نقد و بررسی فیلم The Woman King

78
0
بررسی فیلم The Woman King

«پادشاه زن جینا پرینس-بایتوود» که توسط کارگردان عشق و بسکتبال و فراتر از نورها برای ما آورده شده است، داستانی است در مورد آگوجی ها، که گروهی واقعی از زنان بودند که از پادشاهی داهومی آفریقای غربی (اکنون در جنوب بنین) محافظت می کردند. ) در قرن نوزدهم. در این پست به بررسی فیلم The Woman King می پردازیم.

با بازی ویولا دیویس در نقش نانیسکا، ژنرالی که ارتشی کاملاً زن متشکل از جنگجویان را تشکیل می‌دهد که با برده‌فروشی اویو که به دهکده‌های داهومی حمله می‌کنند، تحت فرمانروایی پادشاه جدید گزو (جان بویگا)، که برادرش را در یک کودتا خلع کرده است، اداره می شود.

برای فیلمی که بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده است، زن پادشاه به آنها وابسته نیست. با این وجود، شخصیت های تخیلی به خوبی در خط داستانی پر اکشن قرار می گیرند که بینندگان را مجذوب خود می کند.

بررسی فیلم The Woman King

هالیوود حسابرسی واقعی با افرومرکزی داشته است. Black Panther، Wakanda Forever و The Lion King نمونه‌های کلیدی فیلم‌هایی با شخصیت‌های مرکزی سیاه‌پوست هستند که در آفریقای هر چند تخیلی اتفاق می‌افتند. اکنون به نظر می رسد که مدیران استودیو به وضوح قدرت گیشه تماشاگران فیلم سیاه را درک کرده اند. Woman King به تنهایی حدود 18 میلیون دلار در آخر هفته افتتاحیه خود در ایالات متحده به دست آورد، در حالی که فروش کلی Black Panther در چند هفته اول اکران از بیش از یک میلیارد دلار گذشت.

بیشتر از پول

جریان نقدینگی بدون شک قانع‌کننده‌ترین استدلال برای قدرت‌هایی است که اجازه ساخت فیلم‌ها را می‌دهند. اما برای افرادی مثل ما، که یک عمر را صرف تماشای فیلم‌هایی کرده‌اند که مردسالاری را تداوم می‌بخشد، زنان سیاه‌پوست را محو می‌کند و قدرت آنها را روی پرده‌ها زیر و رو می‌کند. ما نمی توانستیم مغرورتر باشیم. ما برای این اینجا هستیم

برای قیام در برابر مخالفت آنها، استخدام‌کنندگان زن جدید پادشاهی اویو آزمایش می‌شوند تا عمق تعهد آنها را از طریق یک سری مسابقات بوت کمپ که فقط برای یک آگوجی مناسب است، ببینند. و همچنین نظم و انضباط برای قسم خوردن از ازدواج و مادری صرفاً بر دفاع از پادشاهی داهومی متمرکز شد. ناوی، (با بازی زوسو امبادو، ستاره آفریقای جنوبی زیرزمینی راه آهن) به چالش برمی خیزد. او را مانند پیشکشی از سوی پدر ناامیدش که خشم او پس از امتناع ناوی از ازدواج با چند خواستگار به اوج خود می رسد، در قصر رها می کنند. ایزوگی (لاشانا لینچ) و آمنزا (شیلا آتیم) از او استقبال می کنند و در قصر هدایت می شود و به عنوان یک جنگجو به آینده خود می رود.

بررسی فیلم The Woman King
بررسی فیلم The Woman King

Woman King به زیبایی یک فرضیه فمینیستی آفریقایی را به تصویر می کشد که ریشه در توانمندسازی زنان دارد. بسیاری از مردم مانند ما هرگز تصور نمی کردند روزی را تصور کنند که هالیوود همه داستان ها، از جمله داستان زنان آفریقایی را از منظر توانمندسازی و ارتقاء به جای مرگ و انقیاد تعریف کند. ایجاد دنیایی که رک و پوست کنده باید همه آن را ببینند. فیلم نکات ظریفی را که به ندرت روی پرده نمایش داده می شود را به تصویر می کشد.

مبارزه جینا پرینس-بایتوود برای بیان داستان‌هایی از این دست ستوده است و دلیل موجهی برای حضور زنان سیاه‌پوست در اتاق‌هایی است که به بیان داستان‌های پیچیده‌ای کمک می‌کند که در طبیعت دارای تفاوت‌های ظریف هستند و تاریخ و تجربیات را تقویت می‌کنند. او از موضوعاتی که بسیاری از فیلم های برده داری از آنها طفره می روند، مانند مشارکت سیاه پوستان در تجارت برده در اقیانوس اطلس، ابایی ندارد.

حقیقت، دروغ و تخیل

پیچیدگی‌هایی که ریشه در این صحت روایی و تاریخی خط داستانی دارد، نادرست است، زیرا داهومی در واقع در تجارت برده در اقیانوس اطلس شرکت کرد، علی‌رغم اینکه نانیسکا می‌خواست آن را به پایان برساند. این بدان معنا نیست که داستان داهومی باید دفن شود.

بازیگرانی مانند لاشانا لینچ از پرنس-بایتوود به خوبی صحبت کرده اند. او در مصاحبه اخیر با ورایتی گفت: «این بار از اینکه مجبور نشدم درباره موهای طبیعی خود صحبت کنم، لذت بردم. خوب است که مدیری داشته باشید که با او کوتاه نویسی کنید، یک زن سیاه پوست دیگر – این گفتگوها نیازی به انجام آن با هیچ بخش دیگری ندارد، زیرا رهبر قبلاً آنها را برای شما داشته است. سیاهی شما، زنانگی شما، انرژی شما به عنوان یک زن سیاه پوست از قبل حل شده است. آیا زنان سیاه‌پوست می‌توانند در باکس آفیس جهانی جلوه کنند؟ در وهله اول هرگز نباید زیر سوال می رفت.

گریه کردم، وقتی فیلم شروع به کشیدن شد تا با روشن شدن چراغ ها تمام شود، دستمال کاغذی ام را دنبال کردم تا اشک های صورتم را پاک کنم. آن فیلمی بود که نمی دانستم باید ببینم.

برای بسیاری از تماشاگران متوسط ​​فیلم، زن پادشاه، اشک آور نیست. با این حال، نسل‌های قدرت و شجاعت زنان سیاه‌پوست را لمس می‌کند، که بسیاری از آنها هرگز گل‌هایشان را نگرفتند. پایانی که به ویژه وقتی نانیسکا فاش می‌کند که مادر بیولوژیکی ناوی است، مطمئناً برای مادران و دختران سیاه‌پوست در طول نسل‌ها طنین‌انداز خواهد شد. به خصوص در پرتو نبردهای مداوم برای پاداش و شناخت. مبارزه مادرانه برای همه زنان، به ویژه زنان سیاه پوست، با چالش دوگانه مبارزه با مردسالاری و همچنین تعصب به طور همزمان مواجه شده است.

این منطقی است در حالی که برخی از منتقدان فیلم را مورد تمسخر قرار داده اند، به ویژه به دلیل نادرستی های تاریخی آن، وقتی همان جهانی که فیلم سعی دارد به تصویر بکشد، روایت را از تمام پیوندهای تحقیرآمیز اجتماعی-سیاسی آن رها می کند و برای یک بار هم شجاعت زنان آفریقایی را تجلیل می کند. برای متعصبان نژادپرست، این امر مستلزم عادت کردن است.

زن پادشاه انتظارات سفیدپوست هالیوود را زیر پا می گذارد و به دنیا نشان می دهد که زن سیاه پوست چه توانایی هایی دارد. عادی سازی چیزی که برای مدت طولانی دور به نظر می رسید.

منبع : euronews

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس