نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل معرفی شد، Alder Lake با سورپرایزی ویژه‌ برای کاربران کامپیوتری

106
1
نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل Alder Lake

نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل Alder Lake

هنگامی که اینتل در اواخر سال گذشته، نسل دوازدهم خانواده پردازنده‌های Core خود را راه اندازی کرد، تنها مجموعه کوچکی از قطعات قابل اورکلاک (عمل تغییر یک کامپیوتر به ویژه با یک سیستم خنک کننده تا به پردازنده‌های آن اجازه دهد با سرعت بیشتری نسبت به آنچه سازنده در نظر داشت کار کنند.) برای دسکتاپ‌ها به بازار آمد. این سخت افزار با طراحی هسته هیبریدی جدید اینتل، رقابتی و مقرون به صرفه بود و برای مصرف کننده استفاده از آن رضایت بخش بود.

با این حال، نبرد اصلی برای فروش بالا معمولاً در بخش‌های میان رده و نوت بوک است و اینتل امروز این پردازنده‌ها را عرضه می‌کند. اینها شامل پردازنده‌های دسکتاپ 35 وات و 65 وات، خنک کننده‌های دسکتاپ جدید و تعداد انگشت شماری از لپ تاپ‌های 45 وات پلاس (45W+) برای بازارهای سازنده و بازی است.

نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل Alder Lake دسکتاپ جدید

در حالی که تمام توجهات به پردازنده‌های سطح بالا قابل اورکلاک در هر نسل داده می‌شود، عمده فروش اینتل در واقع از سخت افزار استاندارد و پیشرفته ای است که در اکثر موارد تجاری و پیش ساخته قرار می‌گیرد. اینتل معمولاً از 10 تا 50+ پردازنده دسکتاپ جدید را برای پر کردن بازارهای مورد نیاز عرضه می‌کند. این پردازنده‌ها معمولاً تا چهار پایه تولید می‌شوند و بخش‌هایی از این تراشه‌ها بسته به بازده یا تقاضای بازار غیرفعال می‌شوند و بر این اساس به فروش می‌رسند.

برایAlder Lake، اینتل 22 پردازنده دسکتاپ جدید از Celeron دو هسته ای 42 دلاری در 35 وات تا قطعات 489 دلاری Core i9-12900 را عرضه می‌کند.

فقط با کنار گذاشتن Core i5 برای چند ثانیه، چیزی که در اینجا داریم مقیاسی از سخت افزار است که در هسته‌های عملکردی تغییر می‌کند، اما فقط تعداد کمی از آنها هسته‌های کارآمدی دارند. به این دلیل که اینتل از دو طرح فیزیکی پایه برای این سخت افزار استفاده می‌کند: یا یک تراشه بزرگ 8P+8E یا فقط یک تراشه کوچکتر6P . تراشه کوچک‌تر باعث می‌شود که پردازنده‌ها با تعداد هسته‌های پایین‌تر کارایی بهتری داشته باشند و به این معنی است که یکی از ویژگی‌های کلیدی Alder Lake کهCPU هیبریدی است، تنها به سخت‌افزار رده بالا محدود می‌شود.

سخت افزار Core i5 کمی عجیب است، زیرا پردازنده‌های i5-12600K/KF از تراشه بزرگ استفاده می‌کنند، در حالی که سخت افزارهای دیگر در خانواده Core i5 از تراشه کوچکتر بدون هسته‌های کارآمد استفاده می‌کند. در نتیجه ما شاهد برخی از قطعات Core i5 با 20 مگابایت حافظه نهان L3 و برخی تنها با 18 مگابایت هستیم. در مورد عملکرد به ازای هر دلار، جالب خواهد بود که ببینیم این هسته‌های کارآمد و حافظه پنهان اضافی چقدر کارآمد خواهند بود.

همانند پردازنده‌های قبلی که از اینتل راه‌اندازی شد، هر چیزی که F داشته باشد به این معنی است که گرافیک یکپارچه ندارد و هر چیزی که T داشته باشد به معنای توان پایه 35 وات است. از آنجایی که اینتل نحوه ارائه قدرت توربو را برای این نسل مجدداً تنظیم کرد، می‌توانیم ببینیم که Core i9-12900T برتر دارای قدرت پایه 35 وات و توان توربو 106 وات است.

تمامی پردازنده‌های اینجا از حافظه‌های DDR5-4800 و DDR4-3200 به همراه 16 خط PCIe 5.0 و 4 خط PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند. اینتل به منظور ارائه یک پلتفرم مقرون به صرفه برای این پردازنده‌ها، چیپست‌های مادربرد جدیدی را نیز عرضه می‌کند.

نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل Alder Lake دسکتاپ جدید
نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل Alder Lake دسکتاپ جدید

تا به امروز اینتل مادربردهای Z690 را راه اندازی کرده است، اما امروز می‌بینیم که H670، B660 و H610 هم وجود دارد. مانند نسل‌های قبلی، این طراحی‌های مقرون ‌به‌ صرفه باعث می‌شود، ارائه محصولات کاهش یابد، تا به H610 برسیم که فقط از یک کانال حافظه، یک PCIe 3.0، تنها چهار پورت SATA و بدون درگاه USB 3.2 Gen 2×2 پشتیبانی می‌کند.

شایان ذکر است که H670 و B660 در دو جنبه کلیدی متفاوت هستند که برخی از کاربران به آن اهمیت می‌دهند. B660 دارای گرید پایین تر است، با اختصاص دادن نیمی از پهنای باند CPU به چیپست و تنها دارای چهار پورت SATA است.

برای کاربرانی که به آن بیش از یک درایو ذخیره‌سازی PCIe M.2 یا چندین درایو SATA نگاه می‌کنند، ممکن است موردی وجود داشته باشد که پیوندchipset  به یک گلوگاه تبدیل شود، بنابراین مراقب آن باشید. معمولاً چیپست‌های سری B برای تولیدکنندگان مادربرد ارزان تر است، بنابراین جالب است که ببینیم فروشندگان چگونه پیشنهادات خود را در این خصوص ارائه می‌دهند.

در کنار پردازنده‌ها و مادربردها، اینتل برای اولین بار پس از مدت‌ها خنک‌کننده‌های CPU موجود خود را بروزرسانی می‌کند. حتما متوجه موفقیت AMD با خنک‌کننده‌های درون‌باکس شده‌اید و اینکه افزونه‌ای 30 تا 50 دلاری را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. امروزه کولرهای Laminar جدید اینتل تغییر کرده است. این خنک کننده‌ها با تمام پردازنده‌های Alder Lake با قدرت پایه 65 واتی عرضه می‌شوند.

قطعات Core i9 که دارای قدرت توربو تا 202 وات هستند،Laminar RH1 را دریافت خواهند کرد. این سخت افزار با یک نورپردازی RGB، یک هسته مسی بزرگتر از استاندارد معمول و عملکرد تقریباً بی صدا ارائه می‌شود. کانکتورهای روی مادربرد شامل پیچ و یک صفحه پشتی است.

قطعات Core i3، i5 و i7 که دارای قدرت توربو تا 180 وات هستند، کولرهای RM1 را دریافت خواهند کرد. این قطعات از نظر ارتفاع دارای اندازه استاندارد اینتل هستند و از چیدمان سنتی فشار پین اینتل استفاده می‌کنند. اینجا نورپردازی RGB وجود ندارد، اما دارای عملکرد آرام است؛ البته اینتل اعلام نکرده است که طراحی آن مسی یا تمام آلومینیومی است.

قطعات Pentium و Celeron که دارای توربو نیستند و با توان 46 وات ارائه شده‌اند، خنک کننده RS1 را دریافت می‌کنند. این قطعات دارای طراحی ساده‌تری هستند، احتمالاً تمام آلومینیومی می‌باشند، اما آرایش باله‌ای جدید با لوگوی جدید اینتل دارند. در اینجا هیچ ادعایی در مورد RGB یا نویز وجود ندارد، زیرا قرار است ارزان و مناسب ارائه گردد.

انتظار می‌رود این پردازنده‌های جدید Alder Lake به همراه مادربردها و خنک کننده‌های جدید در این هفته در خرده فروشی‌ها در دسترس باشند.

پردازنده های جدید نوت بوک‌های Alder Lake: H-Series

در بخش موبایل مجموعه اینتل، این شرکت پیشنهادات خود را بر اساس بازار به عناصر مختلف تقسیم می‌کند: سری U تا 15 وات برای طراحی‌های نازک و سبک مدرن افزایش می‌یابد، سری P تا 28 وات چیزی سریع‌تر و ممتازتر را امکان‌پذیر می‌کند. و سری H که از 45 وات شروع می‌شود، برای بازی‌های ترکیبی و طراحی‌های کاری استفاده می‌شوند. امروز اینتل در حال راه اندازی بخشی از مجموعه سری H است که بر اساس طراحی سیلیکونی پایه 6P+8E ساخته شده است.

با Alder Lake-H، اینتل طراحی CPU هیبریدی خود را دوباره به بازار لپ‌تاپ معرفی می‌کند. این بدان معناست که جدیدترین هسته‌های Golden Cove P-cores اینتل و هسته‌های الکترونیکی Gracemont با کارایی بالا، همه بر اساس فرآیند تولید اینتل 7 ساخته شده‌اند. درون CPU سری H شامل هسته‌ها، 96 واحد گرافیکی کاملIntel Xe-LP، پشتیبانی از حداکثر چهار پورت Thunderbolt 4، پشتیبانی از حافظه برای DDR5، LPDDR5، DDR4، و LPDDR4X و مجموعه‌ای از PCIe، USB و گزینه‌های اتصال بی سیم می‌باشد. پیروزی بزرگ اینتل در اینجا برای این نسل، ترکیب هر دو پردازنده و چیپست در یک بسته برای پردازنده‌های 45 واتی خود به جای تکیه بر چیپست موبایل است.

در Core i9-12900HK، K به این معنی است که تراشه قابل اورکلاک می‌باشد. در واقع نام گذاری این نسل به اندازه کافی آسان است Core i9 و Core i7 دارای هسته‌های 6P هستند، در حالی که Core i5 دارای هسته‌های 4P  هستند. همه سخت افزارها دارای هسته‌های 8E  است، مگر اینکه رقم چهارم و پنجم 50 باشد، به عنوان مثال i7-12650H . ممکن است فکر کنید آسان نیست اما درک این موضوع برای نسل‌های قبل آسانتر است.

اینتل می‌گوید که بیش از 100 طرح با استفاده از Alder-H از همه شرکای اصلی خود دارد، از 35 وات قابل حمل تا 65W+. از نظر عملکرد در سطح بالا، اینتل ادعا می‌کند تا +28% عملکرد بازی در1080p  در مقایسه با نسل گذشته و رقبا و همچنین عملکرد هر مورد دیگری تا +44% بهتر شده است. این موارد شامل مقایسه با M1 Max است.

ما انتظار داریم تعداد زیادی از این نوت‌بوک‌ها را در این هفته معرفی کنیم. کمی عجیب است که اینتل Alder-P یا Alder-U را راه اندازی نمی‌کند، به خصوص که به نظر می‌رسد Alder-U یک پیکربندی 2P+8E خواهد بود، در حالی که می‌توانیم سیستم‌های Zen-U را با هسته‌های8P  دریافت کنیم؛ این می‌تواند مقایسه جالبی باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل معرفی شد، Alder Lake با سورپرایزی ویژه‌ برای کاربران کامپیوتری

  1. درود
    لطفا از اینگونه معرفی ها بیشتر بزارین

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس