CDN چیست و CDN ها چگونه کار می کنند؟

42
0
CDN چیست

اگر تا به حال از یک وب‌سایت بازدید کرده‌اید و فکر کرده‌اید که آیا اینترنت شما قطع است یا وب‌سایت کند است، ممکن است اثرات یک شبکه تحویل محتوای کند یا غیرقابل اعتماد یا CDN را تجربه کرده باشید. CDN چیست؟

خدمات CDN برای بهبود مصرف کلی محتوای اینترنتی استفاده می شود و به وب سایت اجازه می دهد تا در صورت نیاز، حجم زیادی از ترافیک وب را مدیریت کند. بدون کمک شبکه های تحویل محتوا، یک صفحه وب ممکن است به طور باورنکردنی کند باشد و تجربه کاربر را خراب کند.

پیش از این، بیاموزید که CDN چیست و تأثیر آن بر مشاغل، بازاریابان و کاربران آنلاین چیست.

CDN چیست؟

شبکه تحویل محتوا، که گاهی به عنوان شبکه توزیع محتوا نیز شناخته می‌شود، گروهی از سرورهای توزیع‌شده جغرافیایی و متصل به هم است که محتوای وب را به کاربران وب‌سایت نزدیک‌تر می‌کند. CDN ها تأخیر شبکه (یا زمان انتظار) را کاهش می دهند و عملکرد بهتری را برای صفحات وب و برنامه ها تضمین می کنند.

به جای اینکه همه افراد در جهان به یک سرور برای یک وب سایت خاص دسترسی داشته باشند، محتوای وب سایت در سرورهای سراسر جهان، نزدیکتر به جایی که کاربران مورد انتظار قرار دارند، ذخیره می شود. شبکه‌های تحویل محتوا برای اجرای محتوای وب‌سایت همانطور که انتظار می‌رود با میلیون‌ها کاربر آنلاین در هر نقطه از زمان حیاتی است. خدمات CDN اساسا به صاحبان وب سایت کمک می کند تا مطمئن شوند که محتوا می تواند به سرعت بارگذاری شود.

برای مقایسه آن با دنیای فست فود، نمی توانید برای تهیه یک بیگ مک به چندین ایالت دورتر از مک دونالد رانندگی کنید. شما به یک امتیاز محلی در منطقه خود می روید.

CDN چیست
CDN چیست

CDN چگونه کار می کند؟

در حالی که پشت صحنه از منظر فناوری چیزهای زیادی در جریان است، در سطح بالایی، شبکه‌های CDN به سادگی به ارائه مؤثرتر محتوا در وب کمک می‌کنند. برای یک صاحب کسب و کار که پس از یک کمپین بازاریابی موفق شاهد افزایش شدید ترافیک است، به عنوان مثال، این به آنها اجازه می دهد تا حجم زیادی از ترافیک وب را بدون کاهش کیفیت تجربه ارائه دهند.

سرورهای مبدا درخواست اولیه یک دامنه را می گیرند و آن را به یک سرور CDN مناسب هدایت می کنند. سپس محتوای کش شده از سرور CDN در فاصله کمتری به مشتری تحویل داده می شود.

مکان اصلی که محتوای یک وب سایت در آن ذخیره می شود – جایی که درخواست اولیه وارد می شود – سرور مبدا نامیده می شود. انواع محتوای ذخیره شده عبارتند از صفحات وب ثابت (تصاویر، متن، کد)، دانلود نرم افزار، رسانه غنی (صوتی و تصویری)، و محتوای پویا ایجاد شده توسط برنامه ها.

محتوای ذخیره شده در حافظه پنهان، که کپی محتوای سرور اصلی است، در سرورهای کش توزیع شده جغرافیایی در مراکز داده به نام نقاط حضور (PoP) ذخیره می شود. این سرورها نزدیک به جایی که درخواست های کاربر مورد انتظار است، به اصطلاح “لبه” شبکه قرار دارند. به این سرورها “سرورهای لبه” نیز گفته می شود.

اگر شبکه تحویل محتوا فایل درخواستی را نداشته باشد، آن را از سرورهای مبدأ بازیابی می کند و به مشتری تحویل می دهد و درخواست های مشتری بعدی بسیار سریعتر انجام می شود. نرم‌افزار مدیریت CDN از الگوریتم‌های هوشمند و یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی درخواست‌های محتوا، بازیابی محتوا به CDN قبل از نیاز، حفظ هماهنگی با تغییر محتوا در سرور مبدا و بهبود عملکرد درک شده استفاده می‌کند.

چه کسی از CDN ها استفاده می کند؟

سازمان‌ها، صاحبان مشاغل و بازاریابان که می‌خواهند وب‌سایت‌های پیچیده را در سطح بین‌المللی ارائه دهند یا تجربه آنلاین را برای کاربران خود بهبود بخشند، باید از CDN به عنوان بخشی از معماری وب خود استفاده کنند.

هنگامی که فناوری CDN در اواخر دهه 1990 معرفی شد، در درجه اول تنها توسط بزرگترین وب سایت های شرکتی و برنامه های کاربردی تجاری استفاده می شد. در آن زمان این فناوری جدید، گران و محدود به انتشار محتوای ثابت بود.

در طول چند دهه گذشته، همه چیز بهتر شده است. خدمات CDN در همه جا فراگیرتر شده اند و پذیرش CDN رایج تر شده است. هزینه CDN های تجاری مقرون به صرفه تر شده است، حتی گاهی اوقات با بسته های میزبانی وب همراه می شود. محتوای ایستا و پویا اکنون هر دو می توانند به صورت هوشمند ارائه شوند، و CDN ها برای پخش رسانه ای غنی، به ویژه در مکان های جغرافیایی گسترده تر، ضروری هستند.

چرا از CDN استفاده کنیم؟

علاوه بر بارگذاری سریعتر محتوای اینترنتی، CDN ها می توانند کاربران بیشتری را به طور همزمان پشتیبانی کنند، ازدحام شبکه محلی را کاهش دهند، ترافیک سرور شلوغ را برای تعادل بار هدایت کنند، و نقاط منفرد خرابی سرور را حذف کنند. این همه به طور شفاف برای کاربر نهایی اتفاق می افتد.

مزایای CDN ها

بهبود تجربه کاربری و عملکرد وب سایت

یکی از انگیزه‌های اصلی بیشتر سازمان‌هایی که از CDN استفاده می‌کنند، حذف زمان انتظار طولانی برای دانلود و استریم است که می‌تواند رضایت مشتری و تجربه کاربر را به ویژه برای وب‌سایت‌هایی با مصرف پهنای باند بالا بهبود بخشد.

هزینه ها و مصرف پهنای باند بهینه شده است

توزیع محتوا از طریق CDN ها زمان بارگذاری سرور وب را کوتاه می کند و گلوگاه های شبکه محلی را کاهش می دهد یا حذف می کند، نیاز به پهنای باند را کاهش می دهد و استفاده بهتر از شبکه را امکان پذیر می کند.

کاربران همزمان بیشتر

با توزیع در سرورهای لبه، کاربران همزمان بیشتری را می توان از آنچه که حتی با یک راه حل متمرکز بسیار مقیاس پذیر ممکن است پشتیبانی کرد.

امنیت و در دسترس بودن وب سایت بهبود یافته است

حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) معمولاً توسط مجرمان سایبری استفاده می شود که سعی در آزار و اذیت یا نفوذ به سیستم دفاعی یک سازمان دارند. CDN ها به طور ذاتی محافظت DDoS را با ضرب کردن تعداد نقاط دسترسی ارائه می دهند که منجر به یک راه حل وب قابل اطمینان تر و در دسترس تر می شود.

بسیاری از CDN ها شامل پشتیبانی از پیشرفت های امنیتی اضافی نیز هستند، مانند فایروال های برنامه های کاربردی وب (WAF) برای محافظت از برنامه های کاربردی وب.

کنترل دسترسی و عملکرد در مناطق مختلف

ممکن است سازمان شما بخواهد محتوای خود را بر روی مناطق جغرافیایی خاصی متمرکز کند. استقرار هوشمند سرورهای CDN مناسب به جای سرور مبدا در آن مناطق می تواند عملکرد وب شما را در آنجا افزایش دهد و نرم افزار مدیریت CDN می تواند پاسخ به افزایش تقاضا را خودکار کند.

برعکس، ممکن است مطلوب باشد که دسترسی در مناطق دیگر محدود شود. یک پلت فرم CDN نیز می تواند برای کمک به این امر پیکربندی شود.

معایب CDN ها

در حالی که مزایای زیادی برای استفاده از CDN ها وجود دارد، ممکن است برای برخی سازمان ها اشکالاتی نیز وجود داشته باشد. این شامل:

. هزینه. برای راه‌حل‌های وب غیر بی‌اهمیت، هزینه‌های واقعی به میزبان CDN پرداخت می‌شود، هم هزینه‌های راه‌اندازی و هم هزینه‌های عملیات در حال انجام مرتبط با حجم انتقال داده. اگر برای آن برنامه ریزی نشود، این هزینه ها می توانند به سطوح غیرمنتظره ای افزایش پیدا کنند.

. جغرافیا. بسیار مهم است که زیرساخت CDN خود را با جغرافیایی که کاربران شما در آن هستند مطابقت دهید. تراز جغرافیایی ضعیف منجر به عملکرد پایین تر و در دسترس بودن محتوا می شود. برخی از سازمان ها از CDN های متعدد با ردپای متفاوت برای کمک به رفع این مشکل استفاده می کنند.

. پیچیدگی و پشتیبانی استفاده از CDN شخص ثالث، پیچیدگی بیشتری را در استقرار و مدیریت راه حل های وب شما، و همچنین یک لایه پشتیبانی اضافی ایجاد می کند که به طور بالقوه می تواند حل مشکلات سیستم را پیچیده کند.

. محدودیت های محلی برخی از کشورها و سازمان های محلی دسترسی به اینترنت به محتوای میزبانی شده توسط برخی CDN ها را مسدود کرده اند. این می تواند تأثیر منفی بر دسترسی وب سایت شما بگذارد.

چرا CDN ها برای همه افراد دارای یک تجارت آنلاین مهم هستند

در حالی که استفاده از شبکه های تحویل محتوا در صورتی که به تازگی کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرده اید کاملا ضروری نیست، عاقلانه است که سرمایه گذاری در خدمات CDN را به محض اینکه توانایی پرداخت آن را دارید یا ترافیک آنلاین قابل توجهی دریافت می کنید، در نظر بگیرید. بسته به میزان ترافیک شما، سرورهای CDN می توانند از 20 دلار در ماه شروع شوند. برای مشاغل بزرگتر با حجم قابل توجهی از ترافیک جهانی، این می تواند تا صدها و هزاران دلار در ماه برسد.

در حالی که این مبلغ برای یک کسب و کار آنلاین هزینه ناچیز نیست، هزینه های تجربه کاربری بد یا محتوای وب سایت شما که در طول یک کمپین به درستی بارگذاری نمی شود را در نظر بگیرید. اگر کاربران وب سایت شما از مصرف پهنای باند زیادی مانند بارگذاری یا تماشای یک ویدیو استفاده می کنند، CDN ها می توانند به ویژه برای بهبود عملکرد مفید باشند.

در نهایت، CDN ها بخش مهمی برای اطمینان از عملکرد محتوای وب به عنوان مورد نظر هستند و به ارائه تجربه کاربری بهتر برای هر کسی که یک کسب و کار آنلاین را اجرا می کند یا رشد می دهد کمک می کند.

پرسش و پاسخ CDN چیست؟

CDN چیست و چگونه کار می کند؟

شبکه تحویل محتوا (CDN) گروهی از سرورهای به هم پیوسته است که در سطح جهانی توزیع شده اند که محتوای وب را در اختیار کاربران قرار می دهند. یک CDN درخواست‌های دامنه‌ها را می‌پذیرد و می‌تواند آنها را به سرور CDN مناسب هدایت کند که سپس محتوای کش شده را به سرور مشتری تحویل می‌دهد.

مزیت CDN چیست؟

مزیت CDN این است که از آنجایی که محتوای کش می تواند توسط هر تعداد سرور ارائه شود، پهنای باند کلی و هزینه های مرتبط با مرور اینترنت کاهش می یابد. این امر تجربه کاربر را بهبود می بخشد و به کاربران اجازه می دهد تا به طور همزمان به محتوا دسترسی داشته باشند.

تفاوت بین CDN و پروکسی چیست؟

CDN یک شبکه توزیع شده جهانی از سرورهای پراکسی بسیاری است که در مراکز داده مختلف کار می کنند. سرورهای پروکسی به عنوان یک واسطه بین مشتری درخواست کننده محتوا و سرور ارائه دهنده آن منبع عمل می کنند.

بهترین ارائه دهندگان CDN کدامند؟

در حالی که ارائه دهندگان CDN زیادی وجود دارد، در اینجا برخی از نام های برتر در این فضا وجود دارد:

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس