6 زبان برنامه نویسی غیرمعمول و پیشگامانه برای یادگیری در سال 2023

58
0
زبان برنامه نویسی غیرمعمول

سال 2023 سال تغییر است که دنیای برنامه نویسی از این قضیه مستثنی نیست. از زبان های کدنویسی محو شده تا زبان های نوظهور، می‌توانید به رشد و یادگیری خود در گستره فناوری ادامه دهید. زبان برنامه نویسی غیرمعمول را در ادامه بررسی کرده ایم.

اگر می‌خواهید مهارت های خود را تقویت کنید و زبان آینده داری را یاد بگیرید، چرا روی یک زبان برنامه نویسی جدید سرمایه گذاری نکنید؟ زبان های فهرست شده در این مقاله ممکن است آنطور که باید معروف نباشند، اما در حال رشد هستند.

1. F#

F# (بخوانید F sharp) رقیب نزدیک پایتون python است، سادگی و مختصر بودن آن همچنان طعم های منحصر به فرد خود را به ماهیت زبان اضافه می‌کند. از آنجایی که این زبان مانند همتای خود یک زبان منبع باز است، F# به طور گسترده ای به عنوان یک زبان بین پلتفرمی و مبتنی بر عملکرد مورد توجه قرار گرفته است.

در ابتدا توسط مایکروسافت در سال 2005 توسعه یافت و از زبان های دیگری مانند Haskell، Python و Scala الهام گرفت. به عنوان یک زبان برنامه نویسی، می‌توانید از F# برای تجزیه و تحلیل داده ها، استنباط های آماری، تحقیقات علمی، طراحی بازی، ساخت و طراحی اپلیکیشن های دسکتاپ و هوش مصنوعی استفاده کنید.

برخی از ویژگی های قابل توجه عبارتند از اجرای سبک وزن، اجرای سریع، توابع درجه یک، تطبیق الگو و انواع داده های غنی اشاره کرد.

2. Elixir

زبان هایی مانند Ruby و Python ممکن است زمان خود را داشته باشند، اما این زبان ها همچنان از توسعه زبان های دیگر پشتیبانی می‌کنند. Elixir به شدت تحت تأثیر Ruby on Rails است، اما قدرت خود را از Erlang می‌گیرد.

خوزه والیم، مخترع زبان Elixir، آن را برای رفع کاستی های Ruby ایجاد کرد و در عین حال به منبع آن یعنی Erlang وفادار ماند. اگرچه نحو Elixir شباهت زیادی به Ruby دارد، اما سازگاری آن با اکوسیستم VM، BEAM و Erlang Erlang همچنان کاربری هر دو زبان را به کاربران اعطا می‌کند.

هنگامی که کار با Elixir را شروع کنید، متوجه مقیاس پذیری و ویژگی های مقاوم در برابر خطا می‌شوید که برای ساخت یک سیستم توزیع گسترده لازم است. در اینجا برخی از ویژگی های برتر Elixir وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

کتابخانه پلتفرم مخابراتی (OTP) را برای برنامه نویسی همزمان باز کنید.

گزینه ای برای کار با انواع پلتفرم های ابری.

اشکال زدایی از راه دور، تایپ پویا، و نحوی با ساختار منظم.

فهرست گسترده ای از ابزارهای توسعه برنامه های کاربردی وب، مانند Mix، IEx، و Phoenix.

3. Julia

زبان برنامه نویسی غیرمعمول
زبان برنامه نویسی غیرمعمول

Julia به عنوان یک تازه وارد در حوزه فناوری، قول می‌دهد که یک زبان برنامه نویسی متحول کننده بازی باشد. Julia علیرغم داشتن یک دهه فعالیت، یک رقیب قوی است که در یادگیری ماشینی، محاسبات علمی و حتی کشمکش/کاوی داده ها کمک می‌کند. حتی گفته می‌شود که Julia با توانایی های ذاتی و ویژگی های قوی خود برای تاج و تخت پایتون ادعا می‌کند.

Julia، به عنوان یک زبان، واقعاً سه وجهی است. سرعت C، مهارت برنامه نویسی پایتون و قدرت آماری R را به ارمغان می‌آورد. به گفته توسعه دهندگان Julia، در اینجا چند ویژگی وجود دارد که آن را از رقبای فوری خود متمایز می‌کند:

سرعت پردازش سریع.

تایپ پویا، آن را به میزبان خوبی برای برنامه نویسی تعاملی تبدیل می‌کند.

مجهز به باینری های از پیش ساخته شده است که به شما امکان می‌دهد محیط ها را با کلیک یک دکمه بازتولید کنید.

با توجه به ویژگی های ورودی/خروجی همزمان، فرابرنامه نویسی و اشکال زدایی، امکان ساخت کل میکروسرویس ها و برنامه های کاربردی را فراهم می‌کند.

پردازش موازی در سطوح مختلف برای تولید کدهای GPU بومی.

کتابخانه های چند منظوره، برخی از آنها بومی Julia هستند. شما می‌توانید کتابخانه های خارجی را از Fortran، Python، Java، C++ و بسیاری دیگر وارد کرده و از آنها استفاده کنید.

4. Crystal

به معنای واقعی کلمه یک زبان برنامه نویسی وجود دارد که همه اشکال توسعه برنامه را ارائه می‌دهد. اگر شما یک توسعه دهنده front-end هستید، باید جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. به طور مشابه، Java، Go، Elm و Rust برای برنامه نویسی درونی مناسب هستند.

تعداد زیادی زبان برنامه نویسی دیگر در بازار وجود دارد. بسته به میزان استفاده و نیاز خود، می‌توانید یکی را انتخاب کنید که نزدیک به نیاز شما باشد. اما Crystal از کجا وارد تصویر می‌شود؟

مانند Elixir، حتی Crystal نیز سرعت خود را از C و نرمی خود را از Ruby گرفته است، و به آن اجازه می‌دهد تا روی افزایش عملکرد و بهبود تجربه کاربر تمرکز کند. اگر تجربه کدنویسی در Ruby را دارید، احتمالا Crystal را دوست خواهید داشت. از خوانایی نحو و ساختار اولی استفاده می‌کند. از آنجایی که این یک گویش کد نویسی استاتیک است، کمتر مستعد اشتباهات تایپی و نحوی خواهید بود.

برای افزایش استفاده و افزودن قابلیت هایی که به ندرت با هر زبان دیگری در دسترس است، می‌توانید از سیستم ماکرو ذاتی آن برای کمک به قالب بندی اولیه و اجرای برنامه های خارجی استفاده کنید.

5. Red

Red از زبان شیء مبتنی بر بیان نسبی (REBOL) الهام می‌گیرد. مانند برخی از زبان های دیگر در این لیست، این زبان به جبران کاستی های زبان اصلی خود یعنی REBOL می‌پردازد.

Red اولین زبان توسعه دهنده در نوع خود است که سعی می‌کند با مفهوم یک ابزار برای حکومت بر همه آنها عمل کند.

این یک زبان اجرایی واحد بدون وابستگی اضافی است و کوچکتر از یک مگابایت است. در اینجا برخی از مزایای استفاده از Red برای نیازهای برنامه نویسی شما آورده شده است:

سینتکس آسان برای استفاده.

Homoiconic، زیرا فرمت های متا زبان و داده های بومی خود را دارد.

این یک زبان برنامه نویسی نمادین است که از پشتیبانی شی، سیستم های ماکرو و مجموعه ای غنی از انواع داده پشتیبانی می‌کند.

این زبان کامپایل متقابل کمتر از یک مگابایت حجم دارد، با پشتیبانی بی پایان از موازی سازی، همزمانی و توانایی های برنامه نویسی سیستم در سطح پایین.

6. Kotlin

زبان برنامه نویسی غیرمعمول
زبان برنامه نویسی غیرمعمول

جت برینز Kotlin را ایجاد کرده و آن را از طریق IDE های کلاس جهانی خود به کاربران نهایی عرضه می‌کند. از آنجایی که Kotlin یک زبان همه منظوره و شی گرا است، توسط گوگل حمایت می‌شود و زبان رسمی توسعه اپلیکیشن اندروید است. این یک زبان تایپ ایستا با مجموعه ای از کلاس های داده به خوبی تعریف شده است که استفاده از آن را مختصر و ایمن می‌کند. این زبان به طور یکپارچه بر روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود.

شما می‌توانید Kotlin را بدون داشتن تجربه کدنویسی قبلی یاد بگیرید و سپس آماده توسعه برنامه های کاربردی مانند یک حرفه ای هستید.

توابع نظم، عبارات و روش های ارزیابی به خوبی ایجاد شده است.

رسا، مختصر، و نیاز به کدهای دیگ بخار کمتری دارد.

استفاده از این زبان، با توجه به سیستم نوع دارای قابلیت پوچ پذیری و NullPointerExceptions، ایمن است.

قابلیت های چند پلتفرمی آن به شما امکان می‌دهد منطق برنامه را بین پلتفرم های مختلف از جمله وب، موبایل، دسکتاپ و لپ تاپ به اشتراک بگذارید.

مجموعه ای از کتابخانه های جامعه محور Kotlin که همیشه در حال گسترش است، کارایی و اثربخشی آن را افزایش می‌دهد، به خصوص زمانی که با توسعه مشکل دارید.

با این زبان های برنامه نویسی نوظهور و پیشگامانه برای آینده آماده شوید

هر زبان در حال به دست آوردن جایگاهی است و در حال گذر از رقابت است تا به عنوان یک رقیب قوی برای مقام اول ظاهر شود. با این حال، چند زبان برنامه نویسی دیگر گرد و غبار را گاز گرفته اند و خود را در شن و ماسه زمان گم کرده اند.

برای مرتبط ماندن و متمرکز ماندن در آینده، فراموش کردن چند زبان برنامه نویسی قدیمی ضروری است که می تواند در نهایت شما را بیکار کند. وقت آن رسیده است که خود را تطبیق دهید، اشتیاق به تعالی داشته باشید و شروع به یادگیری زبان های برنامه نویسی با عملکرد برتر آینده کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس