کارت‌های گرافیک ARC اینتل یک معامله بزرگ هستند، اما هنوز یکی را نخرید

39
0
کارت‌های گرافیک ARC اینتل

در جولای سال 2022، اینتل سرانجام پس از چندین دهه تلاش و شکست برای تبدیل شدن به یک رقیب GPU، یک کارت گرافیک مجزا را به فروشگاه‌های خرده‌فروشی آورد. این پیامدهای زیادی برای بازار GPU دارد، اما آیا باید عجله کنید و یکی از کارت‌های گرافیک ARC اینتل را بخرید؟

به Intel ARC سلام کنید

کارت‌های گرافیک ARC اینتل
کارت‌های گرافیک ARC اینتل

اگر اخبار مربوط به GPU را دنبال نکرده اید، ممکن است از شنیدن این که اینتل به NVIDIA و AMD به عنوان یک فروشنده کارت گرافیک با Intel ARC می پیوندد، متعجب شوید. اینتل سال‌هاست که روی بهبود فناوری GPU یکپارچه خود کار می‌کند و تقریباً سال‌ها پیش یک محصول رادیکال GPU را با نام رمز “Larrabee” به بازار آورد. اما، به طور کلی، این شرکت مترادف با فناوری GPU نیست مگر اینکه گرافیک‌های یکپارچه یا «onboard آنبرد» را در نظر بگیرید.

از زمان نگارش این مقاله در جولای 2022، می‌توانید یک کارت گرافیک Intel ARC A380 بخرید اما فقط در صورتی که در چین زندگی می‌کنید و همچنین یک کامپیوتر از پیش ساخته شده را به همراه آن خریداری کنید. تاریخ دقیق عرضه در ایالات متحده وجود ندارد، اما تقریباً امکان دارد در نیمه دوم سال 2022 باشد.

این کارت سطح پایه برای رقابت با پردازنده‌های گرافیکی مانند NVIDIA GTX 1650 یا AMD RX6400 است. با این حال، برخلاف AMD، کارت‌های ARC دارای ردیابی پرتو و شتاب یادگیری ماشین هستند. این فناوری ارتقای مقیاس XeSS مبتنی بر هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا با DLSS NVIDIA رقابت کند.

کارت‌های ARC دارای سه طبقه هستند که سری‌های 3 و 5 دارند. و کارت های سری 7 نشان دهنده سطوح مختلف عملکرد می باشند. مشابه پردازنده های i3، i5 و i7 اینتل. “A” در نام کارت به نسل اشاره دارد که مخفف نام رمز “Alchemist کیمیاگر” است. کارت‌های نسل بعدی «B» مخفف «Battlemage» را خواهند داشت و احتمالاً کارت‌ها با هر نسل جدید از حروف الفبا پایین می‌آیند.

آخرین قسمت از نام مدل GPU نشان می‌دهد که در کدام ردیف قرار می‌گیرد، بنابراین A730 کمتر از A750 است. نسخه‌های موبایل این پردازنده‌های گرافیکی و با علامت M می باشند.

معیارهای اولیه خوب هستند

کارت‌های گرافیک ARC اینتل
کارت‌های گرافیک ARC اینتل

A380 تنها کارت اینتل است که تا زمان نگارش این مقاله در اختیار آزمایش ‌کنندگان مستقل قرار گرفته است، با A750 گران‌قیمت در گوشه و کنار، و بقیه کارت‌ها به زودی پس از آن عرضه خواهند شد. اولین بنچمارک ها A380 را در همان محدوده عملکرد کارت هایی قرار می دهند که با آنها رقابت می کند. در برخی عناوین بهتر و در برخی دیگر بدتر عمل می کند، اما به طور گسترده رقابتی است. همچنین قابل توجه است که برخلاف پردازنده‌های گرافیکی AMD و NVIDIA، به نظر می‌رسد که کارت‌های Arc اینتل برای فعال بودن به BAR قابل تغییر اندازه نیاز دارند تا عملکرد کامل وعده داده شده خود را دریافت کنند. BAR قابل تغییر اندازه، فناوری است که به CPU اجازه می دهد تا به حافظه GPU در بلوک های بزرگتر از 256 مگابایت دسترسی داشته باشد، به این معنی که می تواند بخشی از فرآیند رندر را با سرعت کمتری انجام دهد. بسیاری از سیستم‌های قدیمی که برای ارتقاء GPU آماده هستند، ممکن است آنطور که باید سود نبرند.

رد کردن این موضوع به‌عنوان کمی شکست آسان است، اما حقیقت این است که داشتن یک محصول GPU نسل اول که می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولاتی باشد که ده ها سال توسعه پشت سر خود دارند، یک دستاورد بزرگ است.

اینتل مجبور نیست AMD و NVIDIA را از نظر عملکرد کاملاً شکست دهد، بلکه فقط کارت های خوب را با قیمت های بهتر ارائه می دهد. هر چیزی که فشار قیمت را بر دو شرکت بزرگ وارد کند برای مصرف کنندگان خوب است. AMD همچنین یک شرکت نسبتا کوچک در مقایسه با اینتل است، بنابراین همیشه با مشکلاتی در برابر ظرفیت تولید خالص NVIDIA روبرو بوده است. از این نظر، اینتل این پتانسیل را دارد که رقابت واقعی را برای NVIDIA در بخش‌های GPU رده پایین و متوسط ​​که در آن بیشترین محصولات به فروش می‌رسد، ارائه دهد.

یک GPU بیشتر از سخت افزار است

بنابراین اگر اعداد عملکرد اولیه برای پردازنده‌های گرافیکی ARC مناسب به نظر می‌رسند، اگر خیره کننده نباشند، چرا اگر قیمت مناسب است، برای ساخت بعدی خود یکی نخرید؟ پاسخ ساده این است که بخش نرم افزاری فناوری GPU مدتی طول می کشد تا اینتل به آنجا برسد.

هر دو NVIDIA و AMD ارتباط نزدیکی با توسعه دهندگان بازی و API ایجاد کرده اند. هر نسخه جدید از درایورهای آن‌ها به شدت برای جدیدترین بازی‌ها بهینه‌سازی شده است و در عین حال سازگاری با چندین دهه بازی‌های PC قدیمی که از APIهای قدیمی‌تر مانند DirectX 9، 10 و 11 استفاده می‌کنند، حفظ می‌شود.

مهندس گرافیک اینتل تام پترسن در مصاحبه ای با Gamer’s Nexus می گوید که اینتل بر روی پشتیبانی نرم افزاری برای بازی هایی تمرکز کرده است که به احتمال زیاد توسط مشتریانش اجرا می شوند. این بر اساس منابعی مانند داده‌های استیم یا بازی‌هایی است که معمولاً برای محک زدن پردازنده‌های گرافیکی مدرن استفاده می‌شوند. این بدان معنا نیست که کارت‌های ARC با این عناوین قدیمی‌تر کار نمی‌کنند، فقط تضمینی برای عملکرد ثابت یا بدون نقص وجود ندارد.

چه زمانی باید یک کارت ARC بخرید؟

برای مصرف کنندگان منفرد، یک محصول جدید امیدوار کننده با پتانسیل ایجاد اختلال در بازار ریشه دار، معضل مرغ و تخم مرغ را ایجاد می کند. اگر کسی محصولی را خریداری نکند، به ناچار شکست خواهد خورد. با این حال، پذیرش اولیه بودن معمولاً به معنای آزمایش کننده بتا بودن است.

اگر در مورد کارت‌های ARC، آنچه که نشان می‌دهند و پتانسیل آنها هیجان‌زده هستید، خرید کارت مورد نظرتان با این پذیرش که ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد، اشکالی ندارد.

اگر فقط به دریافت بهترین GPU در قبال پول علاقه مند هستید، پس با استفاده از کارت های ARC به معیارهای بازی های ویدیویی که می خواهید بازی کنید یا برنامه هایی که باید اجرا کنید، توجه داشته باشید. با هر بازبینی درایور، تعداد عناوین بهینه شده و عملکرد آنها باید افزایش یابد. اگرچه اکثر مشتریان با سخت افزار فعلی NVIDIA یا AMD احتمالاً فقط زودتر از Arc “B” برای “Battlemage” تحت تأثیر قرار می گیرند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس