AMD از پردازنده‌های رایزن 6000 با گرافیک RDNA 2 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

118
0
پردازنده‌های رایزن 6000

بازار نوت بوک اگرچه یک مهره سخت برای شکستن است اما با این حال یک راه حل ساده برای شکستن آن وجود دارد. مردم خواهان نت بوکی هستند که ترکیبی از عملکرد بالا و مقرون به صرفه بودن باشد. در کل باید در عین سودمندی در خرید دارای کارایی و عملکرد بالا نیز باشد. پردازنده‌های رایزن 6000 بهترین پردازنده لپ تاپ ساخته شده توسط AMD در اوایل سال 2022 است.

در پشت یک صعود موفق در سال گذشته، AMD در سال 2022 با عرضه پردازنده‌های جدید Ryzen 6000 Mobile خود دوباره بازار نوت بوک‌ها را داغ کرد. این APU‌های «رامبراند» دارای آخرین گرافیک RDNA2 AMD و حداکثر هشت هسته Zen3+ با ویژگی‌های مدیریت انرژی پیشرفته هستند و از فرآیند چیپ 6 نانومتری (N6) شرکت تایوانی تولیدکننده نیمه هادی TSMC برای بهبود عملکرد و کارایی استفاده می‌کند.

همه چیز در سیلیکون است: کد رمز رامبراند (Rembrandt) برای پردازنده‌های رایزن 6000

دیروز AMD فاش کرد که قصد دارد امروز سری جدید Ryzen 6000 Mobile را عرضه می‌کند. هسته‌های به روز شده، گرافیک بهتر، ویژگی‌های منحصربفرد، همه در یک بسته یکپارچه با اندازه کمی بیش از 200 میلی متر مربع عرضه خواهد شد. 10 پردازنده جدید از سخت افزارهای قابل حمل قدیمی 15 وات و 28 وات، تا 35 وات و 45 وات پلاس برای ماشین‌های بازی پیشرفته وجود خواهد داشت. AMD انتظار دارد بیشتر از 200 سیستم پریمیوم در بازار Ryzen Mobile در سال 2022 وارد بازار شود.

در قلب طراحی، هسته Zen 3+ AMD قرار دارد که باعث بهبود مدیریت انرژی بین هسته‌ها می‌شود، اما ویژگی‌های عملکرد Zen 3 را حفظ می‌کند. در اینجا تمرکز عمدتاً بهبود مصرف انرژی در هنگام استفاده از شتاب‌دهنده‌ها، برای کمک به افزایش عمر دستگاه‌های قابل حمل است.

AMD ادعا می‌کند 15 تا 40 درصد انرژی کمتری را هنگام استفاده از مرورگر وب و پخش ویدیو دارد. در این طراحی افزایش فرکانس با پردازنده‌های برتر تا 5.0 گیگاهرتز نیز وجود دارد.AMD همچنین ادعا می‌کند تا 1.3 برابر عملکرد Multi-thread را برای Ryzen 7 6800Uبهبود بخشیده است.

این پردازنده با 12 واحد محاسباتی موتور گرافیکی RDNA2 همراه است که از هشت واحد Vega (نوعی گرافیک قدیمی) ارتقا یافته است. این گسترده‌ترین موتور گرافیکی یکپارچه‌ای است که AMD تا به حال ساخته است، با افزایش 50 درصدی واحدها، دو برابر کردن حافظه پنهان گرافیکی، دو برابر کردن عملکرد شطرنجی، دو برابر کردن رندر باطن و سخت‌افزار و همچنین افزایش تسریع ردیابی پرتوی فرکانس از 2.0 گیگاهرتز به 2.4 گیگاهرتز یک تغییر اساسی در طراحی GPU ایجاد کرده است.

در عملکرد بازی هم از 15 وات در U5800 به 28 وات در U6800 ارتقا یافته است. AMD ادعا می‌کند جهش 1.8-2.0x برابری نسبت به نسل قبلی دارد، همچنین نسبت به رقبا دارای جهش از 1.2 به 3.0 در 1080p  دارد. این موارد همراه با بهبود حافظه، باید برای بازی‌های یکپارچه خوب باشد. عملکرد رندر پردازنده گرافیکی طبق AMD در طول نسل خود تا 2.3 برابر سریعتر است، اما باید توجه داشت که GPU از رمزگشایی AV1در دو جریان 8 بیتی و 10 بیتی پشتیبانی می‌کند.

AMD از پردازنده‌های رایزن 6000 با گرافیک RDNA 2 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد
AMD از پردازنده‌های رایزن 6000 با گرافیک RDNA 2 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

وقتی AMD با راه‌حل‌های جدید گرافیکی موبایل جفت شود، سری 35W+ رامبراند می‌تواند دارای پلتفرم Advantage AMD باشد. ایده این است که با طراحی A+A، سیستم می‌تواند از SmartShift Max استفاده کند که امکان تنظیم توان پویا بین CPU و GPU گسسته را فراهم می‌کند و این موضوع منجر به عملکرد بیشتر می‌شود. همچنین می‌تواند برای افزایش عمر باتری استفاده شود یا با گرافیک AMD SmartAccess ترکیب شود تا اطمینان حاصل گردد که بهترین GPU استفاده شده است.

AMD از پردازنده‌های رایزن 6000 با گرافیک RDNA 2 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد
AMD از پردازنده‌های رایزن 6000 با گرافیک RDNA 2 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

CPUهای جدید رامبراند همچنین دارای کنترلرهای حافظه به روز شده با پشتیبانی از DDR5-5200 و LPDDR5-6400 خواهند بود. شایان ذکر است که به نظر نمی‌رسد در اینجا از DDR4 پشتیبانی شود، بنابراین استانداردهای DDR5 را کاملاً کاهش می‌دهد. AMD همچنین از PCIe 3.0 به PCIe 4.0 ارتقا یافته است. همچنین پشتیبانی بومی برای USB4 وجود دارد که به فروشندگان اجازه می‌دهد در صورت نیاز از مشخصات Thunderbolt 3 پیروی کنند.

در مورد شتاب‌دهنده‌ها و امنیت، رامبراند از پشتیبانی مایکروسافت پلوتون (Microsoft Pluton) بهره می‌برد، که برای چند سال به عنوان راهی برای فعال کردن امنیت جفت شده بین سیستم، سیستم‌عامل و احتمالاً cloudدر دسترس بوده است. در این مورد ویژگی‌هایی مانند محافظت از حافظه کاربر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

با توجه به جزئیات موجود در سیستم عامل و درایورهای منبع باز، رامبراند شامل سخت افزار یادگیری ماشین مبتنی بر بینایی کامپیوتری است. یک جفت از هر یک از Tensilica Vision Q6 و C5 DSP که در صورت قرار گرفتن باید عملکرد بیشتری در اطراف دوربین‌های لپ تاپ ارائه دهند. برای استفاده خوب این نوع از APUهای موبایل نیز به سیستم‌های تعبیه‌شده مانند واقعیت افزوده یا خودرو ختم می‌شوند که می‌تواند عملکرد خو را در آنجا گسترش دهد.

AMD از پردازنده‌های رایزن 6000 با گرافیک RDNA 2 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد
AMD از پردازنده‌های رایزن 6000 با گرافیک RDNA 2 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

در این اعلامیه، جالب است بدانید که بیشتر اعداد مقایسه ای که AMD به ما ارائه کرده است، مربوط به سخت افزار 15 واتی است. با این حال 80 درصد ازCPU هایی که امروز راه اندازی می‌شوند، بیشتر روی فضای 35 وات و بالاتر متمرکز شده اند.

با توجه به اینکه در 35W+ انتظار داریم اکثر سیستم‌ها را با یک GPU مجزا ببینیم و بیشتر پیشرفت‌های رامبراند در گرافیک یکپارچه بود، اینکه 35W+ چگونه عمل می‌کند، حتما جالب است. با این وجود، ما شاهد سیستم‌های زیادی با استفاده از Ryzen 6000 Mobile خواهیم بود که در این هفته معرفی شدند. AMD اعلام کرد که فروش برخی از آن‌ها در ماه فوریه آغاز خواهد شد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس