5 نکته برای نصب چند کارت گرافیک برای اجرای بازی ها

104
0
نصب چند کارت گرافیک

داشتن بیش از یک GPU قدیمی شده است. دیگر کسی از این روش استفاده نمی‌کند. نصب چند کارت گرافیک امروزه علاوه بر هزینه خیلی زیاد ضروری هم نیست در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

وقتی که چند سال پیش شخصی در مورد تنظیمات نهایی بازی صحبت می کرد، بیشتر علاقمندان می گفتند که بهتر است دو یا سه کارت گرافیک روی کیس خود نصب کنید. اما امروزه هیچ کس در مورد چند GPU صحبت نمی کند.

با قدرتی که کارت های گرافیک Nvidia و AMD به ارمغان می‌آورند، آیا منطقی نیست که گیمر ها فقط از یکی از آن استفاده کنند؟ اما چه دلیلی دارد که تقریباً هیچ کس دیگر این کار را انجام نمی دهد؟ در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا این روش از مد افتاده است.

1. نصب چند کارت گرافیک: سناریوی هزینه

نصب چند کارت گرافیک: سناریوی هزینه
نصب چند کارت گرافیک: سناریوی هزینه

یکی از بزرگ ترین دلایلی که گیمر ها استفاده از پردازنده های گرافیکی دوگانه را متوقف می‌کنند، هزینه بسیار گزاف پردازنده های گرافیکی است. با توجه به اینکه انویدیا GeForce RTX 3090 در حال حاضر دارای قیمت ۱۵۰۰ دلاری است، و یا Radeon RX 6900 XT AMD قیمت 1000 دلاری دارد. خرید حتی یک کارت گرافیک رده بالا هزینه گزافی دارد، چه برسد به دوتا.

کمبود تراشه این موضوع را تشدید کرد. به طوری که برخی از مدل های RTX 3090 با قیمت 3200 دلار و برخی از کارت های RX 6900 XT با قیمت 2200 دلار به فروش می‌رسند. اگر می‌خواهید دوتا یا بیشتر را خریداری و استفاده کنید، باید انتظار داشته باشید که فقط برای کارت های گرافیک بیش از 5000 دلار خرج کنید. اما سیستم تنها از کارت گرافیک تشکیل نمی‌شود، باکه شامل پردازنده CPU، مادربرد، سیستم های خنک کننده و منبع تغذیه نیز می‌شود.

اگر بتوانید این مبلغ را برای بازی و سرگرمی خرج کنید، می‌توانید مبلغی را که برای GPU اضافی می‌پردازید، برای تجهیزات دیگر مانند یک نمایشگر 4K خرج کنید.

2. نصب چند کارت گرافیک: دمای بالا، مشکل برای خنک کننده

نصب چند کارت گرافیک: دمای بالا، مشکل برای خنک کننده
نصب چند کارت گرافیک: دمای بالا، مشکل برای خنک کننده

حتی اگر از بزرگ ترین کیس ممکنی که می‌توانید پیدا کنید استفاده کنید، گرمای تولید شده توسط این کارت های گرافیک بسیار زیاد است. اگر سیستم خود را تحت فشار قرار دهید، ممکن است با مشکلات درگیری حرارتی مواجه شوید. گرمای تولید شده توسط دو کارت گرافیک رده بالا، بعلاوه گرمای تولید شده توسط CPU، خنک کننده های هوا را تحت تاثیر قرار می دهد.

این بدان معناست که شما باید از یک خنک کننده آبی سفارشی استفاده کنید. زیرا اکثر کیس ها فضای کافی برای استفاده از سه خنک کننده آبی AIO را ندارند. حتی می توانید از خنک کننده های AIO برای هر پردازنده گرافیکی استفاده کنید، اما باید یک کیس سفارشی برای رایانه خود بسازید.

گرمای تولید شده توسط سیستم بر محیط شما نیز تاثیر می گذارد. بنابراین اگر می خواهید به خصوص در تابستان اذیت نشوید، باید یک سیستم تهویه مطبوع یا مبدل حرارتی در اتاق خود نصب کنید.

3. مصرف برق بسیار بالا

مصرف برق بسیار بالا
مصرف برق بسیار بالا

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت، انرژی مورد نیاز پردازنده های گرافیکی برای اجرا است. اکثر کارت های رده بالا حداقل به 300 وات برای کار با تمام توان نیاز دارند. توجه کنید که این میزان فقط کارت گرافیک است، و برق مصرفی CPU، مادربرد، خنک کننده و سایر لوازم جانبی را شامل نمی شود.

این را در نظر بگیرید دو RTX 3090 به 700 وات نیاز دارند. اگر از Intel i9-12900 استفاده می کنید، برای این کار به 240 وات نیاز دارید. این بدان معناست که یک برق 1000 وات برای انرژی دادن به سیستم شما کافی نیست. می توانید منبع تغذیه ای با توان 1300 وات یا بیشتر تهیه کنید، اما گران تر هستند.

مصرف برق بیشتر به این معنی است که باید انتظار داشته باشید که هزینه قبض برق شما نیز افزایش یابد.

4. عدم پشتیبانی از توسعه دهندگان

عدم پشتیبانی از توسعه دهندگان
عدم پشتیبانی از توسعه دهندگان

تنظیمات سخت افزاری باید از عناوین بازی پشتیبانی کنند تا به درستی اجرا شود. حتی اگر چهار عدد 6900 XT به سیستم خود متصل کرده باشید، اما بازی ای که بازی می کنید از آن پشتیبانی نمی کند، از مزایای CrossFireX بهره نخواهید برد.

در گذشته، زمانی که پردازنده های گرافیکی آنقدر قدرتمند نبودند و در تلاش بودند تا با بازی ها همگام شوند، برای توسعه دهندگان منطقی بود که از سیستم های گرافیکی دوگانه پشتیبانی کنند. با این حال، جدیدترین RTX 3090s و 6900 XT به اندازه کافی قدرتمند هستند تا از بازی های 4K با FPS بالا در تنظیمات Ultra پشتیبانی کنند. به همین دلیل است که رایانه های چند GPU برای اکثر بازی ها بیش از حد به نظر می رسند.

وقتی آن را با قیمت های نجومی پردازنده های گرافیکی امروزی ترکیب می‌کنید، به این معنی است که کاربران کمتری خواهند بود که از این تنظیمات استفاده کنند. پس برای توسعه دهندگان منطقی نیست که بازی های خود را با SLI یا CrossFireX سازگار کنند.

5. نصب چند کارت گرافیک، آیا این کار اصلا عملی است؟

نصب چند کارت گرافیک، آیا این کار اصلا عملی است؟
نصب چند کارت گرافیک، آیا این کار اصلا عملی است؟

همانطور که قبلاً گفته شد، پردازنده های گرافیکی آنقدر قدرتمند شده‌اند که برای پشتیبانی از تنظیمات Ultra در بازی ها، دیگر نیازی به پردازنده های گرافیکی دوگانه یا سه گانه ندارید. بنابراین حتی اگر دو یا چند کارت گرافیک روی رایانه خود نصب کرده باشید و یک بازی را اجرا کنید که از این سیستم در Ultra پشتیبانی می کند، احتمالاً عملکرد بسیار بیشتری را خواهید داشت.

این عملکرد استفاده نشده به این معنی است که شما GPU خود را با سرعت آن اجرا نمی کنید. ممکن است استدلال کنید که بهتر است دو کارت گرافیک با شدت کم، کار یک کارت گرافیک با شدت بالا را انجام بدهند. اما شما می توانستید به جای کارت گرافیک اضافی تجهیزات جانبی دیگری بخرید، که تاثیر بهتری بر تجربه بازی شما خواهد داشت.

شما نمی توانید بگویید که این سیستم برای ” آینده” رایانه شما است. به هر حال، پیشرفت‌ سیستم ها در هر نسل به سرعت در حال افزایش است. نمی دانید، اما شاید زمانی که Nvidia یا AMD نسل بعدی GPU را عرضه کنند، متوجه شوید که استفاده از یک کارت گرافیک قدرتمندتر از اتصال دو 3090 به یکدیگر است.

چه زمانی یک سیستم دارای چند GPU معنا پیدا می کند؟

چه زمانی یک سیستم دارای چند GPU معنا پیدا می کند؟
چه زمانی یک سیستم دارای چند GPU معنا پیدا می کند؟

اگر به شدت از رایانه خود برای بازی استفاده می کنید، باز هم منطقی نیست که از چند کارت گرافیک استفاده کنید. شما نمی توانید از حداکثر توان کامپیوتر خود استفاده کنید و اکثر منابع شما بدون استفاده خواهد ماند. با این حال، اگر با محیط های حرفه ای خاصی مانند ویرایش ویدیو یا رندر در مقیاس بزرگ درگیر هستید، می‌توانید استفاده از چند GPU را در نظر بگیرید.

ساخت سیستم دارای چند کارت گرافیک به جیب های پر پول نیاز دارد.

اگر می‌خواهید از رایانه خود برای کارهای حرفه ای استفاده کنید، پس باید در سیستمی مانند این سرمایه گذاری کنید. این کار به این دلیل است که در زمان انتظار برای رندر صرفه جویی کنید. تنها زمانی این کار توجیح دارد، که سود حاصل از این کار هزینه خرید را پوشش بدهد.

با این حال، اگر فقط به دنبال بازی کردن هستید، باید تجدید نظر کنید. به هر حال، هزینه اضافی تجهیزات، تعمیر و نگهداری و مصرف برقی که با نصب یک GPU دوم متحمل می‌شوید، می‌تواند در جاهای مهم تری هزینه شود. شاید بتوانید یک مانیتور 50 اینچی 4K، یا یک سالن بازی یا هر دو را تهیه کنید.

اما در صورتی که می‌توانید هم یک مانیتور عالی بخرید، یک سالن بازی عالی درست کنید، و همچنان پول کافی برای خرید دو کارت گرافیک داشته باشید پس از بازی لذت ببرید، عجب Rich kid هستید شما!

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس