نقد و بررسی فیلم گریزلدا 

260
0
فیلم گریزلدا

» این جامعه ما، مردم ما را به هم می زند. نه فقط جنایت. طوری که آنها ما را می بینند« 

“پس شما نگاه آنها به ما را تغییر خواهید داد.” 

دو پلیس لاتین تبار این تبادل را در قسمت سوم نتفلیکس «گریزلدا» به اشتراک می گذارند. آنها خطوطی هستند که برای فرونشاندن احتیاط بینندگانی مانند من هستند – آنهایی که از ما شک داریم که به داستان دیگری از Narco نیاز داریم. از بسیاری جهات، این نمایش‌های بودجه‌ای کلان این روایت را تقویت می‌کنند که لاتین تبارها و به‌ویژه مهاجران مجرمان طبیعی هستند، حتی اگر آمارها نشان می‌دهند که چنین نیست. 

{گریزلدا} سعی می‌کند با ایجاد کارآگاه اصلی‌اش، در اینجا جولیانا آیدن مارتینز در نقش جون، یک پلیس لاتین، که در نهایت با یک لاتین تبار دیگر در نیرو برای سرنگونی رئیس کارتل سوفیا ورگارا، گریزلدا، شریک می‌شود، مشکل را حل کند. اگرچه او ممکن است عنوان آن را به نمایش بدهد، ما لاتینی ها می توانیم نقش های دیگری نیز داشته باشیم. 

فقط تا حدی کار می کند. این داستان یک مهاجر کلمبیایی قاچاقچی مواد مخدر است که به وضوح به دیدگاه منفی نسبت به جوامع ما می افزاید. این کمکی نمی کند که در حالی که جهان ژوئن چند فرهنگی است، گریزلدا تقریباً کاملاً لاتین است. او ممکن است به «سفیدپوستان ثروتمند» بفروشد، اما شرکای تجاری او همگی کلمبیایی، کوبایی و غیره هستند. 

حتی لحظه ای وجود دارد که مادر (مارلن فورته) یکی از ستوان های کشته شده اش برای صحبت با او می آید، و به نظر می رسد این فرصتی برای نمایش باشد تا اعضای عادی جامعه را به تصویر بکشد – ما که نه پلیس هستیم و نه جنایتکار. در عوض، مادر مروارید پوش و غمگین، گریزلدا را ستایش می کند و اعلام می کند که دوست دارد همه پسرانش برای او کار کنند. حتی لاتین‌کس‌هایی که قابل احترام به نظر می‌رسند واقعاً جنایتکارانی هستند که لباس‌های محافظه‌کارانه در «گریزلدا» دارند. 

این خشن است. 

اما هرکسی که وارد می شود، از ابتدا این تمرکز بر جنایت را در نظر می گیرد. این داستان یکی از معروف‌ترین نارکوس‌های تمام دوران است، آن بالا با پابلو اسکوبار، که حرف‌هایش مجموعه را باز می‌کند. سوفیا ورگارا به خوبی این نقش را بازی می کند. پوشش اولیه ممکن است به لطف برخی از پروتزهای موجود در نقش، او را “ناشناخته” اعلام کرده باشد، اما او به وضوح قدرت ستاره جذاب خود را به این نقش می آورد. بیش از یک بار، شخصیت‌های مرد خود را گیج می‌کنند و مطمئن نیستند که ترجیح می‌دهند او را بکشند یا با او رابطه جنسی داشته باشند، و برخی از مخاطبان نیز ممکن است همین احساس را داشته باشند. 

این سوالی است که اسباب‌بازی‌های نمایشی با آن همراه است زیرا ورگارا در طول سفر سنتی خود به عنوان رئیس جنایتکار در شخصیت زندگی می‌کند. «گریزلدا» تا حد زیادی به ضرباتی که انتظارش را دارید می‌چسبد و قهرمانش را از طریق مجموعه‌ای از تصمیم‌های گلوله برفی در یک زندگی جنایت‌آمیز و بی‌رحمانه دنبال می‌کند. سرنوشت نهایی او که گرفتار پارانویا و انزوا می شود همیشه در انتظار است – این داستان ها باید به تراژدی ختم شود تا نظم اجتماعی ما بارگذاری شود. 

اما «گریزلدا» همچنین نادیده نمی‌گیرد که مردم برای سرگرمی مواد مخدر مصرف می‌کنند. صحنه‌های باکانه لذت‌بخش هستند، حتی زمانی که توانایی اولیه گریزلدا برای خشونت نشان می‌دهد که در نهایت، این مهمانی‌ها به سمت جنوب می‌روند، همانطور که یکی به شیوه‌ای تماشایی در قسمت پنجم انجام می‌دهد. 

با این حال، در آن زمان از بازدید از دنیای گریزلدا خسته شده بودم. بله، مردان او، به ویژه آلبرتو گوئرا در نقش داریو و مارتین رودریگز در نقش ریوی، جذاب هستند و فرزندانش (با بازی مارتین فاجاردو، خوزه ولازکز، و اورلاندو پیندا) مانند دیگران بی گناه شروع می شوند. اما داستان او داستان طمع و ظلم افسارگسیخته است و بنابراین گذراندن شش ساعت در آنجا بسیار زیاد است. دلیلی وجود دارد که «Scarface» یک فیلم است و نه نمایش. 

ظاهراً، «گریزلدا» نه از طریق قالب یا نقاط طرح، بلکه بیشتر از طریق جنسیت رهبر آن، به کانون کارتل می‌افزاید. در واقع، نمایش بارها تاکید می‌کند که گریزلدا چقدر غیرعادی است، زیرا او یک زن است. جنسیت او اولین سرنخی است که پلیس در مورد هویت او به دست می آورد و خود شخصیت بیش از یک بار آن را نام می برد. از نظر تاریخی، زنانگی گریزلدا بلانکو قابل توجه بود. اگرچه زنان رئیس کارتل به سختی فمینیست به نظر می رسند. اخیراً در حوزه فرهنگ پاپ، ما “ملکه جنوب” را با نه یک بلکه دو زن رهبر کارتل در ترزا مندوزا نامدار آلیس براگا و کامیلا وارگاس خارق العاده ورونیکا فالکون داشتیم. با داشتن پنج فصل از آن سریال محبوب، بدون در نظر گرفتن سریال قبلی اسپانیایی‌ش، «گریزلدا» برای جدید بودن باید بیش از نمایش یک Narco زن انجام دهد. 

در نهایت، گریزلدا هیچ تفاوتی با همتایان مرد خود ندارد. نام مستعار او ممکن است “لا مادرینا” باشد، اما او بیشتر از دیگران پرورش دهنده یا بخشنده نیست. او حتی درگیر خشونت خانگی می‌شود، علی‌رغم اینکه آشکارا به نفع فرزندانش نیست (اگرچه او بارها به آنها می‌گوید که هر کاری انجام می‌دهد، برای آنها انجام می‌دهد). و از آنجایی که او تفاوتی ندارد، مشخص نیست که چرا گریزلدا باید وجود داشته باشد. بله، این کار به سوفیا ورگارا و بسیاری از دیگر بازیگران لاتینکس آن نقش‌های گوشتی می‌دهد، اما اگر ورگارا، که تهیه‌کننده اجرایی سریال نیز هست، می‌خواست کلیشه‌های لاتین را که شخصیت «خانواده مدرن» او را آزار می‌داد کنار بگذارد، انتخاب کلیشه‌ای دیگر راهگشا نبود. رفتن. 

کسانی که از «Narcos» و «Sons of Anarchy» لذت بردند، در اینجا چیزهای زیادی برای سرگرم کردن آنها در ظاهر پیدا خواهند کرد، اما از نظر تفسیرهای اجتماعی بزرگتر یا بینش در مورد ایالت لاتینیداد، این ظرف خالی است. در نهایت، “Griselda” ارتفاعی است که شما را برای پوشیدن کمی بدتر می کند. 

کل سریال برای بازبینی نمایش داده شد. در 25 ژانویه در نتفلیکس راه اندازی می شود. 

5/5 - (1 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس