7 دلیل برای اینکه گنوم پیشروترین محیط دسکتاپ لینوکس است

43
0
گنوم

زمانی که صحبت از دسکتاپ های لینوکس به میان می آید، گنوم نامی است که بیشتر به چشم می خورد. چرا GNOME در بین جامعه لینوکس اینقدر محبوب است؟ و آیا بهترین است؟

محیط‌های دسکتاپ لینوکس زیادی وجود دارد، اما در میان همه گزینه‌ها، گنوم مدت‌ها پیشتاز بوده است.

مردم می توانند به راحتی در مورد ترجیحات و اینکه چرا یک دسکتاپ را بر دیگری ترجیح می دهند بحث کنند، اما موقعیت گنوم یک موضوع نظر(عقیده،رای) نیست. در بیشترین تعداد رایانه های شخصی مجهز به لینوکس ظاهر می شود.

بنابراین در اینجا نگاهی به راه‌های مختلفی که گنوم دورترین محیط دسک‌تاپ در دنیای نرم‌افزار آزاد است و دلایلی برای آن می‌بینیم.

1- محبوب ترین توزیع لینوکس از GNOME استفاده می کند

محبوب ترین توزیع لینوکس از GNOME استفاده می کند
محبوب ترین توزیع لینوکس از GNOME استفاده می کند

در حالی که صدها گزینه وجود دارد، اوبونتو محبوب ترین نسخه لینوکس در جهان است. هنگامی که اوبونتو برای اولین بار راه اندازی شد، گنوم را به طور پیش فرض ارسال کرد، و در حالی که این توزیع خاص لینوکس چند سال را با محیط دسکتاپ خود (معروف به یونیتی) سپری کرد، اوبونتو دوباره گنوم را پیش ‌فرض کرد (البته یک نسخه سفارشی‌شده).

این بدان معناست که اکثر افرادی که با لینوکس مواجه می‌شوند از GNOME استفاده می‌کنند، حتی اگر هیچ ایده‌ای نداشته باشند که گنوم چیست. گنوم در جلوی چشم ها قرار دارد.بسیاری از افرادی که رابط گرافیکی را با سیستم عامل مرتبط می کنند، وقتی به لینوکس فکر می کنند، به گنوم فکر می کنند.

2. شرکت های بیشتری در GNOME سرمایه گذاری می کنند

شرکت های بیشتری در GNOME سرمایه گذاری می کنند
شرکت های بیشتری در GNOME سرمایه گذاری می کنند

مدتها قبل از ظهور اوبونتو، GNOME قبلاً به عنوان محیط دسکتاپ پیش فرض برای لینوکس Red Hat Enterprise (RHEL) و سلف آن Red Hat Linux خدمت می کرد. فدورا، توزیع توسعه یافته توسط جامعه که RHEL بر اساس آن است، به طور پیش فرض گنوم است.

تعدادی از تولیدکنندگان سخت‌افزار که رایانه‌های شخصی لینوکس را ارسال می‌کنند، توزیع‌های لینوکس مبتنی بر GNOME خود را ارائه می‌کنند، مانند Pop!_OS از System76 و PureOS از Purism. Endless سیستم عاملی را توسعه می دهد که برای مناطقی که دسترسی به اینترنت ضعیف است یا وجود ندارد، طراحی شده است. این سیستم عامل نیز بر پایه گنوم است.

سپس یک سیستم عامل ابتدایی وجود دارد که یک محیط دسکتاپ را فراهم می کند که اگرچه مبتنی بر پوسته(Shell) گنوم نیست، اما همچنان مبتنی بر پشته(stack) نرم افزار گنوم است.

در حالی که لینوکس در درجه اول بر روی سرورها یافت می شود، در میان شرکت هایی که برای قرار دادن لینوکس روی دسکتاپ افراد سرمایه گذاری کرده اند، اکثر آنها GNOME را عرضه می کنند. این بدان معناست که وقتی آنها به بازخورد مشتری پاسخ می دهند، بسیاری از این تغییرات به گنوم، برنامه های افزودنی GNOME یا دسکتاپ هایی که از فناوری گنوم استفاده می کنند راه می یابند.

3. GNOME در دسترس ترین است

GNOME در دسترس ترین است
GNOME در دسترس ترین است

برخی از بازخوردهای مشتریان مربوط به دسترسی است. برای اینکه یک دسکتاپ برای تعداد زیادی از افراد قابل استفاده باشد، باید مجموعه وسیعی از نیازها را برآورده کند. گنوم از متن بزرگ و متن با کنتراست بالا پشتیبانی می کند و دارای قابلیت خواندن صفحه است. در صورت نیاز می توانید قسمت های مختلف دسکتاپ را بزرگ کنید. گزینه ای برای هشدارهای بصری برای تکمیل نشانه های صوتی وجود دارد.

اما دسترسی فقط شامل ابزارهایی نیست که به افرادی که به کمک نیاز دارند کمک می‌کند ببینند یا بشنوند که رایانه‌شان چه می‌کند. طراحی گنوم نیز قابل دسترسی است. در مقایسه با تصویر(metaphor سنبل) سنتی دسکتاپ، برنامه های GNOME نسبتاً ساده و قابل درک هستند. آنها برای افرادی که برای اولین بار چگونه از آنها استفاده کنند، از جمله کودکان نوپا، در دسترس هستند.

4. GNOME سازگارترین طراحی را دارد

GNOME سازگارترین طراحی را دارد
GNOME سازگارترین طراحی را دارد

لینوکس دسکتاپ سنتی فاقد دید منسجمی بود. مردم یک دسکتاپ کاربردی را با استفاده از قطعات بسیاری از مشارکت کنندگان و ارائه دهندگان مونتاژ می کنند. دسکتاپ لینوکس مدرن هنوز از بخش‌های متحرک بسیاری از جوامع و سازمان‌های مختلف ناگفته تشکیل شده است، اما گنوم تلاش کرده است تا یک دسکتاپ با ظاهر و احساسی ثابت در سراسر ارائه دهد.

توسعه دهندگان برنامه GNOME از مجموعه ای از دستورالعمل های رابط انسانی پیروی می کنند. این بدان معنی است که یک برنامه به طور مشابه با برنامه بعدی کار می کند. برنامه ها با رابط کاربری گسترده تر دسکتاپ مطابقت دارند. بیشتر تجربه به نظر یک کل منسجم است.

متأسفانه، طراحی نظری گنوم به این معنی است که پس از نصب نرم افزار غیر گنوم، سازگاری کاهش می یابد. خوشبختانه، در حالی که هیچ غلبه بر این به طور کامل وجود ندارد، این موضوع کمتر می شود.

5. GNOME دارای یک اکوسیستم برنامه در حال رشد است

GNOME دارای یک اکوسیستم برنامه در حال رشد است
GNOME دارای یک اکوسیستم برنامه در حال رشد است

تعداد زیادی برنامه وجود دارد که گنوم را هدف قرار می دهند و تعداد آنها به طور پیوسته در حال افزایش است. اعداد و ارقام شبیه آنچه ما در سیستم‌عامل‌های تلفن همراه تجاری به آن عادت کرده‌ایم، که در آن اپلیکیشن‌ها میلیون‌ها نفر اندازه‌گیری می‌شوند، نیستند. اما برای بسیاری از وظایف محاسباتی رایج، شانس خوبی وجود دارد که GNOME یک برنامه برای این کار داشته باشد.

Amberol یک پخش کننده موسیقی عالی و مینیمالیستی است. Foliate روشی جذاب برای خواندن کتاب های الکترونیکی بدون DRM است. Secrets یک مدیر رمز عبور مبتنی بر KeePass است. Obfuscate راهی برای پنهان کردن اطلاعات حساس در اسناد قبل از به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران است. پادکست ها می توانند پادکست های شما را مدیریت کنند و Pika Backup می تواند از داده های شما نسخه پشتیبان تهیه کند.

گنوم حتی برای کارهای خلاقانه بهتر می شود. Drawing و gThumb برای ویرایش تصاویر یا مدیریت عکس ها خوب هستند. آپاستروف (Apostrophe) برای نوشتن عالی است. Pitivi یک ویرایشگر ویدئویی مناسب است. هیچ یک از این برنامه‌ها قوی‌ترین نیستند، اما توانمند هستند، و می‌توانند برای مبتدیانی که از قبل ویژگی‌های خاصی را ندارند کافی باشند.

6. GNOME دارای مجموعه کاملی از ابزارهای سیستم است

وقتی به برنامه‌ها فکر می‌کنیم، اغلب ابزارهای ضروری سیستمی را که ممکن است هر روز استفاده نکنیم، نادیده می‌گیریم، اما با این وجود، آنها بخش مهمی از یک سیستم عامل هستند. گنوم این موارد ضروری را پوشش داده است. دارای مانیتور سیستم و مدیر پارتیشن است. دارای ابزاری برای استخراج پوشه های ZIP و ابزاری دیگر برای بارگذاری ماشین های مجازی. می توانید صدا را ضبط کنید. می توانید اسکرین شات بگیرید و صفحه نمایش خود را ضبط کنید.

بسیاری از دسکتاپ‌هایی که مبتنی بر گنوم هستند، برنامه‌های گنوم را برای پر کردن شکاف‌های خود ارسال می‌کنند. از سیستم عامل ابتدایی استفاده کنید که از مرورگر وب گنوم، پی دی اف خوان و مدیر آرشیو استفاده می کند. با یک دسکتاپ مبتنی بر گنوم، ممکن است اغلب خود را با استفاده از ابزار سیستم گنوم بیابید، اما اگر از گنوم استفاده می کنید، اساس کار کاملاً کامل است.

7. GNOME روی تبلت ها، تلفن ها و 2-in-1s کار می کند

گنوم یک محیط دسکتاپ است، اما این نام را با رایانه های رومیزی یا حتی لپ تاپ اشتباه نکنید. مطمئناً گنوم روی آن فاکتورها به شکل عالی کار می کند، گنوم همچنین به خوبی با دستگاه های لمسی که در سال های اخیر ظاهر شده اند تنظیم می شود.

اگر یک کامپیوتر 2 در 1 دارید، آخرین طراحی گنوم روی صفحه لمسی تقریباً به همان اندازه طبیعی است که با صفحه کلید و ماوس، اگر نه بیشتر، طبیعی است. به نظر می رسد یک صفحه کلید مجازی جایگزین صفحه کلید فیزیکی شما می شود. رابط کاربری گنوم و طراحی برنامه به قدری با انگشت سازگار هستند که نیازی به تنظیمات بیشتر نیست.

طراحی هسته گنوم به خوبی به صفحه نمایش تلفن کوچک تبدیل می شود، اگرچه کارهای بیشتری برای صاف کردن لبه ها در حال انجام است. می توانید با کوچک کردن اندازه یک پنجره برنامه باز، طعم گنوم را در یک صفحه کوچک بچشید. بسیاری از برنامه‌های گنوم در حال حاضر مانند وب‌سایت‌ها، طراحی واکنش‌گرا دارند و در لحظه تنظیم می‌شوند تا از صفحه نمایش real estate کمتری استفاده کنند.

پس آیا این بدان معناست که گنوم بهترین است؟

باز هم، “بهترین” یک کلمه با نظر (عقیده،رای) است. مردم خواسته ها و انتظارات متفاوتی دارند. افراد زیادی وجود دارند که گنوم را بسیار متفاوت از آنچه که به آن عادت کرده اند می دانند. برخی آرزو می کنند که گزینه های سفارشی سازی داخلی بیشتری داشته باشد. اینها راههای معتبری برای احساس هستند.

اما GNOME همچنان بهترین پشتیبانی، صیقلی‌ترین و پرکاربردترین محیط دسکتاپ است که دنیای دسکتاپ رایگان ارائه می‌کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس