مقایسه ی eSIM و SIM :eSIM چیست و چه تفاوتی دارد؟

50
0
مقایسه ی eSIM و SIM

آیا eSIM بهتر از سیم کارت فیزیکی است؟ بسیاری از تلفن ها با هر دو گزینه ارائه می شوند، بنابراین از کدام یک باید استفاده کنید؟ مقایسه ی eSIM و SIM را در ادامه بررسی میکنیم.

اگر به یک آیفون 13 جدید چشم دوخته ‌اید یا امیدوارید پیکسل 6 را انتخاب کنید، ممکن است متوجه شوید که آن‌ها ویژگی‌ ای دارند که زیاد درباره آن نمی‌دانید: eSIM.

eSIM یک نسخه کوچکتر و داخلی از سیم کارت سنتی است و در تلفن های هوشمند رایج تر می شود، اغلب در کنار سیم کارت معمولی فیزیکی. اما eSIM چگونه کار می کند و آیا ارزش آن را دارد که یکی از آنها داشته باشیم؟ بیاید یک نگاهی بیندازیم.

eSIM چیست؟

مقایسه ی eSIM و SIM
مقایسه ی eSIM و SIM

eSIM یک سیم کارت تعبیه شده است. این یک جایگزین برای سیم کارت فیزیکی است که تلفن ها را به شبکه تلفن همراه متصل می کند، اما eSIM بسیار کوچکتر است.

بزرگترین تفاوت بین eSIM و یک سیم کارت فیزیکی این است که برخلاف سیم کارت های سنتی، eSIM بر روی مادربرد تلفن (یا دستگاه های دیگر) ثابت می شود. شما نیازی به وارد کردن آن ندارید و نمی توانید آن را حذف کنید. این بدان معنا نیست که نمی توانید شماره ها را تغییر دهید یا شرکت های مخابراتی را تغییر دهید، زیرا اطلاعات موجود در eSIM قابل بازنویسی هستند.

در واقع، تغییر یا راه ‌اندازی آن ممکن است آسان ‌تر باشد. لازم نیست منتظر تحویل یک سیم کارت جدید به خانه خود باشید یا به دنبال یک ابزار Ejector سیم کارت در اطراف خود باشید. همه چیز می تواند بلافاصله با یک تماس تلفنی سریع اتفاق بیفتد.

سیم‌کارت‌های eSIM از همان فناوری استفاده می‌کنند و روی همان شبکه ‌های GSM که سیم‌ کارت‌های معمولی استفاده می‌کنند، اجرا می‌شوند.

آیا می توانم از eSIM استفاده کنم؟

برای استفاده از سیم‌کارت الکترونیکی، باید با شرکت مخابراتی همراه باشید که آن را ارائه می‌دهد و یک تلفن سازگار داشته باشید. اکثر اپراتورهای اصلی، از جمله AT&T و T-Mobile در ایالات متحده، EE در بریتانیا، و بیش از 120 شرکت دیگر در سراسر جهان، پشتیبانی eSIM را ارائه می ‌کنند.

در حال حاضر از سیم‌ کارت‌های eSIM برای ارائه قابلیت دو سیم‌ کارت به گوشی‌های هوشمند، از جمله آیفون 12 و آیفون 13، پیکسل 6، سری گلکسی 22S سامسونگ و دستگاه‌های کوچک‌ تر مانند اپل واچ استفاده می‌شود.

در حال حاضر اکثر این گوشی ها از دو سیم کارت پشتیبانی می کنند. آنها یک اسلات سیم کارت فیزیکی دارند و می توانید از eSIM نیز استفاده کنید. با گذشت زمان، همه تلفن‌ها و تبلت‌ها احتمالاً به طور انحصاری از سیم‌ کارت الکترونیکی استفاده می‌کنند. اندازه بسیار کوچکتر آن به این معنی است که می تواند به یک ویژگی رایج در دستگاه های اینترنت اشیا تبدیل شود، اگرچه یک فناوری حتی جدیدتر و بسیار کوچکتر به نام iSIM در گوشه و کنار وجود دارد.

نحوه راه اندازی eSIM کارت

مقایسه ی eSIM و SIM
مقایسه ی eSIM و SIM

اکثر تلفن ها را با قرار دادن سیم کارت در ماژول مخصوص سیم کارت به یک شبکه متصل می کنید. اما اگر از کارت استفاده نمی کند، چگونه یک تلفن eSIM را وصل می کنید؟

بستگی به این دارد که چه دستگاهی دارید و آیا آن را با طرح تلفن همراه خریداری کرده اید یا طرح خود را جداگانه اضافه کرده اید. طرح را جداگانه بخرید و یک کارت فعال سازی eSIM دریافت خواهید کرد که شامل یک کد QR است که باید آن را در تلفن خود اسکن کنید.

iOS: به Settings > Cellular (یا Mobile Data) > Add Cellular Plan بروید، سپس زمانی که از شما خواسته شد کد را اسکن کنید.

Android: می‌توانید eSIM خود را در Settings > Network & internet > Add راه‌اندازی کنید. دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید و وقتی از شما خواسته شد استفاده از عدد 2 را انتخاب کنید. البته این ممکن است بسته به نسخه اندروید و گوشی شما متفاوت باشد.

اگر Pixel را در Google Fi خریداری کنید، جزئیات eSIM شما به‌ طور خودکار به حساب شما متصل می‌ شود.

وقتی اپل واچ شما را با طرحی خریداری می‌کنید، سیم‌کارت eSIM از قبل پیکربندی شده ارائه می‌شود، یا اگر این کار را نکنید، می‌توانید جزئیات را از طریق برنامه Apple Watch اضافه کنید. در Samsung Galaxy Watch، باید تنظیمات را از طریق یک برنامه تلفن همراه در تلفن خود تکمیل کنید.

دستگاه های دو سیم کارته برای ارائه عملکرد کامل باید از DSDS (دو سیم کارت، آماده به کار دوگانه) پشتیبانی کنند. این در iOS 13 به بعد و در اندروید 10 و بالاتر در دسترس است. DSDS هر دو سیم کارت را قادر می سازد تا به طور همزمان به یک شبکه متصل شوند. هنگامی که آن را تنظیم می کنید، باید انتخاب کنید که از کدام خط به عنوان خط پیش فرض خود استفاده کنید.

مقایسه ی eSIM و SIM
مقایسه ی eSIM و SIM

مزایای eSIM چیست؟

آیا eSIM بهتر از سیم کارت فیزیکی است؟ مزیت اصلی eSIM کوچک بودن آن است. سیم ‌کارت‌های نانو در حال حاضر بسیار کوچک به نظر می‌رسند، اما با مساحت 108.24 میلی‌ متر مربع (0.17 اینچ مربع)، در واقع بیش از سه برابر بزرگ ‌تر از سیم ‌کارت‌های eSIM هستند که اندازه آن فقط 30 میلی‌ متر مربع (0.05 اینچ مربع) است.

این ابعاد ذکر شده قبل از اینکه حتی اندازه اضافی سینی سیم کارت و کارتخوان داخل دستگاه را در نظر بگیریم است. اینها دیگر با فناوری تعبیه شده مورد نیاز نیستند.

این ویژگی نه تنها فضای اضافی را برای اجزای دیگر یا شاید یک باتری بزرگ ‌تر فراهم می‌کند، بلکه تولید کنندگان را قادر می‌سازد تا طرح ‌بندی داخلی دستگاه‌های خود را تغییر دهند. نیازی نیست که eSIM نزدیک لبه تلفن باشد و می تواند دستگاه های ضد آب را آسان تر تولید کنند.

برای ما کاربران نیز مزایایی دارد. هیچ کارتی برای کار کردن با آنها وجود ندارد و در صورت نیاز به استخراج سینی سیم، نیازی به یافتن سوزن مخصوص سیم کارت نیست.

و همانطور که دیدیم، سیم ‌کارت‌های الکترونیکی دستگاه‌ها را قادر می‌سازند تا قابلیت‌ های دو سیم‌ کارت را به راحتی ارائه دهند. اگر می‌خواهید شماره‌های شخصی و کاری را جداگانه نگه دارید یا اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، ایده ‌آل است. تلفن‌های دو سیم کارته، اتصال به شبکه محلی را بسیار آسان‌ تر می‌کنند و از هزینه‌ های رومینگ گرانی که انتظار دارید در برنامه معمول خود بپردازید، اجتناب می‌کنند.

معایب eSIM چیست؟

نقطه ضعف اصلی eSIM این است که هنگام تعویض تلفن، کاربر نسبت به کارت معمولی کمتر راحت است. به این دلیل که شما نمی توانید به سادگی سیم کارت را از یک دستگاه بردارید و آن را در دستگاه دیگر قرار دهید.

همچنین تست مشکلات دستگاه شما را دشوارتر می کند. در حال حاضر، هنگامی که مشکل اتصال یا سیگنال دارید، یک آزمایش آسان این است که سیم کارت خود را بر روی تلفن دیگری بیندازید تا بررسی کنید که آیا مشکل از شبکه یا دستگاه شما است. با eSIM نمی توانید این کار را انجام دهید.

و سپس این واقعیت وجود دارد که فناوری های جدید مدتی طول می کشد تا به جریان اصلی تبدیل شوند. پشتیبانی و در دسترس بودن eSIM هنوز محدود است، اگرچه با پشتیبانی اپل، سامسونگ و گوگل، احتمالاً این مورد تغییر خواهد کرد.

چه دستگاه هایی از eSIM استفاده می کنند؟

سری‌های آیفون 12 و آیفون 13، به‌علاوه دستگاه‌های قدیمی‌تر آیفون 11، XS، و XR همگی از سیم‌ کارت الکترونیکی در کنار سیم‌ کارت نانو استفاده می‌کنند. آیفون SE کوچکتر نیز از eSIM پشتیبانی می کند.

در گوشی های اندروید:

  • تلفن‌های پیکسل گوگل از زمان پیکسل 2 دارای تنظیمات eSIM-nano-SIM یکسان هستند، از جمله Pixel 5a 5G و Pixel 6.
  • گوشی‌های سامسونگ، از جمله سری گلکسی S20، S21، و S22، Fold و Flip و سری Note 20 از eSIM پشتیبانی می‌کنند.
  • P40 و P40 Pro هواوی از eSIM پشتیبانی می کنند.
  • Surface Duo مایکروسافت از eSIM پشتیبانی می کند.
  • Moto Razr 2019 همچنین از eSIM پشتیبانی می کند.

تعداد بیشتری از تلفن‌های اندرویدی همیشه از فناوری جدید استفاده می‌کنند، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که ارتقاء بعدی شما آن را داشته باشد.

مقایسه ی eSIM و SIM
مقایسه ی eSIM و SIM

همانطور که در مورد سایر دستگاه ها، نسخه های تلفن همراه اپل واچ، سامسونگ گلکسی واچ و هواوی واچ از جمله مواردی هستند که از eSIM استفاده می کنند. پشتیبانی از eSIM در ویندوز 10 و ویندوز 11 نیز وجود دارد، بنابراین لپ ‌تاپ‌هایی که همیشه به این سیم کارت متصل هستند ممکن است در آینده رایج ‌تر شوند.

با eSIM کارت خود کارهای بیشتری انجام دهید

eSIM تا حد زیادی آینده گوشی های هوشمند و دستگاه های هوشمند است. حتی اگر اکنون آن را ندارید، احتمالاً تلفن بعدی شما – یا مطمئناً تلفن بعد از آن – از آن استفاده خواهد کرد.

با این حال، هیچ عجله ای برای تغییر وجود ندارد. در حالی که تلفن شما هنوز یک اسلات سیم کارت فیزیکی دارد، می توانید تا زمانی که می خواهید از آن استفاده کنید. فناوری کلی کاملا یکسان است، بنابراین هیچ تفاوتی در عملکرد یا تجربه کار با این دو مدل سیم کارت وجود ندارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس