نقد و بررسی فیلم آواتار: راه آب | Avatar: The Way of Water

55
0
بررسی فیلم آواتار: راه آب

جیمز کامرون با انقلابی بودن هالیوود غریبه نیست. این کارگردان تحسین شده به خاطر فرانچایزهای به یاد مانده مانند «Terminator» و «Alien» شناخته می‌شود و دارای دو فیلم از سه فیلم پرفروش تاریخ به نام «Titanic» و «Avatar» است. بررسی فیلم آواتار: راه آب را در ادامه بخوانید.

دومی به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای صنعت سینما به دلیل جلوه های بصری پیشگامانه و تجربه کلی مورد تحسین قرار گرفته است.

موفقیت در سال 2009 نه فقط یک دنباله، بلکه یک فرنچایز تمام عیار را تشکیل داد. هر فریم از Avatar: The Way of Water ثابت می‌کند که توسعه به خوبی سپری شده است.

Avatar: The Way of Water از نظر بصری چیزی کمتر از یک فیلم معجزه آسا ندارد. مردم در سال 2009 چنان مجذوب دنیای پاندورا شدند که برخی از بینندگان «آواتار» را یک تجربه کامل سفر به فضا یافتند.The Way of Water منظره های سینمایی ارائه می‌کند که تجربه ای بین تئاتر و فیلم است که بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. هر شات از فیلمبرداری غیرقابل تشخیص است.

«The Way of Water» که از جنگل های بارانی اوماتیکایا دور می‌شود، مخاطبان را به «متکاینا» می‌برد، زمینی در سمت اقیانوس که محل زندگی مردم صخره نشین است. Avatar در سال 2009 اسطوره های ریشه داری را برای قبیله ناوی اوماتیکایا ایجاد کرد، The Way of Water همان تجربه را برای مردم صخره نشین به ارمغان می‌آورد و در نتیجه جمعیت بیشتری در پاندورا ساکن هستند.

بررسی فیلم آواتار: راه آب
بررسی فیلم آواتار: راه آب

به عبارت ساده، متکاینا زیباست. کامرون وقت خود را برای کاوش در این منظره جدید صرف می‌کند، اما هر دقیقه را به دقت استفاده می‌کند. The Way of Water فعالیت های زیادی برای سرگرم کردن مخاطبان دارد. با این حال، برخی از آن لحظات آرام تر، به یاد ماندنی ترین صحنه های فیلم هستند.

کامرون در زمینه تدریس نیز استثنایی است. فیلم اصلی از نگاه Jake Sully (Sam Worthington)، انسانی که آواتار ناوی را می‌گرداند، روایت شد. اکنون که زمان سپری شده و Jake کاملاً به سبک زندگی اوماتیکایی عادت کرده است، The Way of Water با این فرض که مخاطبان همان درک شخصیت اصلی پاندورا را دارند، عمل می‌کند. در هوش ناوی Jake هرگز تردیدی نیست، او همچنان سوالاتی را می‌پرسد که بینندگان به آن فکر می‌کنند. دوبرابر کردن دایره لغات این دنیا روی کاغذ ترسناک است، اما The Way of Water مطمئن می‌شود که آن را به روش هایی قابل هضم ارائه کند.

موفق ترین راه سبک «Show ,Don’t tell » کامرون است. کامرون به جای بمباران تماشاگران با مونولوگ های نمایشی، اغلب این صحنه های بی صدا را انتخاب می‌کند و به صحنه های متکایین خود فرصتی برای بروز دادن می‌دهد. The Way of Water با گذاشتن جنبه هایی از این فرهنگ کاملاً تفکر را برمی‌انگیزد. تسلط محتوای کوتاه در رسانه های مدرن امروزی، دامنه توجه مخاطبان را کاهش داده است، اما اتکای کامرون به داستان گویی (نمایش بده، نگو Show, Don’t tell) در صحنه های آرام تر به طور معجزه آسایی حوصله بیننده را حفظ می‌کند.

این بدان معنا نیست که «The Way of Water» تماماً صلح و آرامش بوده و فاقد خشونت است. این فیلم تقریباً از تمام جزئیات تنظیم شده در دو ساعت اول استفاده می‌کند و باعث می‌شود نبرد نهایی مانند یک پاداش واقعی برای سرمایه گذاری در ازای صبر بیننده به نظر برسد.

بررسی فیلم آواتار: راه آب
بررسی فیلم آواتار: راه آب

وقتی صحبت از روایت شد، داستان The Way of Water به تعادل در همه سطوح دست می‌یابد. ارجاع های آن با نسخه اصلی، مخاطبان را دوباره با جهان آشنا می‌کند و در عین حال لحظات کاملی را ارائه می‌دهد. او می‌داند چه زمانی باید نوستالژی را به نفع پیشبرد داستان کنار بگذارد.

از نمایش تا اکشن، این جلوه های بصری خیره کننده و سازندگان آنها قابل تشویق هستند. سرهنگ مایلز کواریچ نسبت به سال 2009 در «The Way of Water» بسیار نفرت انگیزتر است. مانند همه شرورهای بزرگ، نفرتی که مخاطبان نسبت به کواریچ احساس می‌کنند، عشقی را که به جیک و قهرمان هایش دارند، افزایش می‌دهد.

Worthington اجرای قبلی خود را در «The Way of Watee» به دلیل این واقعیت که شانس بیشتری برای ابراز احساسات دارد، تحت الشعاع قرار می‌دهد. جیک در این فیلم خیلی بیشتر در خطر است، که به او هاله ای چند بعدی می‌بخشد، که گامی بالاتر از رفتار یک نت قابل بحث او در فیلم قبلی است. زوئه سالدانا، پس از بازی پرآوازه اش در «Avatar» در سال 2009، علی‌رغم حضور کمرنگ، بار دیگر قدرتمند است. حتی اگر او برای برخی از صحنه ها در پشت صندلی بنشیند، نیتیری سالدانا سومین بازیگر شایان ذکر است.

ستارگان اصلی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما نام های برجسته The Way of Water در قالب شخصیت های جدید آن آمده است. سالی‌ها اکنون یک خانواده کامل هستند و پسرانشان نتیام (جیمی فلترز) و لواک (بریتانیا دالتون)، دخترشان توکتری (ترینیتی جو-لو بلیس) و فرزندان خوانده‌ی کری (سیگورنی ویور) و اسپایدر هستند. مانند همه گروه ‌های بزرگ، بیشتر مخاطبان با سالی متفاوت مواجه می‌شوند، زیرا هرکدام این شانس را دارند که خودشان بدرخشند.

بررسی فیلم آواتار: راه آب
بررسی فیلم آواتار: راه آب

همانطور که خانواده سالی نشان می‌دهد، «The Way of Water» به شدت بر شخصیت های قدیمی تکیه دارد. این امر باعث می‌شود که جهان بیشتر به هم مرتبط باشد، اما در نتیجه جهان بزرگتر را تا حدی کوچک می‌کند. با توجه به اینکه این تنها دومین مورد از یک پنتالوژی برنامه ریزی شده است، شجره ناوی هنوز زمان زیادی برای گسترش در آینده دارد، ولی معرفی مردم صخره تا حدودی این موضوع را لغو می‌کند.

فیلم رسانه ای است که همیشه در حال تکامل است، چه خوب و چه بد. در 13 سال فاصله بین فیلم های آواتار، طرفداران با تولد دوباره جنگ ستارگان، اوج گیری دنیای سینمایی مارول و رونق کلی باکس آفیس مواجه شده‌اند که تصاویر میلیارد دلاری را به یک اتفاق عادی تبدیل کرده است. با انبوهی از کارهای تئاتری در دهه گذشته، جادوی آواتار (2009) تا حدودی نادیده گرفته شده است. اگر شکی وجود داشت، جیمز کامرون به مخاطبان یادآوری می‌کند که دقیقاً چه توانایی هایی دارد. در حالی که این فیلم تمام ساخت و سازهای یک تجربه تئاتری را دارد، تماشاگران باید از این واقعیت لذت ببرند که چیزهای بیشتری در راه است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس