تغییرات امنیتی گوگل پلی در سال 2022

77
0
تغییرات امنیتی گوگل پلی در سال 2022

گوگل اخیراََ تغییرات زیادی در پلی استور اعمال کرده است. در همین راستا ما در این مقاله قرار است نگاه مختصری داشته باشیم به تغییرات امنیتی گوگل پلی در سال 2022. با اول نیوز همراه باشید.

با توجه به حساسیت و اهمیت بالای موضوع مورد بحث، اجازه بدهید بی مقدمه برویم سر اصل مطلب. یکی از جدیدترین تغییرات آن است که سازندگان موظفند برنامه‌های خود را با آخرین نسخه‌ی اندروید هماهنگ کنند. سازندگان 2 سال وقت دارند برنامه‌های خود را با اندروید 12 تطبیق دهند وگرنه از گوگل پلی حذف خواهند شد.

طبق این قانون جدید برنامه‌هایی که طی 2 سال به‌روزرسانی دریافت نکنند در گوگل پلی مخفی خواهند شد. کاربران قادر به پیدا کردن و دانلود برنامه‌های مذکور نخواهند بود. به عبارتی سازندگان تا پاییز فرصت دارند تا برنامه‌های خود را با جدیدترین نسخه‌ی اندروید هماهنگ سازند. و اگر این به‌روزرسانی تا 2023 تأخیر بخورد، برنامه‌ی آن‌ها از دسترس خارج می‌شود.

البته کاربرانی که قبلاً این برنامه‌ها را دانلود کرده‌اند کماکان به آن‌ها دسترسی خواهند داشت. ولی سایر کاربران قادر به جستجو و نصب برنامه‌های قدیمی نخواهند بود. این اقدام از آن جهت صورت می‌گیرد که مشکلات رایج نصب برنامه‌های قدیمی روی اندروید جدید کاهش یابد. و گوگل تا پاییز 1401 به سازندگان فرصت به‌روزرسانی برنامه‌ها را داده است.

تغییرات امنیتی گوگل پلی در سال 2022

یکی دیگر از تغییرات گوگل پلی که در تابستان اعمال خواهد شد، حذف برنامه‌ها بر اساس قوانین کشورهای منطقه است. به عنوان مثال اگر برنامه‌ای مطابق قوانین یک کشور نباشد، محتوای زننده یا توهین آمیزی در بر داشته باشد، از آن منطقه‌ی جغرافیایی حذف خواهد شد. همچنین برنامه‌هایی که محتوای توهین آمیز، اعم از توهین به مهاجران و غیره در بر داشته باشند نیز از گوگل پلی حذف خواهند شد.

گوگل همچنین برنامه‌هایی که به صورت مخفیانه اطلاعات کاربران را به سرقت می‌بردند را نیز از پلی استور حذف کرد. برنامه‌های QR خوان، دوربین سرعت و سایر برنامه‌هایی که کد مخرب داشتند همگی از فروشگاه گوگل حذف شدند. پیش از این چیزی در حدود 1000 برنامه‌ی مخرب شناسایی شده بودند که به سرقت اطلاعات کاربران می‌پرداختند.

البته گوگل فقط به این موارد بسنده نکرد. آن‌ها در تلاش هستند از ورود برنامه‌های جاسوس افزار به پلی استور پیشگیری کنند. برای این منظور توسعه دهندگان داخلی و شخص ثالث موظفند خط مشی امنیتی ارائه دهند و آن را به طور واضح در قسمت توضیحات برنامه لحاظ کنند. بدین شکل کاربران پیش از دانلود و نصب برنامه‌ها از خطرات احتمالی مطلع خواهند شد. برنامه‌هایی که به ضبط و نگهداری اطلاعات کاربران می‌پردازند می‌بایست به طور واضح این موارد را عنوان کنند. و پیش از استفاده از برنامه به وی هشدار دهند و اجازه بگیرند.

گوگل پلی

گوگل با انجام تغییرات فوق بيانيه‌ای منتشر کرد مبنی بر این‌که همه‌ی توسعه دهندگان می‌بایست با سیاست‌ها و خط مشی ما همکاری کنند. طبیعتاً در صورت تعدی از خط مشی با برنامه یا توسعه دهندگان برخورد لازم صورت خواهد گرفت. این نخستین باری نیست که گوگل دست به اعمال تغییرات و دستورات سفت و سخت می‌گیرد. آن‌ها پیش از این در سال 2019 نیز قوانین پلی استور را به‌روزرسانی کردند.

با توجه به کاربران گسترده‌ی اندروید که روزانه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، افزایش و تقویت بنیه‌ی امنیتی امری لازم و ضروری است. باشد که با اعمال این تغییرات از شدت جرایم سایبری سازمان یافته کاسته شود.

نظر شما در خصوص امنیت برنامه‌های اندرویدی و تغییرات امنیتی گوگل پلی در سال 2022 چيست؟ شما برای نصب برنامه و بازی از طریق گوگل پلی اقدام می‌کنید یا سایر سایت و فروشگاه‌های نرم‌افزاری را ترجیح می‌دهید؟ به نظر شما اندروید امنیت بیش‌تری دارد یا IOS؟ لطفاً با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز این مطلب
رضا خلف چعباوی
نوشته شده توسط

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس