کدام توزیع Linux بهترین گزینه است؟ مقایسه Manjaro با اوبونتو

96
0
مقایسه Manjaro با اوبونتو

Ubuntu و Ubuntu دو توزیعی هستند که اغلب به مبتدیان Linux توصیه می شود. در کل کدام یک از این دو بهتر هستند؟ بیایید در این مقاله مقایسه Manjaro با اوبونتو را باهم انجام دهیم. در مطلبی مشابه هم به مقایسه مک او اس با لینوکس پرداخته ایم می توانید آن را هم مطالعه کنید.

هنگامی که برای اولین بار به Linux سوئیچ می کنید، توزیع های خاصی وجود دارد که احتمالاً در ابتدا درباره آنها چیزهایی شنیده اید. اوبونتو با توجه به استفاده گسترده از آن در سراسر جهان، مدتهاست که یکی از توزیع ها بوده است. بسیاری از مردم شروع با Ubuntu را توصیه می کنند و با استفاده از آن لذت میبرند.

همچنین مقاله های زیر را هم بخوانید:

نحوه نصب Manjaro Linux بر روی کامپیوتر

نحوه نصب ویژوال استودیو کد در اوبونتو

اما Manjaro گزینه دیگری است که به احتمال زیاد با آن روبرو خواهید شد. این توزیع Arch Linux (نسخه DIY لینوکس) را در بر می گیرد و آن را به یک دسکتاپ آماده تبدیل می کند که نصب و یادگیری آن بسیارآسان است. بنابراین، چرا ممکن است Manjaro را بیش از Ubuntu مد نظر قرار دهید؟

مقایسه Manjaro با اوبونتو: آزادی عمل و انعطاف پذیری Arch Linux

Manjaro ریشه های خود را از نسخه موجود Linux به نام Arch Linux می گیرد. Arch Linux به دلیل اینکه یکی از انعطاف‌پ ذیرترین و کم محدودیت‌ ترین راه‌ها برای استفاده از Linux است، بیشتر شناخته شده است. این پروژه تصمیمات بسیار کمی برای شما می گیرد و به شما امکان می دهد دسکتاپ Linux خود را با استفاده از اجزای انتخابی که خودتان تمایل دارید جمع کنید.

Manjaro به طور خلاصه Arch Linux است که بسیاری از تصمیمات از قبل برای شما گرفته شده است. وقتی Manjaro را دانلود می کنید، یک محیط دسکتاپ از پیش انتخاب شده به همراه مجموعه ای از برنامه های از پیش نصب شده دارید. اما این را در نظر داشته باشید که، Manjaro هنوز هم در اصل Arch Linux است. در حالی که هر راهنمایی ای که به صورت آنلاین مرتبط با Arch Linux می‌یابید، برای Manjaro اعمال نمی‌شود، اما اکثریت این کار را انجام می‌دهند.

مطمئناً می توانید Ubuntu را طبق سلیقه خود سفارشی کنید. این مزیت به لیگ ها آزادی بیشتری نسبت به آنچه در ویندوز یا macOS دارید ارائه می دهد. اما ایجاد تغییرات معین در دسکتاپ Ubuntu احتمالاً در مقایسه با استفاده از یک توزیع مبتنی بر Arch مانند Manjaro، ممکن است همه چیز را خراب کند یا به دانش فنی و تلاش بیشتری در یادگیری نسبت به امکاناتی که به شما میدهد نیاز داشته باشد.

مقایسه مانجارو با اوبونتو: بدون محیط پیش فرض دسکتاپ

مقایسه Manjaro با اوبونتو: بدون محیط پیش فرض دسکتاپ
مقایسه Manjaro با اوبونتو: بدون محیط پیش فرض دسکتاپ

Ubuntu انواع مختلفی دارد، اما نسخه پیش فرض آن با محیط دسکتاپ GNOME عرضه می شود. این دسکتاپ اصلی است که Canonical، شرکت پشتیبان Ubuntu ، به توسعه‌ دهندگان پول می‌دهد تا در آن مشارکت و پشتیبانی کنند. سایر محیط‌های دسکتاپ، مانند KDE Plasma و Xfce، می‌توانند در Ubuntu به خوبی اجرا شوند، اما آنها کمی شبیه شهروندان درجه دوم هستند.

Manjaro یک گزینه مورد تایید رسمی را ارائه نمی دهد. در عوض، سه نسخه رسمی در صفحه دانلود Manjaro وجود دارد: دسکتاپ KDE، دسکتاپ Xfce، و دسکتاپ GNOME. این سه نسخه همان چیزی را دریافت می‌کنند که به اندازه ‌ای که نیاز است مورد توجه افراد قرار گرفته است.

هم Ubuntu و هم Manjaro انواع مختلفی دارند که توسط جامعه توسعه یافته اند. با این حال، اگر تعداد مدل های Ubuntu موجود در وب‌ سایت Ubuntu را با تعداد مدل های موجود در Manjaro مقایسه کنید، این تعداد هنوز کمی کمتر است.

مقایسه Manjaro با اوبونتو: جامعه ای که کمتر شرکتی است

Ubuntu توسط Canonical، یکی از بزرگترین شرکت هایی که در توسعه نرم افزارهای رایگان و open-source سرمایه گذاری کرده است، پشتیبانی می شود. اگرچه Canonical در مقایسه با Red Hat (در حال حاضر یکی از زیرمجموعه های IBM) کوچک است، اما Canonical هنوز در سطح مشابهی با Red Hat فعالیت می کند.

در سال‌های اولیه Ubuntu ، تلاش‌های اصلی شرکت Canonical به سمت وسوی ایجاد یک دسکتاپ مصرف ‌کننده بادوام بود. اکنون این شرکت بر روی مشتریان سازمانی متمرکز شده است، در حالی که دسکتاپ فقط در صفحه اصلی Ubuntu.com به طور خلاصه اشاره ای می کند.

Manjaro از یک تیم کوچک است که به ارائه دسکتاپ Manjaro اختصاص یافته است. این پروژه در واقع نزدیک به یک دهه قبل از تشکیل شرکتی برای مدیریت قراردادهای قانونی و ایجاد مشارکت های تجاری توسط یک مجمع اجرا می شد. این به Manjaro کمک کرد تا به صورت از پیش نصب شده روی سخت افزارهای بیشتری از جمله لپ تاپ های مختلف و PinePhone در دسترس قرار گیرد. بنابراین اگر پشتوانه ‌های شرکتی بیشتر شبیه یک کلاهبرداری به نظر می‌رسند تا حرفه‌ای، آنگاه Manjaro ممکن است سرعت شما را کمی بیشتر کند.

مقایسه Manjaro با اوبونتو: مقدمه ای آسان تر برای لینوکس

مقایسه Manjaro با اوبونتو: مقدمه ای آسان تر برای لینوکس
مقایسه Manjaro با اوبونتو: مقدمه ای آسان تر برای لینوکس

اگر یک تازه وارد در سیستم عامل Linux هستید، وب سایت Manjaro به شما کمک می کند که خیلی سریعتر نسبت به Ubuntu به جایی که می خواهید برسید. اصطلاحات بسیار کمی در صفحه وجود دارد، Ubuntu زبانی دارد که فقط برای توسعه دهندگان یا سایرینی که در دنیای شرکت ها فعالیت می کنند معنی دارد. Manjaro همچنین در مورد میزان دانش فنی شما فرضیات کمتری را در نظر می گیرد. در Manjaro صفحه دانلودها به شما توضیح می دهد که چرا نسخه های مختلف وجود دارد و به شما کمک می کند یکی را انتخاب کنید.

هنگامی که Manjaro را نصب کردید، برنامه ای به نام Manjaro Hello شما را به منابع مفیدی مانند ویکی، انجمن های کاربران، نحوه مشارکت و مکان پیدا کردن برنامه ها راهنمایی می کند. همچنین یک PDF راهنمای کاربر Manjaro وجود دارد که می تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند، گویی یک کتابچه راهنمای کاغذی همراه با رایانه شما آمده است.

قبلاً این نقطه ای بود که Ubuntu در آن برتری داشت، اما با اولویت های Canonical تغییر کرده است. اکنون وب ‌سایت Ubuntu در درجه اول برای متخصصان فناوری اطلاعات طراحی شده است و به کاربران جدید Linux کمک چندانی نمی‌کند. ویکی به طور فزاینده ای منسوخ می شود.

از قضا، استفاده از دسکتاپ Ubuntu بسیار ساده‌ تر از همیشه است، حتی اگر کمک کمتری از Canonical برای یافتن مسیر شما اطلاعات وجود داشته باشد. اما موردی وجود دارد که توجه بیشتر Manjaro به دسکتاپ باعث می‌شود افراد تازه وارد راحت ‌تر به اهداف خود دست یابند.

مقایسه مانجارو با اوبونتو: نسخه های جدیدتر برنامه ها

مقایسه Manjaro با اوبونتو: نسخه های جدیدتر برنامه ها
مقایسه Manjaro با اوبونتو: نسخه های جدیدتر برنامه ها

Ubuntu مبتنی بر Debian است، یک توزیع عظیم Linux که به‌ ویژه برای ارائه به ‌روزترین نرم‌ افزار شناخته شده نیست. نرم‌افزار Ubuntu نسبت به Debian به ‌روزتر است، اما نسخه‌های پشتیبانی بلند مدت اوبونتو هر دو سال یک بار ارائه می‌شود و برنامه‌ها را از مخازن رسمی موجود در آن زمان مسدود می‌کند. نسخه های موقت هر شش ماه یکبار ارائه می شوند، اما شش ماه هنوز زمان زیادی برای منتظر ماندن برای به روز رسانی برنامه ها است.

Manjaro به‌روزرسانی‌های مداوم برنامه‌ها را ارائه می‌کند. بنابراین اگر نسخه جدیدی از یک برنامه منتشر شود، احتمالاً ظرف چند روز یا چند هفته به آن دسترسی خواهید داشت. نقطه مقابل این است که احتمال بیشتری وجود دارد که شما در معرض اشکالاتی قرار بگیرید که ممکن است تا زمانی که برنامه در نسخه‌های آینده Ubuntu در دسترس قرار می‌گیرد برطرف شده باشد. اما طرف مقابل نیز صادق است. گاهی اوقات نسخه‌های قدیمی‌ تر برنامه‌ها باگ‌ هایی دارند که مدت‌ ها پیش در به‌ روزرسانی‌هایی که هنوز روی دسکتاپ Ubuntu نیامده‌ اند، رفع شده‌اند.

در اینجا لازم به ذکر است که با محوریت Ubuntu به بسته‌های Snap، این موضوع نسبت به گذشته کمتر به عنوان مشکل دیده میشود. اگر برنامه ای به صورت Snap یا Flatpak در دسترس باشد، بدون در نظر گرفتن اینکه از Ubuntu یا Manjaro استفاده می کنید، به روز رسانی های جدید بلافاصله در دسترس شما قرار میگیرند.

مقایسه Manjaro با اوبونتو: جدیدترین محیط های دسکتاپ

جدیدترین محیط های دسکتاپ
جدیدترین محیط های دسکتاپ

در حالی که فرمت های بسته جهانی به روز تر، راحت تر آخرین آپدیت را در Ubuntuدریافت میکنند، اما زمان دریافت به‌ روزرسانی‌ها در محیط دسکتاپ شما را بررسی نمی‌کنند. ولی اگر می‌خواهید آخرین نسخه دسکتاپ را به ‌محض اینکه منتشر میشود در دسترس شما قرار گیرد، می‌توانید این کار را توسط Manjaro سریعا انجام دهید، در حالی که در Ubuntu معمولاً باید منتظر انتشار بعدی با سلیقه انتخابی Ubuntu باشید.

یک استثنا قابل توجه نیز وجود دارد. نسخه های جدید KDE Plasma اغلب به نسخه فعلی Ubuntu، Backported می شوند. با این حالت شما می‌توانید از توزیع KDE Neon مبتنی بر Ubuntu برای دریافت به ‌روزرسانی‌های KDE در سریع ‌ترین زمان ممکن استفاده کنید.

اما برای اکثر محیط‌ های دسکتاپ دیگر، مطمئن ‌ترین شرط شما این است که صبر کنید تا زمان ارتقای کل دسکتاپ Ubuntu فرا برسد.

مقایسه مانجارو با اوبونتو: یک بار نصب کنید، بدون نیاز به ارتقاء سیستم در آینده

Manjaro، مانند Arch Linux، یک توزیع Rolling-release است. این بدان معناست که پس از نصب سیستم عامل برای اولین بار، به‌روزرسانی‌ها به صورت پیوسته شامل تغییرات در اجزای اصلی سیستم می‌شوند، بدون اینکه نیازی به ارتقای گسترده سیستم به نسخه جدید Manjaro داشته باشید.

این حالت یک تضاد با Ubuntu است، که در انواع Static تری هر شش ماه یک بار منتشر می شود. شما این امکان را دارید که Rolling Rhino را نصب کنید و Ubuntu را به یک توزیع کننده Rolling تبدیل کنید. با این حال، استفاده از این مسیر منجر به سیستمی با ثبات کمتر نسبت به Manjaro می‌شود و نسخه ‌ای از Ubuntu را در اختیار شما قرار می‌دهد که در واقع برای استفاده روزمره در نظر گرفته نشده است.

آیا Manjaro بهتر از Ubuntu است؟

اگر به داشتن رایانه ای که کار می کند بیشتر از نحوه کار آن علاقه دارید، احتمالاً Ubuntu برای شما تقریبا گزینه بهتری است. این یک پروژه قدیمی با جامعه بزرگتر، و یک شرکت بزرگ که آن را پشتیبانی میکند، و سابقه ی اثبات شده ای نیز دارد. که این خصوصیات ذکر شده با بسیاری از مزایای کمتر آشکار همراه است، مانند وجود یک تیم امنیتی بزرگ ‌تر که وظیفه آن اطمینان از حفظ Ubuntu از آخرین شرایط امنیتی و آسیب ‌پذیری‌ها است. همچنین ممکن است تم Ubuntu و ترفندهای Canonical در GNOME را دوست داشته باشید و جذب آن شوید.

در هر صورت، روند مهاجرت از ویندوز به اوبونتو یا مانجارو تا حد زیادی یکسان است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس