نقد و بررسی فیلم یک ادم خوب

117
0
فیلم یک ادم خوب

«آدم‌های آسیب‌رسان به مردم صدمه می‌زنند»، که اغلب در زمینه همدلی یا بخشش استفاده می‌شود، بیانیه معتبری در مورد چگونگی تکرار الگوها است، مگر اینکه افراد برای درک و تغییر آنها قدم‌هایی بردارند. فیلم یک ادم خوب را در ادامه بررسی کرده ایم.

اما این نیز درست است که در برخی موارد، فقط افراد آسیب دیده می توانند به سایر افراد آسیب دیده کمک کنند. تجربه زیسته آنها به آنها در به اشتراک گذاشتن آموخته هایشان اعتبار می دهد و به افراد نیازمند نمونه ای ارائه می دهد تا نشان دهد که می توانند بهتر عمل کنند و احساس بهتری داشته باشند. به همین دلیل است که گروه های حمایتی نقش مهمی در کمک به افرادی که اعتیاد، بیماری، از دست دادن یا تجربه سوء استفاده دارند، ایفا می کنند.

سه نفر که به شدت آسیب دیده اند در «یک فرد خوب» به یکدیگر کمک می کنند. زک براف، نویسنده/کارگردان، فیلم را با بازی‌های مهربان و تاثیرگذار مورگان فریمن و فلورانس پیو گوینده می‌کند. هر دو نقش شخصیت هایی را بازی می کنند که پس از شکست های ویرانگر با عواقب غم انگیز، برای یافتن راهی به جلو تلاش می کنند.

این نسبت به فیلم اول او، «ایالت باغ»، به طور رسمی متعارف‌تر است و خوشبختانه نسبت به فیلم دومش، «کاش من اینجا بودم» کمتر خودپسندانه است. «یک فرد خوب» از همان حس زیرکانه جزئیات و شخصیتی که در هر دوی آنها مشهود است سود می برد، موضوعات جاه طلبانه اعتیاد، سوء استفاده، ترک، غم و اندوه طاقت فرسا و یافتن راهی برای بخشش نابخشودنی ها، حتی زمانی که به معنای بخشش خود باشد. و همانطور که از عنوان پیداست، معنی یک انسان خوب بودن چیست.

پیو نقش آلیسون را بازی می‌کند، زن جوانی سبک‌دل که در امتداد سطح زندگی می‌رقصد و زیاد به انتخاب‌هایش فکر نمی‌کند. او با خوشحالی با ناتان (یک Chinaza Uche بسیار جذاب) نامزد کرده است. او به عنوان نماینده فروش یک شرکت داروسازی پول زیادی به دست می آورد و خود را متقاعد می کند که کارش غیراخلاقی نیست زیرا تنها دارویی که او فشار می آورد برای یک بیماری پوستی تجویز می شود.

یک روز، آلیسون خواهر و برادر شوهر آینده‌اش را به شهر می‌برد تا به او در انتخاب لباس عروس کمک کند. برای چند ثانیه چشمش را از جاده برمی‌دارد تا نقشه تلفنش را در نزدیکی یک کارگاه ساختمانی ببیند. او نمی تواند از برخورد با یک بیل بکهو جلوگیری کند. آلیسون مجروح می شود و مسافرانش کشته می شوند.

فیلم یک ادم خوب
فیلم یک ادم خوب

یک سال بعد، دختر نوجوان زوج کشته شده، رایان (بازی دوست داشتنی از سلست اوکانر)، با پدربزرگش، دانیل (مورگان فریمن) زندگی می کند. این تعدیل برای هر دوی آنها چالش برانگیز است زیرا رایان خصمانه است و عمل می کند. آلیسون تمام روز روی کاناپه مادرش در مهی از اعتیاد به اکسی کانتین دراز می کشد و سعی می کند دردهای روحی و جسمی او را بی حس کند. نامزدی او شکسته است. مادرش دایان (مولی شانون) صبرش تمام می شود و پزشکان نسخه های او را قطع می کنند.

آلیسون برای داروهای بیشتر ناامید می شود. دانیل، یک الکلی که یک دهه هوشیار بوده است، آنقدر در برخورد با رایان احساس درماندگی می کند که دوباره به نوشیدن فکر می کند. در عوض، او در مجموعه قطار مدل خود آرامش می‌یابد، محیطی که کنترل را در دست دارد و حتی می‌تواند تاریخ خود را همانطور که دوست دارد اتفاق می‌افتد، بازسازی کند.

فیلمنامه دارای مشکلات ساختاری است و زمان زیادی را صرف اعتیاد می کند که برخی از تحولات و روابط داستانی را با هم تغییر می دهد. متکی به شاخص‌هایی است که اغلب دیده می‌شوند – شخصیتی به آینه نگاه می‌کند تا بگوید «از تو متنفرم» و ما اهمیت مجموعه قطار مدل را خیلی قبل از اینکه بیش از حد توضیح داده شود، دریافتیم. اما برخی دیالوگ‌های تند و بازی‌های متعهدانه و روشن‌فکر فریمن و پوگ آن را حفظ می‌کند. پوگ در هر مرحله از مبارزه آلیسون با اعتیاد به طور قابل توجهی خاص است، خواه او وزوز کند یا “به طرز سعادتمندانه ای بی حس” باشد یا برای گرفتن قرص، سم زدایی یا جایی در این بین عصبانی باشد. در یک صحنه، او با افرادی برخورد می‌کند که زمانی به آنها از بالا نگاه می‌کرد، و ما لایه‌به‌لایه‌ای را می‌بینیم که از احساس او از اینکه او چه کسی است، جدا می‌شود. در مورد دیگری، او تصمیم می گیرد که می تواند شیمی خود را به اندازه ای کالیبره کند تا یک قرص را نصف کند، و فکر می کند که می تواند مردم را فریب دهد تا فکر کنند او بالا نیست. آن وقت است که او با فریمن برخورد می کند که در آن لحظه بسیار تاثیرگذار در بهترین حالت خود قرار دارد. ما درگیری های او را می بینیم، اما او به آرامی او را تشویق می کند. آنچه آنها را به هم متصل می کند فراتر از دردی است که او برای او ایجاد کرده است. این بودن او در جایی است که او را در مورد استفاده از آن فریب نمی دهد. دنیل و آلیسون به چیزهای ضروری برهنه شده اند، و در بهترین لحظاتش، این فیلم نیز همینطور است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس