نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G

47
0
نقد و بررسی کامل شیایومی Poco M4 5G

پوکو شیائومی یکی از ارزان قیمت ترین سری کوشی های هوشمند با کیفیت است که تقریباً می توان گفت که نیازی به معرفی ندارند. بسیاری از مدل های خانواده پوکو شیائومی به دلیل ارزش بالای خود از محبوبیت زیادی برخوردار شده ‌اند. خط Poco M اکنون به نسل چهارم خود رسیده است و امروز ما وانیلی Poco M4 5G را برای بررسی انتخاب کرده ایم. نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G را در ادامه بخوانید.

به نظر می رسد که Poco M4 5G به عنوان ارزان ترین پیشنهاد در سری فعلی Poco M4 شناخته می شود. مسلماً با داشتن نمایشگر LCD 90 هرتزی 6.58 اینچی شباهت بیشتری به Poco M4 Pro 5G دارد تا Poco M4 Pro. قبل از این که به بررسی مشخصات Poco M4 Pro بپردازید، نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که گوشی هوشمندی که در ادامه قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، نسخه گلوبال Poco M4 Pro است، این نسخه از Poco M4 Pro در مقایسه با نسخه های دیگر از کیفیت دوربین و سایر مشخصات دیگری برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

مشخصات شیائومی Poco M4 5G در یک نگاه :

  • بدنه : 164.0*76.1*8.9 میلی متر، وزن 200 گرم، جلو شیشه ای ( گوریلا گلس 3 )، قاب پلاستیکی، پشت پلاستیکی؛ مقاوم در برابر پاشش آب
  • صفحه نمایش : 6.58 اینچ IPS LCD، 90 هرتز، وضوح 1080*24000 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، 400ppi.
  • چیپست : MediaTek MT6833 Dimensity 700 7 نانو متر : هشت هسته ای 2×2.2 GHz Cortex-A76 & 6×2.0 GHz Cortex-A55 Mali-G57 MC2 .
  • حافظه : 64 گیگابایت 4 گیگابایت رم، 128 گیگابایت رم 6 گیگابایت؛ UFS 2.2; microSDXC (اسلات اختصاصی).
  • سیستم عامل و نرم افزار : اندروید 12، MIUI 13.
  • دوربین عقب: واید ( اصلی ) : 13 مگاپیکسل، PDAF; عمق: 2 مگاپیکسل، f/2.4.
  • دوربین جلو : 5 مگاپیکسل، f/2.2، (واید)، 1.0 میکرومتر.
  • فیلمبرداری : دوربین عقب: 1080@30fps; دوربین جلو: 1080@30fps.
  • باتری : 5000 میلی آمپر؛ شارژ سریع 18 وات.
  • متفرقه: اثر انگشت خوان (نصب شده در کنار). NFC؛ پورت مادون قرمز؛ جک 3.5 میلی متری
نقد و بررسی کامل شیایومی Poco M4 5G
نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G

هر دو نسخه M4 5G به جای Dimensity 810 در Poco M4 Pro 5G، از چیپست مدیا تک Dimensity 700 استفاده می کنند. این گوشی به جای تنظیم استریو فقط یک بلندگو دارد و به جای 33 وات، فقط از شارژ 18 واتی پشتیبانی می ‌کند، دوربین اصلی و سلفی با وضوح پایین ‌تری ارائه شده اند و به جای IP53 دارای رتبه IP52 است. همچنین snapper اولترا واید از این گوشی حذف شده است.

بنابراین بدون شک می توان گفت که از نظر عملکرد در جنبه های مختلف Poco M4 Pro 5G کاهش قابل توجهی را داشته است. همچنین این کاهش عملکردها طبیعتاً در قیمت این گوشی منعکس شده است و بنابراین امکان تهیه آن با قیمت بسیار کمتری فراهم می باشد، قیمت Poco M4 Pro 5G در مقابل کیفیتی که ارائه می دهد بسیار مقرون به صرفه و مناسب می باشد. با این حال، بدون هیچ مقدمه‌ ای، بیایید ببینیم که آیا Poco M4 5G یک گوشی هوشمند مناسب و شایسته است که ارزش توجه شما را داشته باشد.

جعبه گشایی Poco M4 5G

نقد و بررسی کامل شیایومی Poco M4 5G
نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G

بیایید با بسته بندی جعبه و محتوای درون آن شروع کنیم. Poco M4 5G در یک جعبه مقوایی ضخیم و به رنگ زرد روشن دو تکه عرضه می شود. این جعبه به صورت ایده آل برای محافظت از گوشی در هنگام حمل و نقل طراحی شده است. به صورت کلی در مدل های پوکو، بسته لوازم جانبی نسبتاً غنی است. در ابتدا با یک شارژر 22.5 واتی شیائومی رو به رو خواهید شد که برای خروجی های 5V@3A، 9V@2.23A، 12V@1.67A و 10V@2.25A درجه بندی شده است.

درپوش شارژ 18 واتی Poco M4 5G کمی بیش از حد بسته بندی شده است، در کنار همه این آیتم ها یک کابل USB Type-A به Type-C نیز دریافت خواهید کرد. این کابل فقط یک کابل سفید کوتاه است، با این حال ممکن است یک آیتم کاربردی به شمار بیاید.

همانطور که معمولاً در جعبه های Poco شاهد آن بوده ایم، یک قاب TPU شفاف ضخیم نیز در جعبه قرار دارد و همچنین گوشی با یک محافظ صفحه نمایش نازک از پیش نصب شده عرضه می شود. اساساً، همه چیزهایی که نیاز دارید در جعبه قرار دارد و می توانید فوراً از گوشی خود استفاده نمایید.

طراحی و ظاهر

Poco M4 5G طراحی کاملاً منحصر به فردی دارد. طراحی این گوشی بسیار بدیع بوده و ظاهری نسبتاً سخت و خشن دارد. البته این ظاهر سخت و جذاب گوشی مربوط به قسمت پشتی آن می شود که به نوعی مانند گوشی های گوگل پیکسل طراحی شده است. قسمتی که دوربین بر روی آن قرار گرفته است، یک فضای بزرگ را به خود اختصاص داده که دو طرف گوشی را شامل می شود.

Poco M4 5G به طور قابل توجهی یک گوشی بلند و بزرگ است و از همین رو نمی توان با اطمینان گفت که شباهت زیادی به گوشی های دیگر دارد و درواقع در نوع خود بسیار منحصر به فرد است.

بقیه قسمت‌های پشتی M4 5G از پلاستیک ساخته شده و دارای بافت ظریفی است. هنگامی که قسمت پشتی را لمس می کنید، حس خوبی به شما القا خواهد شد و بدنه پشتی روکش مات دارد. البته این پوشش تا حد زیادی چربی و کثیفی را جذب می کند.

نقد و بررسی کامل شیایومی Poco M4 5G
نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G

همچنین بافت های ظریف روی آن باعث می شود که برخی خرده زباله ها بین شیارها گیر کنند و به این ترتیب می توان گفت که تمیز نگه داشتن سطح گوشی به طور کلی سخت است. Poco M4 5G در سه رنگ موجود است که شامل مشکی روشن، آبی سرد و زرد POCO می شوند.

رنگ مشکی قطعاً ظاهری قدرتمند را ارائه می دهد و زرد و آبی هر دو بسیار پر جنب و جوش و جوان به نظر می رسند. با این حال، به نظر می رسد که این گوشی در انتخاب رنگ به خوبی عمل کرده است. طرفین M4 5G مسطح و از نظر طراحی بسیار مدرن هستند. قاب میانی نیز از پلاستیک ساخته شده است. قسمت جلویی M4 5G نیز کاملاً مدرن به نظر می رسد. حاشیه ها و اطراف صفحه نمایش برای یک دستگاه مقرون به صرفه بسیار ظریف و نازک طراحی شده اند.

نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G
نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G

قسمت قرارگیری دوربین سلفی هم خیلی بزرگ نیست. با این حال، شیائومی موفق شد حسگر مجاورت و نور را در بالای صفحه نمایش قرار دهد، به طور کلی Poco M4 5G یک گوشی زیبا و خوش دست می باشد. Poco M4 5G در دست گرفتن بسیار راحت است. ابعاد آن 164 × 76.1 × 8.9 میلی متر است و وزن آن200 گرم است و در مقایسه با برخی دیگر از گوشی ها بسیار سبک است. بسیاری از این سبکی به لطف ساختار عمدتاً پلاستیکی آن می باشد.

مواد و کیفیت ساخت

همیشه گفته ایم که استفاده از پلاستیک برای طراحی بدنه و قاب گوشی ها، اصلاً اشکالی ندارد و از امتیاز کلی گوشی کم نمی کند. پلاستیک، سبک و با دوام است و مانند فلز فرورفتگی ندارد و می تواند کمتر از بسیاری از آلیاژها خط و خش را نشان دهد.

Poco M4 5G ظاهری بسیار صاف و هموار دارد و به خوبی طراحی شده است. وزن آن نیز به خوبی در بین بخش های مختلف گوشی توزیع شده است، اما مشکلی که در طول بررسی با آن برخورد کردیم این است که هر گاه به پشت دستگاه ضربه می زنید، احساس تو خالی بودن را القا می کند که بیشتر در گوشی های ارزان دیده می شود. با این حال، این موضوع استحکام ساختاری کلی گوشی را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

Poco M4 5G دارای Corning Gorilla Glass 3 در جلو است که از نمایشگر محافظت می کند. اگرچه این نسخه از گلس ها قدیمی هستند و چند سال از عمر آن‌ها می گذرد، اما همچنان در برابر خراش بسیار عالی از گوشی محافظت می کند، همچنین Corning در سال های اخیر بهینه سازی هایی را در زمینه مقاومت در برابر شکستن انجام داده است.

همچنین Poco M4 5G کمی از نفوذ آب و گرد و غبار نیز محافظت می کند، اگر چه این میزان زیاد قابل توجه نیست اما به هر حال می توان تا حدودی از خود حفاظت کند. IP52 اساسا نشان دهنده این است که Poco M4 5G در معرض گرد و غبار و پاشیدن آب می تواند دوام بیاورد، با این حال باید در این زمینه بیشتر مراقب باشید تا گوشی شما خراب نشود.

کنترل و اتصال

Poco M4 5G دارای مجموعه ای استاندارد از کنترل ها و دکمه های متنوع است. دکمه تنظیم صدا و پاور هر دو در سمت راست قرار دارند. هر دو بازخورد لمسی عالی دارند و به خوبی عمل می کنند. موقعیت عمودی آن‌ها نیز زیبا و ارگونومیک است. دکمه پاور به عنوان حسگر اثر انگشت نیز عمل می کند و بسیار شیک و دقیق است. همچنین همیشه روشن است و می توان آن را طوری تنظیم کرد که با یا بدون فشار دادن دکمه، قفل گوشی را باز کند.

سمت چپ گوشی فقط قسمت سیم کارت را در خود جای داده است. این یک جایگاه بلند با دو اسلات نانو سیم کارت اختصاصی و یک میکرو اس دی جداگانه در این قسمت قرار دارد و دیگر نیازی نیست سیمکارت های خود را برای استفاده در گوشی انتخاب کنید و می توانید هر دو آن را در کنار هم داشته باشید.

بالای M4 5G جک 3.5 میلی متری صدا قرار گرفته است که در بین طراحی های گوشی های هوشمند بدیع است. بلستر IR نیز در بالای گوشی قرار دارد؛ به نظرمی رسد که شیائومی آخرین کمپانی بزرگی است که IR را در برخی از مدل های خود قرار داده است.

این قابلیت به عنوان یک جایگزین برای کنترل از راه دور لوازم خانگی کاملاً مناسب است. قاب پایینی، میکروفون اصلی دستگاه و همچنین اسپیکر تکی را در خود جای داده است و پورت Type-C بین این دو قرار گرفته است. همانطور که قبلاً ذکر شد، این دستگاه قابلیت شارژ سریع تا 18 وات را دارد. همچنین از USB 2.0 برخوردار است و از OTG پشتیبانی می کند.

Poco M4 5G پشتیبانی از 5G را در حالت SA و NSA در هر دو اسلات خود ارائه می دهد. همچنین AC Wi-Fi دو بانده با قابلیت هات اسپات روی هواپیما نیز وجود دارد. بلوتوث 5.1 با پشتیبانی LE و GPS با GLONASS و BDS نیز در دسترس است و می توانید از گیرنده رادیوی FM و NFC K نیز استفاده نمایید.

Poco M4 5G همچنین دارای مجموعه ای شگفت انگیز از حسگرها است که برای دستگاه های ارزان قیمت یک آپشن بزرگ محسوب می شود.شما بر روی این گوشی یک سنسور مجاورت و نور ترکیبی واقعی TDM2755، همچنین شتاب ‌سنج، قطب ‌نما، ژیروسکوپ و مغناطیس‌ سنج دریافت می ‌کنید.

نمایشگر گوشی زمانی که در حال استفاده از آن در فضاهای بسته هستید، بسیار خوب به نظر می رسد و دقت رنگ در گوشی خوب است. در مجموع سه حالت رنگی برای انتخاب در تنظیمات وجود دارد که شامل زنده، اشباع و استاندارد می باشند.

حالت های رنگی

این گوشی از هر سه فضای رنگی sRGB پشتیبانی می کند، اما نمی تواند آنها را به درستی پوشش دهد. Vivid به طور قابل توجهی تمام کانال های رنگی پایه را تقویت کرده است، در حالی که رنگ اشباع عملکرد ایده آلی را ارائه نمی دهد.

حالت استاندارد از بین این سه حالت sRGB به رنگ های واقعی نزدیک تر هستند، اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که رنگ ها هنوز هم کمی سرد تر هستند، با این حال برای بررسی این موضوع باید بسیار دقت کنید و در حالت عادی، حالت های رنگی طبیعی هستند.

Poco M4 5G شامل تنظیمات شخصی برای هر سه حالت نیز می باشد که می توانید به صورت دستی رنگ ها را گرم تر کنید و سردی آن را کاهش دهید، اما تأثیر کلی زیاد نخواهد بود. از ویژگی های مثبت این گوشی می توان اشاره کرد که Poco M4 5G از بالاترین Widevine L1 DRM پشتیبانی می کند و این قابلیت امکان دسترسی به جریان های HD و کیفیت بالاتر را از طریق پلتفرم هایی مانند Netflix به گوشی می دهد. اشباع وضوح گوشی و ارائه کیفیت FullHD از مزایای قابل توجه این گوشی می باشند. M4 5G هم از نظر سخت افزار نمایشگر و هم از نظر ویدیو فاقد هرگونه پشتیبانی HDR است.

نرخ تازه سازی بالا

Poco M4 5G صفحه نمایش 90 هرتزی دارد. در تنظیمات، دو حالت نرخ تازه سازی – 90 هرتز و 60 هرتز ارائه داده می شود. با این حال، از نظر نرم ‌افزاری، Poco M4 5G در واقع از سه حالت نرخ به‌ روزرسانی – 90 هرتز، 60 هرتز و 30 هرتز پشتیبانی می‌ کند و از طریق بررسی های انجام شده، می‌ توان تأیید کرد که M4 5G دارای قابلیت اعمال تغییر خودکار در نرخ تازه‌ سازی است.

به طور کلی، هنگام استفاده از حالت 90 هرتز، رابط کاربری گوشی و اکثر برنامه‌ ها، خواه شخص اول باشند یا شخص ثالث، با فرکانس 90 هرتز اجرا می ‌شوند.

رابط کاربری با فرکانس 90 هرتز

برخی از برنامه‌ ها مانند کروم با فرکانس ۹۰ هرتز اجرا می ‌شوند، اما رندر در WebView همچنان روی ۶۰ هرتز محدود است. البته این موضوع در مورد مرورگر پیش‌ فرض گوشی و برخی از مرورگرهای دیگر که تجربه کامل 90 هرتز و 90 فریم بر ثانیه را دارند صدق نمی کند. با این حال، به طور کلی، اکثر برنامه ها با سرعت 90 فریم در ثانیه در حالت 90 هرتز اجرا می شوند.

احتمالاً می پرسید پس سوئیچینگ خودکار چه طور کار می کند؟ خب، به نظر می ‌رسد که پوکو یک لیست سفید از انواع برنامه ‌های پخش ‌کننده ویدیو را لیست کرده است که آن‌ها را در حالت 60 هرتز راه‌ اندازی و اجرا می کند تا در مصرف انرژی صرفه ‌جویی کنند که این قابلیت یک مزیت عالی به شمار می آید.

اما پس از بررسی متوجه شدیم که برخی از برنامه ها مانند بعضی شبکه های اجتماعی، شامل این قابلیت نمی شود. به عنوان مثال، TikTok قوانین را به خوبی دنبال کرده و در حالت 60 هرتز کار می ‌کند، در حالی که فیس‌ بوک و اینستاگرام بدون در نظر گرفتن اینکه در حال تماشای ویدیو هستید یا در حال پیمایش و نگاه کردن تصاویر، با فرکانس 90 هرتز راه‌ اندازی و اجرا می‌ شوند.

در مورد حالت 30 هرتزی که به آن اشاره کردیم نیز باید بگوییم که این حالت به ندرت روی تصاویر ثابت و در زمانی که گوشی در حالت 90 هرتز و 60 هرتز تنظیم شده بود، به خودی خود فعال می شود. به صورت کلی، وجود این قابلیت ها بدان معنی است که این گوشی به صورت کلی نظارت هوشمندی را بر روی آنچه بر روی صفحه اتفاق می افتد دارد.

از نظر بازی‌هایی که دارای نرخ تازه‌ سازی بالا هستند، ما چند عنوان بازی شناخته ‌شده را امتحان کردیم و از هر چهار بازی، سه عنوان موفق شدند با سرعت 90 هرتز و بیش از 60 فریم بر ثانیه اجرا شوند و این نشان دهنده عملکرد خوب گوشی می باشد. با در نظر گرفتن همه این موارد، منطق تغییر خودکار نرخ به ‌روز رسانی که در حال حاضر در Poco M4 5G وجود دارد، به اندازه کافی خوب کار می ‌کند و کاملاً کاربردی و مفید است.

با این حال، هنوز تنظیمات دقیق زیادی وجود دارد که باید در این زمینه انجام شود، شاید بهتر باشد تا یک لیست از تنظیمات در دسترس کاربران قرار بگیرد که در آن نرخ تازه سازی مشخصی که برای برنامه خاص نیاز است نوشته شده باشد. با این حال، همین که سه نرخ تازه سازی با عملکرد مناسب در این گوشی ارائه می شود و نمایشگری با نرخ تازه ‌سازی 90 هرتز برای آن در نظر گرفته شده است، یک مزیت عالی به شمار می آید.

عمر باتری

Poco M4 5G دارای باتری بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی و چیپست مدیا تک Dimensity 700 با کارایی مناسب است. ترکیبی که قبلاً در گوشی‌های دیگری مانند Redmi Note 10 5G، Poco M3 Pro 5G یا Samsung Galaxy A22 5G دیده بودیم و شاهد توانایی دوام باتری عالی در آن‌ها بوده ایم. Poco M4 5G نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در واقع، در تست باتری انجام شده، امتیازی کاملاً مطابق با گوشی ‌های فوق‌ العاده مجهز شیائومی با امتیاز استقامت عالی 121 ساعت کسب کرده است. Poco M4 5G در هر دو تست خاموش بودن صفحه نمایش، تست آماده به کار و تست تماس و اجرای برنامه هایی مانند مرور Wi-Fi و پخش آفلاین ویدیو عالی عمل کرد.

شارژ کردن

متأسفانه یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده Poco M4 Pro 5G عملکردی مشابه با Poco M4 5G نداشته باشد، شارژ سریع 33 واتی شیائومی است. در عوض، Poco M4 Pro 5G با 18 وات شارژ می شود. بنابراین کاملاً مشخص است که زمان شارژ شدن دستگاه به طور کلی بسیار کند خواهد بود.

این گوشی در 30 دقیقه، تا 31 درصد شارژ شد و شارژ کامل آن کمی بیش از دو ساعت طول کشید. در ادامه همراه ما باشید تا به مقایسه سرعت این گوشی با مدل های هم رده آن شویم، در نظر داشته باشید که هر چه درصد شارژ در 30 دقیقه بیشتر باید به معنای عملکرد بهتر خواهد بود.

مقایسه تست شارژ در 30 دقیقه اول (از 0٪)

  • شیائومی ردمی نوت 10 : 65 درصد
  • شیائومی ردمی نوت 11 اس : 59 درصد
  • Realme 8 : 56 درصد
  • Poco M4 Pro 5G : 54 درصد
  • Poco M4 Pro : 51 درصد
  • شیائومی ردمی نوت 11 : 51 درصد
  • Nokia G21 (65W PD) : 37 درصد
  • Xiaomi Poco M4 5G : 31 درصد
  • Xiaomi Redmi Note 11 (65W PD) : 31 درصد
  • Realme 8i : 30 درصد
  • Realme 8 5G : 29 درصد
  • سامسونگ گلکسی A13 : 27 درصد
  • شیائومی ردمی 10 : 26 درصد
  • Samsung Galaxy A32 : 25 درصد
  • Samsung Galaxy A32 5G : 23 درصد
  • Samsung Galaxy A22 5G : 23 درصد
  • Samsung Galaxy A22 : 23 درصد
  • نوکیا G21 : 22 درصد
  • Samsung Galaxy A03s : 15 درصد
  • مقایسه زمان لازم تا شارژ کامل (از 0 درصد )
  • : Xiaomi Redmi Note 11S 1:02 ساعت
  • Poco M4 Pro 5G : 1:07 ساعت
  • Realme 8 : 1:09 ساعت
  • Poco M4 Pro : 1:10 ساعت
  • Xiaomi Redmi Note 10 : 1:13 ساعت
  • شیائومی ردمی نوت 11 : 1:18 ساعت
  • Xiaomi Redmi Note 11 (65W PD) : 1:42 ساعت
  • Xiaomi Poco M4 5G : 2:02 ساعت
  • Nokia G21 (65W PD) : 2:09 ساعت
  • شیائومی ردمی 10: 2:13 ساعت
  • Samsung Galaxy A13 : 2:18 ساعت
  • سامسونگ گلکسی A32 : 2:19 ساعت
  • Samsung Galaxy A22: 2:20 ساعت
  • Realme 8 5G : 2:20 ساعت
  • Realme 8i : 2:21 ساعت
  • Samsung Galaxy A32 5G : 2:24 ساعت
  • Samsung Galaxy A22 5G : 2:29 ساعت
  • نوکیا G21 : 2:49 ساعت
  • Samsung Galaxy A03s : 3:38 ساعت

Poco M4 5G به طور نسبی، به نسبت قیمتی که دارد، عملکرد خوبی را ارائه داده است و در بررسی انجام شده مشاهده می شود که این گوشی در مقایسه با رقبای اصلی خود عملکرد قابل قبولی را ارائه کرده است. قابل ذکر است که بسیاری از مدل های سامسونگ در شارژ 15 وات گیر کرده اند. بنابراین، نتیجه به دست آمده در کل، خیلی بد نیست.

اسپیکر

Poco M4 5G دارای یک اسپیکر تکی در پایین است. هیچ تنظیم استریوی برای آن وجود ندارد، حتی یک هیبریدی هم در دسترس نیست و این موضوع می تواند کمی چالش بر انگیز باشد، زیرا برخی از رقبای این گوشی در همین محدود قیمت، به علاوه برخی از مدل های شیائومی، تنظیمات استریو را ارائه می دهند.

علاوه بر این، این بلندگو خیلی بلند نیست و در تست استاندارد امتیاز میانگین را دریافت کرده است. نکته مثبت این است که منحنی فرکانس بلندگو، برای یک گوشی ارزان قیمت، چندان بد به نظر نمی رسد. درواقع در صداها هیچ تحریفی صورت نمی گیرد و در تماس ها نیز به خوبی انتقال پیدا می کند.

MIUI 13 به همراه اندروید 12

Poco M4 5G دارای اندروید 12 با رابط کاربری MIUI 13 است. این یک ترکیب نسبتاً جدید است که در این گوشی وجود دارد و قابل قدردانی است. به هر حال، MIUI 13 جدید نوید بهبودهایی مانند مدیریت بهتر رم، استفاده از CPU و استفاده مؤثرتر از حافظه را می دهد.

به طور کلی، ظاهر تغییری نکرده است و کاربران قبلی MIUI احساس خوبی در هنگام استفاده خواهند داشت. طبق بررسی ها متوجه شدیم که کار با این سیستم عامل بسیار راحت است و رویکرد منحصر به فرد MIUI به رابط کاربری را نشان می دهد. همچنین یک حالت استاندارد در نظر گرفته شده است که کاربری راحت تر را ارائه می دهد.

صفحه اصلی، برنامه‌ ها و منوی تنظیمات کلی MIUI مثل همیشه هستند. کشوی برنامه نیز به طور پیش فرض فعال است و این که شیائومی نوار جستجو را در پایین صفحه برای دسترسی راحت تر قرار داده است، یک مزیت عالی به شمار می رود.

برنامه های سفارشی، به صورت دسته بندی شده و از پیش تعیین شده برای ناوبری سریع‌تر در دسترس می باشند. برخلاف منوی استاندارد برنامه‌ های اخیر، منوی MIUI برنامه‌ ها را به صورت عمودی فهرست می‌ کند و چند میانبر مفید ارائه می‌ دهد.

منوی میان بر Sidebar در Poco M4 5G وجود ندارد. برای ایجاد Sidebar ، باید این کار را از طریق جابجایی سریع در command center در M4 5G انجام دهید. انجام این کار با دردسر زیادی همراه نیست و خود پنجره ‌های شناور به همان روش با مناطق از پیش تعریف‌ شده و اندازه‌ ها، کار می‌ کنند.

تم ها

مثل همیشه، سفارشی سازی، بخش بزرگی از MIUI را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که Poco M4 5G فاقد پنل OLED و حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر است، منوهای سفارشی سازی “نمایشگر همیشه روشن” و “اثر انگشت” وجود ندارند.

با این حال، همچنان می ‌توانید دستگاه را تم ‌بندی کنید. جدا از تم های از پیش نصب شده روی دستگاه، فروشگاه تم، پیشنهاد‌های گسترده ای را در اختیار شما قرار می دهد. خود تم ها نه تنها ظاهر کلی بلکه آهنگ های زنگ و نمادهای سیستم را نیز تغییر می دهند.

اپلیکیشن امنیتی شیائومی

از لحاظ حریم خصوصی و امنیت، باید اشاره کنیم که MIUI با یک برنامه امنیت سیستم از پیش نصب شده ارائه می شود. این اپلیکیشن به غیر از لایه حفاظتی اضافی که ارائه می کند، بسیاری از تنظیمات برنامه و ویژگی های حریم خصوصی را در یک مکان نگه می دارد.

همچنین می تواند لیست سیاه شما را مدیریت کند، مصرف داده شما را مدیریت یا محدود کند، کارکرد باتری را پیکربندی کند و مقداری RAM را آزاد کند. همچنین می‌تواند مجوزهای برنامه ‌های نصب‌ شده شما را نیز مدیریت کند، میزان کاربرد باتری را در برنامه‌ های انتخاب‌ شده مدیریت کند و محدودیت‌ هایی را برای برنامه ‌های خاص اعمال کند.

قبلاً اشاره کردیم که حسگر اثر انگشت خازنی کناری Poco M4 5G بسیار سریع و قابل اعتماد است. متأسفانه، در غیاب حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر، رابط میانبرهای سریع و عالی قفل صفحه نیز دیگر وجود ندارند. همچنان می‌ توانید جوری تنظیم کنید که برای کار کردن یا عدم کار کردن، نیاز به فشار دادن دکمه باشد.

دو بار فشار دادن دکمه پاور نیز می تواند به سرعت دوربین را راه اندازی کند. همچنین یک صفحه قفل اختصاصی با کنترل‌ های سریع دستگاه Mi و یک کلید چراغ قوه نیز برای استفاده وجود دارد. وقتی روی صفحه قفل گوشی سریع به چپ بکشید، این موارد ظاهر می‌شوند. بنابراین به طور کلی گزینه های اثرانگشت و دکمه پاور، قفل صفحه را کنترل می کند

در مجموع، MIUI 13 کمی بیش از نسخه پیشین خود تغییر کرده است، اما مانند همیشه سریع و قابل تنظیم می باشد. سیستم عامل آن مانند همیشه همچنان رنگارنگ و شاد است و با توجه به جزئیات در مواردی مانند انیمیشن ها و عناصر طراحی کوچک، عملکرد خوبی را ارائه می دهد.

همه چیز در این سیستم عامل واضح به نظر می رسد و به خوبی جریان دارد. MIUI 13 یکی از پیشرفته ‌ترین نسخه‌ های سفارشی اندروید در این روزها است و حتی در M4 5G، عالی و سریع به نظر می ‌رسد.

نگاهی دقیق تر به عملکرد Poco M4 5G

یکی از کمبود ‌های Poco M4 5G در مقایسه با Poco M4 Pro 5G، سوئیچ به چیپست Dimensity 700 است. با وجود این وضعیت، Dimensity 700 هنوز یک تراشه مدرن و بسیار مناسب است. این پردازنده بر روی یک گره 7 نانومتری N7 ساخته شده و دارای یک پردازنده Cortex-A76 و 6×2.0 گیگاهرتز Cortex-A76 و 6×2.0 گیگاهرتز Cortex-A55، به علاوه یک پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 که همان Dimensity 810 و Helio G96 است، می باشد.

Poco M4 5G این تراشه را با 4 گیگابایت رم LPDDR4X و 64 گیگابایت حافظه قابل ارتقا UFS 2.2 یا 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت ROM هماهنگ می کند. همچنین 2 گیگابایت رم مجازی در نرم افزار نیز در کنار آن وجود دارد.

در بررسی GFXBench و بنچمارک های گرافیکی، ابتدا باید در مورد MediaTek Helio G95 صحبت کنیم. MediaTek Helio G95 یک تراشه قدیمی ‌تر در این برهه از زمان است، اما تراشه ‌ای است که دارای مزیت GPU متمایز نسبت به اکثر رقبای خود می باشد زیرا دارای چهار هسته گرافیکی Mali-G76 است. وقتی صحبت از عملکرد بازی به میان می ‌آید، MediaTek Helio G95 قطعاً به نسبت خیلی از رقیبان خود عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

Dimensity 700، Dimensity 810 و Helio G96 همگی در تست‌های GPU عملکرد یکسانی دارند. هر سه تراشه دارای تنظیمات گرافیکی دو هسته ‌ای Mali-G57 هستند. داشتن دو برابر هسته‌ GPU یک مزیت برای G95 است.

3DMark از لحاظ تاریخی با استفاده از تست های رندر خارج از صفحه که وضوح نمایشگر را در نظر نمی گیرد، مقایسه عملکرد گرافیکی تمیزتر و واضح تری را در بین دستگاه ها ارائه کرده است.

اگرچه Dimensity 700 که در Poco M4 5G وجود دارد به قدرتمندی Helio G95 نیست و تقریباً برابر با Helio G96 و Dimensity 810 است. اما بررسی Samsung Galaxy A32 5G و چیپست Dimensity 720 آن نشان می دهد که عملکرد آن‌ها تقریباً مشابه است.

درواقع، هسته گرافیکی Mali-G57 که در Poco M4 5G به کار رفته است، برای رسیدن به سطح عملکرد G95 کافی است. به طور کلی، Poco M4 5G عملکرد خوبی را در جنبه های مختلف ارائه می دهد و با توجه به قیمتش انتخاب خوبی است.

این گوشی به خوبی مجهز شده است و با تراشه هایی مانند Dimensity 810 و Helio G96 قابل مقایسه است. MIUI 13 به خوبی اجرا می شود و بسیار سریع است. بنابراین، در هنگام استفاده از این دستگاه احساس خوبی را تجربه خواهید کرد.

تنظیمات دوربین

نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G
نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G

این گوشی فقط یک دوربین اصلی 13 مگا پیکسلی و یک سنسور عمق 2 مگا پیکسلی اضافی در پشت Poco M4 5G ارائه می‌ کند، بنابراین از این نظر ممکن است عملکرد قابل توجهی را به نمایش نگذارد. دوربین سلفی از یک واحد 16 مگا پیکسلی به یک دوربین 5 مگا پیکسلی کاهش یافته است.

دوربین اصلی Poco M4 5G از سنسور 13 مگا پیکسلی SK Hynix hi1337 با 1.0 میکرومتر استفاده می کند. این سنسور با لنز f/2.2 همراه شده و از PDAF پشتیبانی می کند. حالت شب در این دوربین موجود است. اگرچه این سنسور به نسبت بودجه ای که می دهید مناسب است اما یک قطعه سخت افزار متمایز نیست.

دوربین عمق 2 مگا پیکسلی f/2.4 یا بر اساس سنسور OmniVision ov02b1b یا SmartSens sc201cs است، با این حال، این دوربین کاربردهای زیادی ندارد و فقط برای دریافت اطلاعات مربوط عمق اضافی برای پرتره استفاده می شود.

دوربین سلفی 5 مگا پیکسلی از سنسور SK Hynix hi556 استفاده می کند. این دوربین پشت یک لنز f/2.2 قرار گرفته است و فوکوس ثابتی دارد، بنابراین نباید از آن توقع خیلی بالایی داشته باشید. برنامه پیش ‌فرض دوربین MIUI معمولی است، هرچند برای مطابقت با تنظیمات دوربین این گوشی که عملکرد کاهش یافته ای را ارائه می دهد، کمی ساده ‌تر شده است. جابجایی بین حالت ها با کشیدن انگشت به چپ و راست انجام می شود و تمامی حالت های موجود قابل تنظیم مجدد هستند.

قابل ذکر است که هیچ حالت ماکرو در Poco M4 5G وجود ندارد. هیچ کلید بزرگنمایی نیز وجود ندارد. در طرف مقابل Viewfinder، یک سوئیچ برای حالت فلاش، یک سوئیچ HDR، یک کلید هوش مصنوعی و یک عصای جادویی برای جلوه های زیبایی و فیلترها قرار داده شده است.

گزینه های بیشتری را در منوی سه خطی و میانبر تنظیمات پیدا خواهید کرد. گزینه ای برای تنظیم وضوح خروجی در این گوشی وجود ندارد و فقط گزینه تنظیم نسبت تصویر ارائه شده است. یک حالت حرفه ای برای دوربین اصلی وجود دارد و می توانید از سرعت شاتر تا 30 ثانیه و ایزو تا 6400 استفاده کنید.

کیفیت عکاسی

دوربین اصلی عکس ها را با وضوح کمی بیشتر از 13 مگاپیکسل ثبت می کند. عکس هایی که با این گوشی ثبت شده اند، در مقایسه با گوشی های هم رده بسیار خوب هستند. رنگ‌ ها عمدتاً واقعی هستند و کنتراست و دامنه پویا بسیار عالی می باشد. ممکن است در برخی از عکس ها، جزئیات کمی محوتر نشان داده شوند که همه این موارد در یک دوربین مقرون به صرفه کاملاً عادی و قابل انتظار هستند و به طور کلی به نظر می رسد که دوربین Poco M4 5G عملکرد خوبی را ارائه می دهد.

دوربین اصلی دارای قابلیت Ai است. طبق معمول، این قابلیت عکس‌ های شما را با اشباع کردن رنگ ‌ها و افزایش کنتراست بسته به محیط های مختلفی مانند آسمان، فضای سبز، ساختمان‌ ها، بهبود می‌ بخشد. در Poco M4 5G می توانید با دوربین اصلی نیز عکس های پرتره بگیرید.

در این پرتره ها تشخیص و جدا سازی سوژه بسیار خوب است و کیفیت تاری پس‌ زمینه مناسب است. همچنین پرتره ها روی سوژه های غیر انسانی نیز به خوبی کار می کنند. Poco M4 5G فاقد دوربین تله فوتو است، اما همچنان می تواند زوم دیجیتال را تا 10 برابر انجام دهد. البته ما استفاده از زوم را در این دوربین توصیه نمی کنیم، چرا که حتی زوم 5 برابری نیز عکس های شما را شبیه به نقاشی ‌های رنگ روغن می کند.

عکس های سلفی

دوربین سلفی 5 مگا پیکسلی Poco M4 5G نیز مشابه دوربین اصلی آن، عکس ‌های مناسبی را نسبت به محدوده قیمتی گوشی می ‌گیرد. جزئیات مناسبی در این عکس ها وجود دارد، اگرچه بافت ظریف پوست تا حد زیادی از بین می رود. رنگ ها خوب به نظر می رسند.

تنظیم یک چهره در فوکوس ممکن است سخت باشد زیرا سلفی فقط فوکوس ثابت دارد و سطح کانونی آن خیلی عمیق نیست. با این حال، سلفی های خوبی را می توانید با استفاده از آن ثبت کنید. پرتره های سلفی به خوبی عکس های دوربین اصلی نیستند. تشخیص سوژه خیلی خوب صورت نمی گیرد و اشتباهات بیشتری در هنگام ثبت عکس رخ می دهد. با این حال، کیفیت کلی این پرتره ها خوب هستند.

کیفیت ویدیو

Poco M4 5G می‌ تواند با سرعت 1080@30fps فیلم‌برداری کند. اگرچه این کیفیت یک محدودیت مربوط به ISP چیپست است اما برای یک دستگاه مقرون به صرفه عملکرد خوبی می باشد. این ویدئوها در یک جریان ویدئویی استاندارد AVC با سرعت قابل قبول 20 مگابیت در ثانیه و یک جریان صوتی استریو 48 کیلوهرتز AAC در داخل یک فایل MP4 ضبط می ‌شوند.

فیلمبرداری دوربین اصلی با کیفیت و مناسب است اما ایده آل نیست. جزئیات زیادی در ویدیوهای FullHD وجود دارد، رنگ ها خوب و دلپذیر به نظر می رسند.

نویز به خوبی کنترل می شود و حتی محدوده دینامیکی نسبتاً کم آن چندان قابل توجه نیست. با این حال، چیزی که واقعاً در فیلمبرداری ممکن است مشکل ایجاد کند، فوکوس مداوم است که دوربین انجام می دهد. این عامل و برخی لرزش‌ های آزاردهنده که ممکن است با بی‌ نظمی ‌های نوردهی مرتبط باشد، می توانند از نکات منفی دوربین این گوشی به شمار بیایند. هیچ تثبیت کننده ای در Poco M4 5G موجود نیست و هیچ OIS دریافت نمی کنید.

دوربین سلفی نیز به فیلم برداری 1080p@30fps محدود شده و فاقد هرگونه تثبیت کننده است. فیلم های ثبت شده از دوربین سلفی بیش از حد پردازش شده و کمی پیکسلی به نظر می رسد، درواقع تقریباً انگار فشرده شده است، حتی وقتی که میزان بیت اساساً یکسان است.

کیفیت دوربین در نور کم

دوربین اصلی Poco M4 5G در شرایط کم نور عملکرد مناسبی دارد. جزئیات زیادی در عکس ها وجود دارد و اشباع رنگ خوب به نظر می رسد. تنها مشکل این است که سطح نویز کمی بالاست و در مناطق تاریک، منابع نور را به خوبی نشان نمی دهد.

عکاسی در حالت شب، چهار تا شش ثانیه طول می کشد، که باید آن را در نظر داشته باشید. اگر عجله نداشته باشید، افزایش کیفیت قطعاً ارزشش را دارد. بزرگنمایی در نور کم بیش از هر چیز دیگری کیفیت عکس های شما را کاهش می دهد.

دوربین سلفی در نور کم عکس های بسیار نرم و نویز داری را ثبت می کند، همچنین پیدا کردن سوژه و فوکوس بر روی آن نیز با دوربین سلفی کمی دشوار خواهد بود. فیلمبرداری 1080p در نور کم از دوربین اصلی عملکرد مناسبی دارد، اما نمی توانیم بگوییم که عملکرد آن عالی و چشمگیر است.

سطح جزئیات در عکس ها به خوبی دیده می شوند و رنگ ها نیز به خوبی نمایش داده می شوند. اگرچه ممکن است عکس ها کمی نویز داشته باشند، اما نویزها بیش از حد نمی باشد. از طرف دیگر، اگر منبع نور شدیدی وجود داشته باشد، دوربین اصلی به خوبی می تواند آن را مدیریت کند. همچنین، اجسام در حال حرکت، مانند اتومبیل، بسیار محو تر از محیط اطراف خود به نظر می رسد.

مقایسه Poco M4 5G با گوشی های هم رده آن

Poco M4 5G یک بخش قیمتی بسیار رقابتی در بازار گوشی های هوشمند را اشغال می کند. قیمت این گوشی در حال حاضر 240 دلار می باشد، اگرچه این قیمت قطعاً مقرون به صرفه است، اما گوشی های زیادی وجود دارند که می ‌توانید با این بودجه خریداری کنید.

این گوشی ها از سری های خود شیائومی شروع می شود و Redmi Note 11 در بین آن‌ها محبوب ترین است. برخی از ویژگی های برجسته آن در مقایسه با Poco M4 5G شامل صفحه نمایش 90 هرتزی AMOLED، بلندگو های استریو، حفاظت ورودی IP53، شارژ سریع 33 واتی برای باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و دوربین با کیفیت تر است که دوربین آن شامل دوربین اولترا واید 8 مگا پیکسلی، دوربین ماکرو 2 مگا پیکسلی و سلفی 13 مگا پیکسلی با وضوح بالاتر می شود. اگر دوربین ‌های با وضوح بالاتر چیزی هستند که به دنبال آن هستید، پس Redmi Note 11s ممکن است ارزش قیمت بیشتر را داشته باشد.

اما سامسونگ در این رده قیمتی، چندین گوشی جالب و با کیفیت را ارائه می دهد. گلکسی A13 که اخیراً محبوبیت خاصی پیدا کرده است، با صفحه نمایش IPS 90 هرتزی، OIS در دوربین اصلی، چیپست اسنپدراگون 680 کارآمدتر، شارژ سریع‌تر 25 وات و عمر باتری بهتر در بررسی های انجام شده عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است.

اگر برای شما فرقی نمی کند که یک گوشی نسبتاً قدیمی تری داشته باشید، گلکسی A32 یک انتخاب عالی برای شما به شمار می آید. این دستگاه دارای صفحه نمایش Super AMOLED 90 هرتزی، محافظ گوریلا گلس 5 بر روی صفحه نمایش خود، تنظیمات دوربین قوی و باتری بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی است که در بررسی های ما به خوبی عمل کرد و اگر اتصال 5G در لیست اولویت های شما قرار دارد، باید بدانید که گلکسی A32 5G به طور بالقوه ارزش بررسی را خواهد داشت.

آیا Poco M4 5G شیائومی ارزش خرید دارد یا خیر؟

نتیجه گیری در مورد نسخه گلوبال Poco M4 5G کمی سخت است. شیائومی در این نسخه سعی کرده تا بهبودهایی را نسبت به نسخه قبلی در نظر بگیرد، به صورت کلی Poco M4 5G با توجه به برچسب قیمت ارزانش، یک گوشی مناسب به نظر می رسد.

نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G
نقد و بررسی کامل شیائومی Poco M4 5G

این دستگاه دارای ویژگی هایی مانند صفحه نمایش 90 هرتز، چیپست مدیا تک Dimensity 700، مقاومت در برابر پاشیدن آب و شیشه گوریلا گلس 3 در جلو، جک 3.5 میلی متری، بلستر IR، تعداد زیادی سنسور و باتری بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی با درجه استقامت عالی است.

با این حال، در بررسی های انجام شده، شاهد عملکرد پایین نمایشگر نسبت به هم رده های آن بودیم و درواقع روشنایی کافی برای استفاده راحت تر وجود ندارد و این احتمالاً بزرگترین نقطه ضعف Poco M4 5G است. شما با بودجه اندک، می توانید گوشی های بهتری با ویژگی هایی مانند صفحه نمایش AMOLED و بلندگوهای استریو داشته باشید. مگر اینکه سایر ویژگی های Poco M4 5G شما را شیفته خود کرده باشد.

نکات مثبت Poco M4 5G شیائومی

  • طراحی جذاب، مقاوم در برابر پاشش آب.
  • کیفیت صدای بلندگو نسبتاً خوب
  • عمر باتری عالی و شارژ سریع مناسب.
  • عملکرد قابل اعتماد، تجربه روان MIUI 13.
  • کیفیت خوب عکس و فیلم در روز برای یک گوشی ارزان قیمت.
  • مجموعه کاملی از حسگرها و I/O: جک 3.5 میلی متری، اسلات microSD، NFC، IR blaster، رادیو FM.
  • ارزان.

نکات منفی Poco M4 5G شیائومی

  • حداکثر روشنایی صفحه نمایش برای استفاده در فضای باز کافی نیست.
  • بدون اسپیکر استریو
  • بدون دوربین اولترا واید یا ماکرو، فیلمبرداری با کیفیت 1080p محدود شده است. فیلم های سلفی نسبتاً ضعیف و عکس های سلفی ضعیف.
امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس