hdr10 چیست؟

65
0
hdr10 چیست

HDR مخفف عبارت High-Dynamic Range به معنای محدوده‌ی دینامیکی گسترده است و منظور از این محدوده‌ی دینامیکی ، نسبت روشنایی تصویر به تاریکی آن است.

محدوده دینامیکی تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمتهای تصویر است. افزایش دامنه دینامیکی باید منجر به تصویری با سایه های تیره تر و چراغ های روشن تر شود و در عین حال جزئیات را در آن سایه ها و چراغ ها حفظ کند.

انواع فرمت های HDR

HDR شامل فرمت های متنوعی همچون HDR10 ،HDR10Plus ،HLG و Dolby Vision است و اخیرا نیز Advanced HDR Technicolor به جمع آنها اضافه شده است.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی فرمت HDR10 بپردازیم:

HDR10 چیست؟

HDR10 چیست؟
HDR10 چیست؟

HDR10 گسترده ترین استاندارد رمزگذاری شده برای HDR است ، همچنین این تکنولوژی Open Source است بنابراین تولیدکنندگان مجبور نیستند برای نمایش آن در صفحه نمایش های خود حق امتیازی پرداخت کنند.

این استاندارد، ساده ترین فرمت از استاندارد HDR است؛ به عبارت دیگر، در صورتی که گجت شما از HDR پشتیبانی کند، حتما از HDR10 یا حتی پایه ای ترین لایه از آن نیز پشتیبانی خواهد کرد.

علت این امر، استانداردسازی و سازگارسازی جامع و گسترده این قابلیت است. که باعث میشود این ویژگی در تمامی دستگاه هایی که با HDR همخوانی دارند، از این فناوری نیز پشتیبانی نمایند.

hHDR10 به عنوان فناوری پیش فرض در UHD Blue-rays استفاده میگردد. حتی دیسک هایی که از دیگر فرمت ها بهره میبرند، تکنولوژی hdr10 را به عنوان لایه پایه خود در سازگاری های بازگشتی دارند.

به همین جهت است که شرکت های پخش آنلاین فیلم و سریال، مانند Netflix، Amazon، Hulu، YouTube، Vimeo، iTunes و … به صورت پیش فرض پشتیبانی از این استاندارد را در محتواهای HDR خود ارائه میدهند.

HDR10 در تلویزیون ها

فناوری HDR در تلویزیون های جدید این امکان را فراهم می کند تا صحنه ها را با رنگ اصلی آنها مشاهده کنید و این باعث می شود صحنه هایی زنده و نزدیک به واقعیت را مشاهده کنید.

کنتراست قوی در تصاویر سبب به نمایش در آمدن تاریک ترین رنگ مشکی و روشن ترین رنگ سفید خواهد شد و چنان تضاد بالایی را در سطح عالی ایجاد خواهد کرد که تمامی رنگ ها را می توانید به وضوح در صحنه ها ببینید.

اکثر تلویزیون‌های موجودی که پشتیبانی از HDR را تبلیغ می‌کنند، در واقع تنها از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کنند. این استاندارد، محبوب‌ترین گزینه بین انواع HDR است و بیشترین محتوا با این استاندارد تولید شده است.

دلیل این مسئله، این است که HDR10 علاوه بر داشتن سابقه‌ی بیشتر نسبت به سایرین، یک استاندارد اپن سورس است. هر تولیدکننده‌ی محتوایی می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌ای برای مجوز، محتوای HDR10 تولید کند و تولیدکنندگان سخت‌افزار نیز بدون کسب مجوز می‌توانند پشتیبانی از HDR10 را در محصول خود قرار دهند.

فناوری HDR را می توان آینده دنیای تصویر و سرگرمی نام گذاری کرد. فناوری که در سال 2016 به تلویزیون ها اضافه شد و به هر چه بهتر دیده شدن صحنه ها کمک خواهد کرد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس