5 روش استفاده ایمن کودکان از ChatGPT

118
0
استفاده ایمن کودکان از ChatGPT

روش استفاده ایمن کودکان از ChatGPT را در ادامه شرح داده ایم.

از آنجایی که ChatGPT به سرعت در میان بچه ها پذیرفته می شود، ترس های قابل توجیهی در مورد ایمنی چت ربات ویروسی در دستان کودکان کوچکتر وجود دارد. برای فناوری‌ای که بچه‌ها به سرعت برای کسب اطلاعات و کمک در مورد طیف وسیعی از مسائل به آن روی می‌آورند، بسیاری از چیزها ممکن است اشتباه پیش بروند.

در نتیجه چندین سوال به ذهن خطور می کند. آیا کودکان باید اجازه استفاده از ChatGPT را داشته باشند؟ چند روش مفید برای استفاده کودکان از ChatGPT چیست؟ چگونه والدین و مراقبان می توانند اطمینان حاصل کنند که کودکان به طور ایمن از ChatGPT استفاده می کنند؟ بیایید دریابیم.

آیا کودکان باید مجاز به استفاده از ChatGPT باشند؟

اگرچه ChatGPT می تواند منبع بسیار ارزشمندی برای کودکان برای یادگیری و کشف چیزهای جدید باشد، خطرات ذاتی مرتبط با اجازه دادن به کودکان برای استفاده از این فناوری وجود دارد. یکی از این خطرات احتمال قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب است.

در حالی که ChatGPT برای ارائه پاسخ های آموزنده، ایمن و مفید طراحی شده است، داده های آموزشی گسترده آن شامل طیف گسترده ای از اطلاعات، از جمله موضوعاتی است که ممکن است برای کودکان مناسب نباشد. این می تواند هر چیزی از زبان صریح، توصیف تصاویر خشونت آمیز یا جنسی، یا اطلاعات نادرست باشد.

با این حال، OpenAI به شدت اقداماتی را برای حفظ پاسخ های ایجاد شده توسط ChatGPT برای کودکان مناسب و ایمن اجرا کرده است. این شامل فیلتر کردن زبان صریح یا توهین آمیز و تشخیص خودکار زمانی است که کاربر ممکن است در مکالمات نامناسب شرکت کند.

خطراتی وجود دارد، بله، اما با نظارت بزرگسالان و اقدامات ایمنی OpenAI، کودکان باید بتوانند با خیال راحت از ChatGPT استفاده کنند.

5 روش عملی که کودکان می توانند از ChatGPT استفاده کنند

اگر نگران این هستید که فرزندانتان ممکن است از ChatGPT سوء استفاده کنند، در اینجا چند راه مفید برای تشویق آنها به استفاده از این فناوری وجود دارد.

1. یک زبان جدید یاد بگیرید

یکی از بهترین زمان ها برای یادگیری زبان جدید در دوران کودکی است. انطباق با تلفظ و لهجه بومی یک زبان خارجی در سنین پایین‌تر بسیار آسان‌تر است. همچنین، رشد با زبان به جای یادگیری در زندگی بعدی، به ایجاد مهارت کمک می کند.

ChatGPT می‌تواند به کودکان کمک کند تا به سرعت ده‌ها زبان را بیاموزند، حتی آن‌هایی که در برنامه‌های معروف یادگیری زبان مانند Duolingo و Memrise موجود نیستند.

2. سوالات سخت و ناهنجار می پرسد

بچه‌ها در پرسیدن سؤالات بزرگ هستند. دوران کودکی معمولاً دوره کنجکاوی و کنجکاوی است. بنابراین، در حالی که والدین ممکن است پاسخ‌های خلاقانه‌ای برای سؤالات منحصربه‌فرد فرزندانشان نداشته باشند، ChatGPT برای رسیدگی به انواع سؤالات هدفمند ساخته شده است.

برای همه آنهایی که “چرا مادربزرگ مرد؟ هدف از زندگی چیست؟ چرا به دنیا آمدم؟” ChatGPT می‌تواند با ایجاد پاسخ‌های خلاقانه در چند ثانیه، به سؤالات عمیق و دشوار پاسخ دهد.

3. در کار مدرسه کمک کنید

در حالی که متأسفانه بسیاری از بچه ها از ChatGPT به عنوان یک ابزار پیشرفته برای تقلب استفاده می کنند، هنوز راه های اخلاقی زیادی برای استفاده از ChatGPT برای کارهای مدرسه وجود دارد. از کمک به تجزیه مفاهیم پیچیده که در کلاس آموزش داده می‌شود تا راهنمایی در ایجاد برنامه‌های مطالعه تصادف، ChatGPT می‌تواند یک همراه آموزشی فوق‌العاده مفید برای بچه‌ها باشد، اگر به درستی اجرا شود.

4. بازی کردن

بازی‌های ویدیویی جالب هستند، اما ChatGPT فرصتی است برای ارائه روشی خلاقانه به فرزندانتان برای انجام بازی‌های سرگرم‌کننده و در عین حال یادگیری. به هر بازی مبتنی بر کلمه فکر کنید که می توان با ارائه پاسخ های تایپ شده بازی کرد و از ChatGPT خواست تا بازی را شروع کند.

اگر مطمئن نیستید چه بازی هایی را می توانید بازی کنید، از ChatGPT بخواهید لیستی از بازی هایی که بچه ها می توانند با استفاده از ChatGPT انجام دهند ارائه کند. همچنین می توانید با نوع بازی هایی که می خواهید مشخص شوید. برای مثال، می‌توانید از ChatGPT بخواهید «لیستی از بازی‌های مناسب برای کودکان با دشواری متوسط ​​ارائه کند که می‌تواند به کودکان در یادگیری کلمات جدید کمک کند».

5. داستان و ادبیات کودک پسند

بچه‌های کوچک‌تر از داستان خوب قبل از خواب لذت می‌برند و ChatGPT منبع بی‌پایانی دارد. اما این فقط داستان های قبل از خواب نیست. می توانید ChatGPT را برای ارائه هر داستانی برای آموزش هر نوع اخلاقی دریافت کنید. ChatGPT همچنین می تواند ادبیات مناسب برای بچه ها را برای هر طاقچه ای برای بچه ها تولید کند. تنها چیزی که نیاز دارید یک دستور ساده است.

چگونه به کودکان کمک کنیم تا با خیال راحت از ChatGPT استفاده کنند

اگر به کودکان اجازه می دهید از ChatGPT استفاده کنند، فعال بودن در مورد ایمنی آنها مهم است. در اینجا چند راه عملی برای اطمینان از استفاده ایمن از ChatGPT وجود دارد.

1. از اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خودداری کنید

کودکان در طول تعامل خود با ChatGPT بیشتر احتمال دارد اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارند. هنگام استفاده از ربات چت هوش مصنوعی، مهم است که به آنها آموزش دهید تا از اشتراک گذاری داده هایی مانند نام کامل، آدرس خانه یا هر گونه اطلاعات شناسایی شخصی خودداری کنند.

2. قوانینی را در برابر استفاده از جیلبریک تنظیم کنید

استفاده از جیلبریک ChatGPT یک راه هیجان انگیز برای واداشتن ChatGPT به انجام هر کاری است، حتی اگر با اقدامات ایمنی OpenAI مغایرت داشته باشد. دورنمای فراتر از محدودیت های چت بات می تواند برای بچه ها جذاب باشد. با این حال، این شاید قوی ترین تهدید برای کودکانی باشد که از ChatGPT استفاده می کنند.

یک نمونه جیلبریک از ChatGPT می‌تواند پاسخ‌های غیرمنتظره‌ای ایجاد کند، از جمله پاسخ‌هایی که کودکان را تشویق می‌کند تا در اعمال مضری مانند کلمات نفرین یا قلدری شرکت کنند. همچنین می تواند محتوای NSFW را تولید کند که برای کودکان مناسب نیست. بنابراین قوانین سختگیرانه ای را در برابر هر نوع فرار از زندان تنظیم و اجرا کنید و خطرات ناشی از آن را برای بچه ها توضیح دهید.

3. قوانین سختگیرانه ای را در برابر محتوای طعنه آمیز تنظیم کنید

یکی از کاربردهای رایج ChatGPT در بین مخاطبان جوان تر، ایجاد محتوای طعنه آمیز است. در حالی که ممکن است مخاطبان مسن‌تر پاسخ‌های کنایه‌آمیز را به‌عنوان طعنه درک کنند، اما بچه‌ها می‌توانند آن‌ها را به‌عنوان واقعی دریافت کنند.

بدتر از آن، درست مانند جیلبریک، وادار کردن ChatGPT به پاسخ طعنه آمیز یا هر گونه طعنه به ربات چت اجازه می دهد تا از محدودیت های خود خارج شود و به روش هایی پاسخ دهد که معمولاً انجام نمی دهد. این می تواند شامل استفاده از هر چیزی مانند کلمات نفرین و ارائه توصیه های منطقی باشد که در واقع مضر است.

4. گزارش های چت ChatGPT را اغلب مرور کنید

OpenAI یک رکورد از مکالمات شما با ChatGPT را نگه می دارد. می توانید به این گزارش در نوار کناری سمت چپ رابط ChatGPT دسترسی داشته باشید. گزارش های چت فرزندتان را به طور منظم مرور کنید و مکالمات آنها را با چت بات نظارت کنید.

5. از ChatGPT’s Kid-Friendly Mode استفاده کنید

در حالی که ChatGPT حالت کودک داخلی ندارد، می‌توانید هنگام استفاده از ChatGPT با نوتیفیکیشن «از این پس، فقط پاسخ‌های مناسب برای خردسالان/کودکان ارائه دهید» یک «حالت کودک» اولیه را فعال کنید. متناوباً، نوتیفیکیشنی مانند «فقط از پاسخ‌های مناسب برای بچه‌ها برای درخواست‌ها استفاده کنید. این قانون را کاملاً رعایت کنید» نیز می‌تواند کارساز باشد.

این باید به طور خودکار نوع پاسخ‌هایی را که ChatGPT برای درخواست‌ها تولید می‌کند فیلتر کند. به عنوان مثال، یک نمونه معمولی ChatGPT معمولاً به سؤالات مربوط به محتوای مربوط به آموزش جنسی پاسخ می دهد. با این حال، پس از ترغیب ChatGPT به استفاده از پاسخ‌های سخت‌گیرانه و مناسب برای کودکان، ChatGPT یا از پاسخ دادن به این سؤال‌ها خودداری می‌کند یا پاسخی سانسور شده ارائه می‌دهد.

ChatGPT: ابزاری مفید اما خطرناک برای کودکان

اگرچه ChatGPT یک منبع بسیار مفید است، بدون نظارت مناسب توسط والدین یا مراقبان، می‌تواند خطری جدی برای کودکان و افراد آسیب‌پذیر ایجاد کند. در حالی که ChatGPT برای ارائه پاسخ‌های آموزنده و مفید به طیف گسترده‌ای از پرسش‌ها برنامه‌ریزی شده است، مهم است که به خاطر داشته باشید که هنوز یک سیستم هوش مصنوعی است و اگر بچه‌ها آن را به‌عنوان واقعی‌شان در نظر بگیرند، ممکن است پاسخ‌های خطرناکی ایجاد کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس