9 اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه که برای عکس های بهتر باید از آنها اجتناب کنید

85
0
اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه

سه پایه یکی از مواردی است که می تواند عکاسی شما را فوراً تقویت کند. اما عکاسان جدید تا زمانی که یکی را نگیرند و از آن استفاده نکنند ارزش آن را نمی دانند. در عین حال، داشتن سه پایه به طور جادویی شما را به یک عکاس خوب تبدیل نمی کند. اگر صاحب سه پایه مبتدی هستید، باید برخی از اشتباهات رایج را بدانید که باید از آنها اجتناب کنید تا عکس های خود را درخشان کنید. اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه دوربین که نباید انجام دهید.

آماده اید برای یادگیری؟ بیایید شروع کنیم.

1.اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه: انتخاب سه پایه اشتباه

سه پایه چیزی نیست که فقط آن را به صورت آنلاین سفارش دهید یا از یک فروشگاه بزرگ تهیه کنید. در عوض، شما باید بر اساس بسیاری از عوامل، مورد مناسب را پیدا کنید. در اینجا چند دلیل عالی برای سرمایه گذاری در یک سه پایه خوب برای شما آورده شده است.

مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید وزن دوربین و لنز شماست. شما نمی خواهید با وسایلی که هزاران دلار ارزش دارند، شانس بیاورید. سه پایه باید به اندازه کافی محکم باشد تا ترکیب دوربین و لنز شما را نگه دارد. می توانید حد وزن سه پایه را بررسی کرده و بر اساس آن انتخاب کنید.

موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از جنس مواد گرفته تا وزن سه پایه. شما مواد قوی و در عین حال سبک می خواهید. اگر عکاس طبیعت هستید که بیشتر وقت خود را در فضای باز می گذرانید، مواد سبک تری مانند فیبر کربن را انتخاب کنید. در طول پیاده روی های طولانی از این انتخاب خود قدردانی خواهید کرد. برای کار های استودیویی، به سراغ سه پایه آلومینیومی جامد بروید.

2. استفاده از نوع اشتباه سر سه پایه

اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه
اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه

با سه پایه خود می توانید از انواع مختلف سر استفاده کنید. به عنوان مثال، سر توپ، سر پان و شیب، سر سیال، سر چرخ دنده و غیره وجود دارد. برای شناسایی بهترین نوع سر برای ژانر خود باید کمی تحقیق کنید. هر نوع سر دارای مزایا و معایب است، بنابراین به دقت بررسی کنید.

انتخاب سر مناسب برای نوع عکاسی شما برای به دست آوردن عکس های مورد نظر شما بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر یک عکاس محصول هستید که می ‌خواهد دقت داشته باشد، یک سر توپ کار نخواهد کرد، به جای آن یک سر دنده را امتحان کنید. با این حال، یک سر توپ برای عکاسی از منظره عالی است. در دیگر مقالات ما انتخاب های ما برای بهترین سرهای متحرک ارزان قیمت وجود دارد.

3.اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه: ابتدا پایین پایه را باز کنید

ممکن است به نظر راحت و شهودی باشد که ابتدا پاهای پایینی سه پایه را باز کنید. اما این تمرین خوبی نیست زیرا به نازک ترین قسمت سه پایه خود وزن اضافه می کنید. بنابراین، می تواند سه پایه شما را ناپایدار کند. هر حرکت جزئی می تواند سه پایه شما را تکان دهد و تصاویری تار برای شما ایجاد کند.

ابتدا پایه های ضخیم تر را باز کنید و سه پایه شما نسبتاً محکم تر خواهد شد. در صورت امکان به هیچ وجه از باز کردن پایین پایه ها خودداری کنید. همچنین، زمانی که ارتفاع سه پایه خود را کوتاه می کنید، ابتدا از پایین پایه ها شروع کنید. این ممکن است کمی سخت باشد، اما تصاویر شما فوق العاده واضح خواهند بود.

4. بالا بردن کامل ستون مرکز

اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه
اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه

ستون وسط سه پایه شما می تواند زمانی مفید باشد که به ارتفاع کمی بیشتر نیاز دارید، اما از بالا بردن کامل آن خودداری کنید. وقتی آن را به طور کامل گسترش دهید، اساساً تبدیل به یک مونوپاد می شود که بالای سه پایه قرار دارد. دوربینی که روی سه پایه قرار دارد به اندازه کافی روی سه پایه خود متعادل است و بسیار پایدارتر از دوربین روی یک پایه ستون مرکزی است.

بنابراین، آیا باید فراموش کنید که یک ستون وسط وجود دارد؟ لازم نیست. آن را بیشتر از نیمه بلند نکنید—دوربین و عکس های شما ایمن و امن خواهند بود.

5. نادیده گرفتن سطح حبابی

اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه
اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه

یکی از مزایای اصلی استفاده از سه پایه صاف نگه داشتن خطوط در عکس های شماست. اکثر سه ‌پایه‌ ها مجهز به سطح روح یا حبابی هستند تا اطمینان حاصل شود که سه ‌پایه همسطح است و همچنین افق ‌ها در صحنه‌ های منظره یا خطوط در عکس ‌های معماری شما صاف می ‌مانند.

حتما بررسی کنید که آیا در مرکز تراز است یا خیر. این مرحله به ویژه اگر سطح ناهموار یا سنگی باشد بسیار مهم است.

بسیاری از کاربران مبتدی سه پایه اغلب این ویژگی را نادیده می گیرند. با این حال، این ابزار مفیدی است که می ‌تواند در وقت شما صرفه‌ جویی کند و ظاهر عکس‌ هایتان را بهبود بخشد، شما مجبور نیستید ساعت‌ ها برای برش دادن و کج کردن عکس ‌های خود در مرحله پس از تولید صرف کنید. اگر در چنین وضعیت ناخوشایندی گیر کرده اید، در اینجا راهی برای برش تصاویر خود به صورت دسته ای با استفاده از Lightroom وجود دارد.

6.اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه: سفت نکردن دستگیره ها

داستان های وحشتناک زیادی از عکاسان وجود دارد که هزاران دلار تجهیزات خود را به دلیل شل شدن دستگیره ها یا پیچ ها از دست داده اند. ممکن است احساس کنید که مراقب هستید و احتمالاً چنین چیز هایی برای شما اتفاق نخواهد افتاد، اما دوباره فکر کنید. همیشه دوبار بررسی کنید که آیا همه دستگیره ها محکم هستند و اهرم ها در موقعیت خود قرار دارند.

همین امر در مورد اتصال سر نیز صدق می کند. باز هم می‌ خواهید روی سه ‌پایه محکم بنشیند. به خصوص مراقب توپ های سر باشید. اگر سر توپ شل باشد، دوربین شما می تواند به سرعت کج شود و کل تنظیمات را خراب کند. حتی اگر چیزی دراماتیک اتفاق نیفتد، دستگیره ‌های شل می ‌تواند باعث لرزش دوربین شود و تصاویر شما را تار و غیرقابل استفاده کند.

7. عدم استفاده از میخ های پایه

اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه
اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه

هنگام خرید سه پایه جدید، اکثر ما وسایل ضروری را بیرون می آوریم، بقیه لوازم جانبی را در بسته می گذاریم و همه آنها را فراموش می کنیم. متأسفانه میخ های پا اغلب یکی از این لوازم جانبی فراموش شده هستند.

همانطور که از نام آن پیداست، میخ های پا دارای میخ هایی هستند که می توانند کشش بیشتری نسبت به پایه های سه پایه پیش فرض شما ایجاد کنند. آیا قصد دارید روی سطوح ناهموار یا شل مانند یخ یا ماسه عکس بگیرید؟ عکس برداری با میخ های پایه می تواند تفاوت چشمگیری را ایجاد کند. سه پایه شما ایمن تر خواهد بود و عکس های شما واضح تر خواهند بود.

8.اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه: عدم تعادل

سه پایه شما احتمالاً یک قلاب زیر پایه های خود برای تعادل دارد. وقتی مقداری وزن به آن اضافه می کنید، به عنوان یک وزنه تعادل برای تعادل سه پایه شما عمل می کند.

برای اکثر نما های استودیویی لازم نیست به آن فکر کنید. اما وقتی بیرون هستید، در معرض عناصر قرار می گیرید یا لنز بلند دارید، ایده خوبی است که از آن استفاده کنید. یک وزش ناگهانی باد تمام چیزی است که لازم است تا تنظیمات شما خراب شود. بعلاوه، داشتن یک تنظیم ثابت تصاویر واضحی را در اختیار شما قرار می دهد.

اگر سه پایه شما دارای یک ستون وسط 90 درجه است، برای تعادل سه پایه به وزنه های تعادل نیاز دارید. هنگامی که بازو در یک زاویه راست کشیده می شود، وزن دوربین شما می تواند آن را واژگون کند.

شما می توانید کیسه های شن را بخرید تا به عنوان وزنه تعادل استفاده کنید، اما می توانید از کوله پشتی خود نیز استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که کیف شما به اندازه کافی سنگین است تا وزن را متعادل کند.

9. استفاده از دکمه شاتر دوربین

اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه
اشتباه در زمینه ی استقرار سه پایه

بعد از اینکه دوربین خود را روی سه پایه قرار دادید، باید از شاتر برای گرفتن عکس استفاده کنید. اگر دکمه شاتر دوربین خود را فشار دهید، لرزش دوربین را باعث خواهید شد. بسیاری از عکاسان جدید هنگام استفاده از سه پایه این واقعیت را نادیده می گیرند.

شاتر ها لوازم جانبی ارزان قیمتی هستند و می توانید آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید. اگر هنوز یکی را ندارید، از حالت تایمر خودکار دوربین خود استفاده کنید.

سه پایه خود را بشناسید

سه پایه یک ابزار ضروری برای یک عکاس است، اما آنها در اشکال و اندازه های مختلف با گزینه های مختلف سر موجود هستند. بنابراین قبل از سرمایه گذاری در یکی، نوع عکاسی و نیاز های خود را درک کنید.

به طور کلی، برای جلوگیری از لرزش دوربین هنگام عکاسی با سرعت شاتر پایین، از سه پایه استفاده می کنیم. استفاده از سه پایه نامناسب یا استفاده نادرست از آن به همان اندازه که اصلاً یک سه پایه نداشته باشید، می باشد. یادگیری اشتباهات رایج به شما کمک می کند از آنها اجتناب کنید و عکس های خود را به سطح بعدی ببرید.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید اطلاعات لازم در زمینه ی نحوه ی صحیح از سه پایه ی دوربین را به دست آورید.

شما می توانید با مطالعه ی دیگر مقالات ما در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس