نقد و بررسی خودروی الکتریکی جدید فورد F-150

79
0
بررسی خودروی الکتریکی جدید فورد F-150

F-150 لایتنینگ خودروی جدید کمپانی فورد است که درواقع یک گام بزرگ در صنعت خودروهای الکتریکی به شمار می آید. F-150 بیش از 40 سال است که پرفروش ترین وسیله نقلیه در آمریکا بوده است و حالا یک EV F-150 گام بزرگی به سمت الکتریکی کردن خودروها است. بررسی خودروی الکتریکی جدید فورد F-150 را در ادامه بخوانید.

اما ساخت این خودرو عمدتا یک گام بزرگ برای فورد است که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک خودروساز الکتریکی می باشد. جیم فارلی، مدیرعامل فورد اخیراً شرکت را به دو بخش تغییر داده است: فورد بلو که بر روی خودروهای گازسوز تمرکز می ‌کند و فورد مدل E که توسط مدیر سابق اپل و تسلا، داگ فیلد رهبری می‌ شود و خودروهای الکتریکی و نرم‌ افزار را توسعه می ‌دهد. فارلی قصد دارد تا بخش گازسوز را حذف کرده و عمدتا در بخش EV سرمایه گذاری کند. به نظر می رسد که او می داند آینده در انتظار چیست.

اما مراحل زیادی برای رسیدن به آن وجود دارد و فورد هنوز باید برخی از اصول اولیه، مانند گسترش شبکه شارژ برای لایتنینگ و موستانگ Mach-E را انجام دهد تا بتواند با شبکه سوپرشارژر تسلا رقابت کند. همچنین فورد در شراکت با گوگل قصد دارد تا استراتژی نرم افزاری خود را به طور کامل تازه سازی کند که این کار با به کارگیری Android Automotive و خدمات دیگر گوگل در آینده صورت خواهد گرفت. البته یک مشکل کوچک دیگر نیز وجود دارد که آن هم متقاعد کردن خریداران آمریکایی خودرو برای خرید یک محصول الکتریکی می باشد.

خوشبختانه، F-150 Lightning یک F-150 فوق العاده است و می تواند نظر هر کسی را به خودش جلب کند. اگر علاقمند به تهیه یک خودروی الکتریکی هستید و بودجه لازم برای تهیه آن را دارید و همچنین می توانید با نحوه استفاده از آن سازگار شوید، قطعا F-150 Lightning یک انتخاب بهتر نسبت به خودرو ‌های گازسوز است.

اما لایتنینگ بدون مشکل نیست؛ فورد نمی تواند به اندازه کافی تقاضا را برآورده کند، فقط قیمت ها را افزایش داده است، و همچنان در تلاش است تا فروشندگان را وادار کند که قیمت های خود را با ده ها هزار دلار افزایش ندهند. و سپس نرم افزار وجود دارد.

برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که اتومبیل ها در حال تبدیل شدن به گوشی های هوشمند روی چرخ هستند. فارلی فورد در آخرین حضور خود در Decoder به صراحت در مورد آن صحبت کرد و گفت که هدف او “یک وسیله نقلیه کاملاً هوشمند بوده است.

بررسی F-150 Lightning نشان می دهد که اگرچه ممکن است کدنویسی های زیادی برای ساخت یک خودرو انجام شده باشد، اما در مورد این که چه چیزی باعث ایجاد یک تجربه کاربری عالی برای یک رایانه متحرک می ‌شود، هنوز فکر زیادی نشده است. با این حال، لایتنینگ از برخی جهات یک دستاورد فنی خیره کننده است چرا که این خودرو یک وانت پیکاپ الکتریکی قابل اعتماد است که ادعا می کند 300 مایل برد و شتاب دارد.

نرم افزار به کار رفته در این خودرو که با مشارکت شرکت گوگل صورت گرفته است، مبتنی بر اندروید بوده تا سال آینده روی هیچ خودروی فورد دیگری به کار گرفته نمی ‌شود. F-150 های معمولی دارای یک صفحه نمایش افقی 12 اینچی هستند که فورد سینک 4 را اجرا می کند. موستانگ Mach-E و لایتنینگ دارای یک صفحه نمایش مرکزی 15.5 اینچی پرتره هستند که Sync 4A را اجرا می کند، که مشابه Sync 4 دارای کنترلر های صفحه لمسی آب و هوا هستند، این ویجت ها به صورت عمودی بر بروی نمایشگر نشان داده می شوند.

فورد تقریباً آماده است تا سفارشات جدید F-150 Lightning را با افزایش قیمت 7000 دلاری دریافت کند. اما از نظر نرم افزاری به نظر می رسد همچنان رشد چشمگیری در نرم افزار خودرو رخ نداده است، ابزارها دارای همان نمادهای قبلی هستند و چیدمان منو به همان صورت است که فورد قبلاً در خودرو های خود استفاده کرده. چیدمان منو تا حدودی پیچیده است و استفاده از آن می تواند دشوار باشد.

صفحه نمایش به چهار منطقه تقسیم بندی می شود، در یک طرف نوار منو وجود دارد و در طرف دیگر پنجره برنامه ها، سایر مناطق هم به ویجت ها و کنترل آب و هوا اختصاص داده شده است. هنگامی که شروع به استفاده از Sync 4A در لایتنینگ می‌ کنید، به سرعت با دو مشکل اصلی روبرو می ‌شوید؛ یکی این که عملکرد کلی سیستم کند به نظر می رسد و دوم این که صفحه نمایش در مقایسه با ابعاد آن به شدت کم استفاده است.شما می توانید همه این کارها را در یک صفحه نمایش کوچکتر نیز انجام دهید.

یک دکمه اقدام سریع برای پیمایش به خانه در ویجت نقشه وجود دارد، اما فشردن آن فقط برنامه نقشه را به صورت تمام صفحه باز می کند و درواقع عملکردی که از آن انتظار می رود را ارائه نمی دهد. همچنین استفاده از CarPlay برای تلفن و پیام ها به طور همزمان امکان پذیر نمی باشد؛ درواقع حتی با این که صفحه نمایشگر دارای ابعاد بسیار بزرگی است اما این دو را به طور همزمان نشان نمی دهد.

همه اینها با کندی سیستم بدتر می شود. جابجایی بین رادیو و نقشه یا نقشه و CarPlay… کند است. اگرچه صفحه نمایش می تواند پاسخگوی همه برنامه ها باشد و بازی ها هم مطمئنا قابل بازی کردن هستند، اما در بیشتر موارد، سرعت آن کند است.

با این حال، تمام این کندی ها آنقدر آزار دهنده نیست که فکر کنید کلا تجربه استفاده از خودرو را با شکست رو به رو می کند، اما اصرار فورد برای استفاده از کنترل ‌های آب و هوا بر روی صفحه لمسی در لایتنینگ، نتیجه مثبتی نداشته است. درواقع همیشه استفاده از دکمه برای برخی کارها بهتر است. F-150 های گازسوز خود فورد دارای دکمه های فیزیکی در زیر صفحه نمایش برای کنترل آب و هوا هستند، این سیستم قبلاً مشکلی نداشت اما حالا که همه چیز لمسی شده است، ممکن است باعث حواس پرتی شود.

روشن کردن گرمکن صندلی به چندین ضربه و کشیدن نیاز دارد. یک دکمه لغزنده برای تغییر سرعت فن وجود دارد و می توانید دریچه ها را نیز تنظیم نمایید. در سایر F-150 ها دکنه های سخت تری برای این تنظیمات وجود دارد که ممکن است استفاده از آنها برای برخی آسان تر باشد. در مورد دوربین های مختلف هم همینطور است.

در لایتنینگ، باز کردن دوربین ها با چند ضربه انجام می شود. هنگامی که دوربین‌ ها را در صفحه نمایش باز می ‌کنید و قصد دارید بین برنامه ای دیگر جا به جا شوید، برنامه دوربین مدام بسته می شود؛ حتی اگر فضای زیادی روی نمایشگر وجود داشته باشد نیز این برنامه مدام قطع می شود. بررسی خودروی الکتریکی جدید فورد F-150 بسیار جالب بود.

یکی دیگر از مشکلات نرم افزاری خودرو این است که در بالای صفحه نمایشگر، شاهد تعداد بسیاری از .ویجت هایی خواهید بود که برچسبی ندارند و چیزی بر روی آن نوشته نشده است. قرار دادن تلفن خود بر روی شارژر بی سیم باعث می شود که نماد تلفن در نوار منو ظاهر شود بدون اینکه برچسب واضحی از آن را نشان دهد. از طرفی، سیستم های کمک راننده عملکرد عالی را ارائه می کنند.

کل مجموعه فناوری کمک راننده فورد “BlueCruise” نام دارد که تا حدودی گیج کننده است زیرا به این معنی است که همه چیز را از سیستم قدیمی و خسته کننده کروز الهام گرفته است.

با این حال، اگر همه مشکلات نرم افزاری لایتنینگ را کنار بگذاریم، با یک خودروی الکتریکی فوق العاده رو به رو خواهیم بود؛ این خودرو در استفاده روزمره عملکرد عالی را به نمایش می گذارد. F-150 Lightning یکی از سریعترین خودروهای الکتریکی است که تا به حال ساخته شده است؛ زمان رسمی اعلام شده برای صفر تا 60 مایل در ساعت 4.3 ثانیه است که سریع ‌تر از F-150 Raptor می باشد.

لایتنینگ‌های دوربرد دارای شارژر 80 آمپری فورد استیشن پرو می باشند که نیاز به نصب حرفه ‌ای دارد و به لایتنینگ اجازه می ‌دهد تا در مواقعی که در خانه برق نداشتید بتوانید از آن به عنوان پشتیبان استفاده نمایید.

طبق گفته کمپانی شما می توانید در 41 دقیقه از 15 به 80 درصد برسانید. همچنین حداکثر قدرت خودرو 155 کیلووات است. با شارژ 100 درصد، لایتنینگ دارای برد 325 مایل می باشد. شارژ در جاده بیشتر از طریق برنامه فورد و شبکه شارژ انجام می شود.

این شرکت از زمانی که Mach-E در سال گذشته عرضه شد، شبکه خود را ایجاد کرده است و در حال حاضر نیز همه چیز در حال بهبود است، اما هنوز هم گاهی اوقات ممکن است باگ هایی در شبکه وجود داشته باشد. شارژرهای موجود در شبکه فورد را می توان در تلفن همراه فعال کرد.

کمپانی فورد در ساخت لایتنینگ F150 از قطعات نمونه های قبلی خود استفاده می کند و از همین رو این احتمال می رود و از همین رو می تواند در هزینه نهایی صرفه جویی کند. درواقع صندلی ها، فرمان و برف پاک کن های این خودرو از نمونه قبلی فورد الهام گرفته شده است.

تمام این استفاده مجدد از قطعات به این معنی است که فورد از نظر تئوری می ‌تواند هزینه ‌های لایتنینگ را پایین نگه دارد، زیرا تولید آن در حال حاضر افزایش یافته است. قیمت این خودرو در ایلات متحده اکنون از 46974 دلار شروع می شود. تریم XLT که مدل پایه مصرف کننده است، از 59474 دلار شروع می شود.

با این حال، بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم این است که خرید لایتنینگ F150 تقریبا غیرممکن است. اگرچه برخی از مشتریان شروع به دریافت پیش ‌سفارش‌های اولیه خود کرده ‌اند و فورد با حداکثر سرعتی که می ‌تواند تولید را افزایش داده است، اما به نظر می رسد که این شرکت نمی‌ تواند به اندازه کافی لایتنینگ برای همه پیش ‌فروش‌ ها بسازد، چه رسد به این که تقاضاهای اضافه دیگری را بپذیرد.

هدف کمپانی ساخت 150000 لایتنینگ در سال است، اما در حال حاضر، باتری کافی برای این تعداد خودرو وجود ندارد. فورد در حال سرمایه‌ گذاری بر روی کارخانه‌ های باتری، توسعه کارخانه لایتنینگ و استخدام افراد بیشتری است، اما همه اینها زمان بر است.

تا آن زمان، یا در لیست پیش ‌سفارش تا سال آینده منتظر مانده ‌اید یا در حال مبارزه با فروشندگان هستید. فورد در تلاش است تا همه این فروشندگان را زیر نظر داشته باشید، اما چالش‌های زیادی در این راه وجود دارد.

در پایان، این موضوع بدیهی است که لایتنینگ F150 یک خودروی الکتریکی فوق العاده است و یک انتخاب ایده آل برای خیلی از خریداران به شمار می رود، درواقع ساخت این خودرو یک موفقیت بزرگ است. با این حال، مشکلات نرم افزاری آن می توانند یک چالش باشند، در حال حاضر عملکرد سیستم این خودرو کند است؛ اما اگر شرکت فورد تمرکز خود را بر روی بهبود نرم افزار بگذارد به احتمال زیاد لایتنینگ F150 تبدیل به یکی از بهترین خودروهای الکتریکی تاریخ خواهد شد. بررسی خودروی الکتریکی جدید فورد F-150 را خواندید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس