پردازش های Google Chrome در پس زمینه

39
0
پردازش های Google Chrome در پس زمینه

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه مرورگر وب Google Chrome به طور بالقوه می‌تواند هم به رسانه های شما و هم به شما گوش دهد، که منجر به ایجاد تئوری های توطئه شده است. بسیار مهم است که بررسی کنید Google Chrome در پس زمینه چه کاری انجام می‌دهد و تعیین کنید که آیا فعالیت های شما را زیر نظر دارد یا خیر.

Google Chrome و پروژه Chromium

Chromium یک پروژه پلتفرم مرورگر وب منبع باز است که توسط گوگل توسعه یافته است. تیمی از توسعه دهندگان که در گوگل کار می‌کنند، Chromium را تحت مجوز BSD توسعه دادند. هدف اساسی این پروژه ایجاد یک مرورگر وب سریع و قابل اعتماد است. Google همانطور که مجوزش اجازه می‌دهد از نرم افزار منبع باز توسعه یافته تحت این پروژه استفاده می‌کند و اجزای اختصاصی خود را برای ایجاد مرورگر وب Google Chrome اضافه می‌کند.

پروژه Chromium نه تنها توسط Google Chrome، بلکه توسط بسیاری از برنامه ها و کتابخانه های دیگر مانند مرورگر Yandex، Qt Web Engine و غیره استفاده می‌شود. علاوه بر این، توزیع های مختلف لینوکس مانند دبیان و اوبونتو دارای یک بسته مرورگر وب به نام Chromium هستند که شبیه به پروژه Chromium است اما با Google Chrome متفاوت است.

گوگل کروم یک نرم افزار رایگان نیست. اما با استفاده از برنامه Chromium که با توزیع های لینوکس به جای Google Chrome ارائه می‌شود، می‌توانید از اجزای اختصاصی اضافه شده توسط Google جلوگیری کنید.

مشکل چگونه تشخیص داده شد؟

پردازش های Google Chrome در پس زمینه
پردازش های Google Chrome در پس زمینه

در 26 مه 2015، یوشینو یوشیهیتو پیش نویس گزارش باگ در سیستم ردیابی اشکال دبیان تهیه کرد. در این گزارش باگ، او خلاصه کرد که پس از به‌روزرسانی برنامه Chromium به نسخه 43، سیستم افزونه ای به نام «Chrome Hotword Shared Module» را بدون رضایت یوشیهیتو دانلود شده و زمانی که یوشیهیتو chrome://voicesearch را در نوار آدرس مرورگر وارد کرد تا موارد اضافی را دریافت کند. اطلاعات مربوط به برنامه افزودنی، نشان می‌دهد که مجوز “Audio Capture Allowed” و بنابراین به میکروفون دسترسی دارد.

پس از انتشار این گزارش باگ، افراد زیادی اطلاعاتی را در تایید همین وضعیت به اشتراک گذاشتند. اینها به چه معناست و مشکل از کجا برای ما شروع می‌شود؟

درباره فناوری جستجوی صوتی گوگل چه می‌دانیم؟

به احتمال زیاد، ویژگی جستجوی صوتی گوگل را در رایانه یا تلفن همراه خود امتحان کرده اید. این ویژگی زمانی شروع به کار می‌کند که روی دکمه‌ای کلیک می‌کنید که نشان می‌دهد می‌خواهید جستجوی صوتی انجام دهید یا زمانی که برنامه خاصی را که برای این منظور در تلفن خود طراحی شده است باز می‌کنید.

سرورهای Google صدای شما را از میکروفون ضبط و تجزیه و تحلیل می‌کنند و آن را با الگوهای ذخیره شده قبلی مقایسه می‌کنند. در حال حاضر، اجرای توابع تشخیص گفتار پیشرفته مستقیماً روی رایانه شخصی یا تلفن همراه عملی نیست. بنابراین، استفاده از خوشه های سرور مبتنی بر ابر برای تجزیه و تحلیل اجتناب ناپذیر است.

گوگل از مدل های شبکه عصبی مصنوعی الهام گرفته شده از روش پردازش اطلاعات مغز انسان برای درک بهتر الگوی صدای ضبط شده در فناوری تشخیص گفتار خود استفاده می‌کند.

گوگل از مزیت داده های عظیم خود، که شامل محتوای وب که قبلاً تجزیه و تحلیل شده و جستجوهای مکرر جستجو شده است، برای بهبود فرآیند تشخیص گفتار با مدل N-gram استفاده می‌کند. مدل N-gram برای مواردی ایجاد شد که احتمال شناخته شدن کلمه N بر اساس کلمات قبلی (N-1) باشد. مثلاً اگر بعد از دو کلمه مثل «چای بعد از ظهر» کلمه سومی وجود داشته باشد، احتمال اینکه «ریاضی» یا «صبحانه» باشد، متفاوت است. برای افزایش میزان موفقیت در پیش بینی کلمه سوم در مثال، به داده هایی برای تغذیه مدل 3-gram نیاز داریم.

پردازش های Google Chrome در پس زمینه
پردازش های Google Chrome در پس زمینه

 

بر اساس ارقام ارائه شده توسط گوگل، در سال 2012، از یک مدل 5-gram (یعنی حداکثر پنج کلمه متوالی) و در مجموع حدود 12 میلیارد مجموعه N گرمی برای فناوری تشخیص گفتار استفاده کرده است. نمی‌توانم در مورد سطحی که این اعداد امروز به آن رسیده اند مطمئن باشم، اما می توانم حدس بزنم که به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. علاوه بر این، شایان ذکر است که این یک مدل ثابت نیست و به یادگیری ادامه می‌دهد.

این جزئیات برای درک اینکه چرا صدای ضبط شده به سرورهای Google ارسال می‌شود ضروری است. الگوریتم هایی که در مجموعه داده های بزرگ فوق الذکر به یادگیری ادامه می‌دهند، می‌توانند پاسخ های سریعی ایجاد کنند، اما این تنها با اجرا بر روی چندین سرور امکان پذیر است. حتی اگر کامپیوترهای شخصی شما روزی به قدرت پردازشی مورد نیاز برسند، گوگل همیشه یک مزیت خواهد داشت زیرا پایگاه داده بزرگ لازم برای تجزیه و تحلیل را ندارید.

 

آیا جستجوی صوتی واقعاً مخرب است؟

پردازش های Google Chrome در پس زمینه
پردازش های Google Chrome در پس زمینه

جستجوی صوتی برای مدت طولانی محصول گوگل بوده است، اما با نسخه ۴۳ گوگل کروم به بعد، این روند یک قدم فراتر رفته و توسط مدل جدیدی به نام OK Google پشتیبانی شده است. این ویژگی زمانی کار می‌کند که وارد صفحه اصلی گوگل مرورگر خود شوید یا یک تب جدید در گوگل کروم برای رفتن به آدرسی باز کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از گفتن OK Google کلماتی را که می‌خواهید جستجو کنید، بگویید. بنابراین به جای کلیک بر روی یک دکمه خاص برای انجام جستجوی صوتی، فرآیند تشخیص گفتار را با تلفظ کلمات OK Google فعال می‌کنید. با استفاده از OK Google می‌توانید چندین سوال جالب و مفید بپرسید که در نهایت زندگی شما را آسان تر می‌کند.

برای اینکه این ویژگی کار کند، سیستم شما باید دائماً به صداهای محیط گوش دهد و کلمه کلیدی OK Google را ضبط کند. تجزیه و تحلیل در اینجا در رایانه شما انجام می‌شود زیرا تعداد کلمات فقط دو تا است و دارای یک الگوی صوتی خاص است و هیچ داده ای به سرورهای Google ارسال نمی‌شود. اما تحلیل بعدی نیاز به سرور دارد. بنابراین، راهی که شما را قادر می‌سازد سریعتر جستجو کنید، گوش دادن مداوم به شما است. علاوه بر این، در طول این فرآیند گوش دادن، اعلانی مبنی بر استفاده از میکروفون خود دریافت نمی‌کنید.

با انتشار نسخه 46 گوگل کروم، ویژگی OK Google اکنون از بین رفته است. بنابراین، آیا فناوری دیگری جایگزین آن شده است یا اگر جایگزین شده است، این فناوری چقدر برای ما مضر است، آیا می توانیم به گوگل اعتماد کنیم؟

حتی اگر گفته شود گوگل یکی از امن ترین شرکت های فناوری در جهان است، اگر هکرهای مخرب نقطه ضعف شدیدی در چنین فناوری پیدا کنند، می‌توانند از آن سوء استفاده کنند. در نتیجه، نحوه عملکرد چنین فناوری ممکن است به این صورت باشد که گوش دادن به محیط برای افراد خاصی در زمان های دلخواه فعال می‌شود و در بقیه زمان ها به طور عادی به کار خود ادامه می‌دهد.

همچنین، سیاست حفظ حریم خصوصی گوگل بیان می‌کند که گوگل از صدای کاربران برای توسعه فناوری های تشخیص صدا استفاده می‌کند. البته فقط گوگل ممکن است این صداها را بشناسد. یا حتی گوگل می‌تواند از آن برای دستگیری مجرمان با پلیس استفاده کند. با این حال، این وضعیتی است که کاربران عادی غیرنظامی باید از آن آگاه باشند.

پس چه می‌توانیم بکنیم؟

گوگل یک شرکت واقعا قدرتمند است که توانسته است فناوری را هدایت کند. تقریباً تمام ترافیک وب دنیا را نیز دارد. این از آن یک ابرقدرت می‌سازد. گوگل یکی از سرمایه گذاران بسیاری از الگوریتم های تجزیه و تحلیل صوتی و جستجوی صوتی است که در طول سال ها تکامل یافته اند. به همین دلیل مهم است که شک داشته باشید که آیا Google Chrome به شما گوش می‌دهد یا خیر.

زیرا پشت چنین شرکت های بزرگی، سرمایه گذاری های مالی جدی، حمایت های دولتی و سهام قابل معامله عمومی وجود دارد. کاری که باید در اینجا انجام دهید این است که به جای اینکه منتظر باشید تا چنین شرکت های بزرگی از شما محافظت کنند، از خود محافظت کنید. به همین دلیل است که همیشه می‌توانید به نرم‌افزار آزاد منبع باز مراجعه کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس