10 برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس

68
0
برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس

آیا می خواهید هنگام استفاده از لینوکس بمانید و احساس امنیت کنید؟ در اینجا چند برنامه ضروری متمرکز بر حریم خصوصی وجود دارد که همه باید روی دسکتاپ لینوکس خود داشته باشند.

سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس به داشتن بسیار امن و خصوصی شهرت دارند. لینوکس بر خلاف ویندوز یا macOS رایگان و متن باز است. این باعث می‌شود کد منبع آن برای بررسی بازتر باشد—افزودن نرم‌افزارهای مخرب برای توسعه‌دهندگان دشوارتر است.

بسیاری از توزیع‌های لینوکس دارای ویژگی‌ها و برنامه‌های داخلی برای بهبود امنیت دسکتاپ هستند. اما نصب یک سیستم عامل لینوکس راه حلی همه جانبه برای محافظت از دسکتاپ شما نیست.

خوشبختانه، بسیاری از نرم افزارهای رایگان و متن باز (FOSS) نیز وجود دارند که می توانند لایه های حفاظتی بیشتری را به دسکتاپ شما اضافه کنند. در اینجا برخی از بهترین برنامه های لینوکس برای خصوصی و ایمن نگه داشتن رایانه شما آورده شده است.

1.برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس: Tor Browser

اگر به حریم خصوصی آنلاین اهمیت می دهید، ممکن است بخواهید از Chrome دوری کنید. گوگل کروم به جمع آوری داده های خصوصی کاربر معروف است که برای مرورگرهای مبتنی بر کروم مانند اج یا اپرا نیز کاربرد دارد.

جایگزین هایی مانند فایرفاکس برای مرور روزانه وب با در نظر گرفتن حریم خصوصی خوب هستند. با افزونه های مناسب حریم خصوصی فایرفاکس، مرورگر موزیلا می تواند حتی بهتر از داده های آنلاین شما محافظت کند. اما اگر نیاز دارید حریم خصوصی آنلاین را به سطح بعدی ببرید، مرورگر Tor برای شما معجزه می کند.

با جزئیات زیاد، نشان داده‌ایم که چگونه می‌توانید وب را با مرورگر Tor در لینوکس به صورت خصوصی مرور کنید. هنگام باز کردن هر صفحه وب از طریق مرورگر Tor، اتصال شما از طریق شبکه ای از رایانه های خصوصی به نام گره ها عبور می کند. این وب برای پنهان کردن ترافیک آنلاین کاربران Tor طراحی شده است. مرورگر و شبکه آن آدرس IP شما را رمزگذاری می کند و ردیاب های آنلاین را مسدود می کند.

با مرورگر Tor، در وب ناشناس و ایمن تر خواهید شد.

2.برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس: Signal

Signal یک برنامه پیام رسانی بین پلتفرمی است که مکالمات شما را رمزگذاری می کند. از رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کند تا پیام‌ها را از رهگیری عوامل مخرب در امان نگه دارد. پیام های یک به یک، چت های گروهی، فایل های مشترک و تماس ها همگی رمزگذاری شده اند.

این پیام رسان در درجه اول برای کاربران گوشی های هوشمند ساخته شده است. فقط با شماره تلفن از طریق اپلیکیشن موبایل می توانید ثبت نام کنید. اما یک برنامه دسکتاپ قدرتمند نیز برای کاربران رایانه شخصی موجود است. کاربران برای استفاده از نسخه دسکتاپ سیگنال فقط باید اکانت های خود را در برنامه تلفن همراه لینک دهند.

سیگنال ساده، ایمن و در حال افزایش محبوبیت است. ممکن است امروز بهترین برنامه پیام رسانی امن باشد.

3.Element

بسیاری از پیام رسان های رمزگذاری شده دیگر برای کاربرانی که ممکن است گوشی هوشمند نداشته باشند در دسترس هستند. Element با پروتکل Matrix خود جایگزین و مکمل قدرتمندی برای سیگنال است.

Matrix یک پروتکل ارتباطی آنلاین است که رایگان، منبع باز و غیرمتمرکز است. هیچ سروری مالک تمام داده های مکالمات ساخته شده در Matrix نیست. Matrix به تنهایی یک برنامه نیست. در عوض، Matrix به بسیاری از برنامه‌های پیام‌رسان مشتری اجازه می‌دهد از پروتکل استفاده کنند.

ماتریس همچنین می تواند از رمزگذاری پیام انتها به انتها پشتیبانی کند. اما همه برنامه های مبتنی بر Matrix به یک اندازه قادر به رمزگذاری مکالمات نیستند.

Element قوی ترین قابلیت های رمزگذاری را در بین همه برنامه های مشتری Matrix دارد. بنیاد Matrix.org با ویژگی‌های پیشرفته‌اش، Element را برای کاربرانی که می‌خواهند وارد Matrix شوند، توصیه می‌کند.

Element همچنین در سراسر پلتفرم ها، از جمله نسخه هایی برای مرورگرهای وب و لینوکس در دسترس است.

4.برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس: KeePassXC

مدیران رمز عبور برای ایمن سازی واقعی اکانت های آنلاین شما ضروری هستند. وقتی 10 یا 20 رمز عبور آنلاین برای پیگیری داشته باشید، می توانند مفید باشند.

استفاده مجدد از رمز عبور یکسان برای هر اکانت آنلاین غیرعاقلانه خواهد بود. استفاده از رمزهای عبور آسان و در عین حال ضعیف نیز می تواند اکانت های شما را آسیب پذیر کند. بسیاری از اشتباهات رایج رمز عبور وجود دارد که اجتناب از آنها به تنهایی دشوار است.

چرا نباید یک مدیر رمز عبور ایجاد کند و رمزهای عبور قوی شما را برای شما نگه دارد؟ استفاده از یک مدیریت رمز عبور به خوبی سازماندهی شده می تواند در زمان و داده های ارزشمند شما صرفه جویی کند.

KeePassXC یک مدیر رمز عبور قدرتمند، منبع باز و آفلاین است. این برنامه رمزهای عبور قوی تولید می کند و آنها را در پایگاه داده های رمزگذاری شده نگهداری می کند. KeePassXC به عنوان یک پورت KeePass برای لینوکس شروع شد اما اکنون در سراسر پلتفرم ها کار می کند.

5.Authenticator احراز هویت

احراز هویت دو مرحله ای (2FA) یک روش ورود به سیستم برای ارائه تأییدیه کاربر علاوه بر رمز عبور شما است. 2FA به سرعت در حال تبدیل شدن به استانداردی برای امنیت آنلاین است.

امروزه راه های زیادی برای احراز هویت ورود کاربران وجود دارد. رایج ترین روش ورود به سیستم 2FA امروزه ارسال یک کد تأیید یک بار مصرف از طریق ایمیل یا پیامک پس از تایپ رمز عبور است.

تأیید ورود خود با کدهای آنلاین یکبار مصرف راحت است. اما در مقابل روش‌های رهگیری ایمیل/پیامک مانند حملات مرد میانی نیز آسیب ‌پذیر است.

اگر به روش 2FA ایمن‌تری نیاز دارید، باید به برنامه‌های احراز هویت نگاه کنید. یک برنامه احراز هویت به اکانت ‌های شما لینک می‌دهد تا برنامه بتواند کدهای تأیید تولید کند. در فواصل زمانی معین کدهایی را تولید می کند که مختص اکانت های شما هستند.

برنامه های Authenticator پس از اولین بار نیازی به اتصال با برنامه های شما ندارند. یک برنامه احراز هویت آفلاین، رهگیری کدهای تأیید 2FA را برای عوامل مخرب بسیار دشوارتر می کند.

برنامه‌های 2FA زیادی وجود دارد، اما یکی از بهترین‌های موجود، برنامه‌ای به نام Authenticator است. به اکانت های شما متصل می شود و کدهای 2FA را بدون هیچ سر و صدایی تولید می کند. همچنین رایگان و متن باز است و این برنامه را برای کاربرانش امن تر می کند.

Authenticator همچنین در حلقه GNOME، کاتالوگ برنامه های تایید شده بنیاد گنوم وجود دارد.

6.برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس: Obfuscate مبهم کردن

Obfuscate یک ویرایشگر تصویر است که تنها دو ابزار دارد: blur و redact. اگرچه فقط چند ویژگی دارد، کاربران نباید Obfuscate را دست کم بگیرند. این برنامه برای سانسور تصاویر در یک لحظه ساخته شده است. این پتانسیل را دارد که اطلاعات خصوصی شما را از به خطر انداختن نجات دهد.

استفاده از Obfuscate فقط به یک کلیک بصری-کشیدن-انتشار روی یک عنصر تصویر نیاز دارد که باید آن را پنهان کنید. این برنامه GNOME Circle سبک وزن است و مانند سایر ابزارهای محو کردن تصویر کار می کند.

چرا به زحمت باز کردن و پیکربندی یک ویرایشگر تصویر سنگین مانند GIMP را صرفاً برای مخفی کردن مقداری متن روی یک تصویر می‌کنید؟ استفاده از ابزار مناسب برای کار مناسب می تواند در وقت شما صرفه جویی کند، درست همانطور که Obfuscate می تواند داده های خصوصی شما را هنگام اشتراک گذاری تصاویر خود در وب ذخیره کند.

7. File Shredder فایل خرد کن

هر زمان که یک فایل را “به طور دائم” حذف می کنید، کامپیوتر فقط فایل را پنهان می کند و آن را برای بازنویسی علامت گذاری می کند. آن فایل حذف شده تا زمانی که فایل های جدید روی فایل قبلی نوشته نشود، دست نخورده باقی می ماند.

اگر باید یک فایل را برای همیشه پاک کنید، به ابزاری نیاز دارید که فوراً آن فایل را بازنویسی کند.

خوشبختانه، کاربران لینوکس دستور shred برای پاک کردن فایل ها را دارند. معمولاً برای استفاده از shred باید ترمینال را باز کنید. اما با File Shredder، می توانید از طریق یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) از shred استفاده کنید.

این برنامه مانند Authenticator و Obfuscate نیز در حلقه GNOME قرار دارد.

8.برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس: VeraCrypt

آیا نیاز به محافظت از فایل های مهم با رمزگذاری قوی دارید، در حالی که آنها را در معرض دید پنهان کنید؟ شما می توانید همه این کارها را با VeraCrypt، برنامه ای برای ایجاد و دسترسی به حجم فایل های رمزگذاری شده انجام دهید.

با VeraCrypt، می‌توانید حجم فایل‌ها را در فایل‌های کانتینری ایجاد کنید. شما در انتخاب اندازه حجم فایل و همچنین نوع فایل کانتینر آزاد هستید. تمام حجم های فایل باید با یک رمز عبور قوی و یک الگوریتم رمزگذاری رمزگذاری شوند.

به عنوان مثال، می توانید یک حجم فایل رمزگذاری شده 4 گیگابایتی که در زیر یک فایل کانتینری به نام Aladdin_1080p.mkv پنهان شده است ایجاد کنید. فایل را در پوشه Videos خود قرار دهید و حجم VeraCrypt را در دید ساده پنهان خواهید کرد!

پس از ایجاد، حجم فایل VeraCrypt فقط از طریق برنامه قابل رمزگشایی و نصب است. کاربران می توانند مانند هر درایو خارجی به حجم های نصب شده دسترسی داشته باشند و روی آن بنویسند.

VeraCrypt روی لینوکس کار می کند اما در ویندوز و macOS نیز موجود است.

9. Kleopatra

عکس

GnuPG یکی دیگر از ابزارهای رمزگذاری قابل اعتماد برای ایمن سازی فایل ها و متن های حساس در لینوکس است. GnuPG پیاده سازی لینوکس از استاندارد رمزگذاری OpenPGP است. بسیاری از توزیع های لینوکس GnuPG را به طور پیش فرض نصب کرده اند.

GnuPG به کاربران اجازه می دهد تا کلیدهای OpenPGP ایجاد کنند. کاربران می توانند از این کلیدها برای رمزگذاری و رمزگشایی فایل ها و متن استفاده کنند. GnuPG معمولاً از طریق خط فرمان استفاده می شود. اما با Kleopatra، می توانید از GnuPG از طریق رابط کاربری گرافیکی استفاده کنید.

Kleopatra یکی از برنامه‌های پیش‌ فرض در Tails است که یک توزیع لینوکس حریم خصوصی است. شما می توانید با مراجعه به آموزش GnuPG Tails نحوه استفاده از کلئوپاترا را بیاموزید.

10.برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس: OnionShare

OnionShare یک برنامه به اشتراک گذاری فایل رمزگذاری شده سرتاسر است. از شبکه Tor برای انتقال فایل رمزگذاری شده سرتاسر استفاده می کند.

برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها از طریق OnionShare، باید مطمئن شوید که می‌توانید پیام‌های رمزگذاری شده سرتاسر را برای گیرنده فایل خود ارسال کنید. هنگامی که ارتباطات ایمن برقرار شد، می توانید شروع به اضافه کردن فایل ها برای اشتراک گذاری کنید.

وقتی آماده شدید، OnionShare آدرس و کلید خصوصی را برای ارسال به گیرنده در اختیار شما قرار می دهد. هنگامی که گیرنده به آدرس و کلید دسترسی پیدا کند، می تواند با خیال راحت فایل هایی را که شما ارسال کرده اید دریافت کند.

از دسکتاپ لینوکس خود با برنامه های مناسب محافظت کنید

همه این برنامه های حریم خصوصی و امنیتی نه تنها قدرتمند، بلکه رایگان و منبع باز هستند. آنها از یک اصل کلیدی FOSS حمایت می کنند – این که حریم خصوصی و امنیت حقی است که همه باید از آن لذت ببرند.

با توجه به مزایایی که به ارمغان می آورند، همه این برنامه ها تنها یکی از راه هایی هستند که لینوکس از کاربران خود محافظت می کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس