آمد این بود که آیا وقت آن نرسیده باز لایتر به میدان بیاید و خودی نشان بدهد؟!

به عنوان یک شخصیت فرعی در چهارگانه اسباب بازی ها، انتظار می رفت که باز لایتر یک داستان هیجان انگیز و مرموزی داشته باشد که خیلی با داستان اصلی انیمیشن اسباب بازی ها مرتبط نباشد.

باز لایتر در انیمیشن لایتیر داستانی متفاوت از آنچه در داستان اسباب بازی ها تجربه کرده بودیم را بازگو می کند که برای مخاطبان بسیار تازه و جذاب می باشد. از طرفی، خوشبختانه کار ساخت و کارگردانی این انیمیشن به عهده آنگوس مک لین، کهنه کار پیکسار بوده و باید هم انتظار یک انیمیشن سرگرم کننده و خلاقانه را از این کارگردان نام دار می داشتیم.

او توانست مفاهیم خوب و آموزنده ای را در انیمیشن لایتیر به تصویر بکشد و از طرفی سکانس های بدیع و تماشایی را برای تماشاگران خلق کند. یکی از این سکانس های هیجان انگیز و ماندگار، سکانس اکشنی بود که از باز لایتر در داستان اسباب بازی های 2 دیده بودیم و در انیمیشن لایتیر، این سکانس به نوعی گسترده شده و در محوریت داستان قرار گرفته بود.

دیدن باز لایتر در یک انیمیشن الهام گرفته شده از فیلم های حماسی و معروف مانند جنگ ستارگان و یا سایر آثار برجسته در ژانر فضایی، حس خیلی خوبی را به تماشاگران القا کرد و ارجاعاتی که لایتیر به داستان اصلی انیمیشن می کند نیز باعث تماشایی تر شدن آن شده است.

نقد و بررسی انیمیشن لایتیر 2022 Lightyear
نقد و بررسی انیمیشن لایتیر 2022 Lightyear

انیمیشن لایتیر Lightyear و واکنش‌ عالی منتقدان

در ابتدای داستان لایتیر، بعد از این که شاهد ارجاعات کوچک به داستان اسباب بازی ها بودیم، هنر نمایی های باز لایتر و ماجراهای اکشن و مهیج این انیمیشن آغاز می شود. پیکسار در زمینه ژانر اکشن با The Incredibles دست به کار شده است و از همین رو باید انتظار تیراندازی ها و درگیری های چشمگیر و در عین حال خنده دار را داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که در دنیای داستان اسباب‌ بازی، لایتیر یک فیلم لایو اکشن است و نحوه حرکت «دوربین» و تغییر فوکوس آن نیز به این ایده دامن می زند. تنها مسئله ای که مطرح می شود این است که داستان فیلم در اوایل دهه 1990 رخ می دهد، با این حال، خیلی از المان های به کار رفته در آن مانند یک فیلم 2022 است. شاید اگر سعی می شد تا از سبک فیلم های اکشن اوایل دهه 90 تقلید کند، حس واقعی تری را به مخاطب القا می کرد.

صداگذاری حرفه ای و به یاد ماندنی

صداگذاری انیمیشن به طور کلی از کیفیت بالایی برخوردار است. Buzz Lightyear از Star Command به خوبی توسط کریس ایوانز به تصویر کشیده شده است. باز لایتر در این انیمیشن صدایی شبیه به تیم آلن دارد و تایکا وایتیتی با اجرای صدا در نقش مو موریسون، یکی از خنده دارترین بخش های انیمیشن را بر عهده دارد. دیل سولز، بازیگری مطرح در اواسط دهه 70 زندگی‌ اش نیز به همراه سایر صدا پیشگان در نقش داربی استیل، جذابیت های بسیاری را به این انیمیشن هدیه کرده است.

با این حال، می توان گفت که جذاب ترین بخش انیمیشن Sox است! Sox یک گربه رباتی است که قهرمان اصلی ما را دنبال می کند و صداپیشگی این گربه را پیتر سون برعهده داشته است. این گربه یکی از خاطره انگیزترین و دوست داشتنی ترین شخصیت های تاریخ پیکسار است که در طی فیلم یک همراه مفید بوده و مطمئنا بسیاری از مخاطبان را عاشق خود کرده است.

Buzz Lightyear و احساساتی که به سرعت پشت سر گذاشته می شوند!

اگرچه تماشای همه این شخصیت های جذاب و داستان گیرای انیمیشن بسیار لذت بخش است، اما این انیمیشن فاقد هسته عاطفی در طول داستان می باشد. در واقع، ما در این انیمیشن شاهد صحنه های احساسی و عاطفی بسیار کمی هستیم که می تواند یک نوع خلا در داستان آن به شمار بیاید.

در بخشی از داستان لایتیر، باز لایتر با استفاده از پورتال ها سفر می کند و زمانی که به زمین باز می گردد، در می یابد که سال ها در عرض چند دقیقه گذشته اند. کسانی که فیلم Interstellar را تماشا کرده باشند، قطعاً می دانند که این جنبه از داستان چقدر می توانست بر روی جلوه های احساساتی و منقلب کننده مانوور دهد، اما این انیمیشن بسیاری از آن‌ها را نادیده می گیرد و بخش های احساسی داستان را به سرعت پشت سر می گذارد.

لایتیر تمامی المان ها و ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به یکی از بهترین آثار پیکسار را خواهد داشت، با این حال به دلیل برخی از محدودیت ها شاید نتواند رکوردهایی که شایسته آن ها است را بزند. اما آنچه اکنون حائز اهمیت است، این است که انیمیشن لایتیر یک اکشن ماجراجویی و علمی تخیلی بوده و با مجموعه ای از سرگرم کننده ترین شخصیت ها همراه است.

این انیمیشن اولین اکران سینمایی پیکسار از زمان Onward در اوایل سال 2020 است و یک بازگشت پیروزمندانه به میدان به شمار می آید. انیمیشن لایتیر یک تجربه بزرگ سینمایی است که باعث می شود هنگام تماشای آن غافلگیر شوید، کنجکاو شوید و یا حتی شوکه شوید. همچنین از آن انیمیشن هایی است که می خواهید تا انتها بنشینید و داستان آن را دنبال کنید.

در مجموع امتیازی که کارشناسان به انیمیشن لایتیر اختصاص داده اند، امتیاز 8 از 10 است. این امتیاز نشان‌دهنده این است که اگرچه چند مشکل جزئی در روند کلی انیمیشن وجود داشته، اما قطعاً لایتیر یک اثر هنری به یاد ماندنی خواهد بود و انتظارات را بر آورده کرده است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس