7 موردی که باید در قرارداد فریلنسری خود بگنجانید

91
0
قرارداد فریلنسری

دنیای فریلنسری آزادی و انعطاف بسیار زیادی ارائه می دهد. در این شیوه کار رئیس خود هستید و کسب و کار را به روش خود جلو میبرید. متأسفانه فریلنسر بودن معایبی نیز دارد. بر خلاف کار در یک محیط شرکتی فریلنسر بودن به این معنی است که در کسب و کار خود تنها هستید و مسئولیت زیادی بر دوش شما است. در یک کار فریلنسری بخش حقوقی شرکتی وجود ندارد که در صورت بروز اختلافات قراردادی از شما پشتیبانی کند. بنابراین این موارد بر عهده خود شماست.

همچنین ممکن است مطلب اصول قرارداد با فروشنده چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟ برای شما جالب باشد.

چرا به یک قرارداد فریلنسری نیاز دارید؟

قوانین کسب و کار ساده نیستند، بنابراین ممکن است ایده خوبی نباشد که همزمان کارهای یک وکیل را خودتان انجام دهید. زیرا شما با مشتریان و شرکت های زیادی کار خواهید کرد که برخی از آنها ممکن است از شما سوء استفاده کنند.

برای جلوگیری از این مشکلات به یک قرارداد فریلنسری نیاز دارید. یک قرارداد کاری باید به اندازه کافی ساده باشد تا هر دو طرف قرارداد آن را به خوبی درک کنند و در عین حال به اندازه کافی قدرتمند باشد تا از منافع شما محافظت کند. یک قرارداد فریلنسری شما را از خطرات احتمالی محافظت می کند، به خصوص در برابر مشتریانی که هزینه ها را پرداخت نمی کنند.

با این حال قراردادهای فریلنسری فقط برای اطمینان از دریافت دستمزد نیست. یک قرارداد ابزاری مهم برای محافظت از منافع شما در تمام جنبه های یک معامله تجاری مستقل است. همچنین به مشتری نیز اطمینان می دهد که از منافع آنها نیز محافظت می شود و هر دو طرف را تضمین میکند. هر قرارداد موارد زیر را شامل میشود:

  • حرفه ای بودن شما را به عنوان یک فریلنسر نشان می دهد.
  • محصولات یا خدماتی که باید به مشتری ارائه دهید را مشخص میکند.
  • شما و مشتریان را نسبت به رعایت شرایط قرارداد مسئول می داند.
  • پرداخت ها، اصلاحات، حقوق مالکیت و مهلت ها را به وضوح توضیح می دهد و به اعتراضات رسیدگی می کند.

اما دقیقاً چه چیزی را باید در قرارداد فریلنسری خود لحاظ کنید؟ چه مواردی برای رفع هر گونه مسائلی که ممکن است منجر به مشکلات شود مورد نیاز است؟

7 موردی که باید در قرارداد فریلنسری ذکر شود

صرف نظر از نوع خدمات فریلنسری که ارائه می کنید، هفت مورد اساسی که باید در قرارداد فریلنسری ذکر شود شامل موارد زیر است.

1. معرفی دو طرف قرارداد (نام، اطلاعات تماس و تاریخ)

این مورد معمولاً اولین بخش از قرارداد است. باید طرف های معامله و نقشی که ایفا می کنند، تاریخ و اجرای قرارداد و همچنین هدف قرارداد ذکر شود. حتما باید نام‌های حقوقی کامل دو طرف معامله ذکر شود. برای مثال استفاده از “M. Timothy” به جای “Maxwell Timothy” نامناسب است. “Coke Company ” به جای ” The Coca-Cola Company” نیز نامناسب است.

در برخی موارد ممکن است لازم باشد تاریخ‌های مختلفی از جمله زمان نوشته شدن قرارداد، زمانی که هر یک از طرفین آن را امضا کرده‌اند و زمانی اجرا در قرارداد مشخص شود. این بخش مهم است بنابراین جزییات را به درستی در قرارداد وارد کنید.

2. محدوده کار و موارد قابل تحویل

جدا از جنبه مالی یک قرارداد محدوده کار (یا موارد قابل تحویل) معمولاً علت بیشتر تضادها و مشکلات قراردادی است. یک قرارداد فریلنسری باید کالاهای تحویلی و انتظارات را از ابتدای قرارداد مشخص کند. شما باید سعی کنید تا حد امکان جزئیات بیشتری را در مورد خدمات یا محصولاتی که مشتری باید از شما انتظار داشته باشد، ارائه دهید.

محدوده کار به برنامه کاری، مراحل و فرآیندها اشاره دارد که برای شروع و تکمیل یک پروژه نیاز است. با ذکر آن در قرارداد از انتظارات بیجای مشتری جلوگیری کنید. بهترین راه برای شفاف کردن همه چیز این است که طرح کلی پروژه، نقاط عطف کلیدی و مواردی را که ممکن است به اشتباه در محدوده کار گنجانده شوند، درج کنید.

3. قرارداد فریلنسری: جزئیات پرداخت

بر اساس یک نظرسنجی توسط Independent Economy حدود 74 درصد از فریلنسرها گفته اند که به موقع از سوی مشتریان خود حقوق دریافت نمی کنند. برخی فریلنسرها دو ماه یا بیشتر بدون حقوق می مانند. برخی نیز به دلیل برخی درگیری هایی که در طول قرارداد ایجاد می شود، اصلاً حقوق نمی گیرند.

بنابراین بسیار مهم است که شرایط پرداخت را در قرارداد خود به وضوح شرح دهید. جزئیات پرداخت باید شامل مبلغ قابل پرداخت، زمان پرداخت و روش پرداخت باشد. یک روش هوشمندانه برای جلوگیری از مشکلات پرداختی این است که درصدی از هزینه ها را از قبل درخواست کنید. شرط پیش پرداخت همچنین به شما کمک می کند تا از کلاهبرداران احتمالی در سایت های فریلنسینگ جلوگیری کنید.

بر اساس صلاحدید خود می توانید در صورت تأخیر مشتری در پرداخت هزینه ها در قرارداد یک بند مربوط به هزینه تأخیر اضافه کنید.

4. جزییات مربوط به اصلاح و بازبینی

نمونه های اولیه یا اولین پیش نویس ها همیشه کامل نیستند. به همین دلیل است که یک بند بازبینی یا اصلاح باید در قرارداد فریلنسری شما گنجانده شود. اگر این جزییات را واضح تعیین نکنید، مشتری می تواند از امتیاز بازبینی خود سوء استفاده کند.

بند بازبینی باید مشخص کند که پروژه چه تعداد بازبینی را پوشش می دهد و در صورت بازبینی بیشتر چه مقدار هزینه اضافه خواهد شد. همچنین باید مشخص کنید که چه زمانی مشتریان می‌توانند درخواست‌ بازبینی ارسال کنند و چه اتفاقی می‌افتد وقتی مشتری تاخیر داشته باشد. قرار دادن این بند در قرارداد شما را در برابر مشتریانی که کار زیاد با قیمت کمتر می‌خواهند محافظت می‌کند و از بازبینی های زمانبر جلوگیری میکند.

5. قرارداد فریلنسری: شرایط فسخ قرارداد

قراردادها برای همیشه نیستند. حتی اگر برای مدت طولانی در یک قرارداد هستید باید شرایط مورد قبول دو طرف برای فسخ قرارداد را شرح دهید. شرایط فسخ به شما کمک می کند بدون اینکه مسئولیتی در قبال نقض قرارداد داشته باشید، قراردادی را متوقف کنید.

اگر در مورد شرایط فسخ به اندازه کافی شفاف نیستید، ممکن است دچار مشکلاتی شوید و مجبور شوید پروژه را تا آخر انجام دهید. شرایط فسخ همچنین باید شرایطی را که مشتری مجاز به خروج یا فسخ قرارداد است و آنچه باید پس از فسخ قرارداد اتفاق بیفتد و جریمه های فسخ قرارداد را شامل شود.

6. حقوق مالکیت

بسیار مهم است که مشخص کنید دارایی های مربوط به پروژه ای که برای اجرای آن استخدام شده اید، متعلق به چه کسی است. با این کار از مشکلات و درگیری های بعد از پروژه جلوگیری خواهید کرد. این موضوع به ویژه هنگام ایجاد محتوای اورجینال برای یک مشتری مهم است. باید به صورت واضح در قرارداد بیان کنید مشتری حق مالکیت پیش نویس یا محصول نهایی را دارد. همچنین در صورت امکان باید در مورد زمان انتقال حق مالکیت در قرارداد صحبت شود. به عنوان یک قاعده کلی یک بیانیه اضافه کنید که تا زمانی که مشتری هزینه پروژه را به طور کامل پرداخت نکند هیچ حقی مالکیتی ندارد.

اگر می خواهید پروژه ای را در پورتفولیو خود قرار دهید، حتماً مجوز بگیرید و آن را در قرارداد خود ذکر کنید. مشتریان نظرات یکسانی ندارند و ممکن است استفاده از پروژه در پورتفولیوی شما را تایید یا رد کنند. در غیر این صورت ممکن است شکایتی علیه شما صورت بگیرد.

7. قرارداد فریلنسری: امضاء

وقتی دو طرف با شرایط قرارداد موافقت کردند باید قبل از شروع پروژه شما و مشتری امضای خود را به قرارداد اضافه کنید. یک توافق نامه امضا شده ثابت می کند که طرفین معامله شرایط قرارداد را خوانده، درک کرده و با آن موافقت کرده اند. خوشبختانه ابزارهای امضای الکترونیکی زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای امضای اسناد از راه دور استفاده کنید.

از کسب و کار فریلنسری خود محافظت کنید

اگرچه هر کشوری قوانین خاص خود را دارد اما یک قرارداد فریلنسری ساده می تواند از کسب و کار شما در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. قرارداد تضمین می کند که برای کار خود دستمزد دریافت می کنید، اعتماد بین طرفین معامله ایجاد می کند و انتظارات را به طور واضح بیان میکند. اکنون که می دانید چه مواردی را باید در یک قرارداد ذکر کنید، تهیه پیش نویس قرارداد برای هر فرصت تجاری را به عنوان یک اصل در نظر بگیرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس