یائسگی زودرس(Early onset of menopause)؛ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

51
0
یائسگی زودرس

فرایند تخمک‌گذاری در زنان از دوران بلوغ و ترشح هورمون استروژن آغاز و تا 50 سالگی ادامه دارد. اما بعد از 50 سالگی خانم‌ها وارد دوره‌ طبیعی از زندگی خود به نام یائسگی می‌شوند و در این دوران با اختلالاتی مانند عدم باروری مواجه خواهند شد. برخی از افراد ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند تاثیر دارو‌های شیمیایی یا برداشتن تخمک‌ها بر اثر جراحی، یائسگی را زودتر از سن موعود تجربه کنند.در این مقاله قصد داریم به شرح یائسگی زود‌رس، علت، علائم و راه‌کار‌های آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

یائسگی زودرس چیست؟

در صورتی که قبل از رسیدن به 50 سالگی ساخت استروژن توسط تخمدان‌ها متوقف شود، خانم‌ها علائمی مانند یائسگی زودرس (Early onset of menopause)را تجربه خواهند کرد. یائسگی زودرس معمولا در سنین 40 تا 45 سالگی بروز پیدا می‌کند.

یک خانم یائسه که افسرده است
یک خانم یائسه که افسرده است

علائم و نشانه‌های یائسگی زودرس

علائم و نشانه‌های یائسگی زودرس تفاوت چندانی با یائسگی عادی ندارند. از جمله رایج‌ترین نشانه‌های این اختلال عبارت هستند از:

  • بی‌نظمی در قاعدگی
  • پریود نامنظم
  • مشکلات در خواب
  • خشکی واژن
  • افزایش وزن
  • کم پشت شدن مو‌ها
  • گرگرفتگی
  • لرز
  • تغییرات رفتاری

علت یائسگی زودرس چیست؟

شایع‌ترین دلایل یائسگی زودرس در خانم‌ها به شرح زیر هستند:

جراحی

جراحی‌هایی مانند برداشتن تخمدان، باعث بروز یائسگی‌ زودرس در خانم‌ها می‌شود زیرا بعد از این عمل‌ها سطح استروژن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

بیماری‌های خودایمنی

در بیماری‌های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن ممکن است بخشی از بدن را به عنوان ویروس شناسایی کند و به آن حمله‌ور شود. برخی بیماری‌های خود ایمنی می‌توانند باعث کاهش یا اختلال در عملکرد تخمدان و حتی توقف تولید هورمون داخل تخمدان شود.

تیروئید

خانم‌هایی که دچار بیماری تیروئید هستند، بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر یائسگی زودرس قرار دارند. درمان تیروئید تحت نظر فوق تخصص غدد، می‌تواند در بهبود علائم یائسگی نیز موثر باشد.

ژنتیک

برخی مواقع ژنتیک می‌تواند عامل مهمی در بروز یائسگی زودرس باشد. به طور مثال اگر مادر یائسگی زودرس داشته باشد، احتمال اینکه فرزند نیز دچار یائسگی زودرس شود وجود دارد.

مصرف دخانیات

مصرف سیگار می‌تواند یکی دیگر از دلایل مهم بروز یائسگی زودرس در خانم‌ها باشد.

شیمی درمانی

از آنجایی که شیمی درمانی می‌تواند باعث آسیب به تخمدان‌ها شود، خانم‌هایی که دچار سرطان می‌شوند و در معرض شیمی درمانی قرار می‌گیرند، بیشتر از دیگر افراد دچار یائسگی زودرس خواهند شد.

روش‌های درمان یائسگی زودرس

برای درمان یائسگی زودرس هنوز درمان قطعی پیدا نشده است اما استفاده از روش‌هایی مانند تخمک اهدایی و تزریق دارو‌های تحریک تخمدان، به ناباروری ناشی از یائسگی زودرس کمک بسیاری می‌کند. همچنین مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز به بهبود علائم یائسگی زودرس کمک بسیاری می‌کنند.

روش‌های تشخیص قاعدگی زودرس

اگر به مدت 12 دوره قاعدگی خون‌ریزی نداشته باشید، ممکن است در معرض یائسگی زودرس قرار داشته باشید. همچنین دکتر زنان با تجویز آزمایش هورمونی قاعدگی زودرس را تشخیص می‌دهد.

پیشگیری از یائسگی زودرس

یائسگی زودرس نیز مانند سایر بیماری‌ها با اصلاح سبک زندگی و داشتن برنامه غذایی سالم قابل اصلاح است. مصرف میوه، سبزیجات، مکمل‌های غذایی و همچنین داشتن برنامه ورزش روزانه به پیشگیری از یائسگی زودرس کمک بسیاری می‌کند.

تصویر میوه و سبزیجات
تصویر میوه و سبزیجات

عوارض یائسگی زودرس

کاهش ترشح هورمون استروژن ممکن است باعث بروز مشکلات گوناگونی در زنان شود. عوارض یائسگی زودرس عبارتند از:

افسردگی

یائسگی زودرس ممکن است مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، کاهش میل جنسی و کاهش انگیزه برای انجام کار‌های روزانه برای زنان را در پی داشته باشد.

خانمی که دچار افسردگی است.
خانمی که دچار افسردگی است.

پوکی استخوان

یکی از مشکلاتی که کاهش استروژن در بدن ایجاد می‌کند، شکنندگی و تحلیل رفتن بافت استحوان‌ها است. در زنانی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند، پوکی استخوان شدید‌تر از دیگر افراد است.

عدم بارداری

یکی از مهم‌ترین عوارض یائسگی زودرس، بروز مشکل ناباروری در خانم‌ها است. این مشکل را می‌توان با استفاده از روش‌هایی مانند IVF برطرف نمود.

افتادگی مثانه

یکی دیگر از عوارض شایع یائسگی زودرس افتادگی مثانه است. هورمون استروژن نقش بسیار مهمی در محکم نگه داشتن مثانه ایفا می‌کند، از این رو کاهش این هورمون می‌تواند شل شدن عضلات واژن و علائم افتادگی مثانه را در پی داشته باشد.

دیگر عوارض شایع یائسگی:

  • بی اختیاری ادرار
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • بیماری پریودنتال
  • کاهش میزان متابولیسم بدن

جمع‌بندی

یائسگی زودرس می‌تواند در خانم‌ها عوارضی مانند افسردگی، پوکی استخوان، کاهش میل جنسی و… را به همراه داشته باشد. در این مقاله ضمن بررسی علت یائسگی زودرس به شرح علائم و روش‌های پیشگیری از این بیماری نیز پرداختیم. شما می‌توانید از طریق سامانه درمانکده در کوتاه‌ترین زمان برای رزرو آنلاین نوبت از پزشکان شهر تهران اقدام نمایید. همچنین افرادی که ساکن تهران نیستند نیز می‌توانند از خدمات مشاوره آنلاین این سامانه بهره‌مند شوند.

 

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی اول نیوز در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

5/5 - (6 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس